Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Lämmitysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samurai
    Newbiemmer
    • Aug 2007
    • 22
    • Helsinki

    E34 Lämmitysongelma

    Moi kaikille,

    Palasin pitkän tauon jälkeen taas BMW omistajaksi ja heti alkoi rassaus. Eli ongelma on ettei kabiiniin tule kuin kylmää ilmaa. Jos pistää lämmöt täysille niin tulee semmoinen lehmänhönkäys mutta se ei talvella taida riittää. Joten asiaa hetken surffailtuani ajattelin että tämä nyt voisi olla se surullisenkuuluisa vesiventtiiliongelma. Autoon on vähän aikaa sitten vaihdettu vesipumppu edellisen omistajan toimesta, mahtaisiko tällä olla vaikutusta. Jos pistän tilaukseen uuden vesiventtiilin onko se hankala vaihtaa itse? Taitaa nesteet tulla pihalle ainakin. :think Mittarin mukaan moottorilämpö näyttää normaalilta. Osaisiko joku kertoa onko tässä jotain muuta vaihtoehtoa esim.termostaatti tai kenno-ongelma?
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    Yleensä vesiventtiili rikkoutuessaan aiheuttaa ongelman että tulee vain kuumaa kabiiniin.
    -Ensiksi lähtisin ilmaamaan jäähdytysjärjestelmän
    -Kuuntele vesiventtiiliä naksahteleeko kun käännät kylmälle -> lämpimälle -> kylmälle
    näillä nyt pääsee vähän jo eteenpäin. Enemmän tietty auttas jos tietäs vuosimallia ja onko ilmastoitu vai eikö kun niissä sit vähän tuo säätölogiikka vaihtelee.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      #3
      Mulla on jumittavat vesiventtiilit aiheuttanut molempaa, eli joko tulee pelkästään kuumaa tai sitten pelkästään kylmää.
      Toimiiko molemmat puolet samalla tavalla? Repsikan ja kuskin puoli siis?
      Auttaako asiaan jos pitää korkeammat kierrokset jonkin aikaa n. 2000?? Jos kierrokset auttaa niin kyseessä voi olla kiertovesipumppu, mikä on eri asia kuin vesipumppu.
      Pysyykö moottorinlämmöt normaalissa eli puolivälissä?

      Mikäli moottorinlämmöt toimii normaalisti, niin vika on suurella todennäköisyydellä vesiventtiileissä tai kiertovesipumpussa.

      Ja tosiaan tietoa lisää, eli millä moottorilla, vuosimalli, onko ilmastoitu ja onko vielä jopa automaatti-ilmastoinnilla.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • samurai
        Newbiemmer
        • Aug 2007
        • 22
        • Helsinki

        #4
        Oho jäi oleellisimmat tiedot sanomatta. Siis auto on 525ia vm 1993 ja manuaali ilmastoinnilla. Apukuskin ja kuskin säätimet toimivat samanlailla molemmat. Moottorilämpö on normaalisti puolessavälissä. Ehkä tuli vähän lämpimämpää kun hetken oli ajanut mutta täytyy kokeilla kun lisää kierroksia ja myös naksuuko vesiventtiili. Onko kiertovesipumppu se mikä on siinä vesiventtiilin alapuolella?

        Comment

        • illu^^
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1703
          • Kajaani

          #5
          Vesiventtiiliä voi kopsautella vähän ja samalla kääntelee lämmönsäädintä edes takaisin. Ei mikään pitkäaikainen korjaus, mutta saapahan ainakin selville onko vika vesiventtilissä.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎