memebuy23buy

520i e39 M52 mystinen pätkiminen ja tehoat katoavat ohitustilanteissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • montrealblau
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 14
    • Helsinki

    520i e39 M52 mystinen pätkiminen ja tehoat katoavat ohitustilanteissa

    Terve, taas ollaan jännän äärellä, Auto alkoi pätkimään taas yllättäen.

    Auto on e39 520i automaatti M52 moottorilla

    Tyhjäkäynnillä sytytys pudotti ainakin 1 sylinterin pois pelistä ja tyhjäkäynniltä kiihdyttäessä auto ns. röpötti hurjasti ennen 2500 kierrosta. Lisäksi rampilta kiihdyttäessä kun tekee kick-downin, niin kone menee ikään kuin vikatilaan, kun se saavuttaa 4500-5000 kierroksen rajan. Tehot ja kiihtyvyys tyssäävät kuin seinään, mutta kone jatkaa kuitenkin kiertämistä todella heikosti. Tämän jälkeen alkaa kone myös jyristämään ja on tehoton.

    Tätä ennen on jo vaihdettu seuraavia osia:

    Tulpat
    Haitariputki imupuolelle
    kampiakselin asentotunnistin (http://www.schmiedmann.fi/)
    1x sytytyspuola

    Kokeilin yhtä uutta puolaa jokaiselle sylinterille ja sain pahimmat röpöttelyt tällä tavalla pois. Vieläkin katkoo jonkin verran sytytystä aivan tyhjäkäynnillä. Voipi olla että on myös toinen puola tiensä päässä? Lisäksi tuo kampiakselin asentotunnistin oli johdon ja anturin juuresta murtunut, eipä kyllä ollut uudella anturilla auton käyntiin mitään vaikutusta. Vielä jäi kuitenkin selvitettäväksi mikä pistää moottorin moiseen vikatilaan rajusti kiihdyttäessä? Ottaako vanos / tietonsa nokka-akselin asentotunnistimelta? Olisiko se seuraava vaihtokohde?
    Last edited by montrealblau; 14-08-2014, 07:59.
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8975
    • Kellokoski

    #2
    Vaihdat uuden oem anturin ja varmistat samalla ettei vanhasta jäänyt o-rengasta koloon. Semmoinenkin tapaus tullut vastaan, oireena juuri tuo ettei kierrä. Liian suuri rako anturilla niin ei lue signaalia.

    Ja toki vikakoodit lukuun..
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • TseiPii
      BTCF Member
      • Apr 2012
      • 188
      • Keskellä Suomea

      #3
      Originally posted by _nixu_ View Post
      Vaihdat uuden oem anturin ja varmistat samalla ettei vanhasta jäänyt o-rengasta koloon. Semmoinenkin tapaus tullut vastaan, oireena juuri tuo ettei kierrä. Liian suuri rako anturilla niin ei lue signaalia.

      Ja toki vikakoodit lukuun..

      Ite tiedän kans saman tyylisen tapauksen tuon kampiakselin tunnistimen kans. Oli ostanu tarvike mallisen anturin ja se kesti noin 1kk tai jotain. Toki siinä oli myös sellanen että termarikotelon välistä nokotti jäähynestettä siihen anturin päälle. No kuitenki uus alkuperäinen anturi ja termari+kotelo vaihtoon niin taas mentiin. Ja vikana kans tehottomuus pätkiminen nykiminen ym ym...

      E:

      Ja moottorina oli sama m52
      E30 318i -85

      E30 320i -87 ex
      E36 316i -91 ex
      E36 325i -94 ex
      E46 325i -03 ex
      E46 316i -02 ex
      E61 525i -06 ex
      E46 320d -03

      E70 3.0d - 09


      E39 M5 pyhänä

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by montrealblau View Post
        Terve, taas ollaan jännän äärellä, Auto alkoi pätkimään taas yllättäen.

        Auto on e39 520i automaatti M52 moottorilla

        Tyhjäkäynnillä sytytys pudotti ainakin 1 sylinterin pois pelistä ja tyhjäkäynniltä kiihdyttäessä auto ns. röpötti hurjasti ennen 2500 kierrosta. Lisäksi rampilta kiihdyttäessä kun tekee kick-downin, niin kone menee ikään kuin vikatilaan, kun se saavuttaa 4500-5000 kierroksen rajan. Tehot ja kiihtyvyys tyssäävät kuin seinään, mutta kone jatkaa kuitenkin kiertämistä todella heikosti. Tämän jälkeen alkaa kone myös jyristämään ja on tehoton.

        Tätä ennen on jo vaihdettu seuraavia osia:

        Tulpat
        Haitariputki imupuolelle
        kampiakselin asentotunnistin (http://www.schmiedmann.fi/)
        1x sytytyspuola

        Kokeilin yhtä uutta puolaa jokaiselle sylinterille ja sain pahimmat röpöttelyt tällä tavalla pois. Vieläkin katkoo jonkin verran sytytystä aivan tyhjäkäynnillä. Voipi olla että on myös toinen puola tiensä päässä? Lisäksi tuo kampiakselin asentotunnistin oli johdon ja anturin juuresta murtunut, eipä kyllä ollut uudella anturilla auton käyntiin mitään vaikutusta. Vielä jäi kuitenkin selvitettäväksi mikä pistää moottorin moiseen vikatilaan rajusti kiihdyttäessä? Ottaako vanos / tietonsa nokka-akselin asentotunnistimelta? Olisiko se seuraava vaihtokohde?
        Syttyykö mitään vikavaloja? Onko renkaat samaa kokoa joka nurkassa?

        Comment

        • montrealblau
          Newbiemmer
          • Sep 2013
          • 14
          • Helsinki

          #5
          Renkaat ovat samaa kokoa ja kuluneetkin suht koht saman verran kaikki.. tosiaan tuo "vikatilaan meneminen" ilmenee ku antaa kunnolla kenkää.. veto loppuu kuin seinään ja se vikatila jää ikään kuin päälle. Ihan kuin puuttuisi 50% tehoista sen jälkeen..

          Testaan tänään vähäsen ja raportoin sitten miten oikein käyttäytyy. Kampiakselin asentotunnistin tuntu kyllä asettuvan hyvin paikalleen.. tarvikeanturit on sitten arpapeliä vai ? Ei muuten mutta piti auto laittaa myyntiin ja alkoi temppuilemaan juuri leimaamisen jälkeen tällä tavalla.. yhtäkään vikavaloa ei ole sytyttänyt ja auto kulkee kuin juna muuten.. ajellut tällä pääasiassa maantieajoa työmatkojen takia..

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8975
            • Kellokoski

            #6
            Originally posted by montrealblau View Post
            Kampiakselin asentotunnistin tuntu kyllä asettuvan hyvin paikalleen.. tarvikeanturit on sitten arpapeliä vai
            Kyllä, valitettavasti juuri näin.

            Vikakoodinluku onnistuu keravalla, privaa jos tarvetta
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • montrealblau
              Newbiemmer
              • Sep 2013
              • 14
              • Helsinki

              #7
              Moikka

              Testailin pikaisesti miten tuo kone nyt käyttäytyy. Pätkii edelleen aivan tyhjäkäynnillä , eli katkoo sytytystä selvästi jollain pytyllä. Enää ei sentään "rötää" kun kaasua polkaisee kunnolla paikaltaan, vaan kiertää normaalisti. Kone tuntuu hieman puutuvan tuossa 2500-3000 kohdilla, todella tehoton, voi johtua moottorin luonteestakin? Oisko paikallaan pätkimiseen syynä myös toisen puolan vika? 4 pytyn (?) puolan vaihto hävitti pahimmat pätkimiset...

              Moottoritien rampissa tiptronicilla 3 vaihteella mihin asti kiertää, puolella kaasulla kiihdyttäen kiersi 5500 ja taas tyssäsivät kierrokset, oiskos se sitten ainakin kampiakselin asentotunnistin? :think

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10114
                • KVLA

                #8
                Käy nyt ensin jossain vikakoodien tsekkauksessa,ettei niitä osia tarvi arpomalla sinne vaihdella.

                Comment

                • montrealblau
                  Newbiemmer
                  • Sep 2013
                  • 14
                  • Helsinki

                  #9
                  Juu, unohtu vielä kysyä....Onnistuisko keravalla vikakoodien tsekkaus vaikka ensviikolla? Töitten jälkeen iltasella... ?

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1845
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Jonkinlaisia käyntihäiriöitä voi joissain tilanteissa esiintyä mikäli tulpanhatut eivät saakaan virheetöntä kontaktia tulppiin ja sytytys ei toimi täydellisesti.

                    Tämän voi tarkistaa kun ottaa sytytystulpat esiin ja kokeilee istuuko ne hatut napakasti tulppiin kuten niiden pitäisi. Esim. omassa E39:ssä ne irtos ihan kevyellä vedolla. Hattujen uusimisen jälkeen oman E39:n satunnaiset nyhtäisyt poistuivat.

                    Tarvittaessa hatut voi uusia erikseen, niiden takia ei tarvitse uusia sytytyspuolia jos siihen ei erikseen ole syytä.
                    Last edited by Havis; 15-08-2014, 08:19.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • mppari
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2013
                      • 45
                      • Finland

                      #11
                      mppari

                      Itsellä 523ia vm99 Antaa vikakoodin nelospytyn sytytyksestä ja oireet samat kuin em 520 vaihdettu puolat ristiin, edelleen vikakoodi samalla pytyllä. kolmosen ja nelosen suuttimet vaihdettu ristiin, edelleen samaa pyttyä herjaa. Pikkasen on sormi suussa tuon takia, niin ja tulpatkin uudet ja vaihdettu ristiin??? Ongelmat alko separaattorin vaihdon jälkeen, onkohan siellä puolen konetta jotain minkä olisin voinut särkeä. koodin kun nollaa niin pääsee 1-10km ja taas alkaa pätkimään, niin ja antaa myös vikakoodin termostaattihäikästä, voiskohan se vaikuttaa?

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1845
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by mppari View Post
                        ...Ongelmat alko separaattorin vaihdon jälkeen...
                        Aivan kuin rempan yhteydessä joku imuletku olis jäänyt irti, tai sähköliitin, tai sit joku liitin mennyt väärään paikkaan.

                        Kannattaa käydä läpi kaikki siinä rempassa irti olleet kiinnityskohdat uudestaan.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • mppari
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2013
                          • 45
                          • Finland

                          #13
                          liitin väärässä paikassa

                          Kolmeen kertaan liittimet tarkistettu, ei voi olla väärässä paikassa mikään. Imuletkuja ei mielestäni siinä imusarjan alla edes ole. Luulen että jotain on särkynyt sieltä imupuolelta, tai liitin. Mikäköhän aparaatti se on mihin menee moninapainen pyöreä liitin. Se sijaitsee juuri sen separaattorin oikeassa alakulmassa, epäilykseni alkaa kiteytyä siihen.... Siitä näköjään on pieni muovinpalanen lohjennut alalaidasta kaikki nastat näyttää kyllä ehjiltä, mutta silti.

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Kaasupedaali mutta antaa siitä kyllä herjaa eika herkästi jos potikat ei näytä keskenään järkevää arvoa.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1845
                              • Kotona/Poissa

                              #15
                              Originally posted by mppari View Post
                              Kolmeen kertaan liittimet tarkistettu, ei voi olla väärässä paikassa mikään. Imuletkuja ei mielestäni siinä imusarjan alla edes ole. Luulen että jotain on särkynyt sieltä imupuolelta, tai liitin. Mikäköhän aparaatti se on mihin menee moninapainen pyöreä liitin. Se sijaitsee juuri sen separaattorin oikeassa alakulmassa, epäilykseni alkaa kiteytyä siihen.... Siitä näköjään on pieni muovinpalanen lohjennut alalaidasta kaikki nastat näyttää kyllä ehjiltä, mutta silti.
                              Yksi muovimötikkä joka loikoilee separaattorin läheisyydessä on se polttoainetankin huohottimen venttiili, siis joka laskee aika ajoin polttoainehöyryt aktiivihiilisäiliöstä imusarjaan.

                              Paitsi että tuon liitin ei näyttäis olevan pyöreä...



                              Last edited by Havis; 28-08-2014, 10:47.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              Working...
                              X