Originally posted by Havis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 täristää, keittää, mittari sekoilee..
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Tome View Postnäkemyksensä kullakin...
Originally posted by Tome View Post...kyllä m52-moottoreissa termostaatti on syyläriltä tulevan alavesiletkun jatkeena ja toisella puolella termaria moottorinlämpöinen neste ohjaa avautumista päästäen kylmää vettä koneeseen...
Originally posted by Tome View Post...vai kiertääkö sun mielestä neste syylärissä alhaalta ylöspäin?
Tuolla keskustelun lomassa jokunen piirros/kaavio.
Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
Termostaatin sijaintiin on ilmeisesti vaikuttanut ilmaamiseen liittyvät asiat, kenties?Last edited by Havis; 25-06-2014, 20:13."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostNäkemyksiä saa olla, mutta faktat ratkaisee, eikö.
Termostaattikoteloon tulee kiinni sekä ylä- että alavesiletku. Mutta ratkaisevaa on se, kuinka termostaatti vaikuttaa nesteen liikkumiseen, ja mihin suuntaan neste kiertää. Kuuma neste kulkee termarista syylärin yläreunassa olevaa letkua pitkin jäähdyttäjään, sieltä jäähtyessään alaspäin ja alavesiletkua pitkin takas termarikotelon kautta vesipumpulle.
Kuten edellä mainittu, tietenkään ei. Tutki termarikotelo ja termostaatin toiminta tarkemmin.
http://forums.bimmerforums.com/forum...ystem-Bleeding
ja kyllä, termari on alavesiletkun jatkona.
Ja onhan siellä termarin moottorinpuolella nestettä joka sen termarin aukaisee, eihän se termari näissä toimikaan syyläriltä tulevan nesteen lämpötilan mukaan, tietenkään.Last edited by Tome; 25-06-2014, 20:18.
Comment
-
-
Alavesiletku pysyy kylmänä/lämpimänä niin kauan kunnes termari alkaa avautua ja alkaa päästään syyläristä jäähdytettyä nestettä mottiin. Siksi minulla toi ilmaaminen on ollut aika työlästä puuhaa ja vielä kun on 92-termari. Ylävesiletkussahan on aina saman lämpötilan neste, mikä on moottorissakin.Last edited by janke; 25-06-2014, 22:13.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Jenzi View Post
1. Auto täristää voimakkaasti kiihdyttäessä pienillä kierroksilla (-3000rpm), mitä isompi vaihde, sitä enemmän tärisee.
Ongelma alkoi ensin satunnaisena nykimisenä, ja paheni tärinäksi.
Edes moottoritiellä/maantiellä ei voi mukavasti ajaa isoimmalla vaihteella alle 2000-2500rpm kun täristää niin että äänikin värisee puhuessa.
Viikon sisällä tehtyä:
vikakoodit luettu, antoi vikakoodin kahden sylinterin sytytyshäiriöstä
Tulpat rikki tai väärät, tai puola rikki (siitä tullee kyllä omakin koodi) tai tulpan hattu rikki tai tulpan kolo täynnä öljyä tai vettä, tai ruiskusuuttimet tukossa.
Yksikin viallinen tulppa saa auton tärisemään todella ikävästi tietyillä tasanopeuksilla.
Jäähdytys kaipaa täyshuollon, vesipumppu ja termostaatti ja ehkä termostaattikotelokin uusiksi. Vettä on jostakin vuotanut ja vuodon löytäminen on ykkösasia, vesipumppu, termostaattikotelo ja jäähdytin ovat yleisimmät iän tuomat vuotopaikat. Nesteen lämpö pitää olla reilusti yli 100, kyseessä painejärjestelmä.Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostEikös termarin aukeaminen näy enemminkin ylävesiletkun lämpenemisenä? Siis nimenomaan se letku mikä menee termostaatista jäähdyttimelle...
Alavesiletku on aina viileämpi kuin ylävesiletku. Jos ei ole, neste ei jäähdy jäähdyttimessä kuten on tarkoitus.
Jos termostaatti ei toimi oikein niin sillloin ei vesi kierrä ja on kyllä alavesiletku ihan kylmä...Tuo tuli ihan käytännössa kokeiltua silloin kun ajossa lampömittari meni jo lähelle punaista aluetta, ajoin bussipysäkille ja tarkiskin niin kone ja ylempi vesiletku oli tulikuumat mutta alavesiletku aivan kylmä.
Onneks olin aika lähellä kotia niin ei tarvinnu kun pari kertaa pysähtyä konetta jäähdyttelemään se 30-60min että pääsee taas 1-2km eteenpäin.E39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by JD View PostTuo vikakoodi ilmoittaa vian. Kahdessa sylinterissä sytytyshäiriö.
Tulpat rikki tai väärät, tai puola rikki (siitä tullee kyllä omakin koodi) tai tulpan hattu rikki tai tulpan kolo täynnä öljyä tai vettä, tai ruiskusuuttimet tukossa.
Yksikin viallinen tulppa saa auton tärisemään todella ikävästi tietyillä tasanopeuksilla.
Jäähdytys kaipaa täyshuollon, vesipumppu ja termostaatti ja ehkä termostaattikotelokin uusiksi. Vettä on jostakin vuotanut ja vuodon löytäminen on ykkösasia, vesipumppu, termostaattikotelo ja jäähdytin ovat yleisimmät iän tuomat vuotopaikat. Nesteen lämpö pitää olla reilusti yli 100, kyseessä painejärjestelmä.
Ensimmäisellä vikakoodin lukukerralla antoi sytytyksen vikakoodia sylintereistä 2&6, ja seuraavalla (viikko myöhemmin) 1&6, pitääpä katsoa kaikki puolat ja tulpat ainakin silmämääräisesti läpi huomenna, kun auto muutenkin seisoo viikon tallissa vanneprojektin takia.
Ilmasin järjestelmän Hemin kuuluisilla ohjeilla, ilmakuplia ei tullut kun pari minuuttia alussa, jatkoin kuitenkin parikymmentä minuuttia. Keitti ilmatessa tyhjäkäynnillä (pelkkää vettä järjestelmässä), mutta korkki kiinni ei tee mitään normaalia suurempia paineita järjestelmään. Lämmöt pysyvät nyt 90-103 välillä, ainakin 50km testilenkkien aikana.
Huomasin myös että aina kun menee jyrkkään/pitkään ylämäkeen niin lämmöt nousevat pikkuhiljaa, ja kun on lämppäri täysillä niin puhaltaa kuumaa apparin puolelle vaan ylämäessä. Tuskin viallisella lämppärin venttiilillä on merkitystä moottorin jäähdytyksen kanssa? Kuskin puolelta tulee aina kuumaa kun sitä pyytää.
Jos vielä lämmöt nousee jossakin vaiheessa niin uutta vesipumppua ja termaria tilalle.
Mistään ei näyttänyt/kuulostanut vuotavan, vaihdoin kuitenkin varmuuden vuoksi ilmausruuvit ja paisuntasäiliöön 1,4bar korkin.
Mun tapauksessahan alavesiletku oli yleensä joko tyhjä ja kova, tai kylmää vettä täynnä. Pari kertaa oli alavesiletkussa kylmät vedet vaikka termostaatti oli auki (alavesiletkun puristelun tunsi ylävesiletukssa) ja koneen lämmöt siellä päälle 115 asteen. Ja kuumaa ei puhaltanut missään tapauksessa ennen kunnollista ilmausta.
Voi siis olla että vesipumppukin oikkuilee silloin tällöin kun termostaatti oli auki mutta vesi ei kiertänyt.
Kävin jo ostamassa moottoripyörän pahan päivän varalle, kun lämmöt nousee huomaamatta ja kansi käyränä auto tien varressaLast edited by Jenzi; 27-06-2014, 03:23.
Comment
-
-
Originally posted by Jenzi View PostPari kertaa oli alavesiletkussa kylmät vedet vaikka termostaatti oli auki (alavesiletkun puristelun tunsi ylävesiletukssa)
kyllähän se alavesiletkun puristelu syylärin läpi liikuttaa vettä yläletkussa.
Vaihtaisit vaan suosiolla termarin ja vesipumpu, niinkuin sulle muutkin on ehdotelleet.
Kohta on kansi halki testaillessa, jos ei ole jo.
Sen viisarin kuuluu pysyä tasan keskellä, ei nousta ylämäessä vaikka vetäisit kuinka vaijeri kireellä...
Comment
-
-
Originally posted by Jenzi View PostEnsimmäisellä vikakoodin lukukerralla antoi sytytyksen vikakoodia sylintereistä 2&6, ja seuraavalla (viikko myöhemmin) 1&6, pitääpä katsoa kaikki puolat ja tulpat ainakin silmämääräisesti läpi huomenna, kun auto muutenkin seisoo viikon tallissa vanneprojektin takia.
Ilmasin järjestelmän Hemin kuuluisilla ohjeilla, ilmakuplia ei tullut kun pari minuuttia alussa, jatkoin kuitenkin parikymmentä minuuttia. Keitti ilmatessa tyhjäkäynnillä (pelkkää vettä järjestelmässä), mutta korkki kiinni ei tee mitään normaalia suurempia paineita järjestelmään. Lämmöt pysyvät nyt 90-103 välillä, ainakin 50km testilenkkien aikana.
Huomasin myös että aina kun menee jyrkkään/pitkään ylämäkeen niin lämmöt nousevat pikkuhiljaa, ja kun on lämppäri täysillä niin puhaltaa kuumaa apparin puolelle vaan ylämäessä. Tuskin viallisella lämppärin venttiilillä on merkitystä moottorin jäähdytyksen kanssa? Kuskin puolelta tulee aina kuumaa kun sitä pyytää.
Jos vielä lämmöt nousee jossakin vaiheessa niin uutta vesipumppua ja termaria tilalle.
Mistään ei näyttänyt/kuulostanut vuotavan, vaihdoin kuitenkin varmuuden vuoksi ilmausruuvit ja paisuntasäiliöön 1,4bar korkin.
Mun tapauksessahan alavesiletku oli yleensä joko tyhjä ja kova, tai kylmää vettä täynnä. Pari kertaa oli alavesiletkussa kylmät vedet vaikka termostaatti oli auki (alavesiletkun puristelun tunsi ylävesiletukssa) ja koneen lämmöt siellä päälle 115 asteen. Ja kuumaa ei puhaltanut missään tapauksessa ennen kunnollista ilmausta.
Voi siis olla että vesipumppukin oikkuilee silloin tällöin kun termostaatti oli auki mutta vesi ei kiertänyt.
Kävin jo ostamassa moottoripyörän pahan päivän varalle, kun lämmöt nousee huomaamatta ja kansi käyränä auto tien varressaBmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Joo jos se kunnossa on niin se viisari pysyy tasan keskellä vaikka rajotinta vasten kumia polttaa!
Enskerralla kun taas läträät, niin laita sinne jäähdytinnestettä..Chevrolet Express van
Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
E36 325i group F
Ex:
e34 525i
e34 525tds "superturbo"
e39 530d M-Sport
Comment
-
-
Tänään pääsin taas tallille ruuvailemaan, ruuvasin kaikki tulpat irti ja tarkistin silmämääräisesti puolat. Nappasin pari kuvaakin tulpista ja tulpanrei'istä jos bemarikonkarit osaisivat sanoa suoraan että jotain on pielessä
Tulpanreiät, jos näistä nyt mitään selvää saa...
Tulpat järjestyksessä, ei näytä kärjet aivan maitokahvin väriseltä ainakaan omaan silmään, kärkiväli oli kaikissa tasan 0,9mm. Menee luultavasti vaihtoon kuitenkin, eipä ne kauheesti maksa.
Tosiaan nyt on pitänyt lämmöt hyvin siellä alle satasen kieppeillä, parin viikon sisällä alkaa taas ilmausjumppa kun pistän jäähdytinnesteet sisään..
Suurin ongelma on vielä se täristäminen, jonka takia kulutuskin on lähemmäs 15L kun ei vitostakaan raaski käyttää alle 120km/h vauhdissa kun täristää niin per**leesti alle 2000-2500rpm. Alaväännötkin vaikuttaa olevan aika pitkälti hukassa.
Mitähän kannattaa tarkistaa jos ei tulppien vaihto auta?
Kannattaako mielummin ostaa tulpiksi Denso K20TT vai Bosch SuperPlus FR7LDC+?
Comment
-
-
Originally posted by Jenzi View PostTulpat järjestyksessä, ei näytä kärjet aivan maitokahvin väriseltä ainakaan omaan silmään, kärkiväli oli kaikissa tasan 0,9mm. Menee luultavasti vaihtoon kuitenkin, eipä ne kauheesti maksa.
Sitä voi ehkä katsella että onko toivottoman rikkaalla tai laihalla.
Comment
-
Comment