Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525i kierrokset vaeltelee + kulutusmittarin outo käyttäytyminen RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Halza
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 20
    • Rauma

    E39 525i kierrokset vaeltelee + kulutusmittarin outo käyttäytyminen RATKAISTU

    Auto on E39 525i touring 2002 manuaalilaatikolla.

    1.Tyhjäkäynnillä kierrokset pysyvät täysin tasaisina. Kun kierrokset nostaa tapahtuu heilahdusta tähän tyyliin: 1200-800-1100-900-1050-950 kunnes tasoittuu noin 1000. Heilahduksia yleensä noin 3-4. Tämä tuntuu tapahtuvan myös suuremmilla kierroksilla mutta silloin heilahdukset ovat pienempiä. Tämä on kiusallista liikkeellelähdössä kun auto täristää. Tätä tapahtuu sekä kylmällä että lämpimällä koneella mutta liikkeellelähtö helpottuu lämpimällä koneella.

    2. Olen myös huomannut kulutusmittarissa outoa käyttäytymistä. Kun auton käynnistää niin kulutusmittari on nollassa. Kun on lähtenyt ajamaan niin mittari ei palaudu enää nollaan, ei moottorijarrutuksessa eikä silloinkaan kun auto on täisin pysähtynyt. Moottorijarrutuksissa ja kun auto on pysähtynyt kulutusmittari näyttää 2-3 l/100km. Mielestäni se näyttää ajossa myös noin 2-3l liikaa. Ajotietokoneen kulutusmittari näyttää mielestäni suurin piirtein oikein, ja se näyttää nollaa jos sen resetoi moottorijarrutuksen aikana. Edelliseen 1997 520i verrattuna kulutusmittari on hidas reagoimaan eikä reagoi välttämättä ollenkaan pieniin kaasujalan liikkeisiin.

    Autossa tuntuisi olevan tehot tallella. BMW scanner ei antanut moottorille vikakoodeja. Olisin erittäin kiitollinen vinkeistä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle vian/vikojen etsinnässä!
    Last edited by Halza; 23-11-2014, 22:21.
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Mahdolliset imuvuodot kun tarkistat ja korjaat, ja siihen päälle vanoksen o-renkaat jossei niitä ole tehty, niin olet jo pitkällä.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Halza
      Newbiemmer
      • Jan 2013
      • 20
      • Rauma

      #3
      Originally posted by Supra^ View Post
      Mahdolliset imuvuodot kun tarkistat ja korjaat, ja siihen päälle vanoksen o-renkaat jossei niitä ole tehty, niin olet jo pitkällä.
      Vanoksen tiivisteet on vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Onko vinkkejä miten ja missä järjestyksessä imuvuotoja kannattaa etsiä. Käsittääkseni niitä voi olla aika monessa eri kohdassa. Voiko kulutusmittarin käyttäytyminen johtua imuvuodosta?

      Comment

      • Halza
        Newbiemmer
        • Jan 2013
        • 20
        • Rauma

        #4
        Moi taas,

        imuvuotoja etsiessäni huomasin että DISA -venttiili ei sulkeutunut millään kierrosluvulla. Otin DISAn irti ja suoritin tämän testin:



        Tulos oli sama kuin videossa huonolla DISAlla. Eli uusi tilaukseen. Sain uuden ja se suoriutui testistä kuten videon toimiva DISA.

        Laitoin uuden DISAn kiinni ja eihän sekään sulkeutunut millään kierrosluvulla. Mittasin jännitteen DISAan tulevasta johdosta: 12V virta kytkettynä ja 13,8V auto käynnissä. Suoraan akusta mittaamalla vastaavat lukemat olivat 12,5V ja 14,2V. Seuraavaksi annoin virtaa suoraan DISAan 9V paristolla. Magneettiventtiili klikkasi ja DISA sulkeutui auton ollessa tyhjäkäynnillä!

        Eli venttiili toimii mutta ei saa tarpeeksi virtaa. Mittasin vastuksen DISAan tulevan miinusjohdon (käsittääkseni maadoitus) ja auton korin välillä: välillä näytti jotain hyvin isoja lukuja ja välillä ei mitään, eli maadoitusvika?

        Jostain foorumilta löysin vastaavan tapauksen jossa DISA saatiin toimimaan kytkemällä erillinen maadoituskaapeli DISAn negatiiviseen johtoon. Näin DISAn saisi varmasti toimimaan mutta voisiko huonolla maadoituksella olla vaikutusta muihinkin laitteisiin kuten esim. ICV:hen?? Voisiko tämä vika aiheuttaa ensimmäisessä viestissä kuvaamani kierrosten vaeltelu?

        Osaisiko joku kertoa mitä kautta sen DISAn maadoitus pitäisi oikeasti mennä ja miten voisi paikallistaa vian? Löysin tällaisen sivun missä selitetään DISAn toiminta. Sivulla on myös jonkinlaisia kaavioita mutta en oikein osaa tulkita niitä :
        Last edited by Halza; 13-10-2014, 23:04.

        Comment

        • Halza
          Newbiemmer
          • Jan 2013
          • 20
          • Rauma

          #5
          Olen jatkanut tutkimuksia ja ilmeisesti DME-yksikkö on miinus- eikä pluspuolella.



          Tämän kaavio mukaan ymmärtääkseni virta tulee akusta sulakkeen kautta DISAlle. DISAlta lähtevä johto menee DME yksikköön jonka pitäisi kytkeä tai katkaista maadoituksen mm. kierrosluvun mukaan. Kaavion mukaan DME:ssä on jonkinlainen vastus, kai.

          Mittasin jännitteen tuon F2 sulakkeen ja auton korin välillä. Tulos oli sama kuin DISAn johdosta mitattuna, eli huomattavasti alhaisempi kuin suoraan akusta mittaamalla. Kokeilin myös mitata jännitteen DISAn johdosta kun tyttöystävä kaasutteli. Jännite ei pudonnut korkeilla kierroksilla vaan pysyi koko ajan siinä noin 13,8V.

          Kävin ajelemassa BMW Scanner -lukija kytkettynä. Se sanoo koko ajan ja kaikilla kierrosluvuilla ”DISA not active”. Tarkoittaako tämä että DME ei halua aktivoida DISAa, vai tunnistaako se vaan että DISA ei ole aktiivinen?

          Miten voisin selvittää missä on vika? Onko vika +puolella jossain ennen tuota F2 sulaketta, itse DME -yksikössä vai DME:n maadoituksessa?

          Auto ei edelleenkään anna vikakoodeja.

          Olisin erittäin kiitollinen avusta!
          Last edited by Halza; 13-10-2014, 23:07.

          Comment

          • Halza
            Newbiemmer
            • Jan 2013
            • 20
            • Rauma

            #6
            Päivitystä tähän onglelmaan.

            Hankin INPA softan ja sillä sain pakotettua DISA-venttiilin sulkeutumaan auton ollessa tyhjäkäynnillä.

            Tästä vedän johtopäätöksen että kyseessä ei ole virransaanti tai maadoitusongelma, vaan jostain syystä DME-yksikkö ei halua sulkea venttiiliä.

            Mistä ihmeestä tämä voisi johtua???

            Comment

            • Halza
              Newbiemmer
              • Jan 2013
              • 20
              • Rauma

              #7
              E39 525i kierrokset vaeltelee + kulutusmittarin outo käyttäytyminen RATKAISTU

              Ongelma ratkaistu!

              DME:n softa päivitettiin alkuperäisestä Autologicin tarjoamaan uusimpaan versioon. DISA alkoi toimimaan ja kierrosten vaeltelu lakkasi. Liikkeellelähtö tuntuu nyt täysin normaalilta ja alemmilla kierroksilla on tuntuvasti enemmän vääntöä.

              Päivitys ei vaikuttanut kulutusmittarin käyttäytymiseen mutta se onkin huomattavasti pienempi murhe.

              Tässä vielä tarkat tiedot:
              Basic number 7519308 -> 7545150
              Program number 7521984 -> 7545440

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎