Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523 -98 anturi ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SLK
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 275
    • Päijät-häme

    E39 523 -98 anturi ongelmaa

    Inpa herjaa tuosta nokka-akselin asentoanturista.

    Vaihdettu nyt kaksi kertaa tarvikeanturi joista ekaa piti vähän modata liittimestä että meni paikoilleen.

    Oireet ei ole pahat mutta seuraavat:

    Laiska alavääntö, yläkierroksilla vääntää hyvin kunnes 5500rpm kohdalla tulee nykimistä, bensaa palaa ehkä liikaa. Käynnistyvyys oli normaali ennen ensimmäistä tarvikeanturia, sen jälkeen sai sahata kauemmin. Toisen tarvikkeen vaihdon jälkeen käynnistyvyys normalisoitui. Tyhjäkäynti ollut normaalia koko ajan.

    Kampiakselin anturista ei tule herjaa, mutta mittasin resistanssin joka oli n. 560 ohm. Kävin varaosatiskillä hakemassa uutta anturia, mutta kun mittasin sen tiskillä, tuli samat lukemat, joten en ostanut sitä vielä. Bentleyn manuaalin mukaan pitäisi olla resistanssia n. 1280 Ohmia. En tiedä mitä pitäisi uskoa.

    Linkeissä vikakoodit ja livedataa jos joku osaisi kertoa noista arvoista jotain.

    Auttakkee miestä

    digital1
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    digital2
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    analog1
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    analog2
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    analog3
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    vikakoodi
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    vikakoodi
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Tässä kuvat anturin ja haitarikumin vaihdon jälkeen:

    analog1
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    analog2
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    analog3
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
    Last edited by SLK; 25-04-2014, 14:39. Reason: lisätty kuvia
    exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2284
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    Originally posted by SLK View Post
    Inpa herjaa tuosta nokka-akselin asentoanturista.

    Vaihdettu nyt kaksi kertaa tarvikeanturi joista ekaa piti vähän modata liittimestä että meni paikoilleen.

    Oireet ei ole pahat mutta seuraavat:

    Laiska alavääntö, yläkierroksilla vääntää hyvin kunnes 5500rpm kohdalla tulee nykimistä, bensaa palaa ehkä liikaa. Käynnistyvyys oli normaali ennen ensimmäistä tarvikeanturia, sen jälkeen sai sahata kauemmin. Toisen tarvikkeen vaihdon jälkeen käynnistyvyys normalisoitui. Tyhjäkäynti ollut normaalia koko ajan.

    Kampiakselin anturista ei tule herjaa, mutta mittasin resistanssin joka oli n. 560 ohm. Kävin varaosatiskillä hakemassa uutta anturia, mutta kun mittasin sen tiskillä, tuli samat lukemat, joten en ostanut sitä vielä. Bentleyn manuaalin mukaan pitäisi olla resistanssia n. 1280 Ohmia. En tiedä mitä pitäisi uskoa.

    Linkeissä vikakoodit ja livedataa jos joku osaisi kertoa noista arvoista jotain.

    Auttakkee miestä
    Kampiakselin anturia on kahta mallia 550ohm ja 1200ohm
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • SLK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 275
      • Päijät-häme

      #3
      Originally posted by Slazha View Post
      Kampiakselin anturia on kahta mallia 550ohm ja 1200ohm
      Eli onko mulla nyt väärä? Arvaustiskiltä en taida enää uskaltaa ostaa yhtään anturia.
      exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10065
        • KVLA

        #4
        Näihin puimureihin ei kannata laittaa muita kuin oem antureita.

        Comment

        • 0se
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 113
          • .

          #5
          Originally posted by SLK View Post

          Linkeissä vikakoodit ja livedataa jos joku osaisi kertoa noista arvoista jotain.
          Camshaft position [degrees KW] pitäisi olla tyhjäkäynnillä noin 20 astetta. Elikkä se oem-anturi tilalle.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Siellä on lisäksi myös ihan selvää imuvuotoa.

            Comment

            • SLK
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 275
              • Päijät-häme

              #7
              Originally posted by 0se View Post
              Camshaft position [degrees KW] pitäisi olla tyhjäkäynnillä noin 20 astetta. Elikkä se oem-anturi tilalle.
              Tuo on anturista kiinni? Jakopää ei siis ole niin persiillään oikeesti. Tai no, ei kai se edes käynnistyisi jos näin olisi.
              exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

              Comment

              • SLK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 275
                • Päijät-häme

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Siellä on lisäksi myös ihan selvää imuvuotoa.
                Mikä noista arvoista sen kertoo? MAFfin kumihaitari ilmeisesti ensimmäisenä tutkintaan ja siitä alaspäin.
                exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                Comment

                • SLK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 275
                  • Päijät-häme

                  #9
                  Nyt on vaihdettu OEM nokka-akselin asentoanturi ja vikakoodi katosi. Alaväännöt tuli takaisin, bensankulutus tippui, 5500rpm nykiminen hävisi. Ja hävisi muuten semmoinen terävä naputus koneen etupäästä (vanos?)

                  Tuli myös vaihdettua tuo paksu haitarikumi. Mitä arvoja inpassa nyt voisi seurata jotta tietäisi onko imuvuoto hävinnyt/pienentynyt?
                  Last edited by SLK; 17-04-2014, 19:31. Reason: lisää infoa
                  exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                  Comment

                  • M_P
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 97
                    • ----------------

                    #10
                    Nostetaas vähän jos joku viitsisi vastata tähän, itseäkin kiinnostaa mistä näkee mahd. imuvuodon? Oli omassa oli nuo "engine load" ja "air use of idle control valve" palkit tapissaan tyhjäkäynnillä samanlaila kun keskustelunaloittajan kuvissa. Ja taustatietona tähän että vikakoodi tulee crank sensorista joka varmaan selittääkin ajoittaiset moottorin kyykkäykset.

                    Originally posted by SLK View Post
                    Nyt on vaihdettu OEM nokka-akselin asentoanturi ja vikakoodi katosi. Alaväännöt tuli takaisin, bensankulutus tippui, 5500rpm nykiminen hävisi. Ja hävisi muuten semmoinen terävä naputus koneen etupäästä (vanos?)

                    Tuli myös vaihdettua tuo paksu haitarikumi. Mitä arvoja inpassa nyt voisi seurata jotta tietäisi onko imuvuoto hävinnyt/pienentynyt?

                    Comment

                    • SLK
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 275
                      • Päijät-häme

                      #11
                      Originally posted by M_P View Post
                      Nostetaas vähän jos joku viitsisi vastata tähän, itseäkin kiinnostaa mistä näkee mahd. imuvuodon? Oli omassa oli nuo "engine load" ja "air use of idle control valve" palkit tapissaan tyhjäkäynnillä samanlaila kun keskustelunaloittajan kuvissa. Ja taustatietona tähän että vikakoodi tulee crank sensorista joka varmaan selittääkin ajoittaiset moottorin kyykkäykset.
                      Laitahan OEM kampiakselin asentotunnistin vaihtoon.

                      Itsellä nuo kyseiset arvot vähän nousivat, mutta monessa muussa kohdassa lukemat muuttuivat totaalisesti.
                      Laitan tänne uudet kuvat loppuviikosta.

                      Jos joku tosiaan osaisi kertoa referenssiarvoja noille inpan lukemille.
                      exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10065
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by M_P View Post
                        Nostetaas vähän jos joku viitsisi vastata tähän, itseäkin kiinnostaa mistä näkee mahd. imuvuodon? Oli omassa oli nuo "engine load" ja "air use of idle control valve" palkit tapissaan tyhjäkäynnillä samanlaila kun keskustelunaloittajan kuvissa. Ja taustatietona tähän että vikakoodi tulee crank sensorista joka varmaan selittääkin ajoittaiset moottorin kyykkäykset.
                        Minkä merkkinen/mallinen ja ikäinen laite kyseessä?

                        Comment

                        • M_P
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2012
                          • 97
                          • ----------------

                          #13
                          Joo. Tarkoitus onkin hakea tuolta "marmorilta" originaaliosa kunhan joudan. 130€ kustantaa, hieman kyllä houkuttaisi KL-varaosan "saksalainen tarvike" (VDO) 77€, mutta taidan silti kerrankin olla järkevä, kuunnella neuvoja ja maksaa mansikat tuosta virallisen dealerin osasta.. Nokka-akseliin on näemmä ent. omistaja vaihtanut Schmiedmannin tarvikeanturin, näyttäs toimivan kuitenkin.

                          Auto on 97 mallinen 528i.

                          Vai onko jollain positiivist akokemusta tuosta "saksalaisesta" tarvikkeesta?
                          Last edited by M_P; 24-04-2014, 12:46.

                          Comment

                          • Hammerhood
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2013
                            • 102
                            • Suomi

                            #14
                            Veikkaisin että vuotaa ilmaa jommastakummasta maffin jälkeisestä kumihaitari putkesta ihan huolella, kun ICV arvot ovat noin paljon koholla.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6760
                              • PK-seutu

                              #15
                              Originally posted by SLK View Post
                              Nyt on vaihdettu OEM nokka-akselin asentoanturi ja vikakoodi katosi. Alaväännöt tuli takaisin, bensankulutus tippui, 5500rpm nykiminen hävisi. Ja hävisi muuten semmoinen terävä naputus koneen etupäästä (vanos?)
                              Terävä naputus tulee suuttimilta, kun nokan anturilta ei tule tietoa ECU:lle, niin suuttimien adaptaatioarvot huutavat hoosiannaa. Itsekin ihmettelin ensimmäisellä kertaa kun ko. anturi meni. Äänen perusteella odotin jotain pahempaa, mutta suuttimet ne vaan siellä vähän valittavat kun joutuvat "ylitöitä tekemään"
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎