Mukavin ja paras alustaratkaisu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3709
    • Raisio

    #16
    Jos lähtökohta väsähtänyt vakioalusta lötköillä 16 renkailla ja tilalle napsautetaan tanakat 18" rengassetit + madallusjouset + jämerät laatuiskarit, niin eihän tässä voi muuta tapahtua kuin mitä nyt tapahtunut.

    Kysyjän autolla ajaneena, sanoisin alusta olevan jämäkkä, ei kivireki ja silti kallistelee kurvaillessa eli jouset ei ole ylijäykät eli uusilla vakioiskareilla vois muuttua paljon kivemmaksi ja ehkäpä myös 17 vannekoko vois olla hyvä kompromissa mukavuuden ja ajettavuuden ristitulessa.

    Vielä kun muistaa ettei paras ja mukavin mahdu samaan lauseeseen.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by ritariässä View Post

      Vielä kun muistaa ettei paras ja mukavin mahdu samaan lauseeseen.
      No jaa...mitä nyt kukin pitää "mukavimpana" ja missä kohtaa mennään sitten jo löysyyden/epämääräisyyden puolelle?
      Sitä "parastakaan" ei ole kovin helppo määritellä koska sehän riippuu siitä mitä sillä kukin tarkoittaa.

      Eli tuo oma pointtini oli siinä että tuolla ei-progressiivisella jousella vältetään juuri se epämiellyttävä keinotekoinen "leijuminen" ja jos se sitten yritetään saada iskarilla kontrolliin, tulee pintaan täysin tarpeetonta kovuutta, ilman todellista kontrollia(eli isoissa röykyissä lyö läpi joka tuntuu niskoissa).
      Näitä on tässä vuosien saatussa tullut niin paljon veivattua ja mitä erilaisempia yhdistelmiä testattua, että omaan ja monen asiakkaan makuun tuo ei-progressiivinen 25-30mm madallus+vakioiskari on ehdottomasti e39:iin paras kompromissi.
      Ei siis "leijuvaa" epämääräistä mutta kuitenkin kovaa pintaa, yhdistettynä takahampaiden putoamiseen pidemmässä röykytyksessä ja ärsyttävää niskat naksauttavaa "putoamista" ennen täyspysähdystä jokaisessa täysmittaisessa joustossa.
      Kokeilee niin ymmärtää mitä ajan takaa.

      Comment

      • Ivl
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 216
        • Oulunsalo

        #18
        Alusta

        Originally posted by U. Turhapuro View Post
        Nyt tarvittaisiin oikeita näkemyksiä parhaasta alustaratkaisusta e39 bemariin. Mukavuus ja hyvä ajettavuus etusijalla

        Vaihdoin keväällä Eibach B12 prokit alustan (eibach jouset + Bilstein B8 iskarit) ja nyt kylmien ja talvisten kelien tultua en ole oikein tyytyväinen tuohon valintaan, koska ilmeisesti on tulossa jo vanhaksi, kun alusta on ehkä liian pintakova omaan makuun.

        Vaihtoehtoina vaihtaa Bilsteinin tilalle jotkut muut iskarit. Muuttuko aikeasti sillä hyväksi?
        Toisena vaihtoehtona vaihtaa vakio alusta takaisin?
        Mulla sama alusta ja samanlaiset fiilikset, alusta pintakova tai ikää liikaa. Isommat töyssyt menee hienosti, mutta pienenpää röpelöä oikeen hakee ja hampaissa tuntuu. Korkeus on oikein sopiva 30/30mm omaan makuun.

        Korjaantuuko tuo iskarin vaihdolla vai onko tuo jousien ominaisuus, olisi tarkoitus tilata sachs:n M- iskarit ja kokeilla.



        Oiskohan noi hyvät noiden Eibachien kanssa, vai vaihtaa suosiolla samalla H&R -40 etujouset.

        Hakusessa ei ole rata-auto, mutta normaaliin ajoon kelpaava 530i, joka olisi jämäkkä, muttei pintakova.

        Autossa alunperin M- alusta, jonka korvaavaa nyt etsinnässä ja tuo alla oleva ei sitä mielestäni ole.

        Jukka
        Last edited by Ivl; 03-01-2016, 21:10. Reason: Lisäys
        Bmw X5 2011
        Vw caddy 2019

        Comment

        • U. Turhapuro
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1161

          #19
          Originally posted by Ivl View Post
          Mulla sama alusta ja samanlaiset fiilikset, alusta pintakova tai ikää liikaa. Isommat töyssyt menee hienosti, mutta pienenpää röpelöä oikeen hakee ja hampaissa tuntuu. Korkeus on oikein sopiva 30/30mm omaan makuun.

          Korjaantuuko tuo iskarin vaihdolla vai onko tuo jousien ominaisuus, olisi tarkoitus tilata sachs:n M- iskarit ja kokeilla.



          Oiskohan noi hyvät noiden Eibachien kanssa, vai vaihtaa suosiolla samalla H&R -40 etujouset.

          Hakusessa ei ole rata-auto, mutta normaaliin ajoon kelpaava 530i, joka olisi jämäkkä, muttei pintakova.

          Autossa alunperin M- alusta, jonka korvaavaa nyt etsinnässä ja tuo alla oleva ei sitä mielestäni ole.

          Jukka
          Todennäköisesti iskareiden vaihdolla tulee mukavammaksi. Minä vaihdoin vakioalustan uusilla Sachsin iskareilla. Tuli mukava ja hyvä ajaa!

          Comment

          • Ivl
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 216
            • Oulunsalo

            #20
            Originally posted by U. Turhapuro View Post
            Todennäköisesti iskareiden vaihdolla tulee mukavammaksi. Minä vaihdoin vakioalustan uusilla Sachsin iskareilla. Tuli mukava ja hyvä ajaa!

            Joku tuossa nyt mättää, eilen oli -8 pakkasta ja koitin painaa etulokarista renkaan kohdalta, niin ei tapahdu mitään. Ei jousta ollenkaan ja painajalla kuitenkin painoa +110kg, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Takana saman setin iskari ja jousi, mutta se painuu kyllä normaalisti.

            Mistä tiedän onko jouset progressiiviset vai ei, setti ostettu 17.4 viime vuonna. Tuota Bilsteinin settiä Eibachin jousilla kehuivat Oulun Point Ässällä, heidän mukaan Bemariin eniten asennettu setti, ja hintaa olisi ollut 1050e+300 asennus.

            T Jukka
            Bmw X5 2011
            Vw caddy 2019

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1844
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by U. Turhapuro View Post
              Todennäköisesti iskareiden vaihdolla tulee mukavammaksi. Minä vaihdoin vakioalustan uusilla Sachsin iskareilla. Tuli mukava ja hyvä ajaa!
              Kyllä mukavuus tarkoittaa lähes aina pitkiä joustovaroja hyvillä vaimentimilla.

              Jäykähköt jouset, lyhyt joustovara ja löysät iskarit on varmaan pahin mahdollinen virhe minkä voi alle laittaa, ei ole mukava eikä hyvä ajaa. Autosta tulee helposti pomppiva hyppykeppi.

              Kallistuksenvaimentimet on myös yks tekijä jolla voidaan vaikuttaa ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden suhteeseen. E39:n orkkis kallistuksenvaimentimet riittää normaaliajossa pitkälle, kunhan vaan tukikumit on kunnossa.

              Omassa E39:ssä edessä ollut originaalipumppujen lisäksi Monroe Reflexit ja nyt Boget (myyjä väitti että on käytännössä samat kuin Sachs, mutta edullisemmat). Molemmat mitä oon kokeillu pelaa ihan jees, ainoo ero tais olla pakkasjäykistymisessä. Toinen jäykisty pienemmillä pakkasilla ku toinen. Taakse ei oo tarvinnut vielä uusia (käsittämättömän hyvin muuten kestää E39 sedanissa takapumput...).
              Last edited by Havis; 04-01-2016, 09:14.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1844
                • Kotona/Poissa

                #22
                Originally posted by Ivl View Post
                Joku tuossa nyt mättää, eilen oli -8 pakkasta ja koitin painaa etulokarista renkaan kohdalta, niin ei tapahdu mitään. Ei jousta ollenkaan ja painajalla kuitenkin painoa +110kg, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Takana saman setin iskari ja jousi, mutta se painuu kyllä normaalisti.
                Normaalisti E39:n etuset jäykistyy vasta ku pakkanen menee alle -15... -20. Ja takana ei vielä sillonkaan.

                Yks merkki iskarin elinkaaren loppumisesta on sen pakkasen sietokyvyn alaneminen. Eli just tuo mistä kerroit. Iskariin on kertynyt nestettä joka jäätyy ja estää iskarin liikkeen.

                Hyvällä tuurilla se siitä tokenee sään lauhtuessa, mutta jos se tekee ton aina joka pakkaspäivänä nii ei muuta juuri voi ku mennä iskarikauppaan.

                Hoida iskarit kuntoon ensin. Muutenkin noiden jousien vaihtoa vois miettiä vasta lämpimillä keleillä kun asiaa voi testata tarkemmin. Nyt sääolot vaikeuttaa vertailua eikä anna välttämättä oikeaa kuvaa alustan toiminnasta.

                Oman kokemukseni mukaan pakkasongelma tulee E39:ssa ensin etuiskareihin. Takana kestää paljon enemmän kilometrejä. Jäykistyy toki kovilla pakkasilla mut harvoin menee ihan tönköks niinku etuset.
                Last edited by Havis; 04-01-2016, 09:27.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Ivl
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 216
                  • Oulunsalo

                  #23
                  Originally posted by Havis View Post
                  Yks merkki iskarin elinkaaren loppumisesta on sen pakkasen sietokyvyn alaneminen. Eli just tuo mistä kerroit. Iskariin on kertynyt nestettä joka jäätyy ja estää iskarin liikkeen.

                  Hyvällä tuurilla se siitä tokenee sään lauhtuessa, mutta jos se tekee ton aina joka pakkaspäivänä nii ei muuta juuri voi ku mennä iskarikauppaan.

                  Hoida iskarit kuntoon ensin. Muutenkin noiden jousien vaihtoa vois miettiä vasta lämpimillä keleillä kun asiaa voi testata tarkemmin. Nyt sääolot vaikeuttaa vertailua eikä anna välttämättä oikeaa kuvaa alustan toiminnasta.

                  Oman kokemukseni mukaan pakkasongelma tulee E39:ssa ensin etuiskareihin. Takana kestää paljon enemmän kilometrejä. Jäykistyy toki kovilla pakkasilla mut harvoin menee ihan tönköks niinku etuset.
                  Sehän tässä onkin, että setti on uutta vastaava, ajettu muutama tuhat korkeintaan, jottei vielä pitäis jäätyä.
                  Bmw X5 2011
                  Vw caddy 2019

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1844
                    • Kotona/Poissa

                    #24
                    Originally posted by Ivl View Post
                    Sehän tässä onkin, että setti on uutta vastaava, ajettu muutama tuhat korkeintaan, jottei vielä pitäis jäätyä.
                    Siinä tapauksessa iskareissa on joko vikaa tai sit ne on huonosti talveen sopivaa mallia. Semmosiakin varmaan löytyy markkinoilta.

                    Joka tapauksessa jos ne ei toimi pakkasella ja meinaat kuitenkin ajaa talvellakin melkein uutta ois alle vaihdettava. Jos noissa on takuu ja oot ne ite uutena ostanu, ni sithän asia on yksinkertainen. Tai siis pitäis olla.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Ivl
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 216
                      • Oulunsalo

                      #25
                      Originally posted by Havis View Post
                      Siinä tapauksessa iskareissa on joko vikaa tai sit ne on huonosti talveen sopivaa mallia. Semmosiakin varmaan löytyy markkinoilta.

                      Joka tapauksessa jos ne ei toimi pakkasella ja meinaat kuitenkin ajaa talvellakin melkein uutta ois alle vaihdettava. Jos noissa on takuu ja oot ne ite uutena ostanu, ni sithän asia on yksinkertainen. Tai siis pitäis olla.
                      No en tiedä mikä noissa on, mutta isommat töyssyt menee hienosti joten se jäätyminen on vähän niin näin. No nyt on 17 pakkasta, täytyy käydä ajaan pitempi mutka tuossa kaupungilla ja tutkailla alkaako joustoa löytymään.

                      Taas köyhä säästi väärässä paikassa, kun osti käytetyn " huippusetin" mitä paikallinenkin rengasliike kehui.

                      Tai sitten on vaan ikää liikaa, tosin luulin ettei tuollainen keskihintaluokan ja merkkituotteita oleva setti voi olla huono.

                      Jokatapauksessa täytyy jotain tehdä, auto on aika karmea tällä hetkellä.
                      Kaikki pikkurypylät tulee läpi. Isolla tiellä menee kyllä hienosti, mutta täytyy pienempiä teitäkin pystyä ajamaan ilman, että ahteri irtoaa penkistä.
                      Bmw X5 2011
                      Vw caddy 2019

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3709
                        • Raisio

                        #26
                        Originally posted by Havis View Post
                        Kallistuksenvaimentimet on myös yks tekijä jolla voidaan vaikuttaa ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden suhteeseen. E39:n orkkis kallistuksenvaimentimet riittää normaaliajossa pitkälle, kunhan vaan tukikumit on kunnossa.
                        Tätä Hra Turhapuron autoa ajaneena tämä edellinen alusta oli turhan pintakova ja silti kallisteli reippasti kun kurvaili kovempaa.

                        Mielestäni perusmadallusjouset jäykähköillä iskareilla ja vakiovakaajien kanssa ei ollut hyvä yhdistelmä, suoraan ajettaessa paukutti kaikki routasaumat vahvasti läpi ja kurveissa kallisteli lähes alkuperäisen alustan mukaisesti.

                        Makuja jousitusjämäkkyyteen monia. Renkaillakin iso merkitys. Tuntuu noi suosiota kasvattaneet kesäkinukit kestävän +1 tuumaa isomman rengas/vannekoon ilman ajomukavuuden menetystä jos vertaa moniin kalliimpiin premiumrengasmerkkeihin.

                        Comment

                        • Ivl
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 216
                          • Oulunsalo

                          #27
                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Tätä Hra Turhapuron autoa ajaneena tämä edellinen alusta oli turhan pintakova ja silti kallisteli reippasti kun kurvaili kovempaa.

                          Mielestäni perusmadallusjouset jäykähköillä iskareilla ja vakiovakaajien kanssa ei ollut hyvä yhdistelmä, suoraan ajettaessa paukutti kaikki routasaumat vahvasti läpi ja kurveissa kallisteli lähes alkuperäisen alustan mukaisesti.

                          Makuja jousitusjämäkkyyteen monia. Renkaillakin iso merkitys. Tuntuu noi suosiota kasvattaneet kesäkinukit kestävän +1 tuumaa isomman rengas/vannekoon ilman ajomukavuuden menetystä jos vertaa moniin kalliimpiin premiumrengasmerkkeihin.

                          Mulla oli orggis M-alusta, edessä jouset oli korvattu edellisen omistajan toimesta Weitekin tekeleillä, joihin en ollut tyytyväinen koko kahden vuoden auton omistuksen aikana.

                          Joulukuun katsastuksessa oikea etuiskari näytti nollaa, joten pakon edessä on tässä nyt jousitusta vaihdettu yllä kertomani mukaisesti.

                          Jopa noilla Weitekin -50 jousilla meno oli jopa juhlavaa verrattuna nykykompinaatioon Bilstein+Eibach. Toki montuissa Weitekit töksäytti terävästi, mutta muuten meno oli suht normaalia.

                          Toi -50 on arvio ja katsastusmies oli aiemmin mitannut alustan muutoskatsastuksessa mitat kaaresta vanteen keskelle 330mm edessä ja takana.

                          Toinen asia mikä ihmetytti oli, että vanhat takaiskarit ja m-sport 2 jouset antoi iskaritestissä paremmat lukemat mitä nämä Bilstein yhdistelmät...
                          Bmw X5 2011
                          Vw caddy 2019

                          Comment

                          • Ivl
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 216
                            • Oulunsalo

                            #28
                            Alusta

                            Uudet Sachs:in iskarit ja H&R:n jouset tilattu, vähän ajettu Bilstein&Eibach alustasarja kohta myynnissä edullisesti.

                            Vaihtuu varmaan vielä tammikuun aikana, jos tilatut tuotteet tulevat ajoissa, ja työt/kelit antaa myöten vaihtotyölle.


                            T Jukka
                            Bmw X5 2011
                            Vw caddy 2019

                            Comment

                            • U. Turhapuro
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 1161

                              #29
                              Pintakovuus tulee Bilsteinin B8 iskareilla siitä, että iskari on myös erittäin jäykkä ja ns. lyhennetty malli.

                              Comment

                              • Illusmare
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2012
                                • 65
                                • Porvoo

                                #30
                                Itse taas olen ollut todella tyytyväinen Eibach Pro kit jousiin edessä. Iskarit ovat vakiot. Takana vielä -50mm H&R mutta vaihtuu keväällä myös samaan Eibach Pro kittiin että sais auton hieman suoremmaksi. En tiedä onko mallilla merkitystä, mutta taitaa 540i:ssä olla hieman järeemmät jouset/iskarit?
                                Nykyinen: BMW 540i E39 '97
                                Ex: BMW 523i E39 '96, Nissan 200SX S13 '90, Escort 1.6 GT '88, Escort 1.6 CL '87, Escort 1.4 CL '86, Escort 1.3 C '86 jne.

                                Comment

                                Working...
                                X