Nokkapyörien nuolet on yleensä ylös ja alaspäin. Nokat saat helpoiten irti, kun ketjun irroituksen jälkeen pyöräytät kampuraa ~45 astetta myötäpäivään(männät liikkuu turvallisen matkan päähän venttiileistä) ja pyörität nokka kerrallaan nokat sellaiseen asentoon, että yhdessä sylinterissä on venat kokonaan auki. Silloin voit avata kaikki muut laakerikannet ensin kokonaan irti asti, ja vasta viimeisenä se kansi, jonka kohdalla venat on auki. Jos avaat väärässä järjestyksessä, saat nokat helposti poikki.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Saa poistaa
Collapse
X
-
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
-
-
jatketaan vanhaa ettei tarvii uutta tehdä. eli itselläkin kansiremontti siinävaiheessa että koneistettu kansi+seetit ja venttiilit odottaa kasaamista. ylätiivistesarja ja pultit hommattu... mutta mites tuo lohkopinta kannattaa putsata/hioo? muuta huomioitavaa ko.projektissa ennenkuin heitän kannen paikolleen. ajoitukset tiedän kyllä ja nokkien asennot joten se ei ole ongelma.
edit: niin ja tuo kannenkiristys momentti taitaa mennä tiivistesarjan ohjeen mukaan eli 30Nm? bmw omassa momenttitaulukossakin oli valurautakannen momentti 30Nm mutta onko se sit sama kun kyseessä on kuitenkin alumiinikansi? järjestys ja kiristys sinänsä selvä juttu.
Comment
-
-
Originally posted by Dice13 View Postjatketaan vanhaa ettei tarvii uutta tehdä. eli itselläkin kansiremontti siinävaiheessa että koneistettu kansi+seetit ja venttiilit odottaa kasaamista. ylätiivistesarja ja pultit hommattu... mutta mites tuo lohkopinta kannattaa putsata/hioo? muuta huomioitavaa ko.projektissa ennenkuin heitän kannen paikolleen. ajoitukset tiedän kyllä ja nokkien asennot joten se ei ole ongelma.
edit: niin ja tuo kannenkiristys momentti taitaa mennä tiivistesarjan ohjeen mukaan eli 30Nm? bmw omassa momenttitaulukossakin oli valurautakannen momentti 30Nm mutta onko se sit sama kun kyseessä on kuitenkin alumiinikansi? järjestys ja kiristys sinänsä selvä juttu.
En ole koskaan kuullut että kannenpulttien momentti olisi niinkin pieni kuin 30Nm.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostEn ole koskaan kuullut että kannenpulttien momentti olisi niinkin pieni kuin 30Nm.
Jos ei asteita käytä vaan kiristää suoraan momenttiin niin normaali 9 -10 kpm noissakin on.
Jos en ihan väärin muista niin M52:n momentti oli 40nm plus kaksi kertaa 90 astetta.Last edited by naukkis; 10-11-2014, 18:44.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostJuu ei ole tuossakaan, vaan sen täytyy olla 30nm plus kaksi kertaa 90 astetta, venyvät pultit siis.
Jos ei asteita käytä vaan kiristää suoraan momenttiin niin normaali 9 -10 kpm noissakin on.
Jos en ihan väärin muista niin M52:n momentti oli 40nm plus kaksi kertaa 90 astetta.
Mut se lohkopinnan puhdistus edelleen mietityttää ettei sitä paskaa mene sylinterien väliin...
Ja eiks 9kpm oo 88nm? Ja meinaat että pultit kestää sellasta?Last edited by Dice13; 11-11-2014, 09:25.
Comment
-
-
Originally posted by Dice13 View PostJoo siis tottakai se 2 kertaa 90astetta. Jotkut taas sanoo et 30nm alumiinikannelle on aika paljon... Mut eiköhä se oikein ole jos bmw oma taulukko näin sanoo (+tiivistesarjan ohje). Pultit rautaa.
Mut se lohkopinnan puhdistus edelleen mietityttää ettei sitä paskaa mene sylinterien väliin...
Ja eiks 9kpm oo 88nm? Ja meinaat että pultit kestää sellasta?
Ja alukannessahan kannenpultin alle tulee aina suht iso prikka eli ei ne pultit kanteen uppoa.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostSiis eihän se alkumomentti voi olla paljon kun se on vain perusmomentti josta varsinainen kiristys tehdään. Kun olet vetänyt kaksk kertaa 90 astetta tuon 30nm päälle ollaan jossain hyvin lähellä tuota 9 kiloa, M52:ssa kun veti 40nm päälle tuon 180 astetta niin lopullinen momentti oli 10kpm korvilla.
Ja alukannessahan kannenpultin alle tulee aina suht iso prikka eli ei ne pultit kanteen uppoa.
Comment
-
-
Originally posted by Dice13 View Postsit oon tainu ymmärtää väärin ton kiristysmenetelmän, luulin että kiristetään 30nm, 90astetta löysytetään, kiristetään 30nm ja vielä kerran 90astetta löysytetään ja taas kiristetään 30nm, eli ei näin? vaan kiristys 30nm ja vielä 180astetta siihen päälle?
Ja siis kiristys on keskeltä ulospäin, ensin kaikki pultit tuohon 30nm momenttiin, sitten 90 astetta kaikkiin lisää ja sen päälle vielä toinen 90 asteen kierros.
Jos on pihi ja käyttää vanhoja pultteja(ei suositeltavaa) niin ei kiristä noin vaan normaalisti johonkin 8-9 kpm momenttiin jonka pultti kestää enempää venymättä.Last edited by naukkis; 12-11-2014, 16:48.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostJoo ei sitä kantta tosiaan mihinkään 30nm momenttiin jätetä vaan 30nm(tai 40) on alkumomentti josta aletaan kiristämään, kaks kertaa 90 astetta päälle. Lopullinen momentti on siis aivan normaali kannenpultin momentti 9-10kpm mutta pultit kiristetään siis myötörajansa yli eli yli sen momentin jonka pultit kestävät venymättä, ei tarvii jälkikiristää lämpimäksikäytön jälkeen massatiivisteen kanssakaan. Pultit toki ovat kertakäyttötavaraa eli ne on vaihdettava joka kiristyksen jälkeen.
Ja siis kiristys on keskeltä ulospäin, ensin kaikki pultit tuohon 30nm momenttiin, sitten 90 astetta kaikkiin lisää ja sen päälle vielä toinen 90 asteen kierros.
Jos on pihi ja käyttää vanhoja pultteja(ei suositeltavaa) niin ei kiristä noin vaan normaalisti johonkin 8-9 kpm momenttiin jonka pultti kestää enempää venymättä.
Comment
-
-
Originally posted by Dice13 View Postoiskohan se kuitenki M50 alumiinikannen momentti sit kans 40Nm jos M52 alumiinikannenkin momentti on 40Nm...? ja valurauta kannelle sit se 30Nm? näin ainaki bmw momenttitaulukossa... ei vaan ole erikseen m50alu listassa... löytyy vaan valurauta... osaisko joku varmistaa ettei vääriä momentteja tule laitettua...
Comment
-
-
Kaikki M50 kannet on alumiinia ja lohkot rautaa. Myös kaikki M52 kannet on alumiinia mutta lohkoja on alumiinista ja raudasta, tosin euroopan malleista ei taida rautalohkoa löytyä :think
E:hidasF10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Noniin ! itse joskus tein tämän topicin... silloin oli kyse M50b25 non vanos moottorista...
MUTTA mites nyt kun on vanos moottori ja pitäisi pahvi vaihtaa
muuten varmaan samallai kun non vanos koneessa...mutta mites pitääkö tai miten tuo vanos moottorillisen kansi ?
otanko pois vaa uus pahvi ja raakaa ajoo
Comment
-
-
Originally posted by ///saMi View PostOotteko laittanu vakio kannenpultteihin jotain kierrelukitetta tai muuta vastaavaa tököttiä ennen kiristystä?
Saat siitä lukitteesta enemmän ongelmia kuin hyötyä. Momentti voi olla väärin jos lukitetta tai likaa on välissä.
Comment
-
Comment