Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 e39 jakoketju

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jubali
    Newbiemmer
    • Apr 2011
    • 16
    • joensuu

    M5 e39 jakoketju

    Pitäs laittaa tuo ämmäläisen kone remonttiin tarkoituksena vaihtaa jakoketju hiluineen ja ne kiertokangen laakerit. Mitä muuta kannatas samalla uusia? Mistä kannattaa ruveta osia hommailemaan? Entäs tuo koneen irroitus kannattaako ottaa ylä vai alakautta ja jos ylä kautta niin laatikon kanssa vai ilman?

    Tai Itä-suomen bemari harrastajat kellä ois kiinnostusta ja taitoa tehdä kyseiset hommat..
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #2
    Originally posted by jubali View Post
    Pitäs laittaa tuo ämmäläisen kone remonttiin tarkoituksena vaihtaa jakoketju hiluineen ja ne kiertokangen laakerit. Mitä muuta kannatas samalla uusia? Mistä kannattaa ruveta osia hommailemaan? Entäs tuo koneen irroitus kannattaako ottaa ylä vai alakautta ja jos ylä kautta niin laatikon kanssa vai ilman?

    Tai Itä-suomen bemari harrastajat kellä ois kiinnostusta ja taitoa tehdä kyseiset hommat..
    Samalla kannattaa uusia laahaimet, kiristimet ja vanokset kunnostaa kokonaan eli iso läjä o-renkaita ainakin. Myös huohotinletkut kannattaa kaikki uusia. Jos on vielä alkuperäinen vesipumppu, niin se vaihtoon ja termostaatti, jos ei ole vasta vaihdettu. Osia kannattanee tilata esim. pielmeiriltä saksasta. Keräät kaikki osanumerot ylös ensin.



    Konetta ei ole pakko irroittaa, mutta saattaa se helpottaa, jos ei ole ennen tehnyt. Ainakin asiaan vihkiytyneet remontoi kone paikallaan.

    Iltalukemista: http://www.m5board.com/vbulletin/e39...guidepost.html
    Last edited by BMW_Harrastaja; 20-04-2014, 19:52.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • jubali
      Newbiemmer
      • Apr 2011
      • 16
      • joensuu

      #3
      Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
      Samalla kannattaa uusia laahaimet, kiristimet ja vanokset kunnostaa kokonaan eli iso läjä o-renkaita ainakin. Myös huohotinletkut kannattaa kaikki uusia. Jos on vielä alkuperäinen vesipumppu, niin se vaihtoon ja termostaatti, jos ei ole vasta vaihdettu. Osia kannattanee tilata esim. pielmeiriltä saksasta. Keräät kaikki osanumerot ylös ensin.



      Konetta ei ole pakko irroittaa, mutta saattaa se helpottaa, jos ei ole ennen tehnyt. Ainakin asiaan vihkiytyneet remontoi kone paikallaan.

      Iltalukemista: http://www.m5board.com/vbulletin/e39...guidepost.html
      Tarvitseeko nokkien ajoituksiin mitä erikoistyökaluja ja entäs vanoksien
      ajoitukseen?

      Comment

      • BMW_Harrastaja
        BTCF Member
        • Dec 2012
        • 819
        • Oulu area

        #4
        Originally posted by jubali View Post
        Tarvitseeko nokkien ajoituksiin mitä erikoistyökaluja ja entäs vanoksien
        ajoitukseen?
        BMW driver and owner since 2000.

        Comment

        • jubali
          Newbiemmer
          • Apr 2011
          • 16
          • joensuu

          #5
          Nyt ois purkaminen aloitettu ja venttiilikopat irroitettu niin löytyi varmaan yksi syy miksi jakopää antaa hieman ääntä. Vai onko normaalia että nokkien ketju oli toiselta puolen ihan löysällä ja kiristin alas painuneena ja toisella puolen ketjun tiukkuus ihan ok?
          Attached Files

          Comment

          • jumbo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 6603
            • Lappeenranta

            #6
            On normaalia, toinen kiristin on jousella ja toinen toimii öljynpaineella. Korjatkaa jos meni aivan metsään, mutta jokatapauksessa toisen puolen ketju on löysänä kun auto ei ole käynnissä.
            M550d

            Comment

            • BMW_Harrastaja
              BTCF Member
              • Dec 2012
              • 819
              • Oulu area

              #7
              Tuolla puolen se kiristää alapuolelta, eli mielestäni on normaalia.
              BMW driver and owner since 2000.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by jumbo View Post
                On normaalia, toinen kiristin on jousella ja toinen toimii öljynpaineella. Korjatkaa jos meni aivan metsään, mutta jokatapauksessa toisen puolen ketju on löysänä kun auto ei ole käynnissä.
                Näin kyllä jos 'eri puolilla' tarkoitetaan saman lohkopuoliskon ketjun vasenta ja oikeaa puolta. Mutta jos taas verrataan V- koneen eri kansien ketjuja, niiden ketjujen kireys kai pitäis olla keskenään samanlaiset.

                Vai onko oikeasti eri lohkoissa käytetty erilaista kiristintyyppiä?

                Vai ymmärsinkö asian jotenkin väärin, onko tuo yhtä ja samaa ketjua koko hela paketti?
                Last edited by Havis; 28-04-2014, 14:15.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • BMW_Harrastaja
                  BTCF Member
                  • Dec 2012
                  • 819
                  • Oulu area

                  #9
                  Originally posted by Havis View Post
                  Näin kyllä jos 'eri puolilla' tarkoitetaan saman lohkopuoliskon ketjun vasenta ja oikeaa puolta. Mutta jos taas verrataan V- koneen eri kansien ketjuja, niiden ketjujen kireys kai pitäis olla keskenään samanlaiset.

                  Vai onko oikeasti eri lohkoissa käytetty erilaista kiristintyyppiä?

                  Vai ymmärsinkö asian jotenkin väärin, onko tuo yhtä ja samaa ketjua koko hela paketti?
                  Ei ole erilainen kiristin, kun se on vain toisin päin. Eli toisessa kiristää yläpuolelta, ja toisessa alapuolelta.
                  BMW driver and owner since 2000.

                  Comment

                  • adeuks
                    Newbiemmer
                    • Apr 2014
                    • 2
                    • huittinen

                    #10
                    sama tilanne

                    joo eli revin kans auki tommosen samallaisen jakopään ja nyt on ongelma se et ei jakokaluja missään eli tarvitaan yhteensä 11 erillaista työkalua tuohon ajoitukseen joten jos jostain löydät niin linkkaa mulle !!! ja ei tarvitse irroittaa mut kyllähän siitä saa aikas paljon purkaa tieltä mm . ilmastoinnin kenno ja syyläri ja ö-pohja jne .

                    Comment

                    • jubali
                      Newbiemmer
                      • Apr 2011
                      • 16
                      • joensuu

                      #11
                      Niin se on kun sitä tarkemmin katsoo ja se kiristää alapuolelta niin kuin viisaammat jo kertoivat.. Tänään taas kerkesi muutaman minuutin sitä purkaa ja ihmetellä niin eikös ollut silleen että faceliftissä tuli vanoksille vasta se paineakku? Siis omanihan -99 ja siinähän sitä ei pitäisi olla.. Mutta eikös tuo kuvassa ole kuitenkin paineakku?
                      Attached Files

                      Comment

                      • BMW_Harrastaja
                        BTCF Member
                        • Dec 2012
                        • 819
                        • Oulu area

                        #12
                        Originally posted by jubali View Post
                        Niin se on kun sitä tarkemmin katsoo ja se kiristää alapuolelta niin kuin viisaammat jo kertoivat.. Tänään taas kerkesi muutaman minuutin sitä purkaa ja ihmetellä niin eikös ollut silleen että faceliftissä tuli vanoksille vasta se paineakku? Siis omanihan -99 ja siinähän sitä ei pitäisi olla.. Mutta eikös tuo kuvassa ole kuitenkin paineakku?
                        On se vanhassakin, mutta se on päivitetty uudemmissa.
                        BMW driver and owner since 2000.

                        Comment

                        • jubali
                          Newbiemmer
                          • Apr 2011
                          • 16
                          • joensuu

                          #13
                          Nyt se ois jakopää viimmein saatu aukaistua ja kyllähän tuossa jonkun verran purkaa saa. Oli kyllä jo korkea aika aukaista kun oli keskimmäisestä laahaimesta liukupinnat irronneet käytännössä kokonaan. No nyt kaikki jakopään osat tulee uudet ja jos se menis sit seuraavat 250tkm Sitten kun saa jakopään kasattua niin pitäs alkaa se kiertokangen laakeri jumppa..

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Ei ne pinnat ole siinä alumiinissa kiinni millään, ketju sen painaa siihen. Muovissa on pienet kynnet jotka pitää paketin nipussa kasaamisen ajan, ei muuta.

                            Paineakkuun tuli solenoidi päivityksen yhteydessä, jotta paineet olisi heti kun virrat laitetaan päälle.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • jubali
                              Newbiemmer
                              • Apr 2011
                              • 16
                              • joensuu

                              #15
                              Niin eihän ne varmaan millään siinä kiinni ole mutta ei ne palasinakaan pitkin jakopäätä pidä olla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎