Announcement

Collapse
No announcement yet.

523i moottorinvaihto...next episode ;)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Aa empä tiennytkään, että keula on noin helppo irrottaa. Toki se sit kantsii ottaa pois tieltä. Mut onnistuu moottorin irrotus ongelmitta ilmankin sitä
    Onnistuu toki, mutta on se saakelin hankala ja hidas sieltä "kaivella".
    Eli nämä bemarien keulat ovat nimenomaan rakennettukin niin että se saadaan ns."huoltotilaan" todella nopeasti ja helposti(todellakin mm.puskuri kiinni vain kahdella isolla pultilla ja koko loppukeula 8:lla).
    Tämän jälkeen koneen ympäriltä on helppo ja nopea irroitella kaikki "kilkkeet" ja käyttäen moottorinostinta, konepeittoa ei tarvitse irroittaa ja takaisin laitettaessa uudelleen säätää/asemoida.
    Last edited by Hemi; 02-09-2014, 12:28.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Aa empä tiennytkään, että keula on noin helppo irrottaa. Toki se sit kantsii ottaa pois tieltä. Mut onnistuu moottorin irrotus ongelmitta ilmankin sitä

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Muistutan kuitenkin vielä että siitä keupapalasta ei kannata irroitella itsessään mitään, eli jätä mm.valot paikalleen.
    Kaikki johdot, putket, konepeiton aukaisuvaijeri katkoksesta ja letkut vain irti (ilmastoinnista toki paineet ulos varovasti liitintä löystyttäen/hivuttamalla).
    Ok, nyt jos et saa käyttöösi "norsua", niin konepeitto heti ensiksi irti (jos peiton pultit ei alkuperäisessä asemassa, suhauta mattamustaa kevyt kerros saranoiden pulttien ympärille ja saat peiton takaisin samaan asemaan+pyyhkäise maali tinnerirätillä pois).

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Laitappa sitten kuvia miten homma etenee, tsemppiä projektiin.

    Leave a comment:


  • ioni
    replied
    on se niin hienoa kun jotkut on näihin viitsinyt perehtyä niin paljon JA jaksaa vielä vuodesta toiseen neuvoakin...panee vain miettimään kun joskus käynyt "oikeassa" korjaamossa katselemassa tumpulointia ja sitä kädettömyyttä, mikä alkaa heti kun OBD ei kerrokaan, mistä napista painaa.

    pelottaa ajatellakin, miten haynes olisi asian selittänyt

    jees...hyviä öitä ja uniks ötököitä

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Zoui View Post
    Aamen hemin ohjeiden jälkeen, tuo keula on kyllä niin helppo ottaa auki että melkein jo hihnoja vaihdellessa tekis mieli vaan napsauttaa pois edestä.
    Melkein jo tosiaan silloin ja varsinkin jos on vesipumpun vaihtoa samalla...

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Aamen hemin ohjeiden jälkeen, tuo keula on kyllä niin helppo ottaa auki että melkein jo hihnoja vaihdellessa tekis mieli vaan napsauttaa pois edestä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ioni View Post

    ok...kiitokset.tämän takia just kyselen kun en tiedä.
    tarkoittaako tuo muutama ruuvi sitä, ettei tarvitse erikseen purkaa puskureita, maskeja yms vaan lähtee noista runkotolpan päistä kerralla?
    Mitenkäs kun en tiedä, onko kyseessä manuaalista vai automaatista tulleesta koneesta. kaipa se näkyy kun vertailee vanhaan?
    Kyselen tuosta levyn keskityksestä tarkemmin sitten kun on ajankohtaista.
    Valitettavasti se eka varattu kone muuttuikin uudelleen varmistellessa M52TU-koneeksi :( No seuraavaa metsästellään ja pitäisi tällä viikolla löytyä. sen verran vielä että ovatko kaikki m52b25:t samanlaisia riippumatta siitä, minkä korimallin keulalta nousevat? Täsmääkö sii kaikk johdot, liittimet yms. Olen ensisijaisesti pyytänyt suoraa matchia 1995-9/1998 523i:hin mutta helpottaisi tieten jos muutkin passaisi.
    Siis koko puskuri alurunkoineen irtoaa kahdella torxilla(+sisälokarien ruuvit irti). Alta paljastuu nuo aisojen päissä olevat mutterit ja kun avaa ne sekä lukkopellin yläkulmissa olevat ruuvit, putoaa koko keula kokonaisuutena lattialle(siis tki kaikki putket ja letkut irti jotka pitää irroittaa muutenkin).

    Leave a comment:


  • ioni
    replied
    [QUOTE=Hemi;3398016]Älä nyt taaskaan yritä mennä siitä mistä aita on matalin, koska tässä kohtaa se purkamatta jättäminen EI ole matalin (se syyläripaketin irroitus lukkopellin ja koneen välistä on isompi homma kuin ottaa koko paketti lukkopellin kanssa pakettina).
    Se keula purkaantuu niin helposti muutamalla pultilla ja nopeasti että varsinkin nyt kun käytössä ei ole moottorinostinta, niin on ihan turha lähteä taitelemaaan ihan turhan takia.
    Eli kysehän ei ole pelkästä ylösnostamisesta, vaan näin tehden myös kaikki moottorin ympäriltä on paljon helpompi purkaa+koota.
    Nyt kun ollaan nostamassa taljalla ja ...työnnetään se auto alta pois, niin tulee paketti samalla pois keulilta 10cm:n nostolla ja työnnät auton alta pois.

    ps.jos manualimoottori, niin MUISTA tsekata kampuranpään silmälaakeri että on ja on oikea jos tilalle tulevassa on ollut automaatti. Myös levyn keskitys.

    Eli muutama ruuvi auki, putket+letkut irti ja koko "keulabaletti" on irti yhtenä siistinä pakettina pariin mieheen alle 30min ja tämän jälkeen on todella helppo irroitella kaikki koneen ympäriltä, sekä kone tulee ulos ilman taiteilua:


    ok...kiitokset.tämän takia just kyselen kun en tiedä.
    tarkoittaako tuo muutama ruuvi sitä, ettei tarvitse erikseen purkaa puskureita, maskeja yms vaan lähtee noista runkotolpan päistä kerralla?
    Mitenkäs kun en tiedä, onko kyseessä manuaalista vai automaatista tulleesta koneesta. kaipa se näkyy kun vertailee vanhaan?
    Kyselen tuosta levyn keskityksestä tarkemmin sitten kun on ajankohtaista.
    Valitettavasti se eka varattu kone muuttuikin uudelleen varmistellessa M52TU-koneeksi :( No seuraavaa metsästellään ja pitäisi tällä viikolla löytyä. sen verran vielä että ovatko kaikki m52b25:t samanlaisia riippumatta siitä, minkä korimallin keulalta nousevat? Täsmääkö sii kaikk johdot, liittimet yms. Olen ensisijaisesti pyytänyt suoraa matchia 1995-9/1998 523i:hin mutta helpottaisi tieten jos muutkin passaisi.


    j
    Last edited by ioni; 01-09-2014, 20:44. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ioni View Post
    kuulostaa hyvältä...en sit käy keulaa purkamaan ainakaan vielä.
    Älä nyt taaskaan yritä mennä siitä mistä aita on matalin, koska tässä kohtaa se purkamatta jättäminen EI ole matalin (se syyläripaketin irroitus lukkopellin ja koneen välistä on isompi homma kuin ottaa koko paketti lukkopellin kanssa pakettina).
    Se keula purkaantuu niin helposti muutamalla pultilla ja nopeasti että varsinkin nyt kun käytössä ei ole moottorinostinta, niin on ihan turha lähteä taitelemaaan ihan turhan takia.
    Eli kysehän ei ole pelkästä ylösnostamisesta, vaan näin tehden myös kaikki moottorin ympäriltä on paljon helpompi purkaa+koota.
    Nyt kun ollaan nostamassa taljalla ja ...työnnetään se auto alta pois, niin tulee paketti samalla pois keulilta 10cm:n nostolla ja työnnät auton alta pois.

    ps.jos manualimoottori, niin MUISTA tsekata kampuranpään silmälaakeri että on ja on oikea jos tilalle tulevassa on ollut automaatti. Myös levyn keskitys.

    Eli muutama ruuvi auki, putket+letkut irti ja koko "keulabaletti" on irti yhtenä siistinä pakettina pariin mieheen alle 30min ja tämän jälkeen on todella helppo irroitella kaikki koneen ympäriltä, sekä kone tulee ulos ilman taiteilua:

    Last edited by Hemi; 01-09-2014, 13:37.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Kattoo sitä kytkinlevyä, että paljon on pintaa jäljellä niihin niitteihin. Uudessa levyssä on n. 2mm pintaa, mitä kulua, ennenkuin niitti osuu vauhtipyörään. Joku milli on vielä ok, mut jos vähemmän, niin kannattaa vaihtaa. Joku 150€ maksaa setti, niin ei se nyt älyttömän kallis oo vaihtaa.

    Leave a comment:


  • ioni
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tulee kyllä pois keulaa purkamatta ja myös menee paikalleenkin. Ainoastaan syyläri pois keulilta. Jos autossa on ilmastointi, niin ota kompura irti koneesta ja jätä konetilaan, niin ei tarvi aineita löysätä pihalle. Muuten kone saa olla kokonaan kasassa.
    kuulostaa hyvältä...en sit käy keulaa purkamaan ainakaan vielä.
    mites se kytkinhomma - miten helppo on mitata/katsoa onko kaikki kunnossa. Ei nyt tuossa kahden kilometrin koeajolla ollut ongelmia (ei luista, poljintuntuma ja -korkeus ok) mutta jos asian pystyy mittaamaan niin kannattaisihan se tehdä - ilmeisen paljon helpompi olisi korjailla jos on ihan finaalissa.

    kiitos

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Tulee kyllä pois keulaa purkamatta ja myös menee paikalleenkin. Ainoastaan syyläri pois keulilta. Jos autossa on ilmastointi, niin ota kompura irti koneesta ja jätä konetilaan, niin ei tarvi aineita löysätä pihalle. Muuten kone saa olla kokonaan kasassa.

    Leave a comment:


  • Zetz
    replied
    ei ole kyllä tarvetta keulaa purkaa, kuutenkin m52 koneellisessa on niin paljon tilaa että saa ilman ongelmia koneen pois, automaattilaatikollinen paketti vaihtuu päivässä helposti, niin uskoisin että pienempi yhdistelmä (manuaali) vaihtuu vieläkin näppärämmin.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Itse kyllä näkisin niin, että jos ottaa koneen+laatikon pakettina pois on viisainta purkaa keula. Ellei halua purkaa keulaa kannattaisi laatikko irroittaa ennen koneen nostamista. Keulan kun purkaa niin koneen+laatikon ottaminen keulalta on todella helppoa. Itse purkaisin kyllä keulan. Laatikon irroittaminen & asentaminen maaten auton alla ei ole se kaikista mukavin homma.

    Kun kone on pois katso tarkkaan kaikki konehuoneen letkut. Kun kone on poissa ne on kaikki helppo tarkistaa ja epäilyttävät letkut vaihtaa. Moottorin takastefa ehdottomasti vaihtoon. Kannattaa myös katsoa vaihtokoneesta ettei tiivisteet vuoda, jos vuotaa vaihda ennen asennusta. Esim. öljypohjan tiiviste on työläs vaihtaa kun kone on paikallaan. Kannattaa harkita vesipumpun ja termarin vaihtamista sekä katsoa että kaikki rullat ja kiristimet on kunnossa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎