Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n kulmat hakusessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rapamaha
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 683
    • -

    E39:n kulmat hakusessa

    Käytin hiacea tänään 4-pyöräsuuntauksessa kun oli apurungon kumit ja Sahcsin Performance iskarit+jouset asennettu alle. Renkaina 205/65/R15 talvinakit.

    Säätäjä ei vaan ollut 100% tyytyväinen lopputulokseen - itsehän ymmärrän noista lähes yhtä paljon kuin höyrypannuista...

    Edessä:
    Camber v/o -0.49/-0.10, ohjearvot min -0.17 max +0.43
    Caster v/o 5.44/5.32, ohjearvot min 5.45 max 6.45
    -kuskinpuoleinen tolppa kierossa?
    -Camberille tai Casterille ei valmiita säätöjä vaan pitäisi alkaa viilaamaan?

    Auraus kok/v/o 0.13/0.07/0.06, ohjearvot min -0.05 max +0.15

    Takana:
    Camber v/o -1.43/-1.43, ohjearvot min -2.15 max -1.25
    Auraus kok/v/o 0.16/0.09/0.07, ohjearvot min +0.04 max +0.28
    Ajoipoikkeamakulma 0.01, ohjearvo 0.12

    Ylipäätään kuulosti että säätövarat on sitten käytetty :(
    Saisko noista arvoista jotain suomennosta - ovatko edelleen metsässä?
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    #2
    Originally posted by Rapamaha
    Käytin hiacea tänään 4-pyöräsuuntauksessa kun oli apurungon kumit ja Sahcsin Performance iskarit+jouset asennettu alle. Renkaina 205/65/R15 talvinakit.

    Säätäjä ei vaan ollut 100% tyytyväinen lopputulokseen - itsehän ymmärrän noista lähes yhtä paljon kuin höyrypannuista...

    Edessä:
    Camber v/o -0.49/-0.10, ohjearvot min -0.17 max +0.43
    Caster v/o 5.44/5.32, ohjearvot min 5.45 max 6.45
    -kuskinpuoleinen tolppa kierossa?
    -Camberille tai Casterille ei valmiita säätöjä vaan pitäisi alkaa viilaamaan?

    Auraus kok/v/o 0.13/0.07/0.06, ohjearvot min -0.05 max +0.15

    Takana:
    Camber v/o -1.43/-1.43, ohjearvot min -2.15 max -1.25
    Auraus kok/v/o 0.16/0.09/0.07, ohjearvot min +0.04 max +0.28
    Ajoipoikkeamakulma 0.01, ohjearvo 0.12

    Ylipäätään kuulosti että säätövarat on sitten käytetty :(
    Saisko noista arvoista jotain suomennosta - ovatko edelleen metsässä?
    Siis mitä vittua? Eikö ne laittanu niitä etutolppia oikeisiin merkkeihin.... Enpä taida viedäkään sille Sarajussille... Niissähän oli omat merkit vasemmalle ja oikealle puolelle....
    Last edited by Samppasika; 10-03-2005, 21:09.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

    Comment

    • Rapamaha
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 683
      • -

      #3
      Originally posted by Samppasika
      Siis mitä vittua? Eikö ne laittanu niitä etutolppia oikeisiin merkkeihin.... Enpä taida viedäkään sille Sarajussille... Niissähän oli omat merkit vasemmalle ja oikealle puolelle....
      Meinaakko että on kuskin puolella iskari väärässä asennossa?

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        En tiedäd onko tästä apua, mutta esim. mun ex hiacesta (523iA)oli mitattu (uusittu taka.aks. kumiheloja) Laakkosella:

        Ennen säätöä

        Vasen etu Oikea etu
        -0°04´ Camber 0°07´
        6°52´ Caster 6°41´
        2.3 mm Auraus 3.00mm
        0°02´ Pyöränsiirtymä -
        13°49´ Summakulma 13°24´
        13°52´ KPI 13°17´
        Kokon.auraus, etu 5.3 mm

        Vasen taka Oikea taka
        -2°21´ Camber -2°30´
        2.9 mm Auraus 2.9mm
        Kokon.auraus, etu 5.8 mm
        0°00´ Kulkukulma 0°00´

        Säädön jälkeen

        Vasen etu Oikea etu
        -0°02´ Camber 0°09´
        6°52´ Caster 6°41´
        2.0 mm Auraus 2.0mm
        0°03´ Pyöränsiirtymä -
        13°50´ Summakulma 13°26´
        13°52´ KPI 13°17´
        Kokon.auraus, etu 4.0 mm

        Vasen taka Oikea taka
        -2°19´ Camber -2°28´
        0.7 mm Auraus 0.6mm
        Kokon.auraus, etu 1.3 mm
        Kulkukulma 0°00´
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • Rapamaha
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 683
          • -

          #5
          Kyllähän noista mittausarvoista on kovastikin apua, vielä kun sais jostain varmasti oikeat ohjearvot verrokiksi.

          Pitää nyt aamun valjettua kurkkia ja yrittää tarkastaa ovatko etuiskarit oikeissa merkeissään - tai no toinen varmaan ainakin on

          Auraus oli ennen säätöä edessä v/o -0.24 +0.05 joten tuostakin voi koittaa jotain johtopäätöksiä tehdä.

          Sitten vois kysyä löytyykö huollosta 2-pyöräsuuntauksen datoja kun autoon vaihdettiin hammastanko 07/2003.

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #6
            Originally posted by Rapamaha
            Meinaakko että on kuskin puolella iskari väärässä asennossa?
            No se mulla tuli ekaksi mieleen... Oisko ne niin tumpeloita... Ellei sitten oo väljää niissä reaktiotangon kumeissa tai alatukivarsien nivelissä.
            Ei se kyllä tuntunu ollenkan pahalta ajaa edes ennen säätöä...
            Last edited by Samppasika; 10-03-2005, 23:41.
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • Samppasika
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 769
              • Kempele

              #7
              oisko näistä apua? Eipä näistä kyllä mitään tajua....
              Last edited by Samppasika; 10-03-2005, 23:59.
              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
              E61 530d M-sport -08
              E39 528i Touring -97

              Yhteydenotot: [email protected] !!

              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #8
                tässä normaali alustalle..
                Last edited by Samppasika; 10-03-2005, 23:56.
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Noin yleisesti ottaen ihan kelpo arvoja, vaikka vasemman etusen camber nyt onkin ohjearvon ulkopuolella. Keskinäinen ero vielä "siedettävän" rajoissa eli ei siis puolla eikä kuluta rengastakaan vielä eikä vaikuta käytännössä ajettavuuteenkaan.
                  Sitä saa kyllä säädettyä niin että ensin avataan alatukivarren sisimmäinen kiinnitys ja otetaan löysät sisäänpäin ja kiristetään ja sen jälkeen iskarin alapää navasta irti ja pientä kiertoa(jompaan kumpaan suuntaan...kun muistaisi?). Alatukivarren sisäkiinnitykseenkin voi tehdä muutaman millin säätöä, mutta vaikuttaa vaan kovin vähän. Kannattaa kuitenkin tehdä tuplatsekkaus alatukivarren nivelelle/puslalle. Usein uuden varren vaihto vetää tuon verran alapäätä sisään.

                  Comment

                  • Rapamaha
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 683
                    • -

                    #10
                    Pikaisen aamuvarhaisella suoritetun pyörien kääntelyn perusteella näytti että etuiskarit olisivat ainakin L /R asentojen osalta asennettu oikein.

                    Prkl soikoon, olisihan noissa lappusissa ollut Sachs:in ohjearvotkin säätöihin, kun olisi vain viitsinyt lukea

                    VA
                    Overall toe-n 0.05 +-0.12
                    Camber -0.36 +-0.30
                    Toe differential angle -1.56 +-0.30

                    HA
                    Overall toe-in 0.16 +-0.12
                    Camber -2.10 +-0.25

                    Eli noihin verrattuna etupää on raja-arvojen sisällä, aurausta voisi olla vähemmän? Takana Camber oli ennen säätöä v/o -2.10/-2.17, nyt meni sitten turhankin pieneksi? Ihmetyttää tuo takapään ero ohjearvoissa BMW:n ja Sachsin välillä, keulan osalta kun lukemat ovat samat:
                    Attached Files
                    Last edited by Rapamaha; 11-03-2005, 09:14.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Itse asiassa on aika harvinaista että tuonkin ikäinen auto on noinkin hyvillä arvoilla(lähellä/sisällä ohjearvoja)). Kolmannes uusistakaan autoista kun ei ole tehtaan ohjearvoissa. Ainoat autot jotka ovat ohjearvojen sisäpuolella, ovat AVK:lta ostetut ja rekisteröintikatsastetut kolariajoneuvot. Sinällään absurdia että tässä maassa auton pitää saada lunastukseen johtava "pusu" jotta kulmat ovat taatusti ohjearvojen sisällä.
                      Pointti on kuitenkin se, että noilla arvoilla ei auton alustan käyttäytymisessä ole mitään sanottavaa, eikä renkaat tai nivelet kulu tavallisesta poiketen.
                      Jos kuitenkin haluaa "snobbailla", niin toden-näköisesti vain kiinnityspisteiden avaus ja uudelleen kiristys toleranssin keskialuetta kohti, riittää muuttamaan arvon toleranssialueen sisäpuolelle. Puhutaan siis muutaman kymmenesosamillin siirrosta.

                      Comment

                      • Rapamaha
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 683
                        • -

                        #12
                        No tämä "lausunto" rauhoitti mieltä kummasti - kiitoksia!

                        Todettakoon nyt vielä etten aistinut ennen säätöä mitään ihmeellistä autossa ja nyt säädön jälkeenkin voisi varovaisesti markkinoida ajatusta että ohjaustuntuma muuttui "mikroautomaisempaan" suuntaan.

                        Pitää nyt katsoa kerkeisikö viedä tänään katsastukseen, ties mitä kivaa katsastaja-setä autosta vielä löytää...

                        Comment

                        • Olsberg
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 349
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Raottelen tätä vanhaa topiccia ja lainaan sitä hieman, kun aihe on juurikin ohjauskulmat. Kävin tänään kulmien tarkastuksessa/säädössä ja uusiksi meni samalla vasen alapallonivel ja alatukivarren takahelat. Aika perseellään taisi aurauksetkin olla, mutta mites nuo loppuarvot? Taakse ainakin jäi heittoa ohjearvoihin verrattuna, mutta miksi? Auto on vakioalustalla ja kuten näkyy, niin taka-akselin ajokorkeus on jopa ohjearvoa reilusti suurempi.

                          Osaisiko joku (Hemi?) tulkita arvoja, onko jotain pielessä ja mistä moiset erot johtuvat?
                          Attached Files
                          Last edited by Olsberg; 08-06-2006, 23:01.
                          Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                          Comment

                          • Olsberg
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 349
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Nostetaas ylöspäin.
                            Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16465
                              • Asikkala

                              #15
                              Takapään camber on liian pieni eli pyörät on liian pystyssä, haittaako tuo mitään. Joko säädöissä ei ole varaa tai sitten tark. säädetty noin, kysyppä tuolta pajalta.
                              Etupään camberin ero on melkein aste, ei sekään katastrofi ole mutta voishan se pienempikin olla. Puoltaako säädön jälkeen, millanen oli ajaa ennen säätämistä kun auraukset aika hurjia ?
                              Sattumalta eilen mittasin omasta coupesta -94 ajokork. ja tulos 16" vanteilla etu 576, taka 545. Autodatan ohjearvot samat kun sulla mitattuna vanteen alareunasta lokarinkaareen, etujouset väsyny ? 13 mm ja takapää 14 mm liian korkealla. Takapään liikakorkeutta en osaa selittää, nousee 4-5 mm lisää kun ottaa varapyörän pois. Kokeilin viimesyksynä 316 sedanin takajousia ja perä oli vielä ylempänä, nykyjouset ilm. alkuperäiset ja silti perä liian ylhäällä vaikka alempana kun sulla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎