no nii elikkä, kaikki alkoi kun vaihteet meni huonosti päälle ja kytkin ei irroittanut kunnolla (auto liikkui vaihde ja kytkin pohjassa hieman eteen päin) noh vaihdoin sitten pääsylinterin. eikä apua, seuraavaksi työsylinterin. Nyt sitten on tässä koitettu ilmata kytkintä, ihan perinteisellä tavalla, etujarru nipasta letku työsylinterille ja ilmaus laitteella, joka imee alipaineella. mutta eipä ole onnistunut. kerran sain kytkimen toimimaan vähän aikaa että sai vaihteet päälle, noin 4km ajon jälkeen kytkin rupesi taas huonontumaan, eikä vaihteet mennyt enää päälle. elikkä nyt viisaammat sanokaa mielipiteitä missä vika? :think nii ja kytkinlevy,asetelma ja vauhtipyörä vaihdettu puoli vuotta sitten. itellä tulis mieleen että joku letku vuotaisi ilmaa kytkimelle?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
kytkin (ilmausta)
Collapse
X
-
Originally posted by attte View Postno nii elikkä, kaikki alkoi kun vaihteet meni huonosti päälle ja kytkin ei irroittanut kunnolla (auto liikkui vaihde ja kytkin pohjassa hieman eteen päin) noh vaihdoin sitten pääsylinterin. eikä apua, seuraavaksi työsylinterin. Nyt sitten on tässä koitettu ilmata kytkintä, ihan perinteisellä tavalla, etujarru nipasta letku työsylinterille ja ilmaus laitteella, joka imee alipaineella. mutta eipä ole onnistunut. kerran sain kytkimen toimimaan vähän aikaa että sai vaihteet päälle, noin 4km ajon jälkeen kytkin rupesi taas huonontumaan, eikä vaihteet mennyt enää päälle. elikkä nyt viisaammat sanokaa mielipiteitä missä vika? :think nii ja kytkinlevy,asetelma ja vauhtipyörä vaihdettu puoli vuotta sitten. itellä tulis mieleen että joku letku vuotaisi ilmaa kytkimelle?
tuossa kytkin piirissä lähellä työsylinteriä oleva CDV venttiili hankaloittaa tuota ilmausta.
Ainoa konsti jolla olen kytkin piirin saanut ilmattua kunnolla on 1bar ilmanpainetta jarru neste säiliöön eli korkki adapterilla säätimen läpi 1 bar paineilmaa ja nestettä RIITTÄVÄSTI säiliöön. Säiliössä letkulähtö kytkin piirille huomattavan korkealla !!
JOS ei 1bar paineistus onnistu niin jarruneste säiliöön nestettä täyteen ja ilmausruuvista lasket nestettä niin kauan kun alkaa olemaan silmin nähden ilmakuplatonta.
Tämän jälkeen jätä auto yöksi keula pukkien varaan niin "luonto" hoitaa ilmauksen. ts. ilma kulkeutuu TODELLA hitaasti jarru neste säiliöön ajan kanssa.
Kuinkas tuo uusi kytkin asennettiin?
oliko paineasetelmassa (LUK?) automaattisäädön lukitus kynsi (17mm kuusiokolo)
loppuun asti paikoillaan. Eli kytkinlevy ja asetelma asennettuna pultit kirittynä momenttiinsa
ja vasta sitten löysättiin 17mm kannalla oleva autom. säädön lukitus kynsi ??__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
-
-
Ilmausta
Eli tuo ylipaine säiliöön vaikkapa fillarin sisäkumista tehdyllä "erikoistyökalulla". Katkaise kumi ja toinen pää solmuun, toinen pää klemmarilla säiliön suuaukkoon. Ja sitten painetta kumekseen ja auton alta työsylinterin ilmausruuvia auki, kunnes neste on kuplatonta.
Itsellä kerran kävi e21:ssä, että kytkinsylinterin työntötanko oli mennyt väärään asentoon huolimattoman asentajan takia (sen jälkeen olen tehnyt rempat itse). Tämä aiheutti sen, että kytkin ei irrottanut kunnolla. E39:ssä näyttää olevan samanlainen rakenne, joten tämäkin kannattaa tarkastaa.
Last edited by jaskap; 22-04-2014, 08:16.e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
-
Letku jarrusylinterin ilmanipan ja kytkimen työsylinterin nipan väliin, molemmat nipat auki ja polkemaan rauhallisesti jarrua -> neste tulee alhaalta ja ilma pakenee ylös.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
-
Itsellä on ylipaineella toimiva Gunson Eezibleed jarrujen&kytkimen ilmauslaite. Tuolla ilmaaminen sekä jarrunesteiden vaihto käy todella näppärästi. Ilmauslaitteen säiliö täyteen uutta jarrunestettä, paine vaikka vararenkaasta ja nippa auki -> laite syöttää paineella uutta nestettä. Jarrunestesäiliötä ei sitten kannata paineistaa yli 1 bar ettei hajoa. Tuolla laitteella on useammasta autosta tullut ilmattua jarrut sekä vaihdettu nesteet.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by attte View PostNyt on sitten käytetty laatikko irti ja asetelma-ja levy tarkistettu, eikä sielläkään mitään vikaa huomattu.. kytkin ei vain irroita.
Onko mitään ehdotuksia mistä lähtisi vikaa etsimään?:thinkBMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Kuules tuota
Jotain hämärää on, jos ei neste lähde ylipaineella tulemaan. Max 2 bar sinne saa laittaakaan. Kenties nippa tukossa, letkut/putket litissä. Ei tuossa hydraulihommassa kovin paljon virhemahdollisuuksia ole.
Onko tuossa automaattisäätöinen kytkin, siis mikä vuosimalli ? 1998 ja uudemmat ovat automaattisäätöisellä ja vanhemmatkin kasikoneiset.
Se on ainakin Bentleyn opuksen mukaan se hankalampi kasattava ja siinä virheen mahdollisuus piilee varmasti. On uudelle ja käytetylle paineasetelmalle oma metodinsa.
En ole itse tuota koskaan tehnyt, enkä osaa selittää mänöveeria pelkän opuksen perusteella. Joku täällä varmasti osaa.
MInkä merkkiset kytkinosat ovat muuten sisällä. Itsellä on kokemusta HQ merkkisistä oranssissa laatikossa olevista (oli halpa). Paineasetelman jousilevy lähti irti niittauksistaan toiselta puolelta hyvin lyhyen käytön jälkeen ja kytkin lakkasi irrottamasta. Joten voi asetelma olla viallinenkin, vaikka on oikeaoppisesti kasattu.Last edited by jaskap; 15-05-2014, 16:50.e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
-
En nyt tarkkaan muista, mutta teetätin kytkinrempan n. 1,5 vuotta sitten tutulla pajalla ja olin ite kans mukana. Samalla vaihdettiin työsylinteri ja asentaja kerkes laskea koko kytkinlinjan tyhjäks, ni mietitytti kans, miten se saadaan ilmattua, mutta kyllä se vaan meni sitten nestettä lisäämällä ja kytkinpoljinta polkemalla hartaasti työsylinterin nipasta päästämällä. Ensin poljin oli ihan lerppu. Samalla poistettiin CDV-venttiilikin ahdistamasta, tosin veikkaan että edellinen omistaja oli sen porauttanut, kun kytkimen tuntuma / nopeus sen osalta pysyi aika samanlaisena. Yritettiin myös ilmata noin, että jarrua painelemalla ja letku vedettiin etujarrun satulasta työsylinteriin, mutta jostain syystä se jarruneste ei kovin halunnut niinpäin kulkea?
Muistan myös, että ennen tuota remppaa selvittelin täällä noita itsesäätyviä (SAC = Self-adjusting clutch) kytkimiä, mutta tuntui ettei juuri kukaan ollut semmoista autoonsa laittanut, vaan jotain muuta peruskytkintä samoilla mitoilla. Bmw:n koodeilla kun kytkintä ostaa, niin melkein varmasti tulee itsesäätyvällä asetelmalla uudemmissa e39:ssä. Nuo SAC-kytkimet ovat vähän tarkempia asennettavia, mutta jos se toimi jo puoli vuotta, niin ehkä vika ei ole siinä. Onko CDV-venttiili vielä paikoillaan, onko kytkinlinjaan päässyt törkyä, joka on tukkinut venttiilin?Last edited by Bomb5; 16-05-2014, 15:02.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Comment