Tosta Bentleyn manuaalista (ja myöskin TISsistä) löytyy noi tehtaan mitat noille korkeuksille eri malleille ja eri alustoilla (norm., sport, M etc.). Ne vaan on mitattu lokarinkaaren keskeltä korkeimmasta kohdasta vanteenreunan alimpaan kohtaan ja on ilmoitettu neljällä eri vannekoolla (15 - 18"). Ite oon mittaillut just tollee omasta E39:stä noita alustakorkeuksia ja saanut hyviä vertailutuloksia tehtaan spekseihin verrattuna.
Noi tehtaan speksit ois varmaan kans hyvä konversioida mukaan tohon taulukkoon, niin sais vertailua siitä, mitä on todelliset pudotukset tehtaan orkkisalustaan verrattuna ..
Se vanteen reuna vaan ei tunnu mitenkään luotettavalta mittapisteeltä, koska eri valmistajien vanteissa voi olla eripaksuiset nuo reunat.. Tiiä sitten kuinka paljon vaikuttaa, mutta niin mekin aluksi niitä mitottiin, kunnes alettiin mittaamaan navan/vanteen keskelle.. Siihen ei ainakaan vaikuta mitkään toleranssit, vaan keskusta on aina samalla kohdalla vanteesta riippumatta...
Lisäksi, nuohan ovat vain tehtaan omien alustojen mittoja, eikä esim. Bilstein/H&R tai Koni & Eibach, jotka oikeasti ihmisiä kiinnostaa...
Se vanteen reuna vaan ei tunnu mitenkään luotettavalta mittapisteeltä, koska eri valmistajien vanteissa voi olla eripaksuiset nuo reunat.. Tiiä sitten kuinka paljon vaikuttaa, mutta niin mekin aluksi niitä mitottiin, kunnes alettiin mittaamaan navan/vanteen keskelle.. Siihen ei ainakaan vaikuta mitkään toleranssit, vaan keskusta on aina samalla kohdalla vanteesta riippumatta...
Mä oon muutamia 17-tuumaisia eri valmistajien vanteiden mittaillut näkyvän osan reunasta reunaan ja niitten keskinäinen heitto on ollut about 1-2mm, joten kyllä ne vanteet on aikas samankokoisia, vaikka reunat olis erilaisia. Tollee mittaamalla vaan tehdas ilmoittaa ne korkeudet.
Toi vanteen keskipisteestä mittaaminen on tietysti aika tarkka tapa mitata, kun vanteen keskipiste on aina keskellä .. mutta ton keskipisteen löytyminen ei aina ookkaan eri vanteista niin helppoo, joten toleranssit tohon tulee lähinnä mittaajan silmästä ..
Tuskin näillä kahdella mittaustavalla nyt on hirveesti eroa sitten loppupelissä.
Comment