Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m20b25 pätkii kaasuttaessa ja tyhjäkäynti humppaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pete`
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 14
    • Suomi

    E34 m20b25 pätkii kaasuttaessa ja tyhjäkäynti humppaa

    Ongelma on siis se että: Auto käy ensin tyhjäkäyntiä ja sitten kun painaa kaasua, niin miettii noin puoli sekuntia, kierrokset laskee siinä välissä hetkeksi todella matalalle ja sen jälkeen lähtee ottamaan kierroksia normaalisti. Tämä kaikki tapahtuu nopeasti ja joka kerran, kun antaa kierrosten tasautua ja kaasuttaa. Ongelmaa ei ole jos kaasua painaa hitaasti ja tasaisesti. Tyhjäkäynti myös humppaa välillä, kun antaa auton lämmetä, ja auto tekee silti tuota samaa. Ajossa myös tuntuu, että alavääntö on hieman kateissa, lähtee kyllä hyvin heti kun vaihtaa pienempää silmään ja antaa kierroksia. En tiedä sitten onko se tuon m20b25 koneen "ominaisuus", kun heräilee kunnolla jossain 3,5-4 tonnissa. :think

    Vaihtoehtoja on varmaan ainakin imuvuoto, lambda, maf, puolat, tulpat, tulpanjohdot, bensapumppu/suodatin jnejne? Joten miltä suunnalta tuota kannattaisi lähteä ensimmäisenä etsimään? Hyödyttääkö mitään jos käytän autoa päästömittauksessa? Vikakoodeja ei ole mahdollista lukea ainakaan nyt tähän hätään.

    ps. Yritin myös käyttää hakua ja löysin paljon pätkimiseen/nykimiseen liittyviä aiheita, mutta en samanlaista vikaa tai sitten en vain yksinkertaisesti osannut käyttää hakua
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Muistaakseni tuossa moottorissa on mikrokytkmet kaasuläppäkotelossa, jotka havainnoivat täyskaasutilanteen sekä joutokäyntitilanteen. Voisiko niissä olla vikaa? Toivottavasti joku M20-moottorituntija vastailisi myös...

    Imuvuodot kannattaa myös kaikki tsekata. Käytännössä tuon ikäiseen voisi vaihtaa jopa kaikki imupuolen kumiletkut, eivät taatusti ole enää uutta vastaavia.

    Comment

    • Incarnated
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 453
      • Seinäjoki

      #3
      Alaväännön heikkous taitaa olla enemmän ominaisuus, itelläki selvä tehopiikki noilla nurkilla, onhan nää ikäänkuin kierroskoneita.

      Mitä ongelmaan tulee niin ensin imuvuoto sulkea pois, sitten kääntäsin lambdaan katseen. Yks joka vois toki olla et virranjakajan pyörijässä kynsi halki tms, seki aiheuttaa kaikkea jännää...

      http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

      Comment

      • Pete`
        Newbiemmer
        • May 2013
        • 14
        • Suomi

        #4
        Jaahas...Pitääpä tutkia lisää Sattuu olemaan vieläpä ensiauto tuo e34, joten pähkäiltävää kyllä löytyy ja paljon.

        Edit: Joo kyllä siellä 4 tonnin paikkeilla tuntuu selvä "tehopiikki". Auto kuitenkin liikkuu vaivatta ja jaksaa mennä isommatkin ylämäet vitosella hyytymättä, mutta ohitustilanteessa pitää vaihtaa selvästi pienempää että pääsee tuolle tehoalueelle, muuten vie ikuisuuden päästä ohi. Ja jostain luin, että tuo kone olis suunniteltu saksan autobaanaa silmällä pitäen ja siks ylävireinen.
        Last edited by Pete`; 28-05-2013, 15:40.

        Comment

        • Perlenbacher
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2010
          • 1103
          • Suomi

          #5
          Bemarin pikkukoneet alle 3litraa on aina olleet tuollaisia paitsi nyt muutama vuosi sitten kun on siirrytty erilaisiin teknisiin ratkaisuihin. Autobaanoilla ei liene mitään tekemistä tuon alatehottomuuden kanssa, vaikka ylävireinen kone onkin parhaimmillaan vasta siellä 150kmh ja ylöspäin matkanopeuksissa.

          Itse asiaan, eli ilmamäärämittarissa on vikaa sulla todennäköisesti. Luultavasti tokeentuu säätämällä, searchilla löytyy ohjeet. Jos ei niin uutta vaan tilalle.

          Läpän liikettä pitää saada vähän herkemmin herääväksi niin motronicci tajuaa rikastaa kun avataan kurkku nopeasti.

          Comment

          • Pete`
            Newbiemmer
            • May 2013
            • 14
            • Suomi

            #6
            Ainakin sen verran selvitetty, että imuvuotoja ei ole. Pakoputki tosin vuotaa muutamasta kohdasta. Voiko tuo vaikuttaa paljonkin? Ilmamäärämittari puhdistettu ja samalla kaikkiin antureiden liittimiin suihkutettu kontaktispraytä. Ei ole muuten mitään vaikutusta, jos ottaa ilmamäärämittarin johdon pois, vaan tekee samaa edelleen. Pitää nyt korjailla tuo pakoputki ja katsoa mitä tapahtuu.

            Comment

            • Rhodry
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 3264
              • Siuntio

              #7
              Mulla M50B20 tekee ihan samaa, lisäks myös kuuluu pamaus koneesta kaasua painaessa. Vikakoodit luettu, nakutustunnistin ja nokka-akselin asentotunnistin siellä herjas. En oo vielä löytänyt uusia antureita joten en osaa sanoa oliko niillä mitään vaikutusta.
              BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
              Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
              E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                #8
                Mikäli pakoputki vuotaa ennen lambdaa, niin varmasti vaikuttaa, paljonkin.

                Esimerkkitapauksena itellä oli lambda hetken "sormikireydellä" kun ei ollu passelia kiintoavainta käsillä...tyhjäkäynti meni niin sekaisin, että saatto humpatessaan jopa sammahtaa.
                Avaimen kanssa lambdaa sen puolikierrosta tiukemmalle, ja ongelma poistui...

                m20 - koneessa kun on toi ilmamäärämittari, eli läppä&potentiometri niin tollaset nopeat polkasut ei kyllä koskaan toteudu ihan ideaalisesti, mutta mistään normaaliin ajamiseen vaikuttavasta ominaisuudesta ei kuitenkaan ole kyse.
                Jos IMM näyttää siltä, että pohjakoteloa käytetty irti, ja silikonilla turattu takas, niin voi olla hyödyllistä laittaa testeri putkeen ja säätää ilmamäärämittarin jousen esijännitystä säätämällä lambda mahdollisimman lähelle arvoa 1.
                Jousta kireämmälle = laihemmalle, löysemmälle = rikkaammalle.
                Netin syövereistä aina lippispää kattoo halvimmat viritysvinkit, ja kun jokainen edellisistä omistajista on säädellyt paksummalle, niin ollaan jo metsässä...

                Comment

                • Pete`
                  Newbiemmer
                  • May 2013
                  • 14
                  • Suomi

                  #9
                  Putki vuotaa lambdan jälkeen, mutta toinen auto (mitsubishi lancer) ei mennyt katsastuksessa päästöistä läpi, kun pönttö ja siihen tuleva väliputki vuoti vähän. Meni heti läpi, kun uusi putken ja hitsasi pöntön. Autossa ei tosin ollut tuota nykimistä pintakaasulla, mutta ei pyörinyt tyhjäkäyntiä yhtään. Pitää korjata tuo putki tässä lähipäivinä ja perehtyä enemmän tuohon IMM säätämiseen. Kiitos vinkeistä ja lisää vaan tulemaan.
                  Last edited by Pete`; 03-06-2013, 10:59.

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Päästömittari ottaa laskennallisen lambda - arvon, eli menee niinsanotusti laihalle, jos sekaan tulee palamiseen osallistumatonta ilmaa.
                    Tämän takia sallittu jäännöshappipitoisuus on rajattu arvoon 5%, sen jälkeen se rupeaa vaikuttamaan testitulokseen merkittävästi muidenkin arvojen osalta.

                    Lambda tulee peliin vasta koneen lämmettyä, ja sitä ennen mennään kiinteästi rikastetulla alueella.
                    Myös moottorinohjauksen lämpötila-anturi on hyvä mitata, muistaakseni noiden resistanssille oli annettu ohjearvot aina tietyssä lämpötilassa.
                    Jos lämpötila-anturi viallinen, voi rikastus jäädä päälle kuumanakin --> taas rikkaalla.

                    Mitä tulee lambdaan itseensä, niin ovat ns. kulutustavaraa, vanhemmiten anturin kyky reagoida muutoksiin nopeasti heikkenee, ja aika usein noita näkee kokonaan pimenneitäkin.
                    Jos anturin vaihtoajasta ei ole tietoa, ja näyttää vanhalta, niin varmaan kannattaa vaihtaa, mikäli pakoputken tiivistys & lämpötila-anturin ja ilmamäärämittarin tutkailussa ei löydy mitään ongelmaa.
                    Vain alkuperäinen anturi sitten...


                    Rhodry : oletko kattonut johdotusta nakutusantureille? Nakutusanturi on periaatteessa vaan mikrofoni, ja näinollen ne useimmiten ei hajoa, periaatteessa antureita jotka lähes poikkeuksetta kestää auton iän jopa suomessa...poikkeuksia voi toki olla...
                    M50b20 - koneeseen ei ole ilmotettu ko. osia ollenkaan, ja kaikissa m50b20 koneissa ei edes ole moisia, mitä tulee E34 - koppaan.
                    Käsitykseni mukaan osat ovat samat kun M50B25 - moottorissa, mutta riippuvaiset moottorinohjauksen merkistä seuraavasti :
                    Siemens - moottoriohjaus : 12141730029
                    Bosch - moottoriohjaus : 12141738667

                    Itse anturit ovat ainakin silmämääräisesti identtiset, liittimet vaan erilaiset...
                    Last edited by Klasu-; 03-06-2013, 14:35.

                    Comment

                    • Rhodry
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 3264
                      • Siuntio

                      #11
                      Originally posted by Klasu- View Post
                      Rhodry : oletko kattonut johdotusta nakutusantureille? Nakutusanturi on periaatteessa vaan mikrofoni, ja näinollen ne useimmiten ei hajoa, periaatteessa antureita jotka lähes poikkeuksetta kestää auton iän jopa suomessa...poikkeuksia voi toki olla...
                      M50b20 - koneeseen ei ole ilmotettu ko. osia ollenkaan, ja kaikissa m50b20 koneissa ei edes ole moisia, mitä tulee E34 - koppaan.
                      Käsitykseni mukaan osat ovat samat kun M50B25 - moottorissa, mutta riippuvaiset moottorinohjauksen merkistä seuraavasti :
                      Siemens - moottoriohjaus : 12141730029
                      Bosch - moottoriohjaus : 12141738667

                      Itse anturit ovat ainakin silmämääräisesti identtiset, liittimet vaan erilaiset...
                      Ahaa, tätä en tiennytkään. Ei siis ihme etten oo tohon niitä antureita onnistunu löytämään.
                      BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
                      Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
                      E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

                      Comment

                      • Pete`
                        Newbiemmer
                        • May 2013
                        • 14
                        • Suomi

                        #12
                        Putkesta paljastui montakin hyvin pientä kohtaa jotka vuoti. Pahimmat pörinät on nyt ainakin poissa, vaikka veikkaan että jostakin vielä pientä vuotoa löytyy. Tuntuu, että mitä enemmän reikiä paikkailen, niin sitä enemmän auto humppaa tyhjäkäynnillä kylmänä(lämpimänä tokenee?), mutta vastaa kaasuun hieman paremmin, kuin aikaisemmin. Jokatapauksessa tekee tuota samaa, joka tässä on se isoin ongelma, eli ihan pintakaasulla(800-900rpm) pätkii/röpeltää oudosti varsinkin kun pumppaa kaasua, niin meinaa jopa sammua. Lambdan johdonkin otin irti eikä ollut vaikutusta. Nyt varmaan pitää seuraavaks yrittää säätää sitä ilmamäärämittaria, eli onko tuossa nyt joku riski, että jotain peruuttamatonta tapahtuu?
                        Edit: missäs tuo moottorinohjauksen lämpötila-anturi sijaitsee?

                        Comment

                        • Klasu-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 546
                          • Helsinki

                          #13
                          Ilmamäärämittarin säädöstä:

                          Se silikonilla kiinnitetty muovikoppa pois, alta paljastuu rattaan näköinen kiekko, jota pitää paikallaan vähän paperiklemmaria muistuttava metallikepakko, joka on kiinni yhdellä pienellä pultilla.
                          Merkkaa alkuperäinen paikka kiekkoon ennen kuin teet muutoksia.
                          Kun irrotat metalliklipsin, pidä huoli, ettei muovikiekko jousen voimasta pääse pyörähtämään vapaasti, en tiedä onko jousessa niin paljon viritystä, että em. tapauksessa voisi pyörähtää useamman kierroksen...
                          Ilmamäärämittaria kannattaa säätää vain, kun : pakoputki tiivis, ja pakokaasuanalysaattori putkessa.
                          Ja moottori tietysti käyntilämmössä säätötilanteessa.

                          ECU:n lämpötila-anturi löytyy termostaattikopasta, ihan bensakiskon etupään tuntumasta.
                          Siinä saattaa olla useampi antura, enkä nyt valitettavasti saa päähäni, mikä niistä oli se, jota ECU lukee, niissä on eriväriset liittimet...

                          Kun käynti kerran lämmettyään tasaantuu, niin viittaisi kyllä siihen että lambda korjaa silloin seosta siten, että käynti parempaa eikä humppaa...

                          Comment

                          • Perlenbacher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2010
                            • 1103
                            • Suomi

                            #14
                            Lambdan lämmityksessä voi myös olla vikaa, tarvis skoopilla kattella lambdan jännitettä että herääkö eloon jos antaa jatkuvat +12v sen piuhoihin. Tietty sen voi kuulla käynnissäkin.

                            Voi myös mittailla tietty piuhoja ja jos ne näyttää ehjältä ja lämmityksen syöttö pelaa niin ei muutakun uutta lambdaa kehiin.

                            Comment

                            • Ezpej
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2012
                              • 252
                              • Pilkanmaan ylipaineistaja

                              #15
                              Originally posted by Klasu- View Post
                              Ilmamäärämittarin säädöstä:

                              Se silikonilla kiinnitetty muovikoppa pois, alta paljastuu rattaan näköinen kiekko, jota pitää paikallaan vähän paperiklemmaria muistuttava metallikepakko, joka on kiinni yhdellä pienellä pultilla.
                              Merkkaa alkuperäinen paikka kiekkoon ennen kuin teet muutoksia.
                              Kun irrotat metalliklipsin, pidä huoli, ettei muovikiekko jousen voimasta pääse pyörähtämään vapaasti, en tiedä onko jousessa niin paljon viritystä, että em. tapauksessa voisi pyörähtää useamman kierroksen...
                              Ilmamäärämittaria kannattaa säätää vain, kun : pakoputki tiivis, ja pakokaasuanalysaattori putkessa.
                              Ja moottori tietysti käyntilämmössä säätötilanteessa.

                              ECU:n lämpötila-anturi löytyy termostaattikopasta, ihan bensakiskon etupään tuntumasta.
                              Siinä saattaa olla useampi antura, enkä nyt valitettavasti saa päähäni, mikä niistä oli se, jota ECU lukee, niissä on eriväriset liittimet...

                              Kun käynti kerran lämmettyään tasaantuu, niin viittaisi kyllä siihen että lambda korjaa silloin seosta siten, että käynti parempaa eikä humppaa...
                              Klasu on oikeilla jäljillä, justii oli tossa yhellä samaa ongelmaa..
                              Siinä oli seokset liian rikkaalla. Ilmamäärämittarin korkkaus ja ruuvia muistaakseen kireämmälle.
                              Putsaus tietty samalla, kerta sen avaa. Mutta käytännössä jos se alapään puutuminen on voimakas niin ruuviahan voi säätää perstuntumallakin, lapulle ylös että paljonko oli lähtö arvo ja paljonko olet säätänyt. Varovasti ettei mene sitte laihalle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎