Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52TU nykii alle 2000 rpm reilulla kaasulla.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    M52TU nykii alle 2000 rpm reilulla kaasulla.

    Voitaisiin leikkiä sellaista arvuutteluleikkiä, että mikähän on hajoamassa, kun kone nykii matalilla kierroksilla kiihdytettäessä? Potilas on M52TUB25. Nykiminen on sellaista hyvin nopeaa murto-osa sekunnin kestävää "kengurubensaa" ja ilmenee ainoastaan kun iskee kunnolla kaasua ja kierroksia on alle 2000 rpm. Ei kuitenkaan joka kerta.

    Tässä tarkka vikakuvaus:

    -Mitä pienemmät kierrokset ja mitä enemmän kaasua, niin sitä todennäköisimmin tulee nykäisyjä.
    -Jos ajan kevyellä kaasujalalla, niin kone ei ikinä yski, vaikka kierroksia olisi kuinka vähän. Normaali liikennerytmi ei aiheuta ongelmia, esim liikkeelle lähtö.
    -Vastaavasti kun kierrokset ylittävät 2000 rpm, niin kone ei nyi ikinä ja kiertää todella iloisesti korkealla.
    -Ei vikakoodeja eikä vikavaloa.
    -En löydä imuvuotoja, vaikka olen kuinka huolella etsinyt.
    -Vanos ei rallata (mielestäni). Inpa näyttää vanokselle saman asennon ja pyynnön ajon aikana kaikilla kierroksilla.
    -Persedyno sanoo, että moottorissa on tehot tallella ja kulutus pieni.
    -Katsastuksessa huippualhaiset päästöt. CO=0% ja HC=0ppm.
    -Lähtee aina heti helposti käyntiin ja tyhjäkäynti rauhallinen ~500 rpm, kierrokset ei vaella.
    -Oikeat tulpat ja niissä vielä hyvin ikää jäljellä, ilmansuodatin ja öljyt juuri vaihdettu.
    -Huohotin uusittu parivuotta sitten.
    BMW 523i E39 MY1999
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    #2
    Ei löydy tietoa?
    Sellaisen havainnon tein, että kylmällä koneella ei pätki.

    Vastoin tapojani rääkkäsin kylmää konetta aamulla, lähdin viitosella kiihdyttämään 40 km/h nopeudesta tyhjäkäyntikierroksilla kaasu pohjassa, toistin tuo useasti ja ei kertaakaan pätkinyt veto. Vasta koneen hyvin lämmettyä vajaan 10km ajon jälkeen tuli pätkiminen mukaan.

    Mistä kaikesta pitäisi tulla vikakoodi muistiin? VANOS? Satunnaiset sytytyskatkoksen, esim puola alkaa olla paskana? Nokkien asentoanturit?
    BMW 523i E39 MY1999

    Comment

    • -Antsa-
      Newbiemmer
      • Aug 2014
      • 8
      • Kotka

      #3
      Minulla oli myös samanlaista nykimistä alle 2000rpm kierroksilla, moottorina m52b28tu.
      Ei aluksi antanut mitään vikakoodeja, kunnes nykiminen paheni ja moottorin vikavalo syttyi.
      Oli kolmos pytyn puola sanonut sopimuksen irti.

      Comment

      • Gedd
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 479
        • Tampere

        #4
        Kuumana kovat nykimiset on itsellä aina osuneet puolaan lähes autossa kuin autossa. Tai sitten sytkäyksikköön autosta riippuen. Katso inpalla misfire koodi notta mikä pytty prakaa vai prakaako kaikki, jos kaikki niin sitten joku yhteinen nimittäjä.

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Nokan anturi, ei kahta sanaa
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • öpel
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 253
            • ??????

            #6
            Pistetilanne

            Puola: 2
            Nokka: 1

            Vikakoodeja ei tosiaankaan ole.

            Sen pystyn jotenkin ymmärtämään, että kun sähköosa kuumenee niin vikoja tulee, mutta en osaa itselleni perustella, että miksi vain matalilla kierroksilla pätkii.
            BMW 523i E39 MY1999

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #7
              Originally posted by öpel View Post
              Pistetilanne

              Puola: 2
              Nokka: 1

              Vikakoodeja ei tosiaankaan ole.

              Sen pystyn jotenkin ymmärtämään, että kun sähköosa kuumenee niin vikoja tulee, mutta en osaa itselleni perustella, että miksi vain matalilla kierroksilla pätkii.

              Itsellä ainakin oli vastaava vika aikoinaan m50b25 koneella. Puola(t) alko pätkimään ku auto lämpeni ja oireili enemmän alakierroksilla. Joten puolat kannattaa tosiaan tarkistaa ettei niissä halkeamia ole.

              Comment

              • Gedd
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 479
                • Tampere

                #8
                Sitten jos/kun puolat irroitettuasi saatat huomata että auto ei lähde käyntiin.

                En tiedä mistä tämä johtuu mutta sekä M52 että M62 sama juttu kun otin puolat irti niin auton piti antaa olla jokunen minuutti kasauksen jälkeen itsekseen että suostui heräämään tämän jälkeen, ei anna heti kipinää. Liekö ECU kääntää irroitetusta puolasta virran pois joksikin aikaa tjsp?


                Jos se olisi nokan anturi niin mulla ainakin nokan asentotunnistin kiukutteli siten että lähti huonosti käyntiin ja tyhjäkäynti seilasi. Kuumana ongelma ei pahentunut..

                Comment

                • öpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 253
                  • ??????

                  #9
                  Ruikin tulpanhatut ja puolan kontaktit CRC 5-56:lla niin pätkiminen katosi täysin. Eli vika oli siellä, mutta jokin hapettuman aiheuttama huono kontakti.
                  BMW 523i E39 MY1999

                  Comment

                  • majgul
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 891
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by öpel View Post
                    Ruikin tulpanhatut ja puolan kontaktit CRC 5-56:lla niin pätkiminen katosi täysin. Eli vika oli siellä, mutta jokin hapettuman aiheuttama huono kontakti.
                    Hyvä että alko pelittään . Toivotaan että oli vaan siitä, ite veikkaan että se pätkiminen alkaa taas jossain vaiheessa, saattaa olla että nyt hetken vaan toimii ja viallinen puola alkaa taas pätkimään ajan mittaan. Voin olla väärässä ja toivotaan niin, pääasia että oikea paikka vialle on nyt selvillä

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎