Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523 tärinä matalilla kierroksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    e39 523 tärinä matalilla kierroksilla

    Auto -97 523i 360tkm ajettu sedan manuaali, ei ilmastointia. Moottori täristää hieman tyhjäkäynnillä ja pahin tärinä on vähän tyhjäkäynnin yläpuolella niin että kori vapisee ja vaihdekeppi täräjää näkyvästi. Ongelma esiintyy sekä kytkin pohjassa että ylhäällä, paikallaan ja kun matalilla kierroksilla ajaa, eli n. 1500-2500 rpm. Korkeammilla kierroksilla ongelmaa ei ole.

    Vaihdoin koneeseen vasta molemmat moottorin tukikumit, ongelma hieman helpottui mutta ei poistunut kokonaan. Kuinka paljon vaihteiston kuluneet tukikumit voivat vaikuttaa asiaan? Entä onko näissä ollut kaksoimassapyörissä ongelmia joka voisi kyseistä oiretta aiheuttaa? Kuvittelisin että ongelma ei liity voimansiirtoon sillä se esiintyy silloinkin kun veto ei ole päällä, ts. vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa.

    Ongelmaa on ilmeisesti yrittänyt joku aikaisempikin omistaja selvittää, sillä joissain topiikeissa mainitut asiat: ICV:n ja suuttimien puhdistus, venakoppien tiivisteiden vaihto sekä huohottimen letkujen vaihto on tehty jo autoon.

    Muita tärinään mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä:
    - flektin siivet: ovat kaikki tallessa minulla
    - kampiakselin värinänvaimennin?
    - jokin anturi, esim. nokka-akselin? miten sen vastuksen voi mitata?
    - puola tai tulppien "hatut" ? Pitäisikö puhdistaa jos ovat saaneet joskus öljyä?
    - jotain muuta huohotusjärjestelmästä? http://www.realoem.com/bmw/showparts...87&hg=11&fg=15
    - laturi, moniurahihnan kiristimet tms?
    - vanos? ajossa ei tosin ilmene mitään ongelmia, ei nykimistä tai muutakaan, ei polta putkessa yms.
    Last edited by aliasJ; 22-03-2014, 17:13.
    _____________
    e28 520i -vm.84
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    Lueppas tämä jos jotain auttais:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=205832
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • aliasJ
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 108

      #3
      Noniin, moottorin tärinä hieman tyhjäkäynnin yläpuolella on edelleen tallessa, ei väliä onko vaihde päällä vai vapaalla. Vähän kierroksia lisää ja kone käy nätisti ja toimii ajossa normaalisti, vetää hyvin jne.

      Tähän mennessä siis vaihdettu moottorin tukikumit, nokka-akselin asentoanturi (VDO/Siemens), huohottimen letkuja, ICV ja suuttimet puhdistettu ja testattu koepenkissä sekä venakoppien tiivisteet. Tarkistettu myös että flektissä on kaikki siivet tallella.

      Mitä muita ongelman aiheuttajia jää jäljelle?
      - Vauhtipyörä?
      - Vanoksen solenoidi?
      - Tulpanhatut?
      - MAF?

      Ulkomaisilla foorumeilla etenki 540 ja m5 malleissa tuntuu olevan paljon samaa ongelmaa, mutta mitään kunnollista ratkaisua ei sieltäkään löytynyt.
      _____________
      e28 520i -vm.84

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1836
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by aliasJ View Post
        Noniin, moottorin tärinä hieman tyhjäkäynnin yläpuolella on edelleen tallessa, ei väliä onko vaihde päällä vai vapaalla. Vähän kierroksia lisää ja kone käy nätisti ja toimii ajossa normaalisti, vetää hyvin jne.

        Tähän mennessä siis vaihdettu moottorin tukikumit, nokka-akselin asentoanturi (VDO/Siemens), huohottimen letkuja, ICV ja suuttimet puhdistettu ja testattu koepenkissä sekä venakoppien tiivisteet. Tarkistettu myös että flektissä on kaikki siivet tallella.

        Mitä muita ongelman aiheuttajia jää jäljelle?
        - Vauhtipyörä?
        - Vanoksen solenoidi?
        - Tulpanhatut?
        - MAF?

        Ulkomaisilla foorumeilla etenki 540 ja m5 malleissa tuntuu olevan paljon samaa ongelmaa, mutta mitään kunnollista ratkaisua ei sieltäkään löytynyt.
        Ensin käyttäisin pirssiä jossain piuhan päässä sen verran että varmistuu käykö mylly varmasti kaikilla pytyillä myös noilla alakierroksilla, ettei tärinä vain johdu yksinkertaisesti siitä.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • aliasJ
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 108

          #5
          Pitää koittaa tässä piakkoin käyttää sitä jossain kunnollisella testauspajalla.

          Itse olen alkanut epäillä yhä enemmän tuota vauhtipyörää ongelman aiheuttajaksi, näissähän taitaa olla kaksoismassapyörä jo, mutta toisaalta vauhtipyörän suhteen näiden koneiden ongelma ei taida läheskään niin yleinen olla kuin esim. VAG:llä ja Volvolla. Vauhtipyörän vaihto taas ei ihan pikku homma ole joten turhaan ei toki sitäkään viiti tehdä.
          _____________
          e28 520i -vm.84

          Comment

          • Ivl
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 216
            • Oulunsalo

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Ensin käyttäisin pirssiä jossain piuhan päässä sen verran että varmistuu käykö mylly varmasti kaikilla pytyillä myös noilla alakierroksilla, ettei tärinä vain johdu yksinkertaisesti siitä.

            Mulla oli tärisevää tyhjäkäyntiä 528-97, syyksi paljastui nelospytyn palanut pakoventtiili.

            Inpalla voi katsoa mm roughnes-arvoja, mulla näytti neloseen yli 11 000 lukemaa muiden näyttäessä nollaa.


            T Jukka
            Bmw X5 2011
            Vw caddy 2019

            Comment

            • Fastpiksu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2010
              • 1571
              • Kajaani-Paltamo

              #7
              Se vauhtipyörä varmasti oireilisi muutenkin, jos niin rikki olisi että moisen vapinan aiheuttaa!
              Jos vauhtipyörässä alkaa olla väljää, se kolahtaa kun auton sammuttaa.

              Suosittelen käyttämään piuhan päässä, kuulostaa minusta enemmänkin vajaalta käynniltä syystä tai toisesta.
              Chevrolet Express van
              Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
              E36 325i group F

              Ex:
              e34 525i
              e34 525tds "superturbo"
              e39 530d M-Sport

              Comment

              • Hammerhood
                Bimmer Rookie
                • Nov 2013
                • 102
                • Suomi

                #8
                Saattaa olla sytytys häiriökin, kuten 5/½ pytyllä käyminen noilla kierroksilla.
                Ensimmäisenä tulee mieleen:
                Tulpat huonot/ hatut huonossa hapessa eikä saa tarpeeksi hyvää kontaktia /puola lähenemässä loppuaan

                Röpöttääkö putkeen noilla mainitsimallasi kierroksilla?

                Comment

                • aliasJ
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 108

                  #9
                  Mielestäni ei röpötä putkeen täristävällä kierrosalueella (n. 1000-1700 rpm). Kovemminkaan kierrättäessä ei polttele putkessa enkä ole moottorin käynnissä muuten huomannut ongelmia, ei nykimistä ajossa ollenkaan tms.

                  Vauhtipyörä ei anna muita oireita minulla, ainakaan kolahtelua tai mitään mekaanisia ääniä ei ole sieltä havaittavissa ajossa eikä sammutettaessa.

                  Mitä tarkoittaa tuo Inpa ja roughness -arvot, minkälaisella laitteistolla tuota voi testata?

                  Pyrin tällä tai ensi viikolla käyttämään autoa testerissä niin selviää enemmän.
                  _____________
                  e28 520i -vm.84

                  Comment

                  • Ivl
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 216
                    • Oulunsalo

                    #10
                    Originally posted by aliasJ View Post
                    Mielestäni ei röpötä putkeen täristävällä kierrosalueella (n. 1000-1700 rpm). Kovemminkaan kierrättäessä ei polttele putkessa enkä ole moottorin käynnissä muuten huomannut ongelmia, ei nykimistä ajossa ollenkaan tms.

                    Vauhtipyörä ei anna muita oireita minulla, ainakaan kolahtelua tai mitään mekaanisia ääniä ei ole sieltä havaittavissa ajossa eikä sammutettaessa.

                    Mitä tarkoittaa tuo Inpa ja roughness -arvot, minkälaisella laitteistolla tuota voi testata?

                    Pyrin tällä tai ensi viikolla käyttämään autoa testerissä niin selviää enemmän.

                    Inpa on tietokone ohjelma jolla voi lukea Bmw:n vikakoodit ja livedataa, ja tuo roughness on juuri tuota livedataa.

                    Paikalliselta harrastajalta tuo löytyy tai Ebay& E-villestä tilaamaan.

                    Esim.

                    Bmw X5 2011
                    Vw caddy 2019

                    Comment

                    • aliasJ
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2007
                      • 108

                      #11
                      No niin. Nyt on pajalla käytetty bemaria. Vikakoodeja ei löydy eikä sytytyksen puolella tunnu olevan ongelmaa. Epäilivät että kuten jo täälläkin mainittu venttiili voisi olla menossa, männänrengas tms. Kieltämättä hieman harmittaa tuo tuomio, kansihommat sujuu kyllä pitkälti itselläkin, mutta rahaa varmaankin menee jonkin verran. Mitä kaikkea kansirempassa sitten tulisi uusia?

                      Ivl: teitkö kansirempan tuon venttiilivian jälkeen ja mitä kaikkea uusit samalla?
                      _____________
                      e28 520i -vm.84

                      Comment

                      • Ivl
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 216
                        • Oulunsalo

                        #12
                        Originally posted by aliasJ View Post
                        No niin. Nyt on pajalla käytetty bemaria. Vikakoodeja ei löydy eikä sytytyksen puolella tunnu olevan ongelmaa. Epäilivät että kuten jo täälläkin mainittu venttiili voisi olla menossa, männänrengas tms. Kieltämättä hieman harmittaa tuo tuomio, kansihommat sujuu kyllä pitkälti itselläkin, mutta rahaa varmaankin menee jonkin verran. Mitä kaikkea kansirempassa sitten tulisi uusia?

                        Ivl: teitkö kansirempan tuon venttiilivian jälkeen ja mitä kaikkea uusit samalla?

                        Hommasin myynti puolelta kunnostetun kannen ( 450e ), ajoin auton pajalle ja sanoin, notta vaihtakaa.

                        Kallista lystiä, mutta auto ollut meillä yli 7v ( kuuluu perheeseen ) ja tarkoitus ei ollut luopua autosta lähiaikoina. Täyttää "kakkosauton" kriteerit vallan mainiosti.

                        T Jukka
                        Bmw X5 2011
                        Vw caddy 2019

                        Comment

                        • aliasJ
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 108

                          #13
                          No niin, hieman päivitystä tilanteeseen. Inpaa en ole vielä testannut, mutta auto seisoi tuossa useamman viikon ja tuolloin uudelleen startatessa tärinä ja ikäänkuin viidellä pytyllä käyvä kone ilmeni paljon selvemmin. Koneen lämmettyä käynti tasaantui ja tärinä ilmeni ainoastaan pienillä kierroksilla, kuten alkuperäisessä oirekuvauksessa.

                          Kysynkin vain, että vahvistaako tämä mahdollisesti johonkin suuntaan asiaa, eli että venttiilivika voisi olla kyseessä tai männäntappi, kuten korjaamo hieman epäili. Ongelma siis esiintyy voimakkaammin pidemmän seisonnan jälkeen kylmällä koneella mutta tasaantuu moottorin lämmitessä selvästi.
                          _____________
                          e28 520i -vm.84

                          Comment

                          • Ivl
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 216
                            • Oulunsalo

                            #14
                            Originally posted by aliasJ View Post
                            No niin, hieman päivitystä tilanteeseen. Inpaa en ole vielä testannut, mutta auto seisoi tuossa useamman viikon ja tuolloin uudelleen startatessa tärinä ja ikäänkuin viidellä pytyllä käyvä kone ilmeni paljon selvemmin. Koneen lämmettyä käynti tasaantui ja tärinä ilmeni ainoastaan pienillä kierroksilla, kuten alkuperäisessä oirekuvauksessa.

                            Kysynkin vain, että vahvistaako tämä mahdollisesti johonkin suuntaan asiaa, eli että venttiilivika voisi olla kyseessä tai männäntappi, kuten korjaamo hieman epäili. Ongelma siis esiintyy voimakkaammin pidemmän seisonnan jälkeen kylmällä koneella mutta tasaantuu moottorin lämmitessä selvästi.

                            Käy Bilteemassa ja osta puristuspainemittari, jos venttiili on palanut ei pytyssä ole paineita.

                            Bmw X5 2011
                            Vw caddy 2019

                            Comment

                            • hiski_1
                              Newbiemmer
                              • Apr 2011
                              • 7
                              • Kotka

                              #15
                              Vuotava suutinkin aiheuttaa tärinää.
                              e36 323ti Compact -98 Hellrot

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎