Auto -97 523i 360tkm ajettu sedan manuaali, ei ilmastointia. Moottori täristää hieman tyhjäkäynnillä ja pahin tärinä on vähän tyhjäkäynnin yläpuolella niin että kori vapisee ja vaihdekeppi täräjää näkyvästi. Ongelma esiintyy sekä kytkin pohjassa että ylhäällä, paikallaan ja kun matalilla kierroksilla ajaa, eli n. 1500-2500 rpm. Korkeammilla kierroksilla ongelmaa ei ole.
Vaihdoin koneeseen vasta molemmat moottorin tukikumit, ongelma hieman helpottui mutta ei poistunut kokonaan. Kuinka paljon vaihteiston kuluneet tukikumit voivat vaikuttaa asiaan? Entä onko näissä ollut kaksoimassapyörissä ongelmia joka voisi kyseistä oiretta aiheuttaa? Kuvittelisin että ongelma ei liity voimansiirtoon sillä se esiintyy silloinkin kun veto ei ole päällä, ts. vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa.
Ongelmaa on ilmeisesti yrittänyt joku aikaisempikin omistaja selvittää, sillä joissain topiikeissa mainitut asiat: ICV:n ja suuttimien puhdistus, venakoppien tiivisteiden vaihto sekä huohottimen letkujen vaihto on tehty jo autoon.
Muita tärinään mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä:
- flektin siivet: ovat kaikki tallessa minulla
- kampiakselin värinänvaimennin?
- jokin anturi, esim. nokka-akselin? miten sen vastuksen voi mitata?
- puola tai tulppien "hatut" ? Pitäisikö puhdistaa jos ovat saaneet joskus öljyä?
- jotain muuta huohotusjärjestelmästä? http://www.realoem.com/bmw/showparts...87&hg=11&fg=15
- laturi, moniurahihnan kiristimet tms?
- vanos? ajossa ei tosin ilmene mitään ongelmia, ei nykimistä tai muutakaan, ei polta putkessa yms.
Vaihdoin koneeseen vasta molemmat moottorin tukikumit, ongelma hieman helpottui mutta ei poistunut kokonaan. Kuinka paljon vaihteiston kuluneet tukikumit voivat vaikuttaa asiaan? Entä onko näissä ollut kaksoimassapyörissä ongelmia joka voisi kyseistä oiretta aiheuttaa? Kuvittelisin että ongelma ei liity voimansiirtoon sillä se esiintyy silloinkin kun veto ei ole päällä, ts. vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa.
Ongelmaa on ilmeisesti yrittänyt joku aikaisempikin omistaja selvittää, sillä joissain topiikeissa mainitut asiat: ICV:n ja suuttimien puhdistus, venakoppien tiivisteiden vaihto sekä huohottimen letkujen vaihto on tehty jo autoon.
Muita tärinään mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä:
- flektin siivet: ovat kaikki tallessa minulla
- kampiakselin värinänvaimennin?
- jokin anturi, esim. nokka-akselin? miten sen vastuksen voi mitata?
- puola tai tulppien "hatut" ? Pitäisikö puhdistaa jos ovat saaneet joskus öljyä?
- jotain muuta huohotusjärjestelmästä? http://www.realoem.com/bmw/showparts...87&hg=11&fg=15
- laturi, moniurahihnan kiristimet tms?
- vanos? ajossa ei tosin ilmene mitään ongelmia, ei nykimistä tai muutakaan, ei polta putkessa yms.
Comment