Eli siis mitä eroa ks.mallien moottoreissa on?
e39 523 ja e39 525 mitä eroa?
Collapse
X
-
523 vs 525
Viimeisissä 523:sissa on M52TU moottori, jossa on jo kaksoisvanos käytössä. Paperilla teho 170hv, mutta todellisempi luku lienee n.180hv. 525:ssa on moottorin seuraava kehitysversio M54. Pientä viilausta tehty jolla huipputehoa saatu hiukan lisää ja vääntökäyrää tasaisemmaksi. Jos ko. versiot ois sokkotestissä ajossa niin veikkaan ettei eroa edes huomais... 8)
Comment
-
-
Tietääkseni M52:ssa ei todellakaan ole tupla vanosta :!: Se tuli vasta M54:n :!:
Etsikäähän nyt jostain ne faktat pöytään älkääkä jauhako paskaa :!: :!: :!:BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Siis eihän "kehitystyötä" ja moottorikoodeja ole uusittu, että saataisi 192hp aikaiseksi. Samat huipputehot ja -väännöt löytyi jo vuonna 1991, E34 525i ja E36 325i mallien M50 koneesta. Periaatteessa siis sama vanha 24V peruskonstruktio, mutta vuosien varrella muutettu rakennetta kevyemmäksi ja pyritty saamaan vääntöhuippua alemmas vanoksin ym. Kevennetty esim. kankia, valulohko -> alulohko, imusarjoa pienennetty, vanokset lisätty ensin imuun, sitten myös pakopuolelle ja moottoriohjaukset monipuolistuneet kaikkine bensahöyryn kierrätyksineen ym. uusine saastemääräyksineen, enempi vikakoodeja ohjaukseen, tuplakatit, tuplalambdat ym. sellaista kivaa....
323i ja 523i on siis vain "kuristettu" malli (192hp->170hp), koska markkinoille tuotiin 328i ja 528i mallit 193hp. Kun moiset poistuivat, mallistoon taas yht'äkkiä sopikin 2.5L kone 192hp. Tosin 523i ja 528i koneistahan on toki mitattu hieman enempi, kuin virallinen taho ilmoittaa. Johtuu kai jostain saksalaisista vakuutus tms. säädöksistä, että kaikkia ei kannata kertoa :lol:
Offtopic. Muutoin jo vanhasta 80-luvun 528i/728i taisi löytyä jotain 188hp, että eipä tehot ole juurikaan kasvanut noista ajoista, vaikka löytyy 24 valvee ja värkkiä jos minkälaista...
Comment
-
-
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Joo siis 528i/728i antoivat jo vuonna 1981 2.8 koneesta sen 184 heppaa. Huomionarvoista kuitenkin on se, että tuolloin koneet saivat käyttää lyjyllistä korkeaoktaanista bensaa, kun nykyiset joutuu käyttämään verrattaen matalaoktaanista lyjytöntä bensaa. Pakokaasutkin pitää viedä ulos katalysaattorin kautta.
Comment
-
-
joo
Siis eihän "kehitystyötä" ja moottorikoodeja ole uusittu, että saataisi 192hp aikaiseksi. Samat huipputehot ja -väännöt löytyi jo vuonna 1991, E34 525i ja E36 325i mallien M50 koneesta. Periaatteessa siis sama vanha 24V peruskonstruktio, mutta vuosien varrella muutettu rakennetta kevyemmäksi ja pyritty saamaan vääntöhuippua alemmas vanoksin ym. Kevennetty esim. kankia, valulohko -> alulohko, imusarjoa pienennetty, vanokset lisätty ensin imuun, sitten myös pakopuolelle ja moottoriohjaukset monipuolistuneet kaikkine bensahöyryn kierrätyksineen ym. uusine saastemääräyksineen, enempi vikakoodeja ohjaukseen, tuplakatit, tuplalambdat ym. sellaista kivaa...
M50- kierroksilla tehokas moottori jossa aika heikosti vääntöä,
M52- tehoa vähän vähemmän mutta vääntöä huomattavasti enemmän, M54- tehoa taas reippaasti ja silti reilusti vääntöä.
Elikä vuonna 91 ei vielä onnistuttu laittamaan 192hv tehoa ja tasaista vääntökäyrää samaan pakettiin. 8)
Comment
-
-
Tuskin osaamisesta on ollenkaan kysymys. Ehkä lähemminkin nämä uudet tahdotaan tehdä tylsiksi ja osaamattomille ns. "käsille". Nykyisillä uusilla kuskeilla kun lähtee välittömästi mopo käsistä, kun jossain 4000r/min tulee potku persauksiin :lol:
Tämä näkyy esim. kaiken maailman matalapaineturboissa, perusturbo hakkas kiihtyvyyksissä mennen tullen tuollaiset, vaikka käyrät ylempänä. Tai vaikka Opelin kehitelmissä. Vanha kadetissa (GSI) ollut 150Hp 16v nelkku oli aika tehokas pakkaus, kun taas nää uudet vastaavat 90-luvun 16v 2L nelkut on täys mopoja siihen verrattuna, tehoja laskettu ja vääntökäyriä tasattu. Ei sitä selitetä kattien lisäämisellä. Vanhoista Bemun M20 koneista revittiin 80-luvun lopulla aivan samat tehot oli kat-versio tai ei. Moottoreista tehdään nykyään vain yksinkertaisesta tasaisesti vääntäviä tylsiä sähkömoottoreita. Kohta mennään kuin ratikalla 8)
Samaa shittiä ovat nämä ajonhallinta ym. sydeemit. Kuskiin ei enää luoteta - tai kaiken pitää olla niiiiiiiiiiiiiiiiiin hiton turvallista.
Ps. Wackot, mees kokeileen M50:stä kunnon chipillä, vääntää aika kivasti alkaen 1000r/min 4:lla.... ei tarvii kaupungissa pahemmin keppiä hämmentää, ja kiertää silti tarvittaessa 7000r/min :lol:
Comment
-
-
joo
Tuskin osaamisesta on ollenkaan kysymys. Ehkä lähemminkin nämä uudet tahdotaan tehdä tylsiksi ja osaamattomille ns. "käsille". Nykyisillä uusilla kuskeilla kun lähtee välittömästi mopo käsistä, kun jossain 4000r/min tulee potku persauksiin
Wackot, mees kokeileen M50:stä kunnon chipillä, vääntää aika kivasti alkaen 1000r/min 4:lla.... ei tarvii kaupungissa pahemmin keppiä hämmentää, ja kiertää silti tarvittaessa 7000r/min
Comment
-
-
Originally posted by HemiM52 vm.98-01 170hv/5500rpm! M54 192hv/6000rpm! =Samat tuplavanosmoottorit mutta eri mittaustapa max. hp lukemalle. Vanhempi M52(96-98) selkeästi eri moottori.e39 523i -98
Comment
-
Comment