Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lämmityslaite... outo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1850
    • Lappeenranta, Finland

    E34 lämmityslaite... outo

    Miten 525 iX Touring -92 lämppäri pitäisi toimia ? Jotenkin se on vähän outo.

    Esimerkki: On tällainen talvikeli. Lämppärin nupikat on asetettu vaikka 20 asteen kohdalle. Hetikohta lämpöä alkaa tulla se mikä vehkeestä irti lähtee, eli siis hyvin lämmintä. Sisälämpötila autossa nousee kohisten. Kun sitten jonkun sondin mielestä on tarpeeksi lämmintä, niin lämmöntulo lakkaa. Ilmaa tulee edelleen, mutta tuloilma on mielestäni liian viileää. Järjellä ajatellen tuloilma pitäisi olla siinä 20 asteen paikkeilla ja jopa hiukan yli, jotta sisällä pysyy se 20 astetta. No, varpaat alkaa kylmetä ja muutenkin ilmanala tuntuu viileältä. Jos kääntää puhallinta pienemmälle, niin alkaa akkunat huurtua (raitisilmasuodatin ehkä tukossa, tiedän) isommalla nopeudella matkustajat alkaa valittaa vedosta ja kylmästä. Sitten pitää hiukan kääntää lämpöä isommalle ja taas tulee hetken lämmintä kunnes kohta alkaa tulla taas viileää.

    Näin lyhyessä kaupunkiajossa ei suurta väliä. Mutta vähänkin pidemmässä ajossa alkaa olla epämiellyttävää. Jos käy vaikka kaffipaussilla, niin kyllä sitten taas tulee lämpöä tovi kun auto on oikeasti ehtinyt jäähtyä.

    Onko ihan normaali ilmiö vai mistä on kyse ? Mielestäni lämpimämpää pitäisi tulla myös siinä ylläpitävässä vaiheessa, sisätilat ehtivät jäähtyä liikaa ennenkuin alkaa tulla uudestaan lämpöä.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Mitäs jos kääntää lämmön täysille?
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • jakusa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 515
      • Lempäälä

      #3
      moi

      Et kerro onko tuossa automaatti vai manuaali-ilmastointi mutta omassa on manuaali-ilmastointi ja pidän sitä talvella jossain 21 paikkeilla. Lämpötila tuntuu sopivalta ja esim matka-ajossa menee mukavasti ilman takkia jne. Puhallin ykkösellä tai kakkosella ja puhallus tuulilasille ja osittain jalkatilaan.

      Talvella en ole mitannut lämmönsäädön tarkkuutta mutta kesällä mittasin lämpömittarilla: lämmönsäätö n. 19 asteen kohdalla, mittari näytti 18.9 astetta että ainakin kesällä tuntuu pelaavan.
      -after all is said and done more is said than done-


      Comment

      • VNT
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1410
        • Tuusula

        #4
        Luultavasti magneettiventtiili viallinen.
        Aika normaali vika e34:ssa.
        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1850
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by bemari320mies
          Mitäs jos kääntää lämmön täysille?
          Lämpöä tulee tuutin täydeltä, mutta eipä ole tullut kokeiltua miten kauan se riemu kestää. Täytyypä ottaa selvää.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1850
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Originally posted by jakusa
            moi

            Et kerro onko tuossa automaatti vai manuaali-ilmastointi mutta omassa on manuaali-ilmastointi ja pidän sitä talvella jossain 21 paikkeilla. Lämpötila tuntuu sopivalta ja esim matka-ajossa menee mukavasti ilman takkia jne. Puhallin ykkösellä tai kakkosella ja puhallus tuulilasille ja osittain jalkatilaan.
            Ilmastointi on, tai siis nyt ei ole. Kompura on hyllyssä kun puuttuu kiinnike, eikä saksalainen myyjä sitä ollut löytänyt, liekö etsinytkään. Noo, anyway ilamstointi siihen kuuluu. Manuaali vai automaatti...? Tuotapa joo... käsin pitää laittaa napista päälle, mutta muita erityisesti ilmastoinnin säätöjä ei ole.

            Ei tuossa meitin vehkeessä talviajossa ilman takkia pysty olemaan. Alkuun tosiaan hönkää tulee ihan kunnolla, mutta lämpö ei pysy niinkuin tuon laatuluokan vehkeessä pitäisi.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1850
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Originally posted by VNT
              Luultavasti magneettiventtiili viallinen.
              Aika normaali vika e34:ssa.
              Jaahans, mistäs se löytyy ja mikä on ko. vemputtimen merkitys ?

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • bemari320mies
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 788
                • Suodenniemi

                #8
                Seuraapas moottorin lämpömittaria, mitä se näyttää siinä vaiheessa kun sisällä lämmöt putoaa? Missä kohtaa asteikkoa neula on kun moottori on lämmin?
                Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                EX: BMW E34 525i -90
                EX: BMW E28 528iA -85
                EX: BMW 320i Taxi -86

                Comment

                • jakusa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 515
                  • Lempäälä

                  #9
                  Automaatti-ilmastointi vehkeissä puhallusnopeus säätyy portaattomasti, manuaali-ilmastointi/ei ilmastointia ni 4 nopeuksinen puhallin. Muitakin eroja mutta niitä jaksa kirjottaa Lämpömittarin neulan pitäs olla pystysuorassa, tai ehkä viisarin paksuuden verran yli puolivälin, omassa (525iA -90 12v) ainakin pysyy siinä oli keli mikä hyvänsä.
                  -after all is said and done more is said than done-


                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1850
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Originally posted by jakusa
                    Automaatti-ilmastointi vehkeissä puhallusnopeus säätyy portaattomasti, manuaali-ilmastointi/ei ilmastointia ni 4 nopeuksinen puhallin. Muitakin eroja mutta niitä jaksa kirjottaa Lämpömittarin neulan pitäs olla pystysuorassa, tai ehkä viisarin paksuuden verran yli puolivälin, omassa (525iA -90 12v) ainakin pysyy siinä oli keli mikä hyvänsä.
                    No sitten on manuaali-ilmastointi. Siinä samassa kohdassa eli hitusen yli pystysuoran se neula jököttää säällä kuin säällä.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1850
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Originally posted by bemari320mies
                      Seuraapas moottorin lämpömittaria, mitä se näyttää siinä vaiheessa kun sisällä lämmöt putoaa? Missä kohtaa asteikkoa neula on kun moottori on lämmin?
                      Molempiin kysymyksiin sama vastaus: Pystysuorassa tai karvan verran yli.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • bemari320mies
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 788
                        • Suodenniemi

                        #12
                        No ei sitten ainakaan termostaatista johdu. Ei muutakuin lämppärin magneettiventtiilit tarkastelun kohteeksi.
                        Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                        EX: BMW E34 525i -90
                        EX: BMW E28 528iA -85
                        EX: BMW 320i Taxi -86

                        Comment

                        • Tappu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 825
                          • Tampere

                          #13
                          E34:n lämpömittarista ei saa tarkkaa tietoa jäähdytysnesteen lämmöistä, kun mittari on keskellä, niin lämpötila voi olla ~80-105 c.
                          AMG

                          Comment

                          • DiisseliKiisseli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 550
                            • Uusimaa

                            #14
                            Joo, se saksalainen inssi on halunnut neulan siihen keskelle.

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1850
                              • Lappeenranta, Finland

                              #15
                              Mistäs ne makneettiventtiilit löytyy ja mitä niille pystyy itse tekemään ?

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎