Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M52 päästöt ja tulpat

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brunner
    Newbiemmer
    • Aug 2014
    • 5
    • Finland

    E39 M52 päästöt ja tulpat

    Päiviä kaikille Foorumilla, lueskellut täältä vinkkejä aina välillä ja piti viimein kysellä täältä apuja.

    Eli jäi päästöistä kiinni katsastuksessa HC ~200 ja CO ~0,5-0,7. Sai lähelle 100 kun huudatti kunnolla.
    Vikakoodien perusteella uudet nokka- ja kampura-anturit (BMW), ilmamassa-anturi (tarvike). Uudet tulpat, suodattimet, öljyt.

    VANOS Inpalla ohjattuna käytetty päällä hetken aikaa (testattu toimiiko) ja seurauksena HC ~200-400 nyt jatkuvasti....

    Toiseksi tulpilla ajettu muutama sata kilsaa. 3 ja 5 pytyn tulppa valkoinen, ihan vähän ruskehtavaa. Kaikki muut märät, ruskea/harmaat.

    Käynnistysspraylla yritetty tutkia imuvuotoja, ei löydy. Ja pitäisihän tuo vaikuttaa sitten kaikkien tulppien väriin.

    Öljyä oli mennyt viimeisen vaihdon välillä kiitettävästi.

    Onko kellään hyviä ideoita mistä lähteä ongelmaa tarkemmin purkamaan?:think
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8973
    • Kellokoski

    #2
    Imuvuoto.

    Haitarikumi irti ja tarkasteluun, samoin huohotinkamat erityisesti separaattori.
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Brunner
      Newbiemmer
      • Aug 2014
      • 5
      • Finland

      #3
      Imuvuotoa miettinyt, mutta ei mene minulle jakeluun miksi se aiheuttaisi että 2 tulppaa valkoisia ja muut ruskeita?? Pitää varmaan silti vielä nuokin purkaa ja katsoa läpi.

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by Brunner View Post
        Imuvuotoa miettinyt, mutta ei mene minulle jakeluun miksi se aiheuttaisi että 2 tulppaa valkoisia ja muut ruskeita?? Pitää varmaan silti vielä nuokin purkaa ja katsoa läpi.
        Mahdollisen imuvuodon lisäksi voi autossasi olla samaan aikaan useampikin vika, joiden yhteisvaikutus sotkee tulpat. Esim jos kipinä ei ole yhtä hyvä joka pytyssä, seos ei pala samalla tavalla.

        Yks koe olis siirtää noiden sytytyspuolien ja hattujen paikkaa ja katsoa pysyykö tulpat samassa pytyssä samannäköisenä vai seuraako ilmiö tiettyjä puola/hattu yhdistelmää. Siis noin testimielessä.

        Tietty jos öljynkulutus on posketuonta, johonkin se vuotaa. Joko ulos tai imukanavaan. Separaattori kaikkine letkuineen, mm se öljyn mittatikulle menevä on hyvä kohta aloittaa tutkiminen.
        Last edited by Havis; 23-08-2014, 12:31.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8973
          • Kellokoski

          #5
          Noilla oireilla vaihtaisin ekana sen separaattorin sekä mahdollisesti haitarikumin..
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Brunner
            Newbiemmer
            • Aug 2014
            • 5
            • Finland

            #6
            Originally posted by _nixu_ View Post
            Noilla oireilla vaihtaisin ekana sen separaattorin sekä mahdollisesti haitarikumin..
            Jep, separaattori vaihdettu, oli kuin olikin reikä. Venttiilikopan tiiviste vaihdettu. Tulppia pitää huomenna tarkastella, mutta ainakin 2 sylinterissä vaaleni huomattavasti.

            Edelleen co ~0,5 ja HC ~150-200 . Ideoita?

            Comment

            • Yyz
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 151
              • Pirkkala

              #7
              Onko tarvikekatti, ne ei kaikki toimi kunnolla. Jos imuvuodot on poistettu ja ei ole sytytyskatkoksia niin tarkasta ettei katti kolise tai ole tyhjä.

              Comment

              • Brunner
                Newbiemmer
                • Aug 2014
                • 5
                • Finland

                #8
                Ei ole mielestäni tarvike. Katsoin aiemmin sisälle siitä jatkopalan kohdalta ja näytti olevan verkko kunnossa. Jäin tosin miettimään voiko katalyytti "kyllästyä" jos tuo on oolut liian rikkaalla pitemmän aikaa?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Brunner View Post
                  Ei ole mielestäni tarvike. Katsoin aiemmin sisälle siitä jatkopalan kohdalta ja näytti olevan verkko kunnossa. Jäin tosin miettimään voiko katalyytti "kyllästyä" jos tuo on oolut liian rikkaalla pitemmän aikaa?
                  Ei, ei "kyllästy". Korjaa imuvuodot.

                  Comment

                  • Yyz
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 151
                    • Pirkkala

                    #10
                    Katti on sitten varmaan vaihdettu jos on jatkopala, alkuperäinen putki on yhtä pötköä alusta loppuun.
                    Itsellä on ollut tarvikekatti joka lopetti toimintansa yllättäen, kennot näyttivät eheältä mutta ei vaan toiminut.
                    Seuraava toimi hyvin puoli vuotta kunnes ampui kennot takapönttöön. Nyt on testissä uusi tarvike, katotaan miten kestää.
                    Ai niin ne päästöt oli just tuonverran pielessä huonoilla kateilla, mutta selvitä tosiaan ne ilmavuodot ensin, luultavimmin vika löytyy sieltä.

                    Comment

                    • Brunner
                      Newbiemmer
                      • Aug 2014
                      • 5
                      • Finland

                      #11
                      Do Dii. Ei ole imuvuotoja. Vaihdettu kaikki imupuolen tiivisteet ja letkut ok. Venttiilikopan tiivisteet uudet, VANOS tiivisteet uusittu (tuli vähän pirteämpi -päästöihin ei vaikutusta).

                      Käytetty lämpimäksi, ajeltu ~10km ja huudateltu matkalla päästömittaukseen. Tyhjäkäynnillä ensin:
                      CO 0,09
                      CO2 15,1
                      HC 76 - heti ajosta oli jonkun aikaa, jotain 20s, pienempi ~15-40.
                      02 0,25
                      Lambda 1,005

                      Muutaman minuutin päästä tyhjäkäynnillä:
                      CO 0,07
                      CO2 15,0
                      HC 151 - eikä pysy vakiona
                      O2 0,38
                      Lambda 1,009

                      Kierroksilla tilanne ei parane.
                      Olisiko taas heittää hyviä ideoita? Ei tullut eilen lotossa täyspottiakaan, niin ei voi vielä viedä paaliinkaan

                      Comment

                      Working...
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎