Olen jo pidemmän aikaa bemareita katsellut ja nyt pitäisi sellaista alkaa pihaan hommaamaan. Perjaatteessa pidän vaihtoehtoina 525, 530, ja 535 malleja. Minkälaiset kulutuserot autoissa on ja onko kaikki ketjulla?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 ostamassa
Collapse
X
-
Jälkimmäiseen kysymykseen ensin:
525 mallia on kahdella koneella: vanhemmat on m20 -moottorilla, 2 venttiiliä/sylinteri ja jakopää hihnalla
Uudemmat sitten m50 -moottorilla, 4venttiiliä/sylinteri ja jaklpää ketjulla
530 mallia on myös kahdella koneella: vanhemmat m30 -moottorilla, suora kutonen, 2 venttiiliä/sylinteri ja jakopää ketjulla.
Uudemmat m60 -moottorilla, v8 4venttiiliä/sylinteri, jakopää ketjulla
535 on aina m30 -moottorilla.
Kulutuksen puolesta nuo kaikki menee nätisti ajellen kympin puolin-toisin sekalaisessa ajossa, ja taitaa riippua enempi yksilön kunnosta ja kaasujalasta, kuin moottorin valinnasta se kulutusAlla:
E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
E24 635Csi -84 Polaris metallic
Ennenkin on ollut autoja
-
-
Originally posted by vicmackey View PostOokkei, kiitos tiedoista. Kyllä se varmaan tuo 535 tulee olemaan, vääntöä ihan tarpeeksi kun bensakoneesta puhutaan. 530 kasi houkuttelisi kanssa mutta tuntuu olevan aika kiven alla ainakin manuaalilootalla.Neloskoneen arkinen rahina
Ex: BMW 750IA -95, BMW 535IA -02, BMW 330dA -03, BMW 540iA -96, BMW 730i -92, BMW 325Ci -94, BMW 535i -89, BMW 530iA -93, BMW 525iAT -95, BMW 320i -91
+4 kulkuneuvoa
Comment
-
-
535iA on vanhalla 4-vaihteisella automaatilla, kiva vekotin mutta joskus ehkä kaipaa sitä 5. vaihdetta. Noin yleisesti, automaatti on kehitetty aivan syystä - sen kanssa ajaminen on vain helpompaa. Ex-525i -92 oli 24V 192hv -koneella ja manuaalilla, kytkintuntuma olisi voinut olla parempi (piiiitkä) sekä laatikon käyttäminen notkeampaa. Olihan sillä kiva vedättää, mutta sen jälkeen oli vain automaattivaihteisia bemareita.
Mikä on budjetti?BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View Post535iA on vanhalla 4-vaihteisella automaatilla, kiva vekotin mutta joskus ehkä kaipaa sitä 5. vaihdetta. Noin yleisesti, automaatti on kehitetty aivan syystä - sen kanssa ajaminen on vain helpompaa. Ex-525i -92 oli 24V 192hv -koneella ja manuaalilla, kytkintuntuma olisi voinut olla parempi (piiiitkä) sekä laatikon käyttäminen notkeampaa. Olihan sillä kiva vedättää, mutta sen jälkeen oli vain automaattivaihteisia bemareita.
Mikä on budjetti?Last edited by vicmackey; 30-08-2016, 12:36.
Comment
-
-
525 jättäisin M20 moottorin pois.
Ja keskittyisin jäljelle jääviin vaihtoehtoihin.
Niistä sitten moottorin mallista välittämättä mahdollisimman hyväkuntoinen kori/tekniikka ja tietysti manuaalina ja lukkoperällä niin on talvellakin letkeämpää
duke's garage:
Suzuki R50
E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
S38 S54 S62
instagram: _duuk
Comment
-
-
Minä en valitsisi 4-sylinteristä, en M20 koneisia enkä 530 M30 padalla, mutta muuten menisi jos terve yksilö löytyy. Automaagi sopii vääntävään moottoriin kuten esim M60B40
Melkein suosittelisin etsiskelemään joko 525(M50), 535 tai 530/540(M60) jos ei sitten s-moottorilla ole vaihtoehto.Last edited by Haju69; 29-08-2013, 11:22.LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
itse pitäisin ainoina vaihtoehtoina m50 ja m60 moottorisia autoja. s38 ois tietty taas ihan oma lukunsa..
m20 on todella epäluotettava, ja syö polttoainetta reilusti suhteessa tehoon
m30 on semi luotettava, mutta 60-luvun vanhaa tekniikkaa. Painava valurautalohko, 2 venttiiliä per pytty, kuluttaa 20 litraa sadalla ja kuulostaa lähinnä lehmältä. Jakajasytkällä vielä
m50 on moderni, jokaisella sylinterillä on oma puola, 4 venttiiliä per sylinteri, kulutus putoaa reilusti suhteessa m30:n ja suorituskyky on hyvin lähellä, ellei jopa sama, jos verrataan m50b25 ja m30b34 moottoreita
m60 taas on kokonaan alumiininen moottori, 4 venttiiliä per sylinteri, jokaisella tulpalla oma puola, täysin moderni moottori joka päihittää m30:t mennentullen, ja omasta mielestä hienompi moottori alkuperäiskunnossaan kuin m50.
Minulla olisi sterlingsilber värinen e34 530i v8 manuaali mustilla nahoilla, manuaali-ilmastoituna, todella siistikuntoinen peli ja toimii. Tuossa kunnossa missä se nyt on, sen saa tulla hakemaan 3400e hintaan.
Privalla tavoittaa jos kiinnostaa. Auto tampereella, 270tkm ajettu.Last edited by -Sipe-; 29-08-2013, 11:50.M62B44 E32 740iM -macaoblau V8 + S3.64 =sigpic
E36 PANDEM - M50B28+HX40
+muut vartin hommat
Ex. Läjäpäin e34&e32, e36 ja pari e39
Comment
-
-
Originally posted by -Sipe- View Postitse pitäisin ainoina vaihtoehtoina m50 ja m60 moottorisia autoja. s38 ois tietty taas ihan oma lukunsa..
m20 on todella epäluotettava, ja syö polttoainetta reilusti suhteessa tehoon
m30 on semi luotettava, mutta 60-luvun vanhaa tekniikkaa. Painava valurautalohko, 2 venttiiliä per pytty, kuluttaa 20 litraa sadalla ja kuulostaa lähinnä lehmältä. Jakajasytkällä vielä
m50 on moderni, jokaisella sylinterillä on oma puola, 4 venttiiliä per sylinteri, kulutus putoaa reilusti suhteessa m30:n ja suorituskyky on hyvin lähellä, ellei jopa sama, jos verrataan m50b25 ja m30b34 moottoreita
m60 taas on kokonaan alumiininen moottori, 4 venttiiliä per sylinteri, jokaisella tulpalla oma puola, täysin moderni moottori joka päihittää m30:t mennentullen, ja omasta mielestä hienompi moottori alkuperäiskunnossaan kuin m50.
Minulla olisi sterlingsilber värinen e34 530i v8 manuaali mustilla nahoilla, manuaali-ilmastoituna, todella siistikuntoinen peli ja toimii. Tuossa kunnossa missä se nyt on, sen saa tulla hakemaan 3400e hintaan.
Privalla tavoittaa jos kiinnostaa. Auto tampereella, 270tkm ajettu.
Laitanpa oman mielipiteeni tähän soppaan.
Jumalan vanhoja autoja kaikki tyyni, mutta omassa kategoriassa se jeesuksen aikainen M30 on kyllä hitosti luotettavampi kuin M60. Ja omasta ex 535:sta 3" rosteriputkistolla oli kyllä äänet silkkaa seksiä.
Mutta toinen tykkää äiteestä ja toinen äidin äiteestä, ihan oikeasti jos E34 nykyisin ostaa on se pakosti harrasteauto, niin keskittyisin vain erikoisempiin malleihin (individual, m-technic, alpina, hartge jne) joissa jälleenmyntiarvo on nousujohteinen.
Jos ei sitten taas peruspenamallia saa puoli ilmaiseksi..
Tuo viimeinen kommenti ei nyt koske topicin aloittajan tarpeita mutta tälläistä pohdintaa noin niinku ylipäätään..
duke's garage:
Suzuki R50
E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
S38 S54 S62
instagram: _duuk
Comment
-
-
Originally posted by -Sipe- View Postm50 on moderni, jokaisella sylinterillä on oma puola, 4 venttiiliä per sylinteri, kulutus putoaa reilusti suhteessa m30:n ja suorituskyky on hyvin lähellä, ellei jopa sama, jos verrataan m50b25 ja m30b34 moottoreita
Polttoainetta menee kummallakin suurinpiirtein saman verraan, 635:llä vain isompi ero kaupunki ja maantiekulutuksessa 8/12l/100km vs 9/11l/100km. Käytännön vääntöä on patarautakutosessa tuntuvasti enemmän erityisesti alhaalta, mikä tekee ajamisesta vaivattomampaa.
Toki kesäpirssin moottori on rempattu ~20000km sitten siinä missä 525:llä on 370tkm mittarissa oletettavasti konetta aukomatta, ja vähintään vanoksen tiivisteet pitäisi vaihtaa. Ja myös e34 farkku painaa satoja kiloja enemmän kuin e24.
Kuitenkin väitän, että minkä hyvänsä (ehkä M20:iä lukuunottamatta) noista valitsee, on enemmän väliä paketin kunnolla, kuin moottorivalinnalla
M50:n ja M60 kanssa pääsee kyllä vähemmällä jumpalla vuosihuollossa kun venttiilivälyksiä ei tartte kattella, mutta ei nekään huoltovapaita oleAlla:
E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
E24 635Csi -84 Polaris metallic
Ennenkin on ollut autoja
Comment
-
-
Niin ja se pitää varmaan vielä lisätä että jos bensan kulutus niin hirveästi kiinnostaisi niin en kyllä tällaista vanhaa BMW'tä edes harkitsisi. Silti tuo 20 litraa sadalla kuulostaa jo hieman epäuskottavalta.
Olenhan toki vanhan 2 litrasen mersunkin joskus kauan sitten talvella saanut viemään 24 litraa sadalla mutta tuskinpa se bemarikaan normiajossa sentään 20 litraa vie?
Comment
-
-
Mulla on 535i +5v manuaali., kone tehty hetki sitten ja näinollen takuulla kunnossa.
Schrick nokka + kansihommia ym. joilla voi pieni vaikutus olla kulutukseen.
Ajan rauhassa melkeenpä aina, ja maantievoittosta.
Keskikulutus tällähetkellä 12,3l/100km, tuntuu, että tuosta ei laske enää vaikka mitä tekisi.
Ylöspäin on helppo mennä toki sitten...
M30 on tukeva moottori, ja tarvittaessa osia on hyvin saatavilla, ja hinnatkin kohtuulliset.
Kone käy kunnollisella huollolla ja järkevällä käytöllä lähes ikuisesti.
Käyttöominaisuuksiltaan miellyttävä. Vääntöä on siellä, missä sitä normaalissa ajossa tarvitaan.
Talvella kabiinissa hymyilyttää. Kone lämpenee todella nopeasti, ja kabiinissa ei palella.
Miinuspuolina erittäin herkkä vuotamaan öljyä. Kannattaa varautua vaihtelemaan tiivisteitä, ja joka öljynvaihdon yhteydessä tiukkailee öljypohjan pultit momenttiavaimella, aina tuntuvat hieman löystyvän...
Venttiilikoneisto etenkin vanhemmiten ei enää osaa arvostaa rajotinrallia, kierrokset kannattaa pyrkiä pitämään alle 6krpm aina. Heikoin paikka keinuvivut.
Comment
-
Comment