Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää, keittää, mittari sekoilee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jenzi
    Newbiemmer
    • May 2014
    • 7
    • Helsinki

    E39 täristää, keittää, mittari sekoilee..

    Moi! Apuja kaivataan muutamaan ongelmaan autoni kanssa.
    Auto on siis BMW e39 528 (M52B28) 1996 porrasperä..

    1. Auto täristää voimakkaasti kiihdyttäessä pienillä kierroksilla (-3000rpm), mitä isompi vaihde, sitä enemmän tärisee.
    Ongelma alkoi ensin satunnaisena nykimisenä, ja paheni tärinäksi. Tiedä sitten että onko täysin eri ongelma.
    Edes moottoritiellä/maantiellä ei voi mukavasti ajaa isoimmalla vaihteella alle 2000-2500rpm kun täristää niin että äänikin värisee puhuessa.


    2. Auton jäähdytysjärjestelmässä on jotain häikkää.
    Normaalissa, sekalaisessa ajossa lämpötila seilaa yleensä 95c ja 103c välillä, nousee kuitenkin aina välillä jopa 110 asteeseen asti. ("salavalikon" mukaan)
    Tänään yritin ilmata järjestelmää, keitti tyhjäkäynnilläkin useaan otteeseen. Kun paisuntasäiliöön kaatoi viileämpää vettä moottorin keittäessä, kuului kova pamaus (termostaatti aukesi?) ja imaisi monta litraa vettä alle parissakymmenessä sekuntissa.


    3. Auton mittarien viisarit seilaavat paljon, erityisen paljon auringonpaisteessa/kuumalla moottorilla.
    Usein auringon paistaessa suoraan auton mustalle maalipinnalle, viisarit elävät omaa elämäänsä jopa virtojen ollessa kokonaan kiinni.
    Kun kone on lämmin, nopeusmittari heiluu usein monen kymmenen km/h verran, lämpötila- ja bensiinimittari laidasta laitaan ja kierroslukumittari myös reilusti.
    Sen verran olen myös huomannut, että mitä suurempi virrankulutus, sitä vähemmän mittarit seilaa. (esim. jos on ajovalot pois päältä niin viisarit heiluvat enemmän)


    Olen monet illat viettänyt etsiessäni mahdollisia vikoja foorumeilta ja googlen ihmeellisestä maailmasta, vielä en ole mitään ratkaisevaa löytänyt...

    Viikon sisällä tehtyä:
    vikakoodit luettu, antoi vikakoodin kampiakselin asentoanturista ja kahden sylinterin sytytyshäiriöstä -> kampiakselin anturi vaihdettu tänään.
    Imusarjasta ilmanputsariin kaikki mahdolliset imuvuodot on tutkittu.
    Moottoriöljyt, peräöljyt, bensafiltteri ja öljyfiltteri vaihdettu.
    Öljyn separaattori vaihdettu kun tiiviste oli revennyt, ei vaikutusta.

    Mainittakoon vielä että ilmastointi ei toimi ja ohjaustehostimen pumppu pitää kovaa mekkalaa, mutta ne saan luultavasti korjattua ilmastointihuollolla ja pumpun vaihdolla.

    Taisi tulla käsiin oikea maanantaikappale kolmeysi, löytyy ainakin BTCF tarra perästä


    Auto sijaitsee Helsingissä, kaikki apu on tervetullutta!
    Last edited by Jenzi; 20-06-2014, 01:41. Reason: Mittariston toiminnan täydennystä...
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #2
    1. Vakionopeusnivel "constant velocity joint" tai kardaanin tukilaakeri paskana (perusvika)

    2. Lämmöt aivan normaalit. Kuuluukin olla siinä sadan kieppeillä bensa autossa. Paisarin korkki auki ja lämmöt sata niin tottakai keittää. Ei tämä kummonen homma oo ilmata. Nestettä se mitä sinne menee ilmaus ruuvit avattuna ja korkki ja ruuvit kiinni. Käyt heittään lenkin ja lisäät nestettä. Pamaukset kuulostaa vaan hurjalle. Ettet vaan saanu mitään isompaa tuhoa aikaseksi. Alumiini kansi ei paljoa vaadi että soppa on valmis...

    3. Oisko laturi paskana ja siksi seilaa mittarit???

    Onhan tehostimessa öljyä riittävästi. Ettei siksi pidä mekkalaa?? Eikä ilmastointi vuoda mistään?
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10043
      • KVLA

      #3
      2). En kyllä ihmettelisi yhtään,jos kansi halkeaisi.Kun keittävään koneeseen lämmöt punaisella menet kaatelemaan kylmää vettä/nestettä.Eli "pamahtiko" se kansi halki?Toivottavasti se nyt kuitenkin oli vaikka jumittava termostaatti.Itse vaihtaisin kyllä uuden termostaatin ja ehkäpä vesipumpunkin,jos aiemmista vaihdoista ei ole tietoa.
      Last edited by Heguli 31; 20-06-2014, 09:23.

      Comment

      • Yyz
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 151
        • Pirkkala

        #4
        Ei kolmeysiä voi ilmata moottori käynnissä ja lämmöt punaisella. Annat moottorin jäähtyä, laitat virrat päälle, lämppärin säätimet täysille ja kylmänä kaatelet nesteet sisään. Viimeistely ilmausruuveista moottori käynnissä. Toivottavasti sieltä ei tosiaan mitään hajonnut.

        Tuo mittareiden eläminen voisi olla jonkin sortin maattovika, moottorin maadoitusjohto ehkä. Viisareiden eläminen ilman virtoja on kyllä aika mystistä, ei ole tullut vielä missään vastaan.

        Muihin vikoihin tulikin tuossa aiemmin vastauksia.

        Comment

        • Jenzi
          Newbiemmer
          • May 2014
          • 7
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Kissvesala View Post
          Pamaukset kuulostaa vaan hurjalle. Ettet vaan saanu mitään isompaa tuhoa aikaseksi. Alumiini kansi ei paljoa vaadi että soppa on valmis...
          Ensin mottorin lämpötilat nousi sinne satasen päälle, sammutin koneen ja annoin alkaa jäähtymään ja kaadoin syyläriin vähän viileämpää vettä, moottorista kuului pamaus (syylärin korkki auki) ja kuuli kun imaisi viitisen litraa vettä koneeseen, kannulla ei pystynyt kaatamaan samaa vauhtia syylariin vettä kun se pinta laski. Tämän jälkeen alkoi myös puhaltaa kuumaa sisällä, eli lämppärin kennolle pääsi kuuma vesi... Tämä siis kävi 2 tai 3 kertaa.

          Päivän se toimi siellä sadan asteen kieppeillä, mutta tänään taas 20km ajon jälkeen lämmöt nousi punaselle (120-125c), syyläri ja alavesiletku ihan jääkylmiä, ylävesiletku tulikuuma ja ilmaruuvin avatessa suhisi höyryä ulos lähemmäs 10min. Ja sisällä ei puhalla kuumaa missään vaiheessa.
          Vesipumppu ja termari menee ens viikolla vaihtoon jos ei muuta löydy.. Tällä hetkellä vesi ei kierrä, ei puhalla siis lämmintä ja lämmöt nousee punaselle parin kilometrin ajon jälkeen.

          Originally posted by Kissvesala View Post
          3. Oisko laturi paskana ja siksi seilaa mittarit???
          En usko, koska mittarit heiluu laidasta laitaan kunnon auringonpaisteilla vaikka moottori ei käy.. En vaan ymmärrä bemarin sielunelämää

          Originally posted by Kissvesala View Post
          Onhan tehostimessa öljyä riittävästi. Ettei siksi pidä mekkalaa?? Eikä ilmastointi vuoda mistään?
          Tehostimessa on öljyä, ja ne oon jo vaihtanukkin kerran. Tehostimen ääni on täysin samanlainen kun tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=iU0y6p2vg3s&hd=1
          Ilmastoinnin vuodot selviää kun saa vietyä ilmastointihuoltoon ja saa kylmäainetta sisään, ainakaan paineita siellä ei tunnu kun koittaa painaa siitä täyttöputken venttiilistä. Toivottavasti ei kaikki 1,3kg kylmäainetta oo sieltä kadonnut

          Originally posted by Yyz View Post
          Ei kolmeysiä voi ilmata moottori käynnissä ja lämmöt punaisella. Annat moottorin jäähtyä, laitat virrat päälle, lämppärin säätimet täysille ja kylmänä kaatelet nesteet sisään. Viimeistely ilmausruuveista moottori käynnissä. Toivottavasti sieltä ei tosiaan mitään hajonnut.

          Tuo mittareiden eläminen voisi olla jonkin sortin maattovika, moottorin maadoitusjohto ehkä. Viisareiden eläminen ilman virtoja on kyllä aika mystistä, ei ole tullut vielä missään vastaan.
          Pitääpä huomenna vielä koittaa uudestaan ilmata kylmällä koneella. Maaliittimiäkin voisin käydä läpi jos saa auton tallille.

          Kiitoksia neuvoista, päivittelen tänne heti kun saanut jotain uutta selville/korjattua!
          Last edited by Jenzi; 22-06-2014, 00:17.

          Comment

          • Yyz
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 151
            • Pirkkala

            #6
            Sinne järjestelmään menee noin kymmenen litraa nestettä jos se on ihan tyhjä, näkyykö missään nestevuotoja.
            Rikkinäinen jäähdyttimen korkki aiheuttaa myös ihmeellisiä oireita, joten tarkasta sekin. Eli kuuluis aueta noin 2bar:in paineella, ei sais pihistä normaaliajossa. Älä jätä korkkia löysälle, kuuluu olla kireällä.

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1749
              • vihti

              #7
              Mulla oli omassa kans lämpöjen seilailu ongelmaa että yleensä ei lämmöt meinannu nousta millään ja välillä olis noussu sinne punarajallekin jos ei olis tien sivuun ajanu ja sammuttanut, termostaatin vaihdolla korjaantui.

              Ennen ilmaamista kato ettei vuoda mistään jäähdytysjärjestelmä, näissä vehkeissä ei saa vuotaa tippaakaan mistään. Ilmaus tapoja on monia, ite nostin keulasta niin että renkaat on reilusti ilmassa, sitten ilmausruuvit löysällä kone sammuksissa kaadoin nestettä piripintaan niin kauan että ei pinta enää tipahda vaan pysyy siellä piripinnassa ja ilmausruuveista pihinä loppuu. Kone käyntiin ja puhallin kuumalle, sit nestettä lisäilee aina kun pinta laskee riittää oikeastaan että alavesiletku kuumenee(termari auennut) niin sit jos letkujen puristelullakaan ei saa nestettä sinne menemään niin ruuvit kiinni ja korkki paikalleen. ennen koeajoa imasee nestettä vähän pois jos jäi pinta kierteille asti.

              Sitte vaan ajamaan piiiitkä koelenkki ja jälkikätee tarkistaa vielä että on paisarissa oikea määrä nestettä. Tuollee mä tein mut on varmasti monia muitakin parempia tapoja.
              Last edited by naikou; 25-06-2014, 04:04. Reason: ...
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by naikou View Post
                ...alavesiletku kuumenee(termari auennut)...
                Eikös termarin aukeaminen näy enemminkin ylävesiletkun lämpenemisenä? Siis nimenomaan se letku mikä menee termostaatista jäähdyttimelle...

                Alavesiletku on aina viileämpi kuin ylävesiletku. Jos ei ole, neste ei jäähdy jäähdyttimessä kuten on tarkoitus.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Havis View Post
                  Eikös termarin aukeaminen näy enemminkin ylävesiletkun lämpenemisenä? Siis nimenomaan se letku mikä menee termostaatista jäähdyttimelle...

                  Alavesiletku on aina viileämpi kuin ylävesiletku. Jos ei ole, neste ei jäähdy jäähdyttimessä kuten on tarkoitus.
                  Juurikin näin. Ilmaamisesta ei ole mitään hyötyä, jos termari ei aukea, eli alavesiletku kylmä. Näin ainakin itsellä ollut, että vasta termarin aukeamisen jälkeen alkaa sitä ilmaa tulemaan ihan surutta. Mutta autossanihan on tuo lämpöakku, joten vaatiiko se sitten työläämpää ilmaamista, kun tavallinen järjestelmä... toden näköisesti.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10043
                    • KVLA

                    #10
                    Jos kone käy oikeasti kuumana,niin kyllä se alavesiletkukin lämpenee ihan selvästi silloin kun neste kiertää syylärin läpi.Ylävesiletku toki tuolloin "käy kuumana".

                    Comment

                    • Tome
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 548
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Jos kone käy oikeasti kuumana,niin kyllä se alavesiletkukin lämpenee ihan selvästi silloin kun neste kiertää syylärin läpi.Ylävesiletku toki tuolloin "käy kuumana".
                      Nimenomaan näin.

                      Originally posted by Havis View Post
                      Eikös termarin aukeaminen näy enemminkin ylävesiletkun lämpenemisenä? Siis nimenomaan se letku mikä menee termostaatista jäähdyttimelle
                      Termostaatti ohjaa nesteen paluuta eli alavesiletku lämpenee kun termari aukeaa (talvella ajaessa ei juuri lämpene ja paikoillaan seistessä lämpenee, riippuu siis miten tehokkaasti neste syylärissä jäähtyy). Ylävesiletkussa neste on yhtä lämmintä kuin moottorissa. Ei ylävesiletkuun tuleva neste ole termostaatin "takana" vaan alavesiletkusta neste palaa koneeseen termostaatin kautta.
                      Last edited by Tome; 25-06-2014, 15:53.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by Tome View Post
                        Termostaatti ohjaa nesteen paluuta eli alavesiletku lämpenee kun termari aukeaa (talvella ajaessa ei juuri lämpene ja paikoillaan seistessä lämpenee, riippuu siis miten tehokkaasti neste syylärissä jäähtyy). Ylävesiletkussa neste on yhtä lämmintä kuin moottorissa. Ei ylävesiletkuun tuleva neste ole termostaatin "takana" vaan alavesiletkusta neste palaa koneeseen termostaatin kautta.
                        Rohkenen esittää eriävän mielipiteen. Termostaatti reagoi moottorin lämmittämän jäähdytysnesteen lämpötilaan, ja tarvittaessa aukeaa jotta neste pääsee siirtymään jäähdyttimeen luovuttamaan ylimääräisen lämmön pois. Palatessa jäähtyneenä ei suinkaan enää mene termostaatin kautta.

                        Kyllä neste kiertää moottorista termarin kautta syyläriin eikä päinvastoin.

                        Mielenkiintoinen näkemysero sinänsä yksinkertaisesta asiasta En väitä olevani alan ammattilainen, mutta noinpäin olen sen päätellyt. Samoin kun sen kumpi oikein on ylä- ja kumpi alavesiletku (minusta ylävesiletku on se mikä menee termarista syyläriin)
                        Last edited by Havis; 25-06-2014, 16:16.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • eiskalt
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2012
                          • 836
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          (minusta ylävesiletku on se mikä menee termarista syyläriin)
                          Siinä tapauksessa mulla on ylävesiletku alhaalla.

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by eiskalt View Post
                            Siinä tapauksessa mulla on ylävesiletku alhaalla.
                            Missä koneessa noin on?

                            Toimintaperiaate
                            Last edited by Havis; 25-06-2014, 18:32.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Yyz
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 151
                              • Pirkkala

                              #15
                              Kyllähän alavesiletkun pitäisi olla aika tavalla kylmempi kuin ylävesiletkun, jos ovat yhtä kuumia niin eihän jäähdytin toimi ollenkaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎