Announcement

Collapse
No announcement yet.

530i v8 päästöt korkealla ja pätkii polttoaineensyöttöä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuttifrutti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 247
    • Kitee

    530i v8 päästöt korkealla ja pätkii polttoaineensyöttöä?

    Potilas vm. 1995 m60 koneella varustettu tourinki, 312 000km mittarissa

    Katsastuksessa päästöt tyhjäkäynnillä, CO% 5,29, HC ppm 609, o2 1.05 Co2 10.2, kierroksilla CO% 5, HC ppm 248, o2 1.04 Co2 10.9, lambda 0.897

    Auto ei suostu kiertämään täyskaasukiihdytyksessä kuormitettuna yli 4000 kierrosta, ihan kuin polttoaineensyöttö katkeaisi, nykäisee rankasti, kierrokset laskee n. 3500 ja sitten taas saa polttoainetta kiertäen taas siihen 4000 kierroksen pintaan. Ilman kuormaa pystyy kierrättämään rajoittimelle asti. Yli 4000 kierroksen kun huijjaa pintakaasulla, niin sitten taas kestää kuormittaa hieman enemmän

    Mistä mahtaa löytyä polttoaineensuodatin? Onko tankissa olevassa polttoainepumpussa ns. karkeampi sihti, joka voisi olla tukkeutumassa tai sitten mahdollisesti onko autossa kaksi pumppua, toinen tankissa ja toinen sitten matkanvarrella siirtämässä?

    Päästötesterissä ilmamassamittarin johdon irrotus vaikutti päästöarvoihin huonontavasti, joten se luultavammin toimii..
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Pahasti rikkaalla, ei luulisi johtuvan polttoainepuolen ahdistuksista, mutta:

    Polttoainesuodatin sijaitsee auton alla loikean takarenkaan takapuolelta kun katsoo pohjaa, on suodatin aika hyvin näkökentässä.

    Suodatin kiinni pannalla, jossa muistaakseni 10mm kannalla varustettu pultti.

    Tankissa sijaitsevassa polttoainepumpussa on muovinen "sukka" - tyyppinen esisuodatin, joka ottaa suurimmat pois. Tämä ei ainakaan omassa autossa ollut mitenkään erityisen likainen kun pumpun vaihdoin 320tkm...liekkö koskaan aikasemmin vaihdettu, ei voi tietää.

    Koittasin seuraavaa, lambdojen liittime(t) irti ja katsoo miten käy.
    Jos lambda sökönä, voisi periaatteessa käydä noinkin huonosti, liittime(t) irti niin menee varakartalle, jolla pitäisi ainakin toimia 95% normaalisti. Päästöihin tuskin menee varakartalla, mutta...

    Comment

    • tuttifrutti
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 247
      • Kitee

      #3
      Originally posted by Klasu- View Post
      Pahasti rikkaalla, ei luulisi johtuvan polttoainepuolen ahdistuksista, mutta:

      Polttoainesuodatin sijaitsee auton alla loikean takarenkaan takapuolelta kun katsoo pohjaa, on suodatin aika hyvin näkökentässä.

      Suodatin kiinni pannalla, jossa muistaakseni 10mm kannalla varustettu pultti.

      Tankissa sijaitsevassa polttoainepumpussa on muovinen "sukka" - tyyppinen esisuodatin, joka ottaa suurimmat pois. Tämä ei ainakaan omassa autossa ollut mitenkään erityisen likainen kun pumpun vaihdoin 320tkm...liekkö koskaan aikasemmin vaihdettu, ei voi tietää.

      Koittasin seuraavaa, lambdojen liittime(t) irti ja katsoo miten käy.
      Jos lambda sökönä, voisi periaatteessa käydä noinkin huonosti, liittime(t) irti niin menee varakartalle, jolla pitäisi ainakin toimia 95% normaalisti. Päästöihin tuskin menee varakartalla, mutta...
      Vikakoodeja yritettiin lukea impalla, mutta ei saa yhteyttä moottorin ecuun, joku luultavasti vaihtanut lastuja...Kumpikin lambda on nyt tulossa maailmalta, kokeillaan niillä. Anturit oli kyllä irrallaan, mutta en tullut koekäyttäneeksi ilman johtoja.

      Voisiko joku muu anturi aiheuttaa samankaltaista temppuilua? auto toimii ja kiertää n. 2 minuuttia (uudelleen)käynnistämisen jälkeen ja sitten taas tekee taikojaan. Jos vika päällä saa kierrätettyä tuosta 3500rpm kohdasta yli, niin sitten taas menohaluja riittää siellä 5000+ kierroksen jälkeen.

      Pystyykö tasonsäädön virheilmoitus rajoittamaan moottorin kierrosnopeutta, se nimittäin ilmestyy n. 2 minuutin ajelun jälkeen?

      Kampiakselin asentotunnistin ja nokan anturi antavat samantapaisia lukemia, kuin muissakin vikatopikeissa, ohmimittarilla mitattuna.

      Automaattivaihdelaatikko ei anna nykimisen jälkeen/aikana vikakoodeja.

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Tietty aika auton käynistyksestä mennään kiinteällä kartalla, odottelee lambdojen lämpenemistä, jonka jälkeen siirtyy lambdaohjaukselle...

        Comment

        • tuttifrutti
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 247
          • Kitee

          #5
          Originally posted by Klasu- View Post
          Tietty aika auton käynistyksestä mennään kiinteällä kartalla, odottelee lambdojen lämpenemistä, jonka jälkeen siirtyy lambdaohjaukselle...
          Ok, odottelen että saan labdat ja sitten testiin. Eilinen ajelukierros päättyi vesiventtiilille menevän vesiletkun hajoamiseen ja nesteet tielle. Ei vissiin tykännyt tuosta kierrosten vaihtelusta

          Comment

          • -Sipe-
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 416
            • Tampere.

            #6
            Tarvikemallin kampiakselin asentotunnistin tekee juuri noin että kiertää vaan 3500-4000rp/m. Ei myöskään anna vikakoodia.
            Last edited by -Sipe-; 09-12-2013, 18:58.
            M62B44 E32 740iM -macaoblau V8 + S3.64 =sigpic
            E36 PANDEM - M50B28+HX40

            +muut vartin hommat

            Ex. Läjäpäin e34&e32, e36 ja pari e39

            Comment

            • tuttifrutti
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 247
              • Kitee

              #7
              Originally posted by -Sipe- View Post
              Tarvikemallin kampiakselin asentotunnistin tekee juuri noin että kiertää vaan 3500-4000rp/m. Ei myöskään anna vikakoodia.
              Edellisen omistajan käyttämä korjaamo kertoi tänään, että autoon on vaihdettu nimenomaan tarvikekampiakselin tunnistin edellisen omistajan käskystä....prkle.

              Vielä uskonvarmistukseksi ja virtuaalisen vikadiagnoosin tueksi; onko tarvikemallin anturin aiheuttama kiertämättömyys jatkuvaa, sillä tuo oma ottaa lämmettyään kierrosta paikallaan, kuormitettuna sitten ei yhtään yli tuon 3500-4000

              Comment

              • tuttifrutti
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 247
                • Kitee

                #8
                Päivitetääs tilannetta, lompakko on nyt köyhempi ja auto pätkii edelleen.

                Vaihdettuja/testattuja;
                -Alkuperäinen kampiakselin asentotunnistin suoraan paketista
                -Boschin ilmamassamittari suoraan paketista
                -Polttoainepumppu ja suodatin. Pa-paine heti pumpun jälkeen mitattuna 3.5bar
                -Tulpat, tulpan "johdot"
                -Käy kaikilla pytyillä.
                -Lambdat
                -Käytetty polttoaineen paineensäädin.
                -Polttoaine ei haise, eikä röpötä.
                -Nokka-akselilla on bmw originaali anturi ja antaa oikeanlaisia ohmeja
                -starttipilotin syöttäminen ja kaasun painaminen ei vaikuta kierrosten ottavuuteen.

                Pätköksen tullessa tulee koodi kampiakselin asentotunnistimelta, sekä lambda 2 ohjaus.

                Auto käynnissä, ilmamassamittarin johdon sammutus sammuttaa auton. Välillä irroittaminen ei vaikuta millään tavalla toimintaan. Toiminta huomattavasti pirteämpää ilman johtoa. Ei anna vikakoodia ilmamassamittarista.

                Päästöt saatu kuriin jollakin tavalla, katalysaattorin asennuksella. Vieläkin tulee palamatonta polttoainetta testerin mukaan

                Käy tyhjäkäyntiä kiltisti, eikä pätki ennen tuota 3500-4000 kohtaa.

                Voiko moottorinohjauksesta hajota jotain, joka aiheuttaisi edellä mainittuja oireita, tuntuu nimittäin siltä että toimisi paremmin tuolla ns. varakartalla. Avasin dme:n ja siellä on joku käynyt jo aikaisemmin asioimassa. Onko varakartta ja varsinainen polttoainekartta fyysisesti samassa piirissä?

                Miten auton kuuluu käyttäytyä, kun esim. otetaan ilmamassamittarista johto irti. Onko varakartalla kierrosten rajoitusta käytössä?

                Joku toimivan 8 koneen omistaja voisi ehkä ilmoittautua tässä Pohjois-Karjalan alueelta, voisin ihmetellä, miten ehjä auto käyttäytyy....

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎