Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 jarrut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530ia Touring -95
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 33
    • Seinäjoki

    E34 jarrut

    OBC ilmotti eilen että "brake linings" mikä tarkoittanee kuluneita jarrupaloja.

    No onko olemassa mitään keinoa "tietää" onko ne etu vai takapalat kun ovat vaihdon tarpeessa? Siis muuta kuin korvakuulolta tai purkamalla kaikki nurkat auki.

    Oon joka tapauksessa jo hommannut taakse palat, koska ne muistaakseni kesällä näyttivät enempi valmiilta...

    Jotain vaihdosta jo löysinkin netistä http://www.bmwe34.net/E34main/Mainte...rakes/Pads.htm
    ei näytä olevan sen ihmeempää kuin työtä vaan...
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Ikävä kyllä taitaa "visuaalinen" tarkistus olla ainoa keinoa, eli tarkistaa se silmämääräisesti. Kyllä sen yleensä näkee ilman renkaita irroittamattakin, ainakin vanteen sisäpuolelta katsoen (jos auto esim. nosturilla tms. (kuka sitä tuolla ravassa viitsii makailla)).

    Jarrupalojen vaihto on simppeli ja kohtuu nopea toimitus, piti sitten tehdä eteen tahi taakse. Kannattaa myös aina ostaa uudet anturit, sillä entiset (1 kpl / akseli) ovat yleensä valmiit jos ne kerran hälyyttää (kuluneet jarrulevyä vasten). Ja ehjinä niitä ei vanhoista paloista irti tahdo saada.

    Timo

    Comment

    • chorrus
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 565
      • 00100

      #3
      Jatkokysymys. Eihän vikailmoitusta pidä nollata kys. operaation jälkeen? Edestä palat loppu, vaihdoin uudet + anturin = valittaa vieläkin startatessa. Takana tuntuisi olevan pintaa.. Voisi huvikseen kurkata onko siellä edes anturia ->

      AUDI TT Roadster 3.2
      PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
      PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

      ex.
      E38 740iA cosmosschwarzmetallic
      E38 740iA bmw schwarz II
      E39 530dAt titansilbermetallic
      E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
      E32 735iA - lachssilbermetallic
      E24 635CSI polarismetallic
      AUDI A6 TDI
      SAAB 'takemenow' 900i
      CITROËN XSARA VTS
      CITROËN JUMPER
      FORD MONDERO
      ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

      + 23 x Peugeot

      Comment

      • ttsalo
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 38
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by tihuovin
        Jarrupalojen vaihto on simppeli ja kohtuu nopea toimitus, piti sitten tehdä eteen tahi taakse.
        Paitsi jos ne hemmetin jarrusatulan kiinnityspultit ovat totaalisesti jämähtäneet... nimim. huomenna uusinta happi-asetyleenipolttimen kanssa.

        Niin ja miksi ne jarrulevyjen kuusiokolopultit on tehty muovailuvahasta? Ei tarvi kuin näyttää kuusioavainta ja heti pyöreät. Onneksi ne sentään voi porata helposti pois...
        2003-2005 315 '83
        2005-2011 525ix '94
        2011-2017 330xi '00
        2017-???? 525i '04

        Comment

        • chorrus
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 565
          • 00100

          #5
          Vastataan nyt itselle, ettei tarvitse mitään vikamuisteja nollailla. Mulla oli siis takaata tuo kuluneisuustunnistin rikki. Mureni käsiin.

          AUDI TT Roadster 3.2
          PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
          PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

          ex.
          E38 740iA cosmosschwarzmetallic
          E38 740iA bmw schwarz II
          E39 530dAt titansilbermetallic
          E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
          E32 735iA - lachssilbermetallic
          E24 635CSI polarismetallic
          AUDI A6 TDI
          SAAB 'takemenow' 900i
          CITROËN XSARA VTS
          CITROËN JUMPER
          FORD MONDERO
          ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

          + 23 x Peugeot

          Comment

          • marko.m
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 333
            • Keminmaa

            #6
            Originally posted by ttsalo View Post
            Niin ja miksi ne jarrulevyjen kuusiokolopultit on tehty muovailuvahasta? Ei tarvi kuin näyttää kuusioavainta ja heti pyöreät. Onneksi ne sentään voi porata helposti pois...
            Itselläni oli myös melko ruosteessa ne pultit. En viitsinyt vääntää piloille vaan laitoin crc:tä ja annoin vähän aikaa vaikuttaa niin lähti helposti auki. Itse väänsin pikku räikällä missä on kuusiokolo kärki. Laadukkaat työkalut niin ei pyöristy pultit.
            316i e46 -04.
            Ex. 525i e34 -91

            Comment

            • ana80
              Bimmer Rookie
              • May 2005
              • 150
              • Lohja

              #7
              Originally posted by ttsalo View Post
              Niin ja miksi ne jarrulevyjen kuusiokolopultit on tehty muovailuvahasta? Ei tarvi kuin näyttää kuusioavainta ja heti pyöreät. Onneksi ne sentään voi porata helposti pois...
              Oliko nyt varmasti se 7mm kuusiokolo käytössä?

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                #8
                Kyllä ne pikkuruuvit vaan tuppaa oleen muovailuvahaa (myös E36:ssa), kuten myös kisa-Hondissamme. Pulttipyssyllä aukesi mukavasti, kun hioi kuusiokolon pään tasaiseksi, jotta upposi täysin ruuviin. Toinen hyvä konsti on tehdä ruuviin rälläkällä viilto, mistä sitten vääntää hiton isolla talttameisselillä. Rälläköinnin tuottama lämpökin avittaa tässä. Levyyn tietty tulee tässäkin vekkiä, mutta jos vaihtelee niitäkin, niin "so not".

                Sinänsähän noilla ruuveilla ei tee mitään. Voi heittää kerran irrottuaan kaseikkoon, jos ne kovasti ahdistaa. Pyörän pulteillahan se levy paikallaan pysyy vallan mainiosti, tosin asennus on muutamaa astetta ikävämpi BMW:ssä, missä pyörät kiinnitetään juurikin pulteilla, jos satula / napa ei pidä täysin kohillaan (pitäis kai kumminkin). Omasta mielestäni Nipponilaiset on siinä mielessä olleet saksalaisia fiksumpia, kun niitä iskupultteja suosivat. Vannekin on vähemmän ähläyksen saattelemana paikallaan.
                Last edited by Kilpuri; 16-05-2007, 13:37.
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                • Henry
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 744
                  • Kannus

                  #9
                  Originally posted by marko.m View Post
                  Itselläni oli myös melko ruosteessa ne pultit. En viitsinyt vääntää piloille vaan laitoin crc:tä ja annoin vähän aikaa vaikuttaa niin lähti helposti auki. Itse väänsin pikku räikällä missä on kuusiokolo kärki. Laadukkaat työkalut niin ei pyöristy pultit.
                  Näinpä ellei kantit ole jo vamiiksi mennyt. Ruosteenirroittajaa kantsii laittaa jo paria päivää ennen pulttien irroittamista. Sen huomasin ainakin E39:sissä, että ne pultit ei ole loppu peleistä edes kireellä, vaan se lukko liima puree niin perkeleesti.
                  Mercedes-Benz cls 350
                  530DA E60
                  Ex:
                  Audi A6 2.7 biturbo quattro
                  523IA E39
                  520 E34 2Kpl
                  535 E34

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by ttsalo View Post
                    Niin ja miksi ne jarrulevyjen kuusiokolopultit on tehty muovailuvahasta? Ei tarvi kuin näyttää kuusioavainta ja heti pyöreät. Onneksi ne sentään voi porata helposti pois...
                    Just hienoa, eikö? Kannattaa lämmittää ensin huolella.


                    Originally posted by Kilpuri View Post
                    Toinen hyvä konsti on tehdä ruuviin rälläkällä viilto, mistä sitten vääntää hiton isolla talttameisselillä. Rälläköinnin tuottama lämpökin avittaa tässä. Levyyn tietty tulee tässäkin vekkiä, mutta jos vaihtelee niitäkin, niin "so not".
                    Jep, toimii myös.

                    Comment

                    • Jaghaath
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1273
                      • Helsinki

                      #11
                      Vika on kyllä käyttäjissä ennemmin kuin niissä pulteissa, niitten kiristysmomentti kun on paljon pienempi kun voisi kuvitella. Joku kyläseppä kun ne nylppää ensin väärällä avaimella ja sen jälkeen kiristää naama punasena niin ei ihme jos ei aukea enää

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎