Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525tds -98 syöttöpumpun säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Atrej
    Newbiemmer
    • Jul 2009
    • 13
    • Suomi

    E39 525tds -98 syöttöpumpun säätäminen

    Syöttöpumppu tuli tiivistettyä ylä- ja alakannesta ja nyt on ajoituksen säätämisessä ongelmia. Merkkasin kannen ennen irroitusta, mutta ei siltikään tahdo osua syöttö kohdalleen.

    Tulipeltiin päin naputtelulla kierrokset eivät palaa alas kovinkaan nopeasti, ja syyläriin päin naputtelulla nostaa kierroksia hitaasti. Löytämälläni asennolla käynnistyy hyvin, mutta kiihdytys ei suju ja lykkää massiiviset savut. Mistähän kohtaa pitäisi löytyä tämä "sweet spot"?

    Imusarja&egr irti. Vaikuttavatko ne jotenkin käyttäytymiseen?
    Last edited by Atrej; 18-05-2014, 21:48.
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 957
    • Salo

    #2
    Originally posted by Atrej View Post
    Syöttöpumppu tuli tiivistettyä ylä- ja alakannesta ja nyt on ajoituksen säätämisessä ongelmia. Merkkasin kannen ennen irroitusta, mutta ei siltikään tahdo osua syöttö kohdalleen.

    Tulipeltiin päin naputtelulla kierrokset eivät palaa alas kovinkaan nopeasti, ja syyläriin päin naputtelulla nostaa kierroksia hitaasti. Löytämälläni asennolla käynnistyy hyvin, mutta kiihdytys ei suju ja lykkää massiiviset savut. Mistähän kohtaa pitäisi löytyä tämä "sweet spot"?

    Imusarja&egr irti. Vaikuttavatko ne jotenkin käyttäytymiseen?
    Olet säätämässä syöttöä, et ajoitusta.

    Ilman imusarjaa säädetään sen verran että yleensä käynnistyy, ei humppaa eikä jää huutamaan.

    Kiihdytys ei suju + massiiviset savut johtuu siitä että ilman täydellistä imusarjaa ahtimen tuottama ilma/paine menee moottorin sijaan h_________. Lisää puuttuva sana
    Last edited by kalevik; 17-05-2014, 19:20. Reason: korjaus
    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija

    Comment

    • Atrej
      Newbiemmer
      • Jul 2009
      • 13
      • Suomi

      #3
      Originally posted by kalevik View Post
      Olet säätämässä syöttöä, et ajoitusta.

      Ilman imusarjaa säädetään sen verran että yleensä käynnistyy, ei humppaa eikä jää huutamaan.

      Kiihdytys ei suju + massiiviset savut johtuu siitä että ilman täydellistä imusarjaa ahtimen tuottama ilma/paine menee moottorin sijaan h_________. Lisää puuttuva sana
      OK korjataan vielä sen verran että kävin nuo testiajot ajamassa imusarja kiinni ja sen jälkeen otin sen pois. Eli pitäisi imusarjan kanssa vaan koittaa säädellä tuota kantta?

      Comment

      • eiskalt
        Bimmer Fanatic
        • May 2012
        • 836
        • Hyvinkää

        #4
        talttapäämeisselillä varovasti pultinkolon kauluksesta kääntäen sai hyvin säädettyä kohtuullisen tarkasti. se 1.5kg vasara kun ei nyt ihan kaikkein tarkin työkalu ole.

        eikä se imusarjakaan mielestäni kummemmin tiellä ole. yhden pumpun pultin kanssa sai vissiin käyttää niveltä hylsyn perässä, että pääsee kunnolla kiristämään.

        ps. aika reilut syötöt, jos voimatkin jo meinaa hävitä.

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          #5
          Originally posted by Atrej View Post
          OK korjataan vielä sen verran että kävin nuo testiajot ajamassa imusarja kiinni ja sen jälkeen otin sen pois. Eli pitäisi imusarjan kanssa vaan koittaa säädellä tuota kantta?
          Testiajot siten että kaikki palikat paikoillaan, myös egr-putki yms.

          Kuten eiskalt kertoo, säädön voi aivan hyvin tehdä imusarja paikoillaan.

          Ensin siten että just lähtee käymään, testiajo ja tarvittaessa naputtelee lisää.

          Ja sen kannen siirto on sitten kymppejä, ei millejä.
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • Atrej
            Newbiemmer
            • Jul 2009
            • 13
            • Suomi

            #6
            Kiitokset vinkeistä. Sain säädöt melko hyvin kohdalleen imusarja paikoillaan, mutta alakierroksilta puuttuu vielä vääntöä. Pitäisikö vielä yrittää tulipeltiin päin?

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              #7
              Originally posted by Atrej View Post
              Kiitokset vinkeistä. Sain säädöt melko hyvin kohdalleen imusarja paikoillaan, mutta alakierroksilta puuttuu vielä vääntöä. Pitäisikö vielä yrittää tulipeltiin päin?
              Kyllä sitä hieman voisi vielä naputella. Nyt kuitenkin siten että kevyesti pari pikku 'napsua' kerrallaan, ja ajolenkki.
              Tarvittava kannen siirto on nyt todella pieni, jos liike näkyy niin liikaa meni

              Kone kannattaa ajaa kunnolla lämpimäksi ja tehdä säädöt vain kuumaan pumppuun.
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • joni_wt
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 3627
                • Yka

                #8
                Se säätöhän sitten on optimaalisin silloin, kun kierroksien laskiessa laskee nopeasti hieman reiluun 1000 kierrokseen ja siitä laskee hitaammin normaaliin.
                e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                Comment

                • Simo e39
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2011
                  • 83
                  • Finland

                  #9
                  Vaihdoin korjatun pumpun vuotavan tilalle ja säädin ajotuksen 0,90mm, jonka jälkeen yritin käyntiin, mutta ei tehnyt muuta kuin hörähti vain. Sitten aloin säätää syöttöä isommalle, jonka jälkeen lähti käyntiin. Mutta en säädettyä niin ettei kone jäisi hummaamaan

                  Jos lisään syöttöjä niin pitkään että kone pyöriin nätisti, niin silloin jää kierrokset ns. päälle kaasua painaessa...

                  Voisiko väärä ajoitus aiheuttaa tämän ongelman :think autolla ajettu 410tkm alkuperäsellä ketjulla. Eli pitäisikö kokeilla jollain toisella ennakolla?

                  Säädin tänään noin kolme tuntia tuota edestakaisin, silleen että oli imusarjat yms. paikoillaan mutta ei pelaa...

                  Comment

                  • Simo e39
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2011
                    • 83
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Simo e39 View Post
                    Vaihdoin korjatun pumpun vuotavan tilalle ja säädin ajotuksen 0,90mm, jonka jälkeen yritin käyntiin, mutta ei tehnyt muuta kuin hörähti vain. Sitten aloin säätää syöttöä isommalle, jonka jälkeen lähti käyntiin. Mutta en säädettyä niin ettei kone jäisi hummaamaan

                    Jos lisään syöttöjä niin pitkään että kone pyöriin nätisti, niin silloin jää kierrokset ns. päälle kaasua painaessa...

                    Voisiko väärä ajoitus aiheuttaa tämän ongelman :think autolla ajettu 410tkm alkuperäsellä ketjulla. Eli pitäisikö kokeilla jollain toisella ennakolla?

                    Säädin tänään noin kolme tuntia tuota edestakaisin, silleen että oli imusarjat yms. paikoillaan mutta ei pelaa...
                    Lisää kysymyksiä, eli voiko pumppu olla jotenkin koodattu ECUn kanssa yhteen? Kun nyt siinä ei ole alkuperäinen pumppu kiinni :think

                    Toinen asia mikä vähän mietityttää on se kun tuo pumppu on ollut kuivilla noin kaksi vuotta että olisiko elektroniikka ottanut itseensä?

                    Täytyy metsästää uudet tiivisteet noihin kansiin ja laittaa alkuperäisen pumpun kannet tuohon paikallaan olevaan.

                    Eli tuo auto pyörii samalla tavalla kuin tässä videossa (paitsi ei savuta yhtään) sillon kun muuten pelaisi hyvin, eli ottaa hyvin kierroksia jotka myös laskee normaalisti alaspäin tullessa.

                    Comment

                    • Simo e39
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2011
                      • 83
                      • Finland

                      #11
                      Itse itselleni vastaten, kokeilin vanhan pumpun kansilla ja nyt sai säädetty kohdalleen

                      Täytyy vielä hommata uudet tiivisteet noihin kansiin ja kasata vihdoin.

                      Eli jos jollain tulee samanlaisia ongelmia saada säätöihin niin vika saattaa olla noissa kansien sähköosissa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎