Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525i päästöt pielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aragon
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 54
    • Lohja

    E39 525i päästöt pielessä

    Elikkäs vaimon autoa käytin leimalla ja kuinka ollakaan päästöistään se jäi kiinni.
    Arvot oli tällaiset.

    Hc. Co. 02%. C02%. Lambda
    Tyhjäk. 156. 0,2. 0,71. 15. 0
    2000r/min. 98. 0,59. 0,91. 14,4. 1,02


    Mulle toi litania ei paljoa kerro, hc liian korkea tyhjäkäynnillä ja Co liian korkea kierroksilla.
    Ilmeisesti seos ei pala kunnolla?

    Autolla ajetaan hyvin vähän, ennen katsastusta tankkasin ja ajoin puolituntia motarilla reippailla kierroksilla.
    Katsastusrouvakin seisoi kaasun päällä vartin verran koitti kyllä jumpata jos arvot olis tippunut mutta ei.

    Lueskelin muita topicceja ja päästö ongelmia ainakin e39 tuntuu olevan aika paljon, mutta en silti saanu oikeen tolkkua mistä näiden arvojen kanssa kannattaisi vikaa etsiä.

    Jos jollekin noilla päästöarvoilla asia aukeaa niin olisin neuvoista kiitollinen....

    Katti ja pakoputki vaihdettu pari vuotta sitten eikä kateissa ainakaan sisäkautta helise. Voihan se olla jo tyhjäkin...


    -Mikko-
    ARAGON
    E61 530d M
    E39 523i
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by aragon View Post
    Elikkäs vaimon autoa käytin leimalla ja kuinka ollakaan päästöistään se jäi kiinni.
    Arvot oli tällaiset.

    Hc. Co. 02%. C02%. Lambda
    Tyhjäk. 156. 0,2. 0,71. 15. 0
    2000r/min. 98. 0,59. 0,91. 14,4. 1,02


    Mulle toi litania ei paljoa kerro, hc liian korkea tyhjäkäynnillä ja Co liian korkea kierroksilla.
    Ilmeisesti seos ei pala kunnolla?

    Autolla ajetaan hyvin vähän, ennen katsastusta tankkasin ja ajoin puolituntia motarilla reippailla kierroksilla.
    Katsastusrouvakin seisoi kaasun päällä vartin verran koitti kyllä jumpata jos arvot olis tippunut mutta ei.

    Lueskelin muita topicceja ja päästö ongelmia ainakin e39 tuntuu olevan aika paljon, mutta en silti saanu oikeen tolkkua mistä näiden arvojen kanssa kannattaisi vikaa etsiä.

    Jos jollekin noilla päästöarvoilla asia aukeaa niin olisin neuvoista kiitollinen....

    Katti ja pakoputki vaihdettu pari vuotta sitten eikä kateissa ainakaan sisäkautta helise. Voihan se olla jo tyhjäkin...

    -Mikko-
    Tämähän on jo M54 moottori jossa ei kattien suhteen ongelmia enään ole(ne on siis takuuvarmasti vaihdettu aiemmin turhaan, oli syy mikä tahansa).
    Eli todennäköisin ongelman aiheuttaja on imuvuoto ja tämä kun on lisäksi kaiken halvin korjata, niin siitä kannattaa....oikeastaan pitää lähteä.
    Eli onko massamittarin ja imusarjan välinen iso imuputki irroitettu ja tsekattu?
    Imusarjan takaa löytyvät tulpat? Kaikki letkut ja erityisesti bensanpainekellolle menevä letku?

    Comment

    • aragon
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 54
      • Lohja

      #3
      Kiitos pikaisesta neuvoista! Ei ole vielä tsekattua mitään, eilen ehtoolla vasta leimaakin kokeiltiin.
      Yritän tutkiskella mainitsemista paikkoja..

      Ihan vaan nyt että itsekin pääsisin jyvälle asiasta:
      Käykö kone arvojen mukaan rikkaalla, näin katsastuksessa sanottiin?
      Jos koneessa on imuvuoto ilmamassamittarin jälkeen, niin eikö seoksen silloin pitäis olla laihaa?
      Vai kompensoiko moottoriohjauksen laihaa seosta rikastamalla sitä liikaa?

      Nää on varmaan monelle itsestään selviä asioita, mutta jos joku haluaa kertoa selkokielellä miten toi juttu menee niin otan ilomielin tiedon vastaan.

      -Mikko-
      ARAGON
      E61 530d M
      E39 523i

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by aragon View Post
        Jos koneessa on imuvuoto ilmamassamittarin jälkeen, niin eikö seoksen silloin pitäis olla laihaa?
        Vai kompensoiko moottoriohjauksen laihaa seosta rikastamalla sitä liikaa?
        Lambdat haistavat jäännöshappea ja pyrkivät rikastamaan seosta.

        Comment

        • aragon
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 54
          • Lohja

          #5
          Jeps, kuten Hemi neuvoikin, liitteessä näkyvän imm jälkeinen kumikappale on alapuolisista liitoskohdista aivan repaleina.
          Edellinen omistaja olikin tehnyt ammattimaisen korjauksen mustalla teipillä!

          Mitkä noi kuvan yläkulmassa, iskaritolpan vieressä olevat kirkkaat putket on?
          Ainakin niiden liitoskohdista kumiletkuihin on löysällä ja mustat muovi "prikat/holkit" helisee putkia vasten. Niiden varmaan kuuluisi olla noiden prässättyjen liitosten sisällä.



          -M-
          Attached Files
          ARAGON
          E61 530d M
          E39 523i

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2194
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by aragon View Post
            Jeps, kuten Hemi neuvoikin, liitteessä näkyvän imm jälkeinen kumikappale on alapuolisista liitoskohdista aivan repaleina.
            Edellinen omistaja olikin tehnyt ammattimaisen korjauksen mustalla teipillä!

            Mitkä noi kuvan yläkulmassa, iskaritolpan vieressä olevat kirkkaat putket on?
            Ainakin niiden liitoskohdista kumiletkuihin on löysällä ja mustat muovi "prikat/holkit" helisee putkia vasten. Niiden varmaan kuuluisi olla noiden prässättyjen liitosten sisällä.



            -M-
            Ei mitenkään varsinaisesti aiheeseen liity, mutta tuo laittamasi kuva vaan pisti silmään. Ei ole ainakaan 525i;n M54 moottorista tuo kuva.

            Omassakin on ihan repaleinen tuo haitariputki alapuolelta. Auton alta satuin huomaamaan. Yllättävän hyvin silti tuntuu toimivan, vaikka siinä oli ihan sormenmentävä reikä.. Täytyy huomenna hakea uusi.
            Last edited by tmth; 22-06-2014, 17:12.

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            • aragon
              Bimmer Rookie
              • Feb 2008
              • 54
              • Lohja

              #7
              Hupsistakeikkaa!
              Juu, auto on todellakin mallimerkinnältään 523i vaikka moottoritilavuus on 2494 cm3.
              Moottorin mallista en tiedä, auto on -98.

              Noiden metalliputkien merkitys kiinnostaisi, liitokset ei varmaankaan sais olla löysiä....

              -M-
              ARAGON
              E61 530d M
              E39 523i

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #8
                Originally posted by aragon View Post
                Hupsistakeikkaa!
                Juu, auto on todellakin mallimerkinnältään 523i vaikka moottoritilavuus on 2494 cm3.
                Moottorin mallista en tiedä, auto on -98.

                Noiden metalliputkien merkitys kiinnostaisi, liitokset ei varmaankaan sais olla löysiä....

                -M-
                Kuvassa olevat kirkkaat putket ovat polttoainelinjaston putket, joissa on noi pika-liittimet. Kuuluvatkin vähän heilua ja jos eivät ole kunnolla kiinni, niin bensaa varmaan vuotaisi aika voimallisesti.

                Konehan on sinulla m52b25, eli sama kun minun roppelossa.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Originally posted by aragon View Post
                  Jeps, kuten Hemi neuvoikin, liitteessä näkyvän imm jälkeinen kumikappale on alapuolisista liitoskohdista aivan repaleina.
                  Edellinen omistaja olikin tehnyt ammattimaisen korjauksen mustalla teipillä!

                  Mitkä noi kuvan yläkulmassa, iskaritolpan vieressä olevat kirkkaat putket on?
                  Ainakin niiden liitoskohdista kumiletkuihin on löysällä ja mustat muovi "prikat/holkit" helisee putkia vasten. Niiden varmaan kuuluisi olla noiden prässättyjen liitosten sisällä.



                  -M-
                  luulin jo että minun vanha, tuli paikattua juurikin teipillä ja unohtui kun vaihtui sitten toiseen autoon aikanaan....

                  Comment

                  • aragon
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2008
                    • 54
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    luulin jo että minun vanha, tuli paikattua juurikin teipillä ja unohtui kun vaihtui sitten toiseen autoon aikanaan....
                    Tää e39 tuli kylkiäisenä oman e61:n kanssa Saksasta.

                    Teippikorjaus oli kieltämättä aika uskomaton, enemmän teippiä kuin alkuperäistä osaa. Varmaan koko rulla menny...

                    Ihmetyttää miten joku viitsii kympin osaa teipillä räpeltää tässä mittakaavassa.
                    Tyylinsä kullakin.

                    -M-
                    ARAGON
                    E61 530d M
                    E39 523i

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Originally posted by aragon View Post
                      Tää e39 tuli kylkiäisenä oman e61:n kanssa Saksasta.

                      Teippikorjaus oli kieltämättä aika uskomaton, enemmän teippiä kuin alkuperäistä osaa. Varmaan koko rulla menny...

                      Ihmetyttää miten joku viitsii kympin osaa teipillä räpeltää tässä mittakaavassa.
                      Tyylinsä kullakin.

                      -M-
                      Itse paikkasin tuntia ennen katsastusta viereisellä autopajalla kun päästöt oli sekaisin ja hoksasin sen letkun tutkia...erkkaria vaan ja meni päästöistä...sitten katsastus ja kun leima tuli unohtui se teippiviritys, tästä menikin muutama viikko ja auto vaihtui.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by aragon View Post
                        Jeps, kuten Hemi neuvoikin, liitteessä näkyvän imm jälkeinen kumikappale on alapuolisista liitoskohdista aivan repaleina.
                        Edellinen omistaja olikin tehnyt ammattimaisen korjauksen mustalla teipillä!
                        -M-
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Tämähän on jo M54 moottori jossa ei kattien suhteen ongelmia enään ole(ne on siis takuuvarmasti vaihdettu aiemmin turhaan, oli syy mikä tahansa).
                        Eli todennäköisin ongelman aiheuttaja on imuvuoto...
                        Originally posted by aragon View Post
                        Hupsistakeikkaa!
                        Juu, auto on todellakin mallimerkinnältään 523i vaikka moottoritilavuus on 2494 cm3.
                        Moottorin mallista en tiedä, auto on -98.

                        Noiden metalliputkien merkitys kiinnostaisi, liitokset ei varmaankaan sais olla löysiä....

                        -M-
                        Hieman tuota kattijuttua jo epäilinkin, mutta selitys tulikin siinä että moottori on M52, eikä m52TU/M54 tuplakattinen.
                        Eli ok, tästä hyvinkin on voitu katti vaihtaa ja usein sekin juuri ko.imuvuodon seurauksena joka nostaa pakolämmöt tappiin ja katin elementti sulaa irti kuoristaan.
                        Tämän jälkeen keraaminen elementti pikku hiljaa murenee ja poistuu pakoputkeen tukkien sen.
                        Eli muutaman euron vika=imuvuoto näissäkin loppujen lopuksi muuttuu isommaksi remontiksi.
                        Vaikka varsinainen isompi vika jo löytyikin, niin kannattaa kuitenkin vielä läpikäydä huolellisesti kaikki imupuolen letkut käännellen/väännellen ne läpi.
                        Jos vähänkään epäilyttää, niin uutta metritavaraa tilalle.
                        Ne metalliputkien "muoviprikat" ovat tulo/paluu bensaputkien pikaliitinkaulukset, jotka kuuluukin heilua.

                        Comment

                        • aragon
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2008
                          • 54
                          • Lohja

                          #13
                          Päästöt taas kunnossa

                          Eli imuilman haitariputken vaihdolla päästöt tippui murto-osaan.
                          Tosin vaati jonkin verran ajamista ja konttorillakin kaasuteltiin vartin verran hurjilla kierroksilla anturit pakoputkessa. Vasta sitten päästöt putos tosi rajusti...

                          Kiitos Hemille hyvistä neuvoista!



                          Mikko
                          ARAGON
                          E61 530d M
                          E39 523i

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎