Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 540i jarruhuolto hyvillä osilla, mitä laitetaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E34M60
    BTCF Member
    • Mar 2012
    • 110
    • Tampere

    E34 540i jarruhuolto hyvillä osilla, mitä laitetaan?

    Moro

    Reaktiotankojen puslien vaihdossa huomasin, että etulevyt ovat jo aika huonoina (vaikkakin juuri toissaviikolla katsastuksessa niistä ei sanottu mitään). Niinpä on etupään jarruremontin aika. Aikani 4-mäntäisiä BMW-satuloita ja kukkaroani katselleena päätin, että nämä alkuperäiset jarrut ovat oikeastaan aika hyvät. Käytin hakua täällä ja Googlessa, mutta en päässyt selvyyteen minulle sopivista osista. Opastakaa ja kommentoikaa.

    Jarrulevyiksi ajattelin Ate PowerDisc (uralla) tai Zimmermann Sport (ristiinporaus). Ameriikanfoorumeilla oltiin ehkä hieman Zimmermannin puolella.

    Jarrupaloista en tiedä yhtään, mitä valitsisi. Vaatimukseni ovat hyvä tuntuma ja käytös arkiajossa (kesät ja talvet), ei saa vinkua, pölynmuodostuksella ja kulumisella ei ole mitään väliä.

    Satuloiden liukutappien kunnosta edessä ei ole tietoa, mutta takapäässä oli aika vahvaa kulumaa. Netin ihmemaailmassa tuli vastaan messinkiholkit ja tapit (eBay Bavarian Autosport), mutta onkohan nuo a) yhtä toimivat ja b) yhtä huolettomat kuin orkkistavarat. Alkuperäisenä kyse olisi siis 34 11 1 157 041 ja 34 11 1 157 038 (positiot 8 ja 14).

    Jarruletkut ovat alkuperäisen näköiset ja aika surullisen näköiset, niin ajattelin korvata ne teräspunosletkuilla. Vastaan on tullut mm. Fischer Hydraulik, HEL ja HoseTechnik. Tässäkin sama periaate, eli hyvää ja kohtuuhintaista hakusissa. Onko sillä merkitystä ovatko päät rosteria vai jotain muuta?

    Pääsen jarrujen kimppuun aikaisintaan viikonloppuna, niin täytyy kysellä kaikkea. Jos vaikka saisi tilailtua tavaraa.
    E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000
  • M. Luuri
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 268
    • SJK

    #2
    Zimmermann levyt ja ferodo jarrupalat. Kohtuu hintaisia ja toimii täydellisesti. Ei tule ainakaan vinkumaan.
    e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


    http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

    Comment

    • SushiX
      BTCF Member
      • Apr 2008
      • 2096
      • ǝɓuᴉʌʎH

      #3
      Originally posted by M. Luuri View Post
      Zimmermann levyt ja ferodo jarrupalat. Kohtuu hintaisia ja toimii täydellisesti. Ei tule ainakaan vinkumaan.
      Zimmermanin levyistä on vähän joillain sanomista, että ovat haljenneet kovassa jarrutuksessa. Sen takia olen itsekkin vähän ollut skeptinen niille eikä orkkiksetkaan kustanna ku muutaman kympin enemmän. Mikäs vika originaalissa on?

      Paloista voin suositella EBC Red Stuffia. Jarruttaa, ei vingu eikä pölytä.

      Löytyyhän sitä vaikka Black Diamond levyjä. En tosin tiedä onko mistään kotosin.
      E90 07 335D
      Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

      Comment

      • Pretoriaani
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 3842
        • Hyvinkää, Finland

        #4
        Samaa kuraa nuo kaikki "tuning"-levyt on. Ihte laittaisin kyllä mielenrauhan takaamiseksi joko orkkista tai sitten uritetut. Paloiksi edellämainitut Ferodot tai sitten esmes EBC Green Stuffit.
        I don't lose sleep over the opinion of sheep.

        Comment

        • E34M60
          BTCF Member
          • Mar 2012
          • 110
          • Tampere

          #5
          Motskaripuolelta olen niin tottunut siihen, että levyssä on noita puhdistavia juttuja (urat tai reiät), jäähdytyksellä mulla ei ole autokäytössä mitään väliä.

          Kuvittelin, että Ate ja Zimmermann olisivat OEM valmistajia ja että heidän premium-tuotteet olisivat jopa parempia kuin orkkislevyt tiskiltä. Näinkö ei sitten olekaan?
          E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

          Comment

          • SushiX
            BTCF Member
            • Apr 2008
            • 2096
            • ǝɓuᴉʌʎH

            #6
            Originally posted by E34M60 View Post
            Motskaripuolelta olen niin tottunut siihen, että levyssä on noita puhdistavia juttuja (urat tai reiät), jäähdytyksellä mulla ei ole autokäytössä mitään väliä.

            Kuvittelin, että Ate ja Zimmermann olisivat OEM valmistajia ja että heidän premium-tuotteet olisivat jopa parempia kuin orkkislevyt tiskiltä. Näinkö ei sitten olekaan?
            Ei ainakaan minun tietääkseni. Tuninkia taitaapi molemmat olla.. Viisaammat toki voi korjata.

            Originaalia ja jotkut paremmat palat niin hyvin pärjää. Vakiona 540:in saa uritetut levyt.
            E90 07 335D
            Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

            Comment

            • E34M60
              BTCF Member
              • Mar 2012
              • 110
              • Tampere

              #7
              Originally posted by SushiX View Post
              Originaalia ja jotkut paremmat palat niin hyvin pärjää. Vakiona 540:in saa uritetut levyt.
              Tarkoitit varmaan, että jäähdytetyt. Uritettuja ei varaosakirjat tunne.

              EBC suositteli Red Stuffia, tosin mainittu sisäänajomatka (2000km) on yli puolen vuoden ajot mulla. Ja EBCllä oli tarjolla myös uritetut ja kolotut levyt nimellä GD Sport, mutta aiemmasta opimme, että nämäkin ovat varmaan huonommat kuin alkuperäiset?
              E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

              Comment

              • 525TurboIC
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 663
                • Pomarkku

                #8
                Jos ajo on ihan perus taajama-ajoa eikä radalla käy niin varmasti ihan originaalijarruilla pärjää.

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Ate on kyllä OEM valmistaja, Zimmerman tuskin. Aten powerdiscit ovat hyvät, enkä ole kuullut kenenkään haukkuneen.
                  Noi powerdiscit ei kuulu tuohon "tuning" kategoriaan.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • Toni 325i
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 209
                    • Raisio

                    #10
                    Aten levyt ja palat tuli itselle kylläkin E32:een mutta noista ainakin hyvät kokemukset.



                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by E34M60 View Post
                      Motskaripuolelta olen niin tottunut siihen, että levyssä on noita puhdistavia juttuja (urat tai reiät), jäähdytyksellä mulla ei ole autokäytössä mitään väliä.

                      Kuvittelin, että Ate ja Zimmermann olisivat OEM valmistajia ja että heidän premium-tuotteet olisivat jopa parempia kuin orkkislevyt tiskiltä. Näinkö ei sitten olekaan?
                      MP jarrujen urat/reiät ei ole jäähdytystä varten vaan veden poiston nopeuttamiseksi. Avoinaisina ne kun kastuvat huomattavasti eri tapaan kuin autojen jarrut, joten samat kriteerit eivät päde näitä kahta erityypin kulkuneuvojen jarruja verratessa. Jäähdytys/lämpölaajenemisasia taas hoituu pärrissä kelluvalla levyrakenteella. Tai siis näin olen itse asian ymmärtänyt.

                      Eikä niiden urien/reikien 'puhdistavalla vaikutuksella' ole mitään käytännön väliä. Tai en ainakaan ole moista vielä havainnut.

                      Kyllä itsekin laittaisin ihan laadukkaat orggistavarat noihin jarruihin, varmaan riittää normiliikenteen mukaan ajoon, ja unohtaisin nuo tuuninkikamat. Ratapäivä leluun jarrut on sitten asia erikseen. Mutta kukapa 540 laivalla radalle hauskaa pitämään...

                      Hyvin useassa reikälevyjarrussa kun pitemmän päälle alkaa reiän ympärille tulemaan hiusmurtumia kovassa käytössä.

                      Ulkonäkömieltymyksiin toki en ota kantaa, jos joku tykkää 'ratalevyjen' lookista ni sitten, omaan autoonhan saa laitaa mikä itseä miellyttää.
                      Last edited by Havis; 02-07-2013, 20:31.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • SushiX
                        BTCF Member
                        • Apr 2008
                        • 2096
                        • ǝɓuᴉʌʎH

                        #12
                        Originally posted by E34M60 View Post
                        Tarkoitit varmaan, että jäähdytetyt. Uritettuja ei varaosakirjat tunne.

                        EBC suositteli Red Stuffia, tosin mainittu sisäänajomatka (2000km) on yli puolen vuoden ajot mulla. Ja EBCllä oli tarjolla myös uritetut ja kolotut levyt nimellä GD Sport, mutta aiemmasta opimme, että nämäkin ovat varmaan huonommat kuin alkuperäiset?
                        Joo, pieni typo pääsi.. Jos ei ole tapana vedellä kokoajan lukko jarrutuksia niin tuskin tuo sisäänajo on ongelma? Itsellä ollut alla nuo jo n. 10tkm eikä näy tai tunnu missään. Paloissa edelleen ihan reilusti pintaa.

                        Originally posted by makkis View Post
                        Ate on kyllä OEM valmistaja, Zimmerman tuskin. Aten powerdiscit ovat hyvät, enkä ole kuullut kenenkään haukkuneen.
                        Noi powerdiscit ei kuulu tuohon "tuning" kategoriaan.
                        Uutta tietoa itsellekkin.. Kiitoksia tästä!
                        E90 07 335D
                        Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                        Comment

                        • E34M60
                          BTCF Member
                          • Mar 2012
                          • 110
                          • Tampere

                          #13
                          Kiitos kaikille tähänastisista näkemyksistä.

                          Väliaikatiedotteena odottelen vielä yhden kaupan vastausta, mutta tällä hetkellä tilanne on tämä:

                          Levyiksi päätin jo ottaa Ate Power Discit, sitten selvisi että niitä ei saa autooni. Tällä hetkellä olen kallistunut Ate tarvikelevyyn (ja toivon, ettei OEM pakkauksessa ole mitään taikaa eli tarvike olisi sama kuin orkkis).
                          Tässä linkissä on PDF-esitys, jonka sivulla 7 on pääsyy siihen, miksi ainakin kuvittelen haluavani jotain muuta kuin sileää pintaa jarrulevyihin: Ate esitys

                          Palat on vielä vähän auki, kun vastauksia puuttuu. Todennäköisesti valinta on joko Ate tarvikepala, EBC Redstuff tai Ferodo (mitä sarjaa tarjotaankaan). Tämä nyt vielä vaihtelee ajatuksissa jatkuvasti.

                          Satuloiden liukutapit tulee "laadukkaana" tarvikkeena samoin kuin tappien kumisarjat.

                          Jarruletkuiksi taitaa tulla HEL.

                          Nesteeksi tulee Biltema 5.1 (jokohan saadaan keskustelua :P ).
                          E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

                          Comment

                          • M-Lead
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 1500
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by E34M60 View Post
                            Kiitos kaikille tähänastisista näkemyksistä.

                            Väliaikatiedotteena odottelen vielä yhden kaupan vastausta, mutta tällä hetkellä tilanne on tämä:

                            Levyiksi päätin jo ottaa Ate Power Discit, sitten selvisi että niitä ei saa autooni. Tällä hetkellä olen kallistunut Ate tarvikelevyyn (ja toivon, ettei OEM pakkauksessa ole mitään taikaa eli tarvike olisi sama kuin orkkis).
                            Tässä linkissä on PDF-esitys, jonka sivulla 7 on pääsyy siihen, miksi ainakin kuvittelen haluavani jotain muuta kuin sileää pintaa jarrulevyihin: Ate esitys

                            Palat on vielä vähän auki, kun vastauksia puuttuu. Todennäköisesti valinta on joko Ate tarvikepala, EBC Redstuff tai Ferodo (mitä sarjaa tarjotaankaan). Tämä nyt vielä vaihtelee ajatuksissa jatkuvasti.

                            Satuloiden liukutapit tulee "laadukkaana" tarvikkeena samoin kuin tappien kumisarjat.

                            Jarruletkuiksi taitaa tulla HEL.

                            Nesteeksi tulee Biltema 5.1 (jokohan saadaan keskustelua :P ).
                            Samaan kastiin voin suositella ihan BMW:n orggis jarrupaloja. On enemmän kuin hyvät, jossei reikäpää jarrutteluja harrastele pidemmän aikaa kovassa ajossa. Ferodot ja EBC:t ajavat tosin pitkälti saman asian, mutta sopivat räyhäkkäämpään menoon.
                            Last edited by M-Lead; 09-07-2013, 14:27.

                            Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                            Comment

                            • E34M60
                              BTCF Member
                              • Mar 2012
                              • 110
                              • Tampere

                              #15
                              Jatketaan sarjassa "ei kysyvä tieltä eksy". Nyt on kaikki osat kotiutettu (paitsi jarruletkut tilauksessa).

                              Tavarat:
                              • Ate tavalliset jarrulevyt
                              • Ferodo DS jarrupalat (ja Ate palat varuiksi, kun siinä kohtaa oli epävarmuus)
                              • Satuloiden liukutapit ja muoviholkit tarvikkeena KL-varaosasta
                              • HEL teräspunoisjarruletkut



                              Ja se kysymys on se, että suositteletteko jarrujen sisäänajoa (siis tähän tyyliin) vai normaalia ajoa vaan?
                              E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎