Miten 525 iX Touring -92 lämppäri pitäisi toimia ? Jotenkin se on vähän outo.
Esimerkki: On tällainen talvikeli. Lämppärin nupikat on asetettu vaikka 20 asteen kohdalle. Hetikohta lämpöä alkaa tulla se mikä vehkeestä irti lähtee, eli siis hyvin lämmintä. Sisälämpötila autossa nousee kohisten. Kun sitten jonkun sondin mielestä on tarpeeksi lämmintä, niin lämmöntulo lakkaa. Ilmaa tulee edelleen, mutta tuloilma on mielestäni liian viileää. Järjellä ajatellen tuloilma pitäisi olla siinä 20 asteen paikkeilla ja jopa hiukan yli, jotta sisällä pysyy se 20 astetta. No, varpaat alkaa kylmetä ja muutenkin ilmanala tuntuu viileältä. Jos kääntää puhallinta pienemmälle, niin alkaa akkunat huurtua (raitisilmasuodatin ehkä tukossa, tiedän) isommalla nopeudella matkustajat alkaa valittaa vedosta ja kylmästä. Sitten pitää hiukan kääntää lämpöä isommalle ja taas tulee hetken lämmintä kunnes kohta alkaa tulla taas viileää.
Näin lyhyessä kaupunkiajossa ei suurta väliä. Mutta vähänkin pidemmässä ajossa alkaa olla epämiellyttävää. Jos käy vaikka kaffipaussilla, niin kyllä sitten taas tulee lämpöä tovi kun auto on oikeasti ehtinyt jäähtyä.
Onko ihan normaali ilmiö vai mistä on kyse ? Mielestäni lämpimämpää pitäisi tulla myös siinä ylläpitävässä vaiheessa, sisätilat ehtivät jäähtyä liikaa ennenkuin alkaa tulla uudestaan lämpöä.
Esimerkki: On tällainen talvikeli. Lämppärin nupikat on asetettu vaikka 20 asteen kohdalle. Hetikohta lämpöä alkaa tulla se mikä vehkeestä irti lähtee, eli siis hyvin lämmintä. Sisälämpötila autossa nousee kohisten. Kun sitten jonkun sondin mielestä on tarpeeksi lämmintä, niin lämmöntulo lakkaa. Ilmaa tulee edelleen, mutta tuloilma on mielestäni liian viileää. Järjellä ajatellen tuloilma pitäisi olla siinä 20 asteen paikkeilla ja jopa hiukan yli, jotta sisällä pysyy se 20 astetta. No, varpaat alkaa kylmetä ja muutenkin ilmanala tuntuu viileältä. Jos kääntää puhallinta pienemmälle, niin alkaa akkunat huurtua (raitisilmasuodatin ehkä tukossa, tiedän) isommalla nopeudella matkustajat alkaa valittaa vedosta ja kylmästä. Sitten pitää hiukan kääntää lämpöä isommalle ja taas tulee hetken lämmintä kunnes kohta alkaa tulla taas viileää.
Näin lyhyessä kaupunkiajossa ei suurta väliä. Mutta vähänkin pidemmässä ajossa alkaa olla epämiellyttävää. Jos käy vaikka kaffipaussilla, niin kyllä sitten taas tulee lämpöä tovi kun auto on oikeasti ehtinyt jäähtyä.
Onko ihan normaali ilmiö vai mistä on kyse ? Mielestäni lämpimämpää pitäisi tulla myös siinä ylläpitävässä vaiheessa, sisätilat ehtivät jäähtyä liikaa ennenkuin alkaa tulla uudestaan lämpöä.
Comment