Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds -93 lämpöongelmiin apua.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • h33bo
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 36
    • Turku

    525tds -93 lämpöongelmiin apua.

    Terve!

    Tuli hankittua tuollainen 93 vuoden 525tds automaatti vaihteistolla. Ehti se 2vko toimimaan kunnes illan ajeluiden jälkeen moottoritien rampilta alas suht rivakasti ja lämmöt nousi nopeasti punaiselle. Puhaltaa vain kylmää ja lämmöt nousee rivakasti myös tyhjäkäynnillä.

    Kotona sitten ihmettelin ja vaihdoin vesipumpun ja termostaatin. Alkoi toimia mutta termostaatin kotelo jäi ilmeisesti huonosti kiinni kun tihkuaa sieltä välistä.
    Kävin testilenkin heittämässä ja lämmöt pysyy kurissa, tosin lämpesi normaalia hitaammin. puhaltaa lämmintä. Kaikki siis kunnossa? Ylävesiletku on kuitenkin kylmä ja samoin melkeinpä koko jäähdytin, mistä tämä voi johtua?

    Osaisiko myös joku antaa tarkat ohjeet oikea oppiseen nesteen lisäämiseen/ilmaamiseen?

    Tuossa vain aluksi säiliö täyteen ja kone käynnissä lisäillen ja lämpöjä tarkkaillen järjestelmä täyteen.

    Toivottavasti pystytte auttamaan
    E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!
  • h33bo
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 36
    • Turku

    #2
    Sain paikattua termostaattikotelon vuodon, oli tiivisteliima jäänyt vähän huonosti. Heitin 5km testilenkin ja ajoin 10km kotipihalle. Kone kävi normaalisti ja lämmöt pysyi kurissa kunnes viimeisessä risteyksessä lämmöt punaiselle. 2min jäähdyttelyä ja taas keittää.

    Mikäköhän voisi olla? Kansipahvi? Ainiin ja kun moottorin sammuttaa niin lirauttaa nestettä moottorin takaosasta jostain kohtaa, ei näe kunnolla mistä tarkalleen tulee.
    E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

    Comment

    • h33bo
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 36
      • Turku

      #3
      Korjaamolla epäilivät kannentiivistettä tai että jäähdytin tukossa koska rikki mennyt cooleri heittänyt öljyä jäähdyttimen päälle.

      Miten tuo kansiremppa nyt sitten aloitetaan? Tarvitsenko jotain erikoistyökaluja? Missä olisi hyvät ohjeet tähän? Mistä uusi kestävä kannentiiviste?:think
      E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

      Comment

      • joni_wt
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 3627
        • Yka

        #4
        Olethan tarkistanut, että se pikkuletku joka menee syyläriltä paisuntasäiliölle, on varmasti auki? Itsellä mennyt kaksi kertaa tukkoon sieltä paisarin päästä ja tekee kyllä juurikin kansivian tyylisiä temppuja.


        Ja eipä siihen kansiremonttiin juuri tarvitse normaaleja korjaamotyökaluja kummempia. Ainoa on nokkien ajoitustyökalu jonka tarvitsee, mutta sen värkkäsin aikoinaan itse..siihen löytyy kuvat jostain netistä.
        e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

        Comment

        • h33bo
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 36
          • Turku

          #5
          Tarkoitatko sitä letkua joka tulee syylarin vasemmalle puolelle, jossa pienipätkä letkua ja loppu on sellaista alipaineletkun tapaista kovaa muovia? En ole tarkistanut, pitää katsoa. Voi olla että joku roska tukkinut sen...
          E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

          Comment

          • joni_wt
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 3627
            • Yka

            #6
            Originally posted by h33bo View Post
            Tarkoitatko sitä letkua joka tulee syylarin vasemmalle puolelle, jossa pienipätkä letkua ja loppu on sellaista alipaineletkun tapaista kovaa muovia? En ole tarkistanut, pitää katsoa. Voi olla että joku roska tukkinut sen...
            Juu sitä juuri, mulla se on vaihdettu koko matkalta normaali letkuksi kylläkin.. :think
            e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

            Comment

            • h33bo
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 36
              • Turku

              #7
              okei, toivottavasti olis siitä ei tarvis kansihommiin vielä ainakaan ryhtyä
              Nesteet pitää varmaanki ensin valuttaa pois vai tuleeko sieltä paljon tavaraa jos nyppäsee pois?
              E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

              Comment

              • joni_wt
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 3627
                • Yka

                #8
                Originally posted by h33bo View Post
                okei, toivottavasti olis siitä ei tarvis kansihommiin vielä ainakaan ryhtyä
                Nesteet pitää varmaanki ensin valuttaa pois vai tuleeko sieltä paljon tavaraa jos nyppäsee pois?
                Ei tarvi ottaa pois.. Nyppää irti syylärin päästä ja koittaa vaikka puhaltaa sinne niin tietää onko auki
                e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                Comment

                • h33bo
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 36
                  • Turku

                  #9
                  Ei ollu tukossa tuo letku, kiitos vinkistä kuitenkin. Kyllä se kansi tarvitsee ottaa irti. Mistä löytäisi hyvän korjausoppaan? Tietääkö joku hyvän linkin Tis/etk? Yritin netistä etsiä mutta kaikki sivut vanhentuneet.
                  Enemmänkin tuo nokan ajoitus mietityttää. Millä tavalla sen saa ajoitettua ja kuinka se lukitaan paikalleen? Entä miten jaon saa kohdilleen? Ketjun kiristäjä on vissiin siinä kun ottaa jakopään kopan auki?
                  E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

                  Comment

                  • MPV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1193
                    • Muhos

                    #10
                    Originally posted by h33bo View Post
                    Ei ollu tukossa tuo letku, kiitos vinkistä kuitenkin. Kyllä se kansi tarvitsee ottaa irti. Mistä löytäisi hyvän korjausoppaan? Tietääkö joku hyvän linkin Tis/etk? Yritin netistä etsiä mutta kaikki sivut vanhentuneet.
                    Enemmänkin tuo nokan ajoitus mietityttää. Millä tavalla sen saa ajoitettua ja kuinka se lukitaan paikalleen? Entä miten jaon saa kohdilleen? Ketjun kiristäjä on vissiin siinä kun ottaa jakopään kopan auki?
                    E34 FAQ:ssa oli tämä linkki: http://btcffaq.info/faq/korjauskirja...d25_engine.pdf

                    Comment

                    • h33bo
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 36
                      • Turku

                      #11
                      Tuo on aika hyvä korjauskirja mutta sain hankittua Tis/etk niin siellä hyvät ohjeet myös.

                      Mistä saisi lainattua noita erikoistyökaluja? Vai saako enää mistään? Sitten mitä kaikkea kannattaa uusia tuonne kanteen? Koneistamo varmaankin samalla putsaa venttiilit ja kannen kun vie koneistamolle. Kannenpultit? Mikä tiiviste? Ajattelin victor reinz merkkistä? Entä laitetaanko lohko/kannen ja tiivisteen väliin jotain liimaa?
                      E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

                      Comment

                      • atte.o
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2009
                        • 894
                        • haukipudas

                        #12
                        Alakerta lukitaan 10mm ulkohalkaisijaltaan ja 8mm sisähalkaisijaltaan olevalla tapilla. Itse olen tehnyt kys.työkalun 10mm kupariputkesta ,johon sisälle 8mm poranterä.

                        Nokan olen ajoittanut työntömitalla. Voit tehdä vaikka pellin palasesta ''oikean'' työkalun.

                        Ketjunkiristäjän lukitukseen olen käyttänyt pientä kuusiokolo avainta.

                        Remonttiin tarvitset:

                        -venttiilivarren kumet
                        -kannenpultit
                        -imusarjan tiivisteet
                        -pakosarjan tiivisteet
                        -kannentiivisteen
                        -Nokkapyörän pultin. Ei välttämättä tarvitse uusia,mutta virallisten ohjeiden mukaan pitää.

                        Koneistamo putsaa/hioo venttiilit lisähinnasta(yleensä).

                        Samalla on hyvä uusia mm.suuttimien paluuletkut. Pakosarja kannattee irroittaa pelkästään kannesta. Väistyy tieltä sen verran. Tuossa nyt muutama mitä tuli mieleen.

                        Sanotaan vielä ,että hyvä vilkuilla jostain ehjää kantta. Lähen poikkeuksetta nämä halkeaa 2 tai 5 palotilasta. Pilleri turbon ja huonon pakosarjan ansiosta. Pakosarja virtaa huonoiten juuri 2 ja 5 kohdalta.
                        Last edited by atte.o; 30-01-2014, 22:03. Reason: ......
                        E61 M-sport

                        Comment

                        • h33bo
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2011
                          • 36
                          • Turku

                          #13
                          Noniin tulipas hyvät ohjeet, kiitokset näistä
                          Eiköhän näiden ohjeiden ja tis/etk avulla saada laite pelittämään
                          Kaveri vinkkasi että oli autokeskukselta lainannut näitä työkaluja että voisi vielä sieltä käydä kyselemässä ettei tarvitsisi patentteja alkaa soveltamaan:think
                          E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

                          Comment

                          • h33bo
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 36
                            • Turku

                            #14
                            Tänään sain kannen irti ja halkeamat siellä oli 2, 4 ja 5 sylinterien kohdalla. Tiiviste kuitenkin näytti ehjältä. Sain myös briteistä haalittua erikoistyökalut. Vähän ennakkoon kysyisin ohjeita takaisin asennukseen.

                            Miten tuo ajoitus sitten katsotaan kohdilleen tai että se on oikein sitten asennuksen jälkeen? En ole aivan varma sainko ketjun rattaan irti oikein.

                            Kantta ei varmaankaan hitsautettua kuntoon eli uuden käytetyn haku edessä?
                            E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

                            Comment

                            • h33bo
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2011
                              • 36
                              • Turku

                              #15
                              Onko kellään ohjetta tähän? En viitsisi kunnostettua kantta laittaa kiinni jos en tiedä mitä teen Nuo korjausoppaat eivät auttaneet ainakaan minua, purkamisessa kyllä.

                              Tuleeko muuten uuden kansipahvin mukana se pieni neliön muotoinen metallinen tiiviste joka on myös kannen ja lohkon välissä? Vai kuuluko se kansipahviin? omasta se vain tippui pois eikä nähnyt mistä tuli. On siis jakopään puolella, pakosarjan vieressä.:think
                              E34 525tdsA touring (lazurblau) Puretaan!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎