Moi! Apuja kaivataan muutamaan ongelmaan autoni kanssa.
Auto on siis BMW e39 528 (M52B28) 1996 porrasperä..
1. Auto täristää voimakkaasti kiihdyttäessä pienillä kierroksilla (-3000rpm), mitä isompi vaihde, sitä enemmän tärisee.
Ongelma alkoi ensin satunnaisena nykimisenä, ja paheni tärinäksi. Tiedä sitten että onko täysin eri ongelma.
Edes moottoritiellä/maantiellä ei voi mukavasti ajaa isoimmalla vaihteella alle 2000-2500rpm kun täristää niin että äänikin värisee puhuessa.
2. Auton jäähdytysjärjestelmässä on jotain häikkää.
Normaalissa, sekalaisessa ajossa lämpötila seilaa yleensä 95c ja 103c välillä, nousee kuitenkin aina välillä jopa 110 asteeseen asti. ("salavalikon" mukaan)
Tänään yritin ilmata järjestelmää, keitti tyhjäkäynnilläkin useaan otteeseen. Kun paisuntasäiliöön kaatoi viileämpää vettä moottorin keittäessä, kuului kova pamaus (termostaatti aukesi?) ja imaisi monta litraa vettä alle parissakymmenessä sekuntissa.
3. Auton mittarien viisarit seilaavat paljon, erityisen paljon auringonpaisteessa/kuumalla moottorilla.
Usein auringon paistaessa suoraan auton mustalle maalipinnalle, viisarit elävät omaa elämäänsä jopa virtojen ollessa kokonaan kiinni.
Kun kone on lämmin, nopeusmittari heiluu usein monen kymmenen km/h verran, lämpötila- ja bensiinimittari laidasta laitaan ja kierroslukumittari myös reilusti.
Sen verran olen myös huomannut, että mitä suurempi virrankulutus, sitä vähemmän mittarit seilaa. (esim. jos on ajovalot pois päältä niin viisarit heiluvat enemmän)
Olen monet illat viettänyt etsiessäni mahdollisia vikoja foorumeilta ja googlen ihmeellisestä maailmasta, vielä en ole mitään ratkaisevaa löytänyt...
Viikon sisällä tehtyä:
vikakoodit luettu, antoi vikakoodin kampiakselin asentoanturista ja kahden sylinterin sytytyshäiriöstä -> kampiakselin anturi vaihdettu tänään.
Imusarjasta ilmanputsariin kaikki mahdolliset imuvuodot on tutkittu.
Moottoriöljyt, peräöljyt, bensafiltteri ja öljyfiltteri vaihdettu.
Öljyn separaattori vaihdettu kun tiiviste oli revennyt, ei vaikutusta.
Mainittakoon vielä että ilmastointi ei toimi ja ohjaustehostimen pumppu pitää kovaa mekkalaa, mutta ne saan luultavasti korjattua ilmastointihuollolla ja pumpun vaihdolla.
Taisi tulla käsiin oikea maanantaikappale kolmeysi, löytyy ainakin BTCF tarra perästä![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Auto sijaitsee Helsingissä, kaikki apu on tervetullutta!
Auto on siis BMW e39 528 (M52B28) 1996 porrasperä..
1. Auto täristää voimakkaasti kiihdyttäessä pienillä kierroksilla (-3000rpm), mitä isompi vaihde, sitä enemmän tärisee.
Ongelma alkoi ensin satunnaisena nykimisenä, ja paheni tärinäksi. Tiedä sitten että onko täysin eri ongelma.
Edes moottoritiellä/maantiellä ei voi mukavasti ajaa isoimmalla vaihteella alle 2000-2500rpm kun täristää niin että äänikin värisee puhuessa.
2. Auton jäähdytysjärjestelmässä on jotain häikkää.
Normaalissa, sekalaisessa ajossa lämpötila seilaa yleensä 95c ja 103c välillä, nousee kuitenkin aina välillä jopa 110 asteeseen asti. ("salavalikon" mukaan)
Tänään yritin ilmata järjestelmää, keitti tyhjäkäynnilläkin useaan otteeseen. Kun paisuntasäiliöön kaatoi viileämpää vettä moottorin keittäessä, kuului kova pamaus (termostaatti aukesi?) ja imaisi monta litraa vettä alle parissakymmenessä sekuntissa.
3. Auton mittarien viisarit seilaavat paljon, erityisen paljon auringonpaisteessa/kuumalla moottorilla.
Usein auringon paistaessa suoraan auton mustalle maalipinnalle, viisarit elävät omaa elämäänsä jopa virtojen ollessa kokonaan kiinni.
Kun kone on lämmin, nopeusmittari heiluu usein monen kymmenen km/h verran, lämpötila- ja bensiinimittari laidasta laitaan ja kierroslukumittari myös reilusti.
Sen verran olen myös huomannut, että mitä suurempi virrankulutus, sitä vähemmän mittarit seilaa. (esim. jos on ajovalot pois päältä niin viisarit heiluvat enemmän)
Olen monet illat viettänyt etsiessäni mahdollisia vikoja foorumeilta ja googlen ihmeellisestä maailmasta, vielä en ole mitään ratkaisevaa löytänyt...
Viikon sisällä tehtyä:
vikakoodit luettu, antoi vikakoodin kampiakselin asentoanturista ja kahden sylinterin sytytyshäiriöstä -> kampiakselin anturi vaihdettu tänään.
Imusarjasta ilmanputsariin kaikki mahdolliset imuvuodot on tutkittu.
Moottoriöljyt, peräöljyt, bensafiltteri ja öljyfiltteri vaihdettu.
Öljyn separaattori vaihdettu kun tiiviste oli revennyt, ei vaikutusta.
Mainittakoon vielä että ilmastointi ei toimi ja ohjaustehostimen pumppu pitää kovaa mekkalaa, mutta ne saan luultavasti korjattua ilmastointihuollolla ja pumpun vaihdolla.
Taisi tulla käsiin oikea maanantaikappale kolmeysi, löytyy ainakin BTCF tarra perästä
![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Auto sijaitsee Helsingissä, kaikki apu on tervetullutta!
Comment