Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmastoinnin kompressori ei pyöri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duunari76
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 292

    #16
    Noniin. Nyt on uudet kylmäaineet, ja kyllähän sieltä alkoi kylmää puskemaan joka rööristä. Lämpötilan säätökin taitaa toimia, mutta tuo tuuletinnopeuden automaattinen säätyminen ei toimi. Vaikka laittaa 16°C, niin tuulettimen nopeus ei nouse yli puolen välin

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #17
      Originally posted by duunari76 View Post
      mutta tuo tuuletinnopeuden automaattinen säätyminen ei toimi. Vaikka laittaa 16°C, niin tuulettimen nopeus ei nouse yli puolen välin
      Eihän tuon perusteella pysty sanomaan että puhallusnopeuden säädössä olisi välttämättä joku vika. Jos kompuutteri päättelee että 50% puhallus riittää niin silloin se puolteho on just oikein.

      Jos puhaltimen nopeus seuraa näytön tolppien määrää, ja tolpat elää sitä mukaa kun lämpöä tarvitaan muuttaa, niin eikös kaikki toimi ok? Näissä on usein ohjelmoitu niin, että täysi puhallus ei tule päälle kun
      - kone on liian kylmä lämmön tuottamiseksi
      - puhallusilma on niin kuumaa/viileää että täyspuhallus olisi epämukavaa matkustajille
      Tai jotain sen suuntaista

      Ehkä helpoin tapa varmistaa puhalluksen ohjauksen toimivuus on laittaa se huurteenpoisto päälle, se on varma tapa saada max puhallus. Jos tämä ei toimi, niin sitten on jossain vika.
      Last edited by Havis; 02-06-2014, 15:24.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • duunari76
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 292

        #18
        Joo, mutta ei tuo toimi sinne päinkään. Nytki pukkasi tulikuumaa kaikissa muissa asennoissa (ja lämpötiloissa), kuin tuossa suoraan kasvoille puhalluksessa, ja se suulakkeen säätö ihan kylmällä. Silloin tulee jääkylmää. Jokin siellä sekoilee ja pahasti.

        E: Puhalluksen voimakkuudessa ja sen käsisäädössä ei ole ongelmaa.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by duunari76 View Post
          Joo, mutta ei tuo toimi sinne päinkään. Nytki pukkasi tulikuumaa kaikissa muissa asennoissa (ja lämpötiloissa), kuin tuossa suoraan kasvoille puhalluksessa, ja se suulakkeen säätö ihan kylmällä. Silloin tulee jääkylmää. Jokin siellä sekoilee ja pahasti.
          Olisiko vesiventtilit jumissa tms. Nuo keskisuulakkeet ottaa ilman eri kautta kun niiden säätö on kylmällä, joten siksi niistä tulee silti kylmää.
          E39 528iA

          Comment

          • duunari76
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 292

            #20
            Eli mistä kohdin tuo löytyy, ja mitä sille voi koittaa tehdä?

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by duunari76 View Post
              Eli mistä kohdin tuo löytyy, ja mitä sille voi koittaa tehdä?
              Kokeile vielä laittaa molempien puolien lämmönsäätimet 16 asteeseen, ja odottelet vähän aikaa puhalluslämmön asettumista. Tuon asteluvun pitäis pakko-ohjata vesiventtiilit väkisin kiinni, jolloin ilma pitäis olla viileetä. Mutta ei se ilma välittömästi muutu, vaan se ottaa aikansa ennenkuin sen kädellä huomaa.

              Jos tuossa kaikesta huolimatta puhaltaa tulikuumaa pitemmänkin ajan jälkeen, vesventtiilit on jumissa.

              Niitä venttiileitä voi koittaa varovasti koputella jolloin kevyesti josko ne irtoais liikkumaan. Samoin voi niitä koittaa saada liikkumaan vaihtelemalla säätimen asetuksia 16 .. 32 asteen välillä edestakaisin muutaman kerran, ja antaa olla kussakin ääriasennossa jonkin aikaa.

              Puhallusilma voi olla yllättävänkin kuumaa/kylmää vaikka laitteet olis kunnossa, jos IHKA päättelee, että pyydetyn lämmön saamiseksi puhallusilman lämpöä pitää muuttaa reippaasti. Pitemmän päälle lämpö kyllä toimivassa laitteessa asettuu lähelle pyyntiä.

              Sitten tietty on se sisälämpötila-anturin vaikutus. Jos se on sökö on puhallusilman lämpö taatusti ihan arpapeliä.
              Last edited by Havis; 02-06-2014, 20:39.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎