Announcement

Collapse
No announcement yet.

535 Käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juntti
    Newbiemmer
    • Nov 2013
    • 15
    • Pori

    535 Käynnistysongelma

    Elikkäs e34 m30b34 ja ongelma on seuraavanlainen:

    Kylmänä käynnistyy hyvin, lämpimänä joutuu sahailemaan että lähtee käyntiin.
    Jo tarkastettuja: tyhjäkäyntimoottori putsailtu, lämpöanturi toimii, suuttimet ei vuoda, alipaine letkut vaihdettu uusiin, start sprayllä kokeiltu imusarjan mahdolliset vuodot joita ei havaittu, bensapaineen säädin myös vaihdettu

    Auto käy hyvin tyhjäkäyntiä ja ottaa kierrokset niinkuin pitää, kylmänä lähtee tosiaan heti käyntiin ja hieman lämmenneellä koneella saa sahata n. 10sek ennenkuin lähtee käyntiin

    Öljyt vaihdettu noin 2tkm ja autossa on nelikärkitulpat vaihdettu noin 3kk sitten, toiminut hyvin tähän mennessä.. En ole kokeillut yksikärki tulpilla vielä kun työkalut hukassa :P

    Ainiin, isolla vaihteella kun painaa kaasun pohjaan ( alle 1500rpm ) niin nykäsee kerran pari ennekuin alkaa kiihtymään

    Muita mahdollisia vian aiheuttajia?
    Last edited by juntti; 14-11-2013, 00:19.
    E91 335d msport
  • E34M60
    BTCF Member
    • Mar 2012
    • 110
    • Tampere

    #2
    Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta eikös asentoanturikin voi oireilla juuri noin?
    E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

    Comment

    • juntti
      Newbiemmer
      • Nov 2013
      • 15
      • Pori

      #3
      Originally posted by E34M60 View Post
      Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta eikös asentoanturikin voi oireilla juuri noin?
      Vähän itse miettinyt sitä kanssa, tänään vaihdan sen kampiakselin asentotunnistimen.. Muita ehdotuksia?
      E91 335d msport

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Tarkasta suuttimien liittimet, ja suuttimien resistanssi.
        Resistanssi kannattaa vielä varmistaa korjausmanuaalista, mutta muistaakseni noille ohjearvo olisi ollut 16 ohmia.

        Itselläni oli em. ongelmia, plus, että toisinaan pitkän ajon jäljiltä saattoi ruveta tyhjäkäynnillä pudottamaan sylinteriä - tai kahta? pois pelistä satunnaisesti.

        Nyhtäsi myös tällöin satunnaisesti alakierroksilla, kierrokset yli 1300 tmv. niin kaikki oireet katosi. Jokusen kerran pätkäsi myös korkeammilla kierroksilla, erittäin harvinaista kuitenkin.

        Paikaltaan lähdettäessä erityisen rauhallisesti, kuten tapanani on, ongelma tuli todella ärsyttävästi esille, vähänkään reippaampi lähtö enemmän kierroksia käyttäen ja ongelmia ei ollut.

        Suuttimien sähköliittimissä on sellaset metalliset klipsit, jotka lukitsevat liittimet suuttimiin. Itselläni ne olivat kuitenkin ilmeisesti väsyneet tmv. ja pääsivät liikkumaan, ainakin muutama liittimistä.
        Vaihdoin liitinrungot samanlaisiin, kun mitä on termarikopassao leville lämpöantureille, eli jossa sormella pitää painaa metalliklipsiä, jotta irtoaa.
        Nämä liittimet ovat suurempikokoisia kun alkuperäiset suuttimien liittimet, mutta mahtuvat juuri menemään johtokotelon reijistä paikoilleen siististi.

        Näitä uusia liittimiä irroittaessa pitää vaan sormikopelolla etsiä vapautusklipsi muovisen johtokourun alta, ei mitenkään vaikeaa tai rasittavaa kun tietää...

        Vaihdosta : Liitinrunkojen mukana ei tule liitinpinnejä, enkä itse vaihtanut pinnejä/katsonut niiden vaihtamista tarpeellisena.
        Jos sinulla ei ole pinnin irroitukseen tarkoitettua työkalua, kuori vanha liitin varovasti pois pinnien ympäriltä esim. sivuleikkureilla tai pihdeillä.
        Älä vahingoita liitinpinnejä, ja merkkaa kumpi pinni alunperin tuli millekin puolelle....tällä _ei pitäisi_ olla merkitystä, mutta ihan vaikka varmuudeksi...

        Comment

        • juntti
          Newbiemmer
          • Nov 2013
          • 15
          • Pori

          #5
          Täytyy kokeilla tätäkin, voiko se vaikuttaa kun tankki vuotaa? vuotanut jo pitkään.. ( kun yli 40lt tankissa niin huohotusletkuista tiputtaa ) ja ilmeisesti bensapumpun tiiviste on huonosti kun pistettiin paineilmaa tankkiin niin pihinä kuuluu sieltä ja pumppuhan toimii alipaineen avulla? Täytyy sekin katsoa huomenna
          E91 335d msport

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #6
            Tankin vuotaminen ei pitäisi vaikuttaa....

            Tankin pohjalla sähköinen bensapumppu, joka paineistaa polttoainelinjan välillä pumppu - polttoainepaineensäädin.

            Kummallinen juttu tuo jos huohotusletkuista pukkaa pihalle.
            Onko autossa hiilikanisteri jäljellä, ja toimintakuntoinen EVAP - venttiili?
            EVAP - järjestelmän pitäisi imeä tankista polttoainehöyryjä imusarjan alipaineella moottoriin poltettavaksi, jos linja vuotaa, aiheutuu siitä imuvuoto...

            EDIT: Takakontissa on maton alla huoltoluukku, josta pääsee käsiksi tankin huoltoaukkoon. Ehkä kannattaa kurkata tämä, ettei vuoto löytyisi sieltä, ja uittaa sitten letkuja/tankin ulkoreunaa pitkin tmv. Mulla on omassa muovitankki ainakin, en tiedä onko näitä tehty joskus metallisella (ruosteongelmat...)?
            Last edited by Klasu-; 15-11-2013, 00:48.

            Comment

            • Zetz
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 3233
              • Joensuu

              #7
              vika kuulostaa oikein mukavasti samalta kuin itselläni oli, syyksi jotui pumpun takaisku, laita takaiskuventtiili polttoainepumpun päähän bensalinjaan ja vot toimii taas....
              puh/txt/whatsapp: 0452673541
              näillä mennään talvella:
              e39 523ia arctic silver
              e87 116i Japanrot
              ja näillä kesällä:
              e30 328i *Rot m50b28

              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16360
                • Leppävirta

                #8
                Originally posted by Klasu- View Post

                Kummallinen juttu tuo jos huohotusletkuista pukkaa pihalle.
                Onko autossa hiilikanisteri jäljellä, ja toimintakuntoinen EVAP - venttiili?
                EVAP - järjestelmän pitäisi imeä tankista polttoainehöyryjä imusarjan alipaineella moottoriin poltettavaksi, jos linja vuotaa, aiheutuu siitä imuvuoto...

                EDIT: Takakontissa on maton alla huoltoluukku, josta pääsee käsiksi tankin huoltoaukkoon. Ehkä kannattaa kurkata tämä, ettei vuoto löytyisi sieltä, ja uittaa sitten letkuja/tankin ulkoreunaa pitkin tmv. Mulla on omassa muovitankki ainakin, en tiedä onko näitä tehty joskus metallisella (ruosteongelmat...)?
                Ihan E34 tyyppivika, huohotusputket tankin ympäriltä ruostuu puhki ja alkavat vuotamaan. Vajaalla tankilla ajaa niin ei vuoda. Pikkasen laskee tankkia niin melko simppeli vaihtaa, arvokkaat putkenpätkät marmorilta ja saahan ne kai tehtyä jostain metritavarastakin. Itse ostin aikoinaan valmiit putket.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • juntti
                  Newbiemmer
                  • Nov 2013
                  • 15
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by Zetz View Post
                  vika kuulostaa oikein mukavasti samalta kuin itselläni oli, syyksi jotui pumpun takaisku, laita takaiskuventtiili polttoainepumpun päähän bensalinjaan ja vot toimii taas....
                  Täytyy maanantaina kokeilla.. Mistäköhä takaiskuventtiilin sais? mahtaako esim. motonetistä löytää?
                  E91 335d msport

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Voit testata takaiskuventtiilin tarpeen kohtalaisen helposti...

                    Polttoainepumpun rele löytyy sähköboksista moottoritilan oikeasta nurkasta tulipellin vierestä.

                    Rele pois, ja hyppylangalla pumppu käymään kun auto lämmin/odotettavissa pitkä startti. Jos käynnistyy mukisematta näin, on takaiskulle tarvetta...

                    Comment

                    • juntti
                      Newbiemmer
                      • Nov 2013
                      • 15
                      • Pori

                      #11
                      Takaiskuventtiili auttoi käynnistysongelmaan, nyt lähtee taas kuin palmun alta
                      7 Euron hintaa löytyi motonetistä.

                      Mahdollisia syitä nykimiseen? Pitäisköhän kokeilla säätää IMM pari naksua?

                      Tuntuu kuin saisi liikaa bensaa
                      Last edited by juntti; 19-11-2013, 20:45.
                      E91 335d msport

                      Comment

                      • Klasu-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 546
                        • Helsinki

                        #12
                        Ilmamäärämittaria kannattaa säätää vaan pakokaasuanalysaattorin kanssa.

                        Lambda mahdollisimman lähelle 1.

                        Epäilen nykimiseen suuttimien liittimiä, jos auto on mennyt päästöistä läpi viimesen vuoden sisällä...

                        Comment

                        • juntti
                          Newbiemmer
                          • Nov 2013
                          • 15
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by Klasu- View Post
                          Ilmamäärämittaria kannattaa säätää vaan pakokaasuanalysaattorin kanssa.

                          Lambda mahdollisimman lähelle 1.

                          Epäilen nykimiseen suuttimien liittimiä, jos auto on mennyt päästöistä läpi viimesen vuoden sisällä...
                          Autossa ei ole lambdaa ja auto on vähäpäästöinen
                          E91 335d msport

                          Comment

                          • Slant 6
                            BTCF Member
                            • May 2013
                            • 71
                            • Satakunta

                            #14
                            Tässä tarkoitettaneen laskennallista lambda-arvoa, jonka pakokaasuanalysaattori näyttää, tämä mitataan myös katsastuksessa.
                            Pitää asettua 0,97-1,03 välille
                            e28 520i K-jet+4 gang Kastanienrot
                            e34 540iA Lazurblau
                            EX:
                            e34 525i Lazurblau
                            e34 535i Lazurblau
                            e36 316i Schwarz II

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              #15
                              Originally posted by juntti View Post
                              Autossa ei ole lambdaa ja auto on vähäpäästöinen
                              Kannattaa laittaa sitten se lambda sinne, vähäpäästöisessä pitäisi nimittäin olla.
                              Moottorinohjaus todennäköisesti osaa käyttää lambdaa kunhan sen vain laittaa:think
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎