memebuy23buy

e34 540iA / Automaattilootapaja pk-seudulla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • k1mmalin
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 75
    • Kuopio

    #16
    530d

    Mulla meni 530d automaatin ykkösvaihde jumiin! Tuttu vaihto vähän ajetusta laatikosta koko pakan kun olivat uuden veroisia. Vahvistettiin samalla kolmosvaihdetta, ku on ohitustilanteessa tiukalla:-) Ite puhistin venttiilikoneiston ku oli jo vähän päässyt likaantumaan.
    530 kiisseli

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3828
      • California

      #17
      Originally posted by make78
      Sain siis autoni pois huollosta perjantaina 4.2. Meni siis melko pitkään(yli 8 viikkoa), johtuen kylläkin vara-osien saannista. Ja en voi kyllä moittia tehtyä työtä, sillä vaihdelaatikko toimii todella hyvin ja ei tullut edes kauhean kalliiksi, jos verrataan siihen että jos se olisi korjattu merkkihuollossa(alle puolet). Siitä oli mennyt jokin "vapaakytkin" särki. En muista tarkkaan mikä se osa oli, mutta kai se tuo oli. Vaihdatin samalla kaikki kytkimen osat ja tottakai tiivisteet, öljyt, suodattimen+sekä öljyt koneeseen, kun aattelin että en hirveän mielelläni lähde heti tekemään muita huoltoja. Käytin sitten autoa konttorilla ja.... HYLKY tuli. Kummatkin takajarruletkut aikansa elänneet, joten ne vaihtoon ja autoon leima.

      Niin siis mitä maksoit, 1500 vai?

      Pistäkää kokemuksia pääkaupunkiseudun tomaatti korjaamoista
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • Pasi_K
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 685
        • Tyrnävä

        #18
        Juuh, mullahan tuo 540ia:n 5hp30 oli huollossa Oulun US-Partsilla. Vikana tosiaan se että ei kytkenyt pakkia päälle. Uusi pakin pakka 700e ja työstä 800e + 400e kun US-Parts oli otattanut laatikon eripaikassa irti. Noh pakki pelaa mutta samalla tuli sellainen vika että kun laatikko yrittää vaihtaa 3->4. vaihteelle niin käy vapaalla ja kun yrittää pistää nelosen silmään niin potkasee ja tulee trans program. Jos ajaa pakko kolmosella lujaa ja heittää siitä D:lle niin saattaa saada 5. vaihteelle joka pelaa normaalisti... Että mikähän asennusvika lienee tullut. Hieman vituttaa ja ei oikein tiedä mitä tässä tekis, auto on vielä pajalla mutta ilmeisesti pitää lisää maksaa jos haluaa että ne tekee sille jotain. Kun kyselin että paljonka sinne meni öljyä niin sano että joku 6 litraa kun ei ne kaikki vanhat kuulemma tule ulos sieltä. Muistaakseni tuo öljytilavuus on jotain 13.5 litraa?
        Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

        Tsekkaa myytävät osat tästä

        Comment

        • mukko
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 5965
          • Uleåborg

          #19
          Originally posted by Pasi_K
          Juuh, mullahan tuo 540ia:n 5hp30 oli huollossa Oulun US-Partsilla. Vikana tosiaan se että ei kytkenyt pakkia päälle. Uusi pakin pakka 700e ja työstä 800e + 400e kun US-Parts oli otattanut laatikon eripaikassa irti. Noh pakki pelaa mutta samalla tuli sellainen vika että kun laatikko yrittää vaihtaa 3->4. vaihteelle niin käy vapaalla ja kun yrittää pistää nelosen silmään niin potkasee ja tulee trans program. Jos ajaa pakko kolmosella lujaa ja heittää siitä D:lle niin saattaa saada 5. vaihteelle joka pelaa normaalisti... Että mikähän asennusvika lienee tullut. Hieman vituttaa ja ei oikein tiedä mitä tässä tekis, auto on vielä pajalla mutta ilmeisesti pitää lisää maksaa jos haluaa että ne tekee sille jotain. Kun kyselin että paljonka sinne meni öljyä niin sano että joku 6 litraa kun ei ne kaikki vanhat kuulemma tule ulos sieltä. Muistaakseni tuo öljytilavuus on jotain 13.5 litraa?
          No siis jos vika kerran on tullut sen pakin korjauksen aikana niin eikös US-Parts ole velvollinen korjaamaan tuon nykyisen vian ilman lisäkustannuksia?
          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

          Save the World, Fuck The Fuel Economy
          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #20
            Originally posted by muggo
            No siis jos vika kerran on tullut sen pakin korjauksen aikana niin eikös US-Parts ole velvollinen korjaamaan tuon nykyisen vian ilman lisäkustannuksia?
            No kyllä on. Tuolla rahalla olisi kyllä saanut purkaamolta käytetyn.

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #21
              Juu, kyllä ovat velvollisia korjaamaan moisen vian, joka selvästikin tullut remontin jälkeen. Eli yhteyttä sinne uudestaan ja pyydä niitä laittamaan laatikko kuntoon ilman erillistä korvausta.

              Itse en veisi ko. pajaan laitettavaksi yhtään enkä mitään. Kenties ne jenkkilaatikoille jotain saa tehtyä, mutta ZF:iin ei heidän asiantuntemus kenties riitä.

              Timo

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3828
                • California

                #22
                Originally posted by Pasi_K
                Juuh, mullahan tuo 540ia:n 5hp30 oli huollossa Oulun US-Partsilla. Vikana tosiaan se että ei kytkenyt pakkia päälle. Uusi pakin pakka 700e ja työstä 800e + 400e kun US-Parts oli otattanut laatikon eripaikassa irti. Noh pakki pelaa mutta samalla tuli sellainen vika että kun laatikko yrittää vaihtaa 3->4. vaihteelle niin käy vapaalla ja kun yrittää pistää nelosen silmään niin potkasee ja tulee trans program. Jos ajaa pakko kolmosella lujaa ja heittää siitä D:lle niin saattaa saada 5. vaihteelle joka pelaa normaalisti... Että mikähän asennusvika lienee tullut. Hieman vituttaa ja ei oikein tiedä mitä tässä tekis, auto on vielä pajalla mutta ilmeisesti pitää lisää maksaa jos haluaa että ne tekee sille jotain. Kun kyselin että paljonka sinne meni öljyä niin sano että joku 6 litraa kun ei ne kaikki vanhat kuulemma tule ulos sieltä. Muistaakseni tuo öljytilavuus on jotain 13.5 litraa?
                Ts. älkää viekö US partsille korjattavaks.

                Kyllä toi vaikuttaa korjaamon tekemestä virheestä joka HEIDÄN tulis korvata/korjata ilman sulle tulevia kustannuksia. Ota yhteyttä korjaamoon ja jos eivät suostu niin ota kuluttajan virastoon yhteyttä ja pyydä sieltä apua!
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • hep
                  Newbiemmer
                  • Feb 2005
                  • 20

                  #23
                  Joo, öljyä ei mene kuin tuo 6-7 litraa, jos ovat sen vain öljypohjan kautta pois ottaneet.

                  Comment

                  • make78
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 34
                    • joensuu

                    #24
                    Laatikko remppa

                    Jos harkitset sitä vaihto-lootaa, niin mieti tarkkaan, sillä ei niistä tiedä kuinka kauan ne kestää. Se tosiaan on hieman arpapeliä. Mun Laatikko-rempan yhteydessä vaihdettiin palikkaa tod. paljon. Rupesin rempan yhteydessä miettii sitä että ei olis mukava, jos siitä laatikosta menis sit joku toinen osa rikki. Mulla pelkät uudet osat(+täyd.tiivistesarja) maksoi 1000egee ja siihen tietysti päälle vielä laatikon irroitus, korjaus, paikalleen laitto, pakoputken "korjaus"(resonoi), takaoven korjaus(ei auennut sisältä), Öljynvaihto moottoriin ja tietysti uudet öljy tomaattiin. En edes miettinyt vaihtolaatikkoa. Ai niin tomaatti toimii nyt pirun hyvin, vaihtaakin paljon pehmeemmin.

                    Ja tuo US-parts on myös minun mielestä korvaus/korjaus velvollinen, mutta ota ehdottomasti yhteyttä paikkakuntasi kuluttajaneuvontaan ja tarkista sieltä. Saat sieltä neuvoja sekä tosi faktaa.
                    Last edited by make78; 21-02-2005, 20:33.
                    E46 330 D touring
                    EX-BMW 523i e39
                    EX-VW Golf TDI 180hp

                    Comment

                    • asvirkku
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 514
                      • Bern

                      #25
                      5Hp30 tyyppivikakorjaus etenee

                      Niin,

                      Atoy EI korjaa mitään henkilöauton ZF-laatikoita. Lisäksi korjaavat vain irtolootia.

                      Soittelin asiasta Powermaticiin, jossa kaverin E39 V8:n loota oli käynyt menestyksekkäässä peruskorjauksessa.

                      Heput tuntuivat tietävän hyvin 5HP30 tyyppivian (kuula sijoiltaan). Katsotaan miten käy, työarvio 500 Egeä ja öljyt vaihtuu sellaiseksi, että 30 k on vaihtoväli jatkossa.
                      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                      Comment

                      • hep
                        Newbiemmer
                        • Feb 2005
                        • 20

                        #26
                        Tuohon hintaan tuon automaattihoidon saa merkkihuollossakin.

                        Comment

                        • pete81
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 2056
                          • .........

                          #27
                          Originally posted by hep
                          Tuohon hintaan tuon automaattihoidon saa merkkihuollossakin.
                          voi olla mut itse kyllä veisin laatikkopajalle enkä merkkihuoltoon! taitaa noilla merkkihuolloilla olla vähän tietämys laatikoista heikkoa!

                          Comment

                          • asvirkku
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 514
                            • Bern

                            #28
                            e34 540iA automaattivaihteet tyyppivika 5HP30 ratkaisu + öljy

                            OK,

                            Tämä on pitkä, mutta toivottavasti samaan vikaan törmäävälle hyödyllinen.

                            Aihe: e34 540iA 93-95, 5-vaihteisen automaattilaatikon, ZF-merkkisen saksalaisen 560 Nm vääntöä (!) kestävän 5Hp30:n tyyppiviat ja niiden korjaus Härmässä. Perustuu omaan tutkimukseeni ja autooni (=eli ei täytä ihan täysin nyyssitotaalifaktakriteereitä). Muita autoja samalla lootalla on ainakin e38 740i (myös 840i?), mutta siis melko harvinainen aski (taitaa olla isoin käytetty Nm-kestävyydeltään BMW:llä?).

                            Tuntuisi siltä, että tämän kyseisen (300 EUR, mutta saattaa olla myös 2500 EUR vika joten jokeripokeria...) vian takia näitä kiesejä on halvalla kaupan Euroopassa. Tää ja auton muut bang for the buck ominaisuudet ovat yleistäneet tätä kyseistä e34 mallia Suomessa jonkin verran. Itseltäni meni jonkin aikaa raktaisun etsimisessä joten tässä yhteenvetodokumentointi kun kerran itsekin olen täältä apuja saanut.


                            Oire:
                            - Liikkeellelähtö on "jumittunut", kuin käkkäri päällä, vähän rundia, "kynnyksen yli" ja yhtäkkiä lähtee pelaamaan
                            - Auto ryömii taakse myös N-asennossa.
                            - Vaihtoehtoisesti pakki ei kytkeydy päälle lainkaan.

                            Ensiapu:
                            - Liikkeellelähtö toimii siististi *-asennossa, lähtee varmaan suoraan 2:lla kun 1: on kait se joka jumittaa. Autolla pystyy ajamaan

                            maantienopeuksia suht normaalisti kun oire ilmenee, tosin korjaus pitäisi järjestää ASAP.
                            - Hävinnyt pakki hyppää päälle kun antaa kiekkaa ~3000 rpm (ehkä hieman rankkaa...).

                            Vika:
                            1. "kevytvika": 2 EUR kuula kulunut, 300 EUR out-of-the door
                            2. "rankka vika": pakkirumpu murtunut, korjaus > 2000 EUR.

                            Tässä käsitellään vain ton halvan "kevytvian korjausta", ja lisäksi ikiöljylootan huoltoasiaa. 5HP30 pakkirummun murtumisesta selvinnee niin hyvin kuin asiaa nyt himmailla voi kun jättää ritariässäkäännökset tekemättä nakkarin edessä, tai muut pakkivaihdot pyörien pyöriessä. Ehkä. Kai. Tosta pakkirumpuasiasta en itse asiassa tiedä hevon vittua.

                            Kohdelaatikot:
                            < 10/94 valmistetut 5HP30-lootat, myöhemmissä tekniikka päivitetty

                            Tarkempi kuvaus (netistä löytyy miljoona kuvaa, mm. BTCF:ssä listattuja):
                            (http://www.europeantransmissions.com...MW/a5s560z.pdf)
                            (http://ow.no/images/stories/files/valvebody.pdf)
                            Laatikon sisällä, venttiilipöydässä on pieni kuula joka vaihtaa paikkaa vaihtimen / öljyn virtaussuunnan mukaan. Tämä kuluu 150 - 250 tkm kohdalla niin, että se pomppaa reijästä läpi ja oireet alkavat ihan päivästä toiseen. Oire voi kokemukseni mukaan myös olla pois jonkin aikaa ennen kuin tulee takaisin. Tehtaan korjaussarja (~300 EUR osat?) korjaa myös venttiilliin (= syypää) mutta pelkän kuulan (~2 EUR) vaihtamalla oireet poistuvat. Venttiilin välyksen pystyy korjaaja arvioimaan purettuaan venttiilipöydän. Jos kuulan vaihtoväli on 200.000 km niin autoni on suuremmalla todennäköisyydellä tolpan ympärillä kuin kuula uudestaan kulunut.

                            Öljyt:
                            Öljyn vaihto-ohje:
                            (http://www.peterschmid.com/zfinstallation.htm)
                            (http://www.e38.org/zf-5hp30-service.html)

                            Tässä laatikossa on Shell LA 2634 lifetime (vitut) öljy jota ei ole käytössä missään muussa laatikossa, tämä näkyy sitten Öljyn

                            saatavuudessa ja hinnassa (20 EUR / L?).

                            Litetime??: (http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/e32/4903945-1.html)

                            Öljyn valinnasta onkin eniten kalabaliikkia nettikohinassa. Löytyy miljoona tahoa (saksalaisia ja jenkkejä) jotka jankkaavat, että pakko käyttää Shelliä. Toisaalta, tien päältä löytynee paljon kansaa jotka eivät näitä harrasteryhmiä edes lue, tyytyväisenä Dexron III:t laatikoissaan.

                            Jenkkiargumentointia ja joitain vaihtoehtoja (Pennzoil ja Redline):
                            (http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/e32/6278786-1.html)
                            (http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/e65/5518776-1.html)

                            ZF-öljysuositukset: (http://www.peterschmid.com/SD92-113.pdf)

                            Markkinoilta löytyy tosin merkkejä jotka tarjoavat korvaavan tuotteen oikein listaamalla myös tämä Shell-öljy (Quaker).
                            (http://www.oelbrack.ch/de/qs/32026multivehicleatf.pdf)

                            Toinen vaihtoehto, jossa mielenkiintoinen lisäselvitys: jos Shell öljyn ainoa peruste on pitkä käyttöikä, niin mitä väliä öljyllä on jos suostuu vaihtamaan öljyt vaikkapa 30-50 k välein kuten normaalia lootaöljyä tulisikin vaihtaa?
                            (http://www.ptforums.com/zerothread?id=1020)

                            Paras löytämäni asiantuntija-artikkeli jenkkiläisen askikorjaajan toimsesta , selitetään kitkaominaisuuksilla öljytyyppiä:
                            (http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/e32/1481895-1.html)

                            Ajattelinkin ottaa tässä nettikohinan maailmassa "one for the team" (Do or die!) ja laittaa lootaan Gulfin Dexron III:a ihan vaan saadakseni jonkinlaisen mittapisteen alun tälle aiheelle. Taustalla on toki myös käyttämäni laatikkopajan kokemus 10 kpl 5HP30:n päivityksestä Dexron III:lle ilman oireita.

                            Tässä vaiheessa, kuulanvaihdon yhteydessä vaihdettiin se 5,5 L out of 13,1 mitä turbiinin tyhjentämättä jättö sallii vaihtaa. Suunnittelin jonkin ajan kuluttua vaitaa taas lisää tuoretta kamaa lootaan jonka jälkeen siirrytään jonkinasteiseen normaaliin vaihtoväliin. Orkkikset "ikimähnät" on aika paskasta tavaraa 200 rullatussa pelissä, mutta ei palanutta, eikä kaikki tosiaan millään vaihdu ellei koko murikkaa revi irti.

                            Katsotaan tuleeko tähän artikkeliin mitään FAKTA-kokemus-replyä tästä aiheesta, pitää miettiä flushaanko jossain vaiheessa uudet Shellit sinne lootaan vai jatkanko hiljakseen flushailua Dexronilla. Nyt kytkin ainakin pitää kuin tauti. Joka tapauksessa suoritan vaihdon osissa että irtihuuhtoutuvan klimppimoskan määrä pysyy minimissä.

                            Ilmoittelen täällä tutkimuksen merkeissä jos loota menee paskaksi ennen autoa. Tuleepahan sitten saataana selväksi ettei se 12 vuotta speksejä modernimpi III greidin ATF käy.

                            Kuulahuollon suorituspaikka:
                            Omani vaihdettiin Vantaalla Powermaticissa, aamulla sisään illalla ulos ja 300 EUR kaikkineen, aamukahveja ei tarjonneet tohon hintaan. Kaverit osasi mielestäni hommansa, ja mm. tästä öljyasiasta keskusteltiin melko lailla.

                            Olen muuten havainnut, että takarenkaiden luistaminen on toinen tyyppivika tässä koslassa. Siihen saa vissiin Biltemasta niitä kumupuslia kaasupolkimen alle avuksi? Anybody?

                            -Anttie34V8

                            Lisäyksiä 23.5.2010.
                            Tästä artikkelista tulee aika ajoin kysymyksiä, että miten se kesti. No, ajoin tolla setupilla noin 40tkm ongelmitta. Sen jälkeen autolla on ollut ainakin 3 omistajaa, josta 1 raportoi, että kuulavika on mahdollisesti alkanut uusia, jotain ongelmia pakin kanssa. Auto on tällä hetkellä myynnissä otsikolla "vaihteisto toimii mainiosti" ja rempasta on noin 60-80tkm. Mutta jos todettaisi näin, että öljyissä ei vikaa koska ei luistoa tms. mutta mahdollisesti tuo kuulavika kannattaisi poistaa silla sarjalla joka korjaa sen venttiiliosankin, eikä pelkällä kuulalla. Semmoista updatea tähän 5 v vanhaan trediin...
                            Last edited by asvirkku; 23-05-2010, 22:00.
                            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                            Comment

                            • hep
                              Newbiemmer
                              • Feb 2005
                              • 20

                              #29
                              Merkkihuollossa ei muuten enää laitettu Shellin öljyä, vaan oli kuulemma uusi korvaava tuote. En nyt jaksa muistaa mitä oli kun ei ole tässä sitä laskua. Vähän oli kumminkin halvempaa. Päivitettiin muuten nuo kuulat ja nyt toimii taasen laatikko hyvin...

                              Comment

                              Working...
                              X