Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 hihnan rullat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tmth
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 2194
    • Kangasala

    M54 hihnan rullat

    Onko muilla M54 moottorissa laturin vieressä tuo "deflection pulley"?

    Omassani sitä ei ole ja pultin pituudesta päätellen ei ole koskaan ollutkaan?

    Ainakin varaosaluettelon mukaan tuo autoon kuuluisi? Osa nro.5





    Tässä joku kohtalotoveri ulkomailta.

    Tänään vasta tuo rullan puute tuli ilmi, mutta sellainen ongelma autossa on ollut jo useamman kuukauden, että kun laturi on kovalla kuormituksella, niin hihna luistaa helposti jos kierrokset on +1500rpm.

    Tuon vian takia olen vaihtanut hihnan, kiristimen, laturi ja akun.

    Ei kai ole estettä laittaa tuota rullaa, kun vaan hommaa M10x150 pultin tuon nykyisen lyhemmän tilalle.

    F10 & R55
    ex:
    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316
  • Juize
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 231
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by tmth View Post
    Onko muilla M54 moottorissa laturin vieressä tuo "deflection pulley"?

    Omassani sitä ei ole ja pultin pituudesta päätellen ei ole koskaan ollutkaan?
    Ei kai ole estettä laittaa tuota rullaa, kun vaan hommaa M10x150 pultin tuon nykyisen lyhemmän tilalle.
    Kyllä omassa tuo rulla on. Jos sulla on tuon rullallisen mallin hihna ja rulla puuttuu niin vois kuvitella että jää hihna löysälle. Loppuu kiristys vara kiristimeltä.
    Ei kai tuossa mitään estettä ole tuon rullan laitolle jos varaosakuvissakin rulla esiintyy.
    G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
    ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
    ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
    ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #3
      Originally posted by Juize View Post
      Jos sulla on tuon rullallisen mallin hihna ja rulla puuttuu niin vois kuvitella että jää hihna löysälle. Loppuu kiristys vara kiristimeltä.
      Äkkiseltään en löytänyt erimittaisia hihnoja. 1538mm pitkää tarjoaa bmwfans tähän autoon. Niin myös motonetin luettelo, tai siellä 1540mm pitkä.

      Kai tuon pyörän ja pidemmän pultin voisi käydä ostamassa.

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • Gedd
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 479
        • Tampere

        #4
        Mulla leipoi kiinni tuo kyseinen rulla ja lensi auton alta takanatulevan lasiin

        Hihna luisti sen jälkeen aika reippaasti. Uusi ei kauheita maksanut.

        Comment

        • dkk
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 147
          • Kokkola

          #5
          Eipä löydy omastakaan m54:sta tuota rullaa. Tuli ihmeteltyä tuota samaa joskus kun hihnan ja muut rullat uusin. Eikä ole ongelmia:think
          E39 520i Facelift

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2194
            • Kangasala

            #6
            Tuohon on saanut kolmea erikoikoista laturia,
            Valeo 90A
            Bosch 120A
            ja Valeo 120/140A

            Tuolla pienimmän tehoisella laturilla varustetuissa autoissa ei ehkä tuo rullaa ole. Ainakin latureiden kiinnityspulttien perusteella.
            Tuossa 90A laturissa ylin pultti on 125mm pitkä ja isommissa 150mm.

            Täytyy jonain päivänä käydä rulla hakemassa. KL-varaosissa alle 30 €. + tuo pidempi pultti jostain.

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              #7
              Ei ollut mullakaan tuota, mutta hihnanvaihdon ja kiristimen rullan yhteydessä lisäsin tuon ylimääräisen rullan ja pidemmän pultin. E39:ssä kyllä on kahdenlaista toteutusta, tuon rullan kanssa ja ilman. Lisäsin sen kuitenkin, kun nettiä lukiessa alkoi tuntua, että kyllä se siellä pitäisi olla. Samalla lisäsin muut rullien suojamuovit ym. mitkä oli lentäny jossain vaiheessa auton entisellä omistajalla jonnekin. Ihan hyvin on toiminut.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • Maili
                BTCF Member
                • Aug 2011
                • 444
                • E-pohjanmaa

                #8
                Ei tuossa omassakaan ole. On alkujaan saksan tuonti ja pikku laturi oli joka hajosi 200tkm kohdalla ja vaihdoin suomi mallin isompi tehoisen laturin tilalle. Nyt ajettu sen jälkeen 42tkm, enkä kyllä ole rullaa vieläkään kaivannut. Ei ole remmi kulunut eikä luistanut eikä muutoinkaan ole kuinkaan oireillut.
                E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                Comment

                • tmth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 2194
                  • Kangasala

                  #9
                  Enpä tiedä, mikä tuossa omassani sen hihnan luistamisen varsinaisesti aiheuttaa. Se vaan alkoin joskus kesäkuussa. Sen jälkeen olen vaan vaihdellut uusia osia, heikolla menestyksellä.

                  Tuo toimi kuitenkin edelliset noin 40 tkm ihan normaalisti.

                  F10 & R55
                  ex:
                  E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                  Comment

                  • tmth
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 2194
                    • Kangasala

                    #10
                    Nyt laitoin tuon "puuttuneen" rullan. Toistaiseksi ei ainakaan hihna ole luistanut.

                    F10 & R55
                    ex:
                    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                    Comment

                    • Samnur89
                      Newbiemmer
                      • May 2013
                      • 1
                      • Salo

                      #11
                      Eipä ole täälläkään -01 vm e46:ssa tuota "ylimääräistä rullaa.
                      Mistä uudet kiristin rullat kannattaa hommata? Meneekö motonetin osilla hyvin vai kannattaako ostaa jostain muualta? Pitää tuo värkki sellaista sirinää että olis varmaan hyvä uusia kiristinrullat ennen ku mennee laakeri kokonaan

                      Comment

                      • ea_M5
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 205
                        • Finland - Espoo/Turku

                        #12
                        E39:n hihnojen rullat ja kiristimet ovat käytännössä INA:n valmistamia. Rexbo.eu ainakin myy niitä ja kannatta sieltä löytyvällä INA:n 9-osaisella numerolla haeskella myös muualta.

                        2001 Le Mans Blue ///M5
                        Black/Blue sport interior
                        Titanium Trim
                        Supersprint X-pipe

                        Comment

                        • Delphin
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 231
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by ea_M5 View Post
                          E39:n hihnojen rullat ja kiristimet ovat käytännössä INA:n valmistamia. Rexbo.eu ainakin myy niitä ja kannatta sieltä löytyvällä INA:n 9-osaisella numerolla haeskella myös muualta.

                          https://www.rexbo.eu/bmw/5-e39-95/52...e-100016?s=ina
                          Miksi ei osta suoraan alkuperäisosaa? Mitään rahallista säästöä tuossa tuskin tulee.
                          Yleensäkin tarvikeosissa nykyään käytetään kiinan laakereita, joiden käyttöikä on max 5 tkm osassa kuin osassa.
                          Vanhoja katiskoja.

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8257
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by Delphin View Post
                            Miksi ei osta suoraan alkuperäisosaa? Mitään rahallista säästöä tuossa tuskin tulee.
                            Yleensäkin tarvikeosissa nykyään käytetään kiinan laakereita, joiden käyttöikä on max 5 tkm osassa kuin osassa.
                            BMW ei valmista käytännössä mitään osia. Jos tietää mikä on alkuperäisvalmistaja niin miksi en ostaisi samaa osaa yleisesti ottaen kolmanneksen halvemmalla?
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2310
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Delphin View Post
                              Yleensäkin tarvikeosissa nykyään käytetään kiinan laakereita, joiden käyttöikä on max 5 tkm osassa kuin osassa.
                              Täyttä roskaa! Kun ostaa INA:n tai SKF:n laakereita niin saa takuulla vähintään OEM-tasoista laatutavaraa. Pikemminkin suhtaudun varauksella monien, varsinkin halvempien automerkkien OEM-ensiasennusosiin, koska tehtaiden kustannuksiin liittyvät paineet kasvattaa houkutusta käyttää halvempia kiinantoimittajia. Tämä näkyy jo nyt esim. huokeammissa ranskalaisissa autoissa, joissa monet alustan osat on jo tehtaalta lähtiessään täyttä kuraa. Tämä filosofia kyllä hiipii takuuvarmasti myös premiumautoihin.

                              Laakereissa SKF, INA. Alustanosissa Sachs/Lemförder. Jarruosissa ATE. Suodattimissa Hengst/Mahle. Näissä kun pysyy niin omatoiminen tekijä säästää isosti rahaa eikä tarvitse maksella törkyhintaisista tehtaan pakkauksista.
                              Last edited by JKK; 31-07-2016, 19:46.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎