Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n kulmat hakusessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by jr66
    Takapään camber on liian pieni eli pyörät on liian pystyssä, haittaako tuo mitään. Joko säädöissä ei ole varaa tai sitten tark. säädetty noin, kysyppä tuolta pajalta.
    Etupään camberin ero on melkein aste, ei sekään katastrofi ole mutta voishan se pienempikin olla. Puoltaako säädön jälkeen, millanen oli ajaa ennen säätämistä kun auraukset aika hurjia ?
    Sattumalta eilen mittasin omasta coupesta -94 ajokork. ja tulos 16" vanteilla etu 576, taka 545. Autodatan ohjearvot samat kun sulla mitattuna vanteen alareunasta lokarinkaareen, etujouset väsyny ? 13 mm ja takapää 14 mm liian korkealla. Takapään liikakorkeutta en osaa selittää, nousee 4-5 mm lisää kun ottaa varapyörän pois. Kokeilin viimesyksynä 316 sedanin takajousia ja perä oli vielä ylempänä, nykyjouset ilm. alkuperäiset ja silti perä liian ylhäällä vaikka alempana kun sulla.
    Takapään camberia just ihmettelin, että miksi noin. Etupäähän kai on hyvä jättää erilaiset kulmat tien kaltevuuden takia. Pitäis kyllä soittaa sinne, kun en itse päässyt autoa sieltä hakemaan. Auto on huomattavasti parempi ajettava, eikä puolla enää suunnilleen yhtään.

    En ymmärtäny tuota "etujouset väsyny" -kohtaa... eikös etupään pitäisi silloin olla alempana, kuin ohjearvo? Vai tarkoititko omia jousiasi?
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #17
      Takapään camber liian pieni koska perä liian ylhäällä,
      E34 oli takana liikaa camberia ja edessa reilusti liian vähän kun oli jotenkin perä matalalla ja keula ylhäällä vakiojousilla. Nyt madallettuna keula varmaan aika hyvä, mutta takana edelleen liikaa camberia, johtuen madalluksesta(samalla korkeudella kuin väsähtäneillä vakiojousilla)
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Siis tuolla pitää jotkin "Suomi+++ erikoisvahvistetut" takajouset että camber on saatu noin pystyyn?
        Tästä nyt enään ei ole haittaakaan kun ne nyt kuitenkin on asteessa. Tuo etupään camber ero on kyllä hieman liikaa. Eli alakelkasta/sen kiinnityksestä löysät pois oikealta ja jos vieläkin on puolet tuosta niin ilmeisesti napa on hieman vääntynyt(=vaihtoon?) tai/ja alatukivarsi on ehtoopuolella. Tuon kanssa kyllä ilmeiseti pystyy vielä elämään ilman mitään negatiivisia vaikutuksia jos välyksiä ei muuten ole, mutta äärikäytös on kyllä jo hieman erilaista, eri suuntiin käännettäessä.

        Comment

        • Juipe
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 125
          • Vimpeli

          #19
          Onko m-sport alustalle omat arvot? Ts. löytyykö vaikka facomin vehkeistä tuolle omat arvot vai onko vain 523 -99 sedan eikä muuta?

          Vai onko merkkiliikkeen keikka...

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 5022
            • Paimio

            #20
            Täytyisi vaihtaa tuo raidetanko vasemmalle ja siinä samassa menevät aurauskulmat varmasti sekaisin, joten mikäs on millimetreinä vakioalustaisen 528n auraus?

            Asteina vissiin 0,05? Mutta itseltä löytyy millimetreinä mittaava laite.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by TheRipper View Post
              Täytyisi vaihtaa tuo raidetanko vasemmalle ja siinä samassa menevät aurauskulmat varmasti sekaisin, joten mikäs on millimetreinä vakioalustaisen 528n auraus?

              Asteina vissiin 0,05? Mutta itseltä löytyy millimetreinä mittaava laite.
              Jos vaihdat pelkän vasemmanpuolen raudetangon, näet ratin asennosta koska tarkasti päästään alkuarvoihin, joten suuntausta ei tässä kohtaa tarvita. Eli kunhan et koske mihinkään muualle.

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5022
                • Paimio

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                Jos vaihdat pelkän vasemmanpuolen raudetangon, näet ratin asennosta koska tarkasti päästään alkuarvoihin, joten suuntausta ei tässä kohtaa tarvita. Eli kunhan et koske mihinkään muualle.
                Onko näin? Mutta eikös tässä ole mahdollista että vasen pyörä voi jäädä harittamaan? Tosin kaipa raidetangon säädön saa vanhasta, kun ei siihen säätöön itsessään tarvinne koskea kun vain irroittaa molemmista päistä?

                Mutta jos näin on niin tuohan on hieno homma.

                Kesärenkaat tosin muutenkin syksyllä vaihtoiässä joten vaikka pientä virhettä nyt tulisikin niin ei siitä maailma kaadu..talveksi vain käydä sitten tarkistamassa kulmat..
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Onko näin? Mutta eikös tässä ole mahdollista että vasen pyörä voi jäädä harittamaan? Tosin kaipa raidetangon säädön saa vanhasta, kun ei siihen säätöön itsessään tarvinne koskea kun vain irroittaa molemmista päistä?

                  Mutta jos näin on niin tuohan on hieno homma.

                  Kesärenkaat tosin muutenkin syksyllä vaihtoiässä joten vaikka pientä virhettä nyt tulisikin niin ei siitä maailma kaadu..talveksi vain käydä sitten tarkistamassa kulmat..
                  Mietippä vielä hieman?
                  Miten ihmeessä se vasen yksinään jää "harittamaan"?
                  Jos näin, niin autohon kääntyy koko ajan hieman vasemmalle,
                  vai mitä?
                  Jos/kun saat ratin ajettaessa tismalleen alkutilanteeseen vaihdon jälkeen, on siellä toki kulmatkin siinä tapauksessa juuri ne mitkäoli ennen vaihtoa.

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5022
                    • Paimio

                    #24
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Mietippä vielä hieman?
                    Miten ihmeessä se vasen yksinään jää "harittamaan"?
                    Jos näin, niin autohon kääntyy koko ajan hieman vasemmalle,
                    vai mitä?
                    Jos/kun saat ratin ajettaessa tismalleen alkutilanteeseen vaihdon jälkeen, on siellä toki kulmatkin siinä tapauksessa juuri ne mitkäoli ennen vaihtoa.
                    Alright!

                    Kyllähän tuo järkeenkäyvältä todellakin kuulostaa...eli otan vanhan kokonaan pois katson siitä säädön, laitan uuden samaan ja sitten vain kiinni ja jos/kun ratti on suorassa on kulmatkin kohdallaan.

                    Kiitokset tästä...nyt kun vielä uusi osa saapuisi niin pääsisi hommiin!
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by TheRipper View Post
                      Alright!

                      Kyllähän tuo järkeenkäyvältä todellakin kuulostaa...eli otan vanhan kokonaan pois katson siitä säädön, laitan uuden samaan ja sitten vain kiinni ja jos/kun ratti on suorassa on kulmatkin kohdallaan.

                      Kiitokset tästä...nyt kun vielä uusi osa saapuisi niin pääsisi hommiin!
                      Näin.
                      Mikäli ratti on ajossa kääntynyt remontin jälkeen oikealle, on kokonaisharitus kasvanut, eli käännä vaihtamastasi raidetangosta aurausta hieman lisää.
                      Mikäli ratti näyttää olevan kääntynyt vasemmalle, käännät puolestaan haritusta hieman lisää. Ok?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎