e39 523 ja e39 525 mitä eroa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qsikko
    Newbiemmer
    • Jan 2004
    • 17

    e39 523 ja e39 525 mitä eroa?

    Eli siis mitä eroa ks.mallien moottoreissa on?
  • Nikkis1
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 74
    • Raahe

    #2
    Tietääkseni 523 on 2.5 litran bensa koneella ja 525 on 2.5 litran diesel.

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3414
      • UKI, Suomen New York

      #3
      Originally posted by Nikkis1
      Tietääkseni 523 on 2.5 litran bensa koneella ja 525 on 2.5 litran diesel.
      No hyvät on tiedot! :shock:

      Sama auto, 525i uudempi ja uudemmalla moottori(koodilla). Kummassakin iskutilavuus 2.5 litraa
      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6350
        • Tampere

        #4
        Jos puhutaan bensamalleista, niin 523i on vanhempi 2.5l / 170hv ja 525i on uudempi 2.5l / 192hv.
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #5
          523 vs 525

          Viimeisissä 523:sissa on M52TU moottori, jossa on jo kaksoisvanos käytössä. Paperilla teho 170hv, mutta todellisempi luku lienee n.180hv. 525:ssa on moottorin seuraava kehitysversio M54. Pientä viilausta tehty jolla huipputehoa saatu hiukan lisää ja vääntökäyrää tasaisemmaksi. Jos ko. versiot ois sokkotestissä ajossa niin veikkaan ettei eroa edes huomais... 8)

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Tietääkseni M52:ssa ei todellakaan ole tupla vanosta :!: Se tuli vasta M54:n :!:

            Etsikäähän nyt jostain ne faktat pöytään älkääkä jauhako paskaa :!: :!: :!:
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Juice
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 820

              #7
              Siis eihän "kehitystyötä" ja moottorikoodeja ole uusittu, että saataisi 192hp aikaiseksi. Samat huipputehot ja -väännöt löytyi jo vuonna 1991, E34 525i ja E36 325i mallien M50 koneesta. Periaatteessa siis sama vanha 24V peruskonstruktio, mutta vuosien varrella muutettu rakennetta kevyemmäksi ja pyritty saamaan vääntöhuippua alemmas vanoksin ym. Kevennetty esim. kankia, valulohko -> alulohko, imusarjoa pienennetty, vanokset lisätty ensin imuun, sitten myös pakopuolelle ja moottoriohjaukset monipuolistuneet kaikkine bensahöyryn kierrätyksineen ym. uusine saastemääräyksineen, enempi vikakoodeja ohjaukseen, tuplakatit, tuplalambdat ym. sellaista kivaa....

              323i ja 523i on siis vain "kuristettu" malli (192hp->170hp), koska markkinoille tuotiin 328i ja 528i mallit 193hp. Kun moiset poistuivat, mallistoon taas yht'äkkiä sopikin 2.5L kone 192hp. Tosin 523i ja 528i koneistahan on toki mitattu hieman enempi, kuin virallinen taho ilmoittaa. Johtuu kai jostain saksalaisista vakuutus tms. säädöksistä, että kaikkia ei kannata kertoa :lol:

              Offtopic. Muutoin jo vanhasta 80-luvun 528i/728i taisi löytyä jotain 188hp, että eipä tehot ole juurikaan kasvanut noista ajoista, vaikka löytyy 24 valvee ja värkkiä jos minkälaista...

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2565
                • .

                #8
                Originally posted by Rahu
                Tietääkseni M52:ssa ei todellakaan ole tupla vanosta :!: Se tuli vasta M54:n :!:

                Etsikäähän nyt jostain ne faktat pöytään älkääkä jauhako paskaa :!: :!: :!:
                On M52tu:ssa kaksoisVanos. Usko pois...

                :google

                esim:

                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Joo siis 528i/728i antoivat jo vuonna 1981 2.8 koneesta sen 184 heppaa. Huomionarvoista kuitenkin on se, että tuolloin koneet saivat käyttää lyjyllistä korkeaoktaanista bensaa, kun nykyiset joutuu käyttämään verrattaen matalaoktaanista lyjytöntä bensaa. Pakokaasutkin pitää viedä ulos katalysaattorin kautta.

                  Comment

                  • S.P.R
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1009
                    • Oulu area

                    #10
                    joo

                    Siis eihän "kehitystyötä" ja moottorikoodeja ole uusittu, että saataisi 192hp aikaiseksi. Samat huipputehot ja -väännöt löytyi jo vuonna 1991, E34 525i ja E36 325i mallien M50 koneesta. Periaatteessa siis sama vanha 24V peruskonstruktio, mutta vuosien varrella muutettu rakennetta kevyemmäksi ja pyritty saamaan vääntöhuippua alemmas vanoksin ym. Kevennetty esim. kankia, valulohko -> alulohko, imusarjoa pienennetty, vanokset lisätty ensin imuun, sitten myös pakopuolelle ja moottoriohjaukset monipuolistuneet kaikkine bensahöyryn kierrätyksineen ym. uusine saastemääräyksineen, enempi vikakoodeja ohjaukseen, tuplakatit, tuplalambdat ym. sellaista kivaa...
                    Juuri näin! Yksinkertaistettuna voisin luonnehtia tuota moottorin kehitystä näin:
                    M50- kierroksilla tehokas moottori jossa aika heikosti vääntöä,
                    M52- tehoa vähän vähemmän mutta vääntöä huomattavasti enemmän, M54- tehoa taas reippaasti ja silti reilusti vääntöä.

                    Elikä vuonna 91 ei vielä onnistuttu laittamaan 192hv tehoa ja tasaista vääntökäyrää samaan pakettiin. 8)

                    Comment

                    • Juice
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 820

                      #11
                      Tuskin osaamisesta on ollenkaan kysymys. Ehkä lähemminkin nämä uudet tahdotaan tehdä tylsiksi ja osaamattomille ns. "käsille". Nykyisillä uusilla kuskeilla kun lähtee välittömästi mopo käsistä, kun jossain 4000r/min tulee potku persauksiin :lol:

                      Tämä näkyy esim. kaiken maailman matalapaineturboissa, perusturbo hakkas kiihtyvyyksissä mennen tullen tuollaiset, vaikka käyrät ylempänä. Tai vaikka Opelin kehitelmissä. Vanha kadetissa (GSI) ollut 150Hp 16v nelkku oli aika tehokas pakkaus, kun taas nää uudet vastaavat 90-luvun 16v 2L nelkut on täys mopoja siihen verrattuna, tehoja laskettu ja vääntökäyriä tasattu. Ei sitä selitetä kattien lisäämisellä. Vanhoista Bemun M20 koneista revittiin 80-luvun lopulla aivan samat tehot oli kat-versio tai ei. Moottoreista tehdään nykyään vain yksinkertaisesta tasaisesti vääntäviä tylsiä sähkömoottoreita. Kohta mennään kuin ratikalla 8)

                      Samaa shittiä ovat nämä ajonhallinta ym. sydeemit. Kuskiin ei enää luoteta - tai kaiken pitää olla niiiiiiiiiiiiiiiiiin hiton turvallista.

                      Ps. Wackot, mees kokeileen M50:stä kunnon chipillä, vääntää aika kivasti alkaen 1000r/min 4:lla.... ei tarvii kaupungissa pahemmin keppiä hämmentää, ja kiertää silti tarvittaessa 7000r/min :lol:

                      Comment

                      • 0u†Law
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 944

                        #12
                        Originally posted by Juice
                        Ps. Wackot, mees kokeileen M50:stä kunnon chipillä, vääntää aika kivasti alkaen 1000r/min 4:lla.... ei tarvii kaupungissa pahemmin keppiä hämmentää, ja kiertää silti tarvittaessa 7000r/min :lol:
                        Jaa, mistäs tällasia chippejä sais? :roll:
                        ????????????????????

                        Comment

                        • S.P.R
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1009
                          • Oulu area

                          #13
                          joo

                          Tuskin osaamisesta on ollenkaan kysymys. Ehkä lähemminkin nämä uudet tahdotaan tehdä tylsiksi ja osaamattomille ns. "käsille". Nykyisillä uusilla kuskeilla kun lähtee välittömästi mopo käsistä, kun jossain 4000r/min tulee potku persauksiin
                          Kyllä silti vielä väittäisin että kysymys on moottoritekniikan kehittymisestä (osaamisesta) ja kustannuksista. Kyllä M50:seen ois vuonna -91 laitettu 200nm vääntöä 1000rpm jos ois osattu / se ois ollut tehtävissä kohtuullisilla kustannuksilla. Tuskin M20 ja M50 on "tahallaan" tehty laiska vääntöisiksi / kierroskoneiksi. Kierroskoneet on ollu ja on vieläkin erikseen = M-power. Nykytekniikalla saa kunnon vääntöä läpi kierrosalueen ja silti pannu laulaa nätisti rajoittimelle asti = esim. M54. Ja kaikki tämä kohtuullisin kustannuksin.

                          Wackot, mees kokeileen M50:stä kunnon chipillä, vääntää aika kivasti alkaen 1000r/min 4:lla.... ei tarvii kaupungissa pahemmin keppiä hämmentää, ja kiertää silti tarvittaessa 7000r/min
                          Varmasti kiertää kivasti :lol: , mutta pelkällä chipillä en menis M50:sen vääntöjä kovin kehumaan. Varsinkaan jos ei oo vanosta. 8)

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            M52 vm.98-01 170hv/5500rpm! M54 192hv/6000rpm! =Samat tuplavanosmoottorit mutta eri mittaustapa max. hp lukemalle. Vanhempi M52(96-98) selkeästi eri moottori.

                            Comment

                            • JukkaR
                              Bimmer Rookie
                              • May 2003
                              • 160
                              • Vihti

                              #15
                              Originally posted by Hemi
                              M52 vm.98-01 170hv/5500rpm! M54 192hv/6000rpm! =Samat tuplavanosmoottorit mutta eri mittaustapa max. hp lukemalle. Vanhempi M52(96-98) selkeästi eri moottori.
                              Mistäs vois muuten varmistaa autosta itse tuon koneen (numerosta?) Vai pitäskö kysellä Laakkoselta.
                              e39 523i -98

                              Comment

                              Working...
                              X