Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Manual Swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Korppine
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 263
    • Mikkeli Village

    E39 Manual Swap

    E39 Pre-facelift Manuaaliswappi!

    Eli pistetääs topikki mihi vois kerätä oleellisen inffon manuaaliswapista kun oletan että en ole ainut ketä tälläne swappi kiinnostaa vaikka tuo ZF mukavasti vaihtaakin

    -Mitä tähän tarvitaan?
    -Miten paljon joutuu näyttää prefaceliftille koodausta?

    Faceliftistä (tietääkseni) löytyi alustava lista

    -Vaihdelaatikko
    -vaihdelaatikon poikittainen kiinnityspalkki manuaalimallista
    -poljinpaketti kokonaisuudessaan jossa pääsylinteri ja työsylineri letkun päässä
    -vauhtipyörä+kytkinpaketti
    -rättinivel+kardaani
    -manuaalin perä. (välitys tiheämpi automaatin perässä)
    -manuaalimallin keskikonsoli (siis se lätkä joka on eri autoissa erivärinen. jalopuu, hopea, musta jne)
    -jarrunestesäiliössä on valmiina paikka jotta saa kytkyttimelle nesteet
    -EWS boxiin tulemaan yhteen nastaan jännite virrat päälle laittaessa
    -softapuukotus jotta saa automaattilaatikon vikavalon sammumaan
    -pakoputken keskikiinnikkeen muuttaminen
    -muutama piuhanveto jotta saa vakkarin ja pakkivalot toimimaan.
    -softapäivitys DDE:hen, pystyy toki ajamaan automaatinkin softalla mutta paljon käyttömukavampi manuaalin softalla

    Kaikki lisäinfo on tervetullutta!
    St. Michel Ghetto
    E46 320dA -02
    Ex: 528iA Goes Stonegrün
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Korppine View Post
    E39 Pre-facelift Manuaaliswappi!

    Eli pistetääs topikki mihi vois kerätä oleellisen inffon manuaaliswapista kun oletan että en ole ainut ketä tälläne swappi kiinnostaa vaikka tuo ZF mukavasti vaihtaakin

    -Mitä tähän tarvitaan?
    -Miten paljon joutuu näyttää prefaceliftille koodausta?

    Faceliftistä (tietääkseni) löytyi alustava lista

    -Vaihdelaatikko
    -vaihdelaatikon poikittainen kiinnityspalkki manuaalimallista
    -poljinpaketti kokonaisuudessaan jossa pääsylinteri ja työsylineri letkun päässä
    -vauhtipyörä+kytkinpaketti
    -rättinivel+kardaani
    -manuaalin perä. (välitys tiheämpi automaatin perässä)
    -manuaalimallin keskikonsoli (siis se lätkä joka on eri autoissa erivärinen. jalopuu, hopea, musta jne)
    -jarrunestesäiliössä on valmiina paikka jotta saa kytkyttimelle nesteet
    -EWS boxiin tulemaan yhteen nastaan jännite virrat päälle laittaessa
    -softapuukotus jotta saa automaattilaatikon vikavalon sammumaan
    -pakoputken keskikiinnikkeen muuttaminen
    -muutama piuhanveto jotta saa vakkarin ja pakkivalot toimimaan.
    -softapäivitys DDE:hen, pystyy toki ajamaan automaatinkin softalla mutta paljon käyttömukavampi manuaalin softalla

    Kaikki lisäinfo on tervetullutta!
    En nyt varsinaisesti oo noissa asennus jne hommissa oo ollut mukana, mutta tämän swapin vaatimia koodauksia on tullut tehtyä useampaankin autoon. Joten muutama kommentti koodauksista:

    -EWS boxiin tulemaan yhteen nastaan jännite virrat päälle laittaessa
    EWS koodataan manuaaliksi, joten tämä piuhanveto on täysin turha.

    -softapuukotus jotta saa automaattilaatikon vikavalon sammumaan
    Mittaristo koodataan manuaaliksi ja silloin häviää turhat vikavalot ja automaatin vaihdenäyttö.

    -muutama piuhanveto jotta saa vakkarin ja pakkivalot toimimaan.
    -softapäivitys DDE:hen, pystyy toki ajamaan automaatinkin softalla mutta paljon käyttömukavampi manuaalin softalla
    DDE:n softa on pakko vaihtaa manuaaliksi, jos haluaa että pakkivalot ja vakkari toimii noiden piuhamuutoksien lisäksi.

    Koodauksessa auton ZCS:n koodit muutetaan siis vastaamaan manuaalia, mittaristo ja EWS koodataan sitten että ne muuttuvat manuaalin asetuksille. DDE:n softa vaihdetaan sopivaan manuaalin softaan Winkfp:llä, jotta saadaan pakkivalot ja vakkari pelaamaan. Tämä koodaussetti on sama sekä pre-faceliftillä että faceliftillä.
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • Korppine
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 263
      • Mikkeli Village

      #3
      Eli alotuspostauksessani listaamani hyppyjohto sun muut patentit on DIY autotallikamaa.

      Maailmalla lukenu että hirveä savotta edellämainittujen koodauksien takia, mutta asia ei taidakkaan olla niin vaikea/vittumainen mitä antoivat ymmärtää?
      St. Michel Ghetto
      E46 320dA -02
      Ex: 528iA Goes Stonegrün

      Comment

      • jartsa02
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 1131
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Korppine View Post
        Eli alotuspostauksessani listaamani hyppyjohto sun muut patentit on DIY autotallikamaa.

        Maailmalla lukenu että hirveä savotta edellämainittujen koodauksien takia, mutta asia ei taidakkaan olla niin vaikea/vittumainen mitä antoivat ymmärtää?
        Joo, se EWS-hyppyjohto on autotalli-patentti vain, koodauksella se hoituu ihan käsiä likaamatta . Ei tuo koodaus nyt mikään kummempi savotta, nyt muutaman harjoittelukerran jälkeen sen tekee varmaan alle tunnissa tjsp.
        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

        Comment

        • Korppine
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 263
          • Mikkeli Village

          #5
          Mullakun oli käsitys että nuo prefaceliftit joutus tekee ilman koodaamiista mut niissä sit vissii onki älyä sen verran että ei tarvii kikkailla patenttejen kanssa
          St. Michel Ghetto
          E46 320dA -02
          Ex: 528iA Goes Stonegrün

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9138
            • Oulu

            #6
            Eikös tuo manuaalilaatikon pakin asentotunnistimen johdotus käytännössä vain mene DME/DDE:n läpi ja siitä mittaristolle maadoittaen yhden pinnin. Eli eikös pakkivalot toimi jo pelkän johtovedon ja mittariston koodauksen jälkeen? Vakkari sitten vaatii tuon softapäivityksen.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • jartsa02
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 1131
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Eikös tuo manuaalilaatikon pakin asentotunnistimen johdotus käytännössä vain mene DME/DDE:n läpi ja siitä mittaristolle maadoittaen yhden pinnin. Eli eikös pakkivalot toimi jo pelkän johtovedon ja mittariston koodauksen jälkeen? Vakkari sitten vaatii tuon softapäivityksen.
              Ei se suoraan mene läpi sieltä; jos piuhat vetäsee paikalleen mutta ei muuta DDE/DME:n softaa, nii se tieto ei mene läpi sieltä, DDE:n/DME:n manuaali-softa aktivoi sitten tuon läpimenon.
              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Originally posted by jartsa02 View Post
                Ei se suoraan mene läpi sieltä; jos piuhat vetäsee paikalleen mutta ei muuta DDE/DME:n softaa, nii se tieto ei mene läpi sieltä, DDE:n/DME:n manuaali-softa aktivoi sitten tuon läpimenon.
                Mihin DDE/DME tarvii tuota pakkitietoa? Entä, jos piuhan vetää anturilta suoraan mittaristolle?
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Gedd
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2010
                  • 479
                  • Tampere

                  #9
                  Onko joku laskenut kuinka lyhyeksi menee välit jos pitää automaatin perän? Jotain aivan naurettavaa vai vielä sopivan "sporttista"?


                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Mihin DDE/DME tarvii tuota pakkitietoa? Entä, jos piuhan vetää anturilta suoraan mittaristolle?
                  Mutua: Kuvittelisin että takalasinpyyhin (touring) ja PDC sekä muistipeilien peruutustoiminto saa sieltä tiedon kytkeytyä päälle, toki tämän voi kiertää ohjelmoimalla PDC aktivoitumaan vauhdin eikä vaihteen mukaan, ainakin softassa on ruksi että kummalla tavalla aktivoidaan, tiedä sitten toimiiko oikeasti.
                  Last edited by Gedd; 05-10-2014, 07:36.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Gedd View Post
                    Onko joku laskenut kuinka lyhyeksi menee välit jos pitää automaatin perän? Jotain aivan naurettavaa vai vielä sopivan "sporttista"?
                    Riippuu mallista, mutta aika pitkälti samat perät manu/auto.

                    Comment

                    • mokkke
                      Newbiemmer
                      • Jun 2014
                      • 1
                      • pk-seutu

                      #11
                      mahtaako olla projekti edennyt? kiinnostaisi tietää kuinka älytön homma tuo kaikkiaan on, nimenomaan pre-faceliftiin.. ois muuten hyvä auto, 523ia, mutta loota rikki, eli jokatapauksessa vaihtuu. vaan mielummin ajelisin manuaalilla...

                      minkälaista välineistöä tarvii tohon koodaukseen? inpa?

                      kiitos hyvästä foorumista!

                      Comment

                      • Tappokinnas
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2013
                        • 187
                        • Pori

                        #12
                        Ja ne ketkä tarvitsevat manuaalikalut, niin tontilla on 1996 vuosimallin 528 sedan manuaali odottamassa purkua. Kytkin rempattu 30 000 km sitten.
                        Bmw e39 528 automatic vm.1998
                        Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                        Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                        Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                        Comment

                        • AnttiR
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 819
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Mulla on edellisen omistajan toimesta manuaaliksi muutettu 530d. Onkohan koodaus jäänyt vähän puolitiehen kun huomasin että tulee edelleen vikakoodeja automaattilaatikolta. Myöskään kytkimen anturi ei taida toimia kun ei tiputa cruisea pois päältä kytkintä painettaessa. Anturi oli kuitenkin paikallaan ja kytkentä muutettu juuri vastaamaan wds kaavioita.
                          E61 535d -04

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by AnttiR View Post
                            Mulla on edellisen omistajan toimesta manuaaliksi muutettu 530d. Onkohan koodaus jäänyt vähän puolitiehen kun huomasin että tulee edelleen vikakoodeja automaattilaatikolta. Myöskään kytkimen anturi ei taida toimia kun ei tiputa cruisea pois päältä kytkintä painettaessa. Anturi oli kuitenkin paikallaan ja kytkentä muutettu juuri vastaamaan wds kaavioita.
                            Tähän mahdoton vastata näkemättä autoa. Pitäisi siis käyttää piuhan päässä ja katsoa. Näkyykö mittaristossa vaihdenäytössä mitään?
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9138
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by AnttiR View Post
                              Mulla on edellisen omistajan toimesta manuaaliksi muutettu 530d. Onkohan koodaus jäänyt vähän puolitiehen kun huomasin että tulee edelleen vikakoodeja automaattilaatikolta. Myöskään kytkimen anturi ei taida toimia kun ei tiputa cruisea pois päältä kytkintä painettaessa. Anturi oli kuitenkin paikallaan ja kytkentä muutettu juuri vastaamaan wds kaavioita.
                              EGS lienee siis edelleen paikallaan kytkettynä, jos diagnostiikalla on sinne yhteys.

                              Kytkinpolkimen anturi ei ole kytketty moottorinohjaimelle ja/tai moottorinohjaimen softaa ei ole päivitetty manuaalin mukaan.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎