Eli, autona tosiaan otsikon mukainen, vaihteisto GM:n valmistama...
Ostin auton kun sillä oli ajettu n. 155.000 km.
Autoon vaihdettu automaattivaihteiston öljyt 190.000 kilometrin kohdilla ensimmäsen kerran oman omistuksen aikana jolloin vaihteisto äänti voimakkaasti, piti metallista sirinää eikä suostunut toimimaan enää missään vaiheessa muulla kuin 3-vaihteella. Öljynvaihdon jälkeen ääntäminen hävisi täysin ja toiminta oli moitteetonta (ainakin omasta sekä huoltoliikkeen mielestä).
Nyt mittarissa n. 222.000 km, ja tänään vaihdettiin atm-öljyt toiseen kertaan kun vaihteisto temppuili, alla hieman historiaa vaihteiston toiminnasta.
Vaihteisto toiminut jälleen huonosti viime aikoina, 1- ja 2-vaihteet tuntuisi toimivan ihan ok. 2-vaiheelta 3:lle vaihdettaessa vaihtamisessa ollut huomattavaa viivettä.
Tasaisella tiellä tuntuu vaihtavan vasta 2500-3000 kierroksen välillä vaihteen ylöspäin, joskus tekee myös kummallisen veivuun niin että heittää vaihteen ensin 2:lta 3:lle ja sitten vielä kerran takaisin 2:lle jonka jälkeen kerran 3:lle, tämän jälkeen tuntuu pysyvän vaihde vasta silmässä.
Suuremmissa nopeuksissa (80 km/h jälkeen) vaihteisto yrittää vaihtaa 4:lta 5:lle antaen välittömästi vikailmoituksen "transmission failsafe program", jonka jälkeen toimii enää 3- ja 4-vaihteet, vaihteisto on ilmeisesti ns. "limp modessa".
Auton ajo parkkiin ja sammuttaminen kadottaa vikasietotilan taas hetkellisesti jolloin saa pienetkin vaihteet käyttöön, mutta 2-3-vaihto takkuilee yhä tuttuun tapaan sekä 5-vaihteelle vaihtamisen ongelma ei katoa mihinkään.
Vaihteistosta ei ole kuitenkaan missään vaiheessa kuulunut samantapaisia metallisia sivuääniä mitä ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä kuului.
Tänään öljynvaihdon yhteydessä öljypohjasta löytyi kuitenkin metalliosia, ajattelinkin kysyä onko jollakin ollut samankaltainen ongelma laatikon kanssa ja onko tietoa korjauskustannuksista ja mahdollisesta kannattavuudesta tämän ikäiselle autolle. Tuttu joka vaihtoi öljyt sanoi että edessä on todennäköisesti suhteellisen mittava vaihteistoremontti. Öljynvaihto ei tuonut mitään huomattavaa muutosta vaihteiston toimintaan. Sanottakoon vielä että vaihdettu öljy oli hyvinki mustaa ja haiskahti hieman palaneelta.
Auto on alunperin Italialainen, ja ostettu Virolaisesta autoliikkeestä = katastrofin ainekset(?). Auton mittaria on hyvin todennäköisesti rullattu 100-150tkm, näin ainakin erään henkilön mielestä jolla pitkä kokemus mm. E39:sta.
Alla/liitteenä vielä kuva aarteista mitä laatikon öljypohjasta löytyi, vaihteisto tuntuu syövän metalliosia kuin muija karkkia konsanaan...
Ostin auton kun sillä oli ajettu n. 155.000 km.
Autoon vaihdettu automaattivaihteiston öljyt 190.000 kilometrin kohdilla ensimmäsen kerran oman omistuksen aikana jolloin vaihteisto äänti voimakkaasti, piti metallista sirinää eikä suostunut toimimaan enää missään vaiheessa muulla kuin 3-vaihteella. Öljynvaihdon jälkeen ääntäminen hävisi täysin ja toiminta oli moitteetonta (ainakin omasta sekä huoltoliikkeen mielestä).
Nyt mittarissa n. 222.000 km, ja tänään vaihdettiin atm-öljyt toiseen kertaan kun vaihteisto temppuili, alla hieman historiaa vaihteiston toiminnasta.
Vaihteisto toiminut jälleen huonosti viime aikoina, 1- ja 2-vaihteet tuntuisi toimivan ihan ok. 2-vaiheelta 3:lle vaihdettaessa vaihtamisessa ollut huomattavaa viivettä.
Tasaisella tiellä tuntuu vaihtavan vasta 2500-3000 kierroksen välillä vaihteen ylöspäin, joskus tekee myös kummallisen veivuun niin että heittää vaihteen ensin 2:lta 3:lle ja sitten vielä kerran takaisin 2:lle jonka jälkeen kerran 3:lle, tämän jälkeen tuntuu pysyvän vaihde vasta silmässä.
Suuremmissa nopeuksissa (80 km/h jälkeen) vaihteisto yrittää vaihtaa 4:lta 5:lle antaen välittömästi vikailmoituksen "transmission failsafe program", jonka jälkeen toimii enää 3- ja 4-vaihteet, vaihteisto on ilmeisesti ns. "limp modessa".
Auton ajo parkkiin ja sammuttaminen kadottaa vikasietotilan taas hetkellisesti jolloin saa pienetkin vaihteet käyttöön, mutta 2-3-vaihto takkuilee yhä tuttuun tapaan sekä 5-vaihteelle vaihtamisen ongelma ei katoa mihinkään.
Vaihteistosta ei ole kuitenkaan missään vaiheessa kuulunut samantapaisia metallisia sivuääniä mitä ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä kuului.
Tänään öljynvaihdon yhteydessä öljypohjasta löytyi kuitenkin metalliosia, ajattelinkin kysyä onko jollakin ollut samankaltainen ongelma laatikon kanssa ja onko tietoa korjauskustannuksista ja mahdollisesta kannattavuudesta tämän ikäiselle autolle. Tuttu joka vaihtoi öljyt sanoi että edessä on todennäköisesti suhteellisen mittava vaihteistoremontti. Öljynvaihto ei tuonut mitään huomattavaa muutosta vaihteiston toimintaan. Sanottakoon vielä että vaihdettu öljy oli hyvinki mustaa ja haiskahti hieman palaneelta.
Auto on alunperin Italialainen, ja ostettu Virolaisesta autoliikkeestä = katastrofin ainekset(?). Auton mittaria on hyvin todennäköisesti rullattu 100-150tkm, näin ainakin erään henkilön mielestä jolla pitkä kokemus mm. E39:sta.
Alla/liitteenä vielä kuva aarteista mitä laatikon öljypohjasta löytyi, vaihteisto tuntuu syövän metalliosia kuin muija karkkia konsanaan...

Comment