Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d GM:n vaihteisto sekaisin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 521
    • Rauma

    E39 530d GM:n vaihteisto sekaisin

    Kaverilla ollut autossaan pientä momentinmuunninongelmaa (kierrosten heittelyä)? Tsekkasi kaiken varalta öljyt ja sen jälkeen tulikin murhetta.

    Oli käyttänyt vaihteet läpi mitä sai ja jättänyt auton P:lle tyhjäkäynnillä, sekä avannut vaihteiston öljypropun. Desin verran oli tullut öljyä pihalle, tulppa kiinni ja vähän tsekkailua INPA:lla & DIS:sillä.

    Tämän jälkeen oli tarkoitus ajaa auto ulos, mutta eipä menneetkään enää vaihteet päälle. Kävin itsekin asiaa ihmettelemässä, mutta mitään vikakoodia ei anna, - vaihteet ei vaan mene päälle (toisinaan saattaa pieni nykäisy tuntua D:lle laitettaessa, mutta siinä kaikki).

    Tyhjäkäynnillä dataa tutkiessa näyttäisi siltä, että P:llä olisi 1-vaihde kytkettynä ja D:llä tämäkin poistuu. Manulla kytkeytyy mukamas
    1 ja 2, mutta mitään ei tapahdu. Turbiinin rpm ok, ulostulo rpm 0.

    Mikähän tuolta on sekaisin? Ei 1 dl öljyä tuota tee.
    Autokalusto: 320d f30
  • E.K.
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 494
    • Helsinki

    #2
    Omassa samanlaisessa oli tuossa vaiheessa vaihteisto ja suodatin jo täynnä metallijauhoa.
    Tosin jäi liikennevaloihin kerrasta ilman ennakko-oireita.
    Täyttöreiästä valutetussa öljytipassa ei kuitenkaan näkynyt metallia eikä vikakoodeja tullut.
    Pyörät ilmassa "ajaen" oli hetken aikaa vetoa eteenpäin ja taaksepäin pienen seisomisen jälkeen, kunnes veto taas hyyty.
    ...ehkä kannattas ottaa tyhjennystulpan kautta öljynäyte pohjalta, jos ei mahdollista sähkövikaa mistään löydy?

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 521
      • Rauma

      #3
      Originally posted by E.K. View Post
      Omassa samanlaisessa oli tuossa vaiheessa vaihteisto ja suodatin jo täynnä metallijauhoa.
      Tosin jäi liikennevaloihin kerrasta ilman ennakko-oireita.
      Täyttöreiästä valutetussa öljytipassa ei kuitenkaan näkynyt metallia eikä vikakoodeja tullut.
      Pyörät ilmassa "ajaen" oli hetken aikaa vetoa eteenpäin ja taaksepäin pienen seisomisen jälkeen, kunnes veto taas hyyty.
      ...ehkä kannattas ottaa tyhjennystulpan kautta öljynäyte pohjalta, jos ei mahdollista sähkövikaa mistään löydy?
      Eipä tuo ole tänään edennyt, mutta huomenna pitäisi öljypohjan irtautua.
      Aika lailla taitaa olla samat oireet olla kuin sinulla, tämä jäi kyllä pihalle liikennevalojen sijaan.
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • enins
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 521
        • Rauma

        #4
        Originally posted by enins View Post
        Eipä tuo ole tänään edennyt, mutta huomenna pitäisi öljypohjan irtautua.
        Aika lailla taitaa olla samat oireet olla kuin sinulla, tämä jäi kyllä pihalle liikennevalojen sijaan.
        Rauha tuon laatikon sielulle, öljypohjalla reilu kerros metallipurua. Hetki menee ennen seuraavaa ajelua.
        Autokalusto: 320d f30

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by enins View Post
          Rauha tuon laatikon sielulle, öljypohjalla reilu kerros metallipurua. Hetki menee ennen seuraavaa ajelua.
          Älä nyt ihan vielä luovuta, kyseessä voi tässäkin olla pelkkä turbiini.
          Se loppuvaiheissaan tuottaa ihan hemmetisti purua, mutta ei silti välttämättä hajoita itse laatikkoa.
          Eli todellakin voi korjaantua pelkällä turbiinin vaihdolla+kunnon huuhtelu.

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3651
            • Raisio

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Älä nyt ihan vielä luovuta, kyseessä voi tässäkin olla pelkkä turbiini.
            Se loppuvaiheissaan tuottaa ihan hemmetisti purua, mutta ei silti välttämättä hajoita itse laatikkoa.
            Eli todellakin voi korjaantua pelkällä turbiinin vaihdolla+kunnon huuhtelu.
            Välillä pelotellaan ehjän laatikon öljynvaihdoilla jolloin paskashokki uhkaa, mutta jos turbiini laukee ja tulee kunnon kasa metallisilppua, ei muuta kuin kovaa ajoa turbiinin vaihdon jälkeen.

            Ei ihme jos joku on joskus sekaisin mitä Bemarien automaattien kanssa tekee:think
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by ritariässä View Post
              Välillä pelotellaan ehjän laatikon öljynvaihdoilla jolloin paskashokki uhkaa, mutta jos turbiini laukee ja tulee kunnon kasa metallisilppua, ei muuta kuin kovaa ajoa turbiinin vaihdon jälkeen.

              Ei ihme jos joku on joskus sekaisin mitä Bemarien automaattien kanssa tekee:think
              Se paskashokki on ihan eri asia kuin tämä turbiinipuru joka suurimmaksi osaksi jää suodattimeen ja ylimääräinen öljypohjan pohjalle ja on puhdasta metallihilettä.
              Paskashokinhan aikaan saa sedimentoitunut kytkinmassan ja metallipurun sekoitusta joka liisteröityy venttiilikoneistoon sinne päästessään.
              Kyllähän tuossa turbiinirikossa tavaraa pääsee hieman myös venttiilikoneistolle ja oikeastaan ihan joka paikkaan, mutta jos kerran ratasvalo ei ole syttynyt liiallisen luiston vuoksi, ei vielä ole mitään jumia tapahtunut ja turbiinin vaihto+huuhtelu voi vielä tilanteen pelastaa.
              mm.laatikon laakeripinnoille ja kytkinpinnoille jää kyllä jälkiä ko.purusta, mutta niin jää jokaisessa öljynvaihdossakin kun sedimentoitunut kytkinmassan ja purun sekoitus paska pikku hiljaa huuhtoutuu kiertoon.
              Loppujen lopuksi tuo turbiinirikko ei ole laatikolle juurikaan sen isompi rasitus kuin öljynvaihto vähänkään pidempään ajettuun laatikkoon ja turbiinirikossahan ei liikkeelle lähde kytkinmassaa, joten hyvinkin nämä tuntuu saada pelastettua pitkällekkin ehtineen turbiinivaurion jälkeen.

              Eli kysyjälle, jos öljyt eivät tuoksu selvästi palaneelle ja/tai "palaneelle sähkölle", laatikko on helpostikkin vielä muuten ihan kunnossa ja keissistä tosiaan selvitään pelkällä turbiinin vaihdolla ja systeemin huolellisella huuhtelulla(myös lauhdutinlinjat).

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Hemi puhuu ihan asiaa. Itellä juuri harraste rojektina GM 5l40 loota työn alla. Kyseisessä lodjussa käynyt juurikin niin että turbiini ajettu loppuun. Metalli jauhoa on joka paikassa mutta osat muuten ehjiä. Mitä nyt yhden vaihteen levyt hiukan ottanu lämpöö. Kunnon pesu ja uudet tiivisteet niin eiköhän se siittä.

                Comment

                • enins
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2009
                  • 521
                  • Rauma

                  #9
                  Eipä lähdetty vaihteiston pesuun, vaan menee vaihtoon koko paketti. Recrolta tulee vaihtoloota. Ei tarvitse sitten kaverin koetella vaimonsa hermoja, kun auto lasten kera kieltäytyy etenemästä 20 °C:een pikkupakkasessa
                  Autokalusto: 320d f30

                  Comment

                  • enins
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 521
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by enins View Post
                    Eipä lähdetty vaihteiston pesuun, vaan menee vaihtoon koko paketti. Recrolta tulee vaihtoloota. Ei tarvitse sitten kaverin koetella vaimonsa hermoja, kun auto lasten kera kieltäytyy etenemästä 20 °C:een pikkupakkasessa
                    Eipä mennyt touhu ihan putkeen, mutta nyt bemari toimii.
                    Recrolta lähti laatikon kuljetustilaus 13.11 ja laatikko haettiinkin heiltä 14.11. Tämän jälkeen Latvian Schenker unohti lootan jonnekin viikoksi ja lähti eteenpäin vasta sitä Schenkeriltä kyseltäessä.
                    Autokalusto: 320d f30

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14507
                      • Oulu

                      #11
                      Paljonko tuli lootan korjaukselle hintaa? Ihan mielenkiinnosta.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • enins
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2009
                        • 521
                        • Rauma

                        #12
                        Originally posted by zener View Post
                        Paljonko tuli lootan korjaukselle hintaa? Ihan mielenkiinnosta.
                        1830 € kuljetuksineen.
                        Autokalusto: 320d f30

                        Comment

                        • dokki
                          BTCF Member
                          • Feb 2013
                          • 236
                          • valtimo-sotkamo

                          #13
                          Terve.Ostimpas tänään tuommosen e39 530da pemarinja vika koodeja oli laatikosta ja valitti turbiini luistoa liikaa,eli onko turpiini sökö vai mitä kannattaisi tarkistaa ennen turpiinin vaihtoa.laatikko tuntuu toimivan oikein ei tunnu että luistaisi tms.
                          BMW e39 530dA-98
                          BMW e38 735iAL-97

                          EX:BMW e39 523iA-97
                          BMW e36 320ci-92
                          BMW e36 316i -92
                          BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                          Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                          Comment

                          • ana87
                            BTCF Member
                            • Dec 2009
                            • 45
                            • Pöytyä

                            #14
                            Originally posted by enins View Post
                            1830 € kuljetuksineen.
                            Itsellä tuli recrolla maksamaan 2032,80€ nyt odotellaan et lähtee takaisin suomeen. Hivenen huonommassa kunnossa taisi olla toi oma loota.

                            Comment

                            • pera8x
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2015
                              • 158
                              • tampere

                              #15
                              mitäs sille lootalle tehdää tollasessa remontissa? turbiini menee ilmeisesti uusiksi, mutta entäs itte vaihdelaatikolle?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎