Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vm-98 523i etupään mysteeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Legacy
    Newbiemmer
    • Apr 2013
    • 11
    • Pudasjärvi

    E39 vm-98 523i etupään mysteeri

    Elikkäs auton etupää kolisee melkoisesti ja ääni kuuluu selvästi keulasta. Mysteeriä lisää jarrun käyttäminen jolloin kolina lähes häviää kokonaan, muttei aivan. On kiertänyt korjaamoita ja käynyt katsastuksessa ja kolinan syytä ei vaan löydy...

    Vaihdettu on:

    - Etuiskarit

    - Etulaakerit

    - Jarrupalat

    - Koiranluut

    Tänään taasen etsitty pari tuntia ja tuloksetta.

    Puslissa ei välyksiä eikä muuta poikkeavaa havaittavissa.

    Jarrusatulat kunnossa.

    Jarrupää sylinteriäkin kokeiltu ja paikallaan on.


    Mikä ihmeen kummastus siellä hakkaa keulaa?
    värillä ei väliä kunhan se on musta
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Hammastanko?
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • Bemukka530
      Bimmer Rookie
      • Nov 2014
      • 93
      • Hollola

      #3
      eiköhän syy löydy kuitenkin tukivarren puslista. mulla oli aikanaan samat oireet ja syylliseksi paljastui lopulta etummainen "pitkittäis"tukivarren pusla. mulla alkoi oireet olla sellaset että tuntui kun jotain olis kokonaan jo irti. silti kokeilemalla tuntui vain tosi pieni välys. mutta tukivarren vaihdolla kolinat hävis.

      Comment

      • Pama86
        Newbiemmer
        • Jan 2014
        • 6
        • Finland

        #4
        Itsellä kuului keulasta kanssa erikoista kolinaa tai enemmänkin sellaista kumisevaa kopinaa aina varsinkin talvella epätasaisella tiellä ja esim katukivetystä ylittäessä kumahti kun hitaasti ajoi reunuksen yli.

        Tulihan siinä aluksi vaihdettua keulaan kaikki 4 tukivartta ja koiranluut molemmin puolin. Loppuipa ainakin ratin tärinä jarruttaessa (reaktiotangot), mutta kumiseva kopinaääni ei lähtenyt.

        Sitten foorumia lukemalla päätin laittaa tilaukseen etukallistuksen vakaajan koripuslat (2kpl), vaikken välystä niissä nähnytkään kun keula oli oman painonsa päällä.

        Puslissa näkyi pieni välys kun keula on ilmassa, joten purin ne pois ja siinähän se kopinan syy löytyikin kun puslaa pyöritti käsissä: puslan keskireikä oli mennyt ihan soikeaksi, melkein puoli senttiä väljistynyt.

        Ja niin loppui kopina kun uudet sain paikalleen.

        Noin 50e maksoi schmiedmannilla BMW:n alkuperäiset 24mm tankoon tarkoitetut puslat, nämä siis m-sport alustalla oleviin. Niitä taisi olla 22mm, 23mm, 24mm kokoisia, vakaajasta riippuen. Itse mittasin varmuudeksi vakaajan ennen tilausta.

        Purkaminen on kuskin puolelta ihan simppeli: Koiranluu toisesta päästä irti ja sitten vaan puslan pantaa löysäämään, mutta apparin puolella on paljon ahtaampaa.

        Siellä on sellainen suojapelti edessä, siitä aluksi kaksi ruuvia irti ja sen jälkeen irroitin koko apparinpuolen sisälokasuojan että sai kunnolla tilaa.

        Sisälokasuojan irroituksen jälkeen pääsee sieltä pyöräkotelon kautta "hyvin" käsiksi siihen puslanpannan kiinnityspultteihin.

        Nuo kokeilisin sinuna aluksi vaihtaa.

        Comment

        • Legacy
          Newbiemmer
          • Apr 2013
          • 11
          • Pudasjärvi

          #5
          Originally posted by Pama86 View Post
          Itsellä kuului keulasta kanssa erikoista kolinaa tai enemmänkin sellaista kumisevaa kopinaa aina varsinkin talvella epätasaisella tiellä ja esim katukivetystä ylittäessä kumahti kun hitaasti ajoi reunuksen yli.

          Tulihan siinä aluksi vaihdettua keulaan kaikki 4 tukivartta ja koiranluut molemmin puolin. Loppuipa ainakin ratin tärinä jarruttaessa (reaktiotangot), mutta kumiseva kopinaääni ei lähtenyt.

          Sitten foorumia lukemalla päätin laittaa tilaukseen etukallistuksen vakaajan koripuslat (2kpl), vaikken välystä niissä nähnytkään kun keula oli oman painonsa päällä.

          Puslissa näkyi pieni välys kun keula on ilmassa, joten purin ne pois ja siinähän se kopinan syy löytyikin kun puslaa pyöritti käsissä: puslan keskireikä oli mennyt ihan soikeaksi, melkein puoli senttiä väljistynyt.

          Ja niin loppui kopina kun uudet sain paikalleen.

          Noin 50e maksoi schmiedmannilla BMW:n alkuperäiset 24mm tankoon tarkoitetut puslat, nämä siis m-sport alustalla oleviin. Niitä taisi olla 22mm, 23mm, 24mm kokoisia, vakaajasta riippuen. Itse mittasin varmuudeksi vakaajan ennen tilausta.

          Purkaminen on kuskin puolelta ihan simppeli: Koiranluu toisesta päästä irti ja sitten vaan puslan pantaa löysäämään, mutta apparin puolella on paljon ahtaampaa.

          Siellä on sellainen suojapelti edessä, siitä aluksi kaksi ruuvia irti ja sen jälkeen irroitin koko apparinpuolen sisälokasuojan että sai kunnolla tilaa.

          Sisälokasuojan irroituksen jälkeen pääsee sieltä pyöräkotelon kautta "hyvin" käsiksi siihen puslanpannan kiinnityspultteihin.

          Nuo kokeilisin sinuna aluksi vaihtaa.

          O.K. Kokeilen vielä ne vaihtaa. Ulkoisesti niissä ei näkyny vikaa, mutta ei ole onneksi vaikea eikä kallis homma vaihtaa.
          värillä ei väliä kunhan se on musta

          Comment

          • Legacy
            Newbiemmer
            • Apr 2013
            • 11
            • Pudasjärvi

            #6
            Originally posted by Robi View Post
            Hammastanko?
            Tanko oli paikallaan tukevasti ja hieman vuotaa öljyä mutta ei välyksiä tuntunut olevan.
            värillä ei väliä kunhan se on musta

            Comment

            • Legacy
              Newbiemmer
              • Apr 2013
              • 11
              • Pudasjärvi

              #7
              Kiitokset kaikille vastauksille. Eiköhän se kolina ala jo häviämään tai sitten keulaosa on uudempi kuin loput autosta.
              värillä ei väliä kunhan se on musta

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Legacy View Post
                Elikkäs auton etupää kolisee melkoisesti ja ääni kuuluu selvästi keulasta. Mysteeriä lisää jarrun käyttäminen jolloin kolina lähes häviää kokonaan, muttei aivan. On kiertänyt korjaamoita ja käynyt katsastuksessa ja kolinan syytä ei vaan löydy...

                Vaihdettu on:

                - Etuiskarit

                - Etulaakerit

                - Jarrupalat

                - Koiranluut

                Tänään taasen etsitty pari tuntia ja tuloksetta.

                Puslissa ei välyksiä eikä muuta poikkeavaa havaittavissa.

                Jarrusatulat kunnossa.

                Jarrupää sylinteriäkin kokeiltu ja paikallaan on.


                Mikä ihmeen kummastus siellä hakkaa keulaa?
                Perssonin yläpään laakeri?

                Comment

                • Legacy
                  Newbiemmer
                  • Apr 2013
                  • 11
                  • Pudasjärvi

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Perssonin yläpään laakeri?
                  Täytyypä varmistaa sekin puslien vaihdon aikana.
                  värillä ei väliä kunhan se on musta

                  Comment

                  • Gedd
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 479
                    • Tampere

                    #10
                    Ääni iskaritolpan yläpään laakerille sekä tukivarsien puslille. Aloittaisin puslista. Sittenhän kaikki vaihtoehdot on jo käyty läpi

                    Raidetangon pää kolisee myös tosi veemäisesti mutta ei yleensä hiljene jarrutuksissa.
                    Last edited by Gedd; 19-12-2014, 00:58.

                    Comment

                    • Legacy
                      Newbiemmer
                      • Apr 2013
                      • 11
                      • Pudasjärvi

                      #11
                      Mysteeri Selvinnyt

                      kolinan syynä olivat alatukivarret. entinen omistaja laittanut hieman liian pitkät tukivarret joiden takia ohjauskulmat oli reilusti harituksella ja uretaanipuslat oli myös asennettu. korjattu normi puslilla ja normi tukivarsilla ja on hiljainen. ohjauskulmat myös säädetty kohdalleen samalla.
                      värillä ei väliä kunhan se on musta

                      Comment

                      • Muurahainen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Mistä saa pidempiä tukivarsia E39:iin

                        Comment

                        • Legacy
                          Newbiemmer
                          • Apr 2013
                          • 11
                          • Pudasjärvi

                          #13
                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Mistä saa pidempiä tukivarsia E39:iin


                          sen kun tietäisi. korjaamolla asentaja vertasi entistä ja uutta niin oli huomattava ero pituuksissa. mistä lie saanut edellinen auton omistaja hommattua...
                          värillä ei väliä kunhan se on musta

                          Comment

                          • mie
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2007
                            • 218

                            #14
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Mistä saa pidempiä tukivarsia E39:iin
                            Ei niitä mistään saa. Niitä vaan sattuu tulemaan jos tilaa ebaystä pilipali tukivarsia.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎