Takapään camber on liian pieni eli pyörät on liian pystyssä, haittaako tuo mitään. Joko säädöissä ei ole varaa tai sitten tark. säädetty noin, kysyppä tuolta pajalta.
Etupään camberin ero on melkein aste, ei sekään katastrofi ole mutta voishan se pienempikin olla. Puoltaako säädön jälkeen, millanen oli ajaa ennen säätämistä kun auraukset aika hurjia ?
Sattumalta eilen mittasin omasta coupesta -94 ajokork. ja tulos 16" vanteilla etu 576, taka 545. Autodatan ohjearvot samat kun sulla mitattuna vanteen alareunasta lokarinkaareen, etujouset väsyny ? 13 mm ja takapää 14 mm liian korkealla. Takapään liikakorkeutta en osaa selittää, nousee 4-5 mm lisää kun ottaa varapyörän pois. Kokeilin viimesyksynä 316 sedanin takajousia ja perä oli vielä ylempänä, nykyjouset ilm. alkuperäiset ja silti perä liian ylhäällä vaikka alempana kun sulla.
Takapään camberia just ihmettelin, että miksi noin. Etupäähän kai on hyvä jättää erilaiset kulmat tien kaltevuuden takia. Pitäis kyllä soittaa sinne, kun en itse päässyt autoa sieltä hakemaan. Auto on huomattavasti parempi ajettava, eikä puolla enää suunnilleen yhtään.
En ymmärtäny tuota "etujouset väsyny" -kohtaa... eikös etupään pitäisi silloin olla alempana, kuin ohjearvo? Vai tarkoititko omia jousiasi?
Takapään camber liian pieni koska perä liian ylhäällä,
E34 oli takana liikaa camberia ja edessa reilusti liian vähän kun oli jotenkin perä matalalla ja keula ylhäällä vakiojousilla. Nyt madallettuna keula varmaan aika hyvä, mutta takana edelleen liikaa camberia, johtuen madalluksesta(samalla korkeudella kuin väsähtäneillä vakiojousilla)
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Siis tuolla pitää jotkin "Suomi+++ erikoisvahvistetut" takajouset että camber on saatu noin pystyyn?
Tästä nyt enään ei ole haittaakaan kun ne nyt kuitenkin on asteessa. Tuo etupään camber ero on kyllä hieman liikaa. Eli alakelkasta/sen kiinnityksestä löysät pois oikealta ja jos vieläkin on puolet tuosta niin ilmeisesti napa on hieman vääntynyt(=vaihtoon?) tai/ja alatukivarsi on ehtoopuolella. Tuon kanssa kyllä ilmeiseti pystyy vielä elämään ilman mitään negatiivisia vaikutuksia jos välyksiä ei muuten ole, mutta äärikäytös on kyllä jo hieman erilaista, eri suuntiin käännettäessä.
Täytyisi vaihtaa tuo raidetanko vasemmalle ja siinä samassa menevät aurauskulmat varmasti sekaisin, joten mikäs on millimetreinä vakioalustaisen 528n auraus?
Asteina vissiin 0,05? Mutta itseltä löytyy millimetreinä mittaava laite.
Täytyisi vaihtaa tuo raidetanko vasemmalle ja siinä samassa menevät aurauskulmat varmasti sekaisin, joten mikäs on millimetreinä vakioalustaisen 528n auraus?
Asteina vissiin 0,05? Mutta itseltä löytyy millimetreinä mittaava laite.
Jos vaihdat pelkän vasemmanpuolen raudetangon, näet ratin asennosta koska tarkasti päästään alkuarvoihin, joten suuntausta ei tässä kohtaa tarvita. Eli kunhan et koske mihinkään muualle.
Jos vaihdat pelkän vasemmanpuolen raudetangon, näet ratin asennosta koska tarkasti päästään alkuarvoihin, joten suuntausta ei tässä kohtaa tarvita. Eli kunhan et koske mihinkään muualle.
Onko näin? Mutta eikös tässä ole mahdollista että vasen pyörä voi jäädä harittamaan? Tosin kaipa raidetangon säädön saa vanhasta, kun ei siihen säätöön itsessään tarvinne koskea kun vain irroittaa molemmista päistä?
Mutta jos näin on niin tuohan on hieno homma.
Kesärenkaat tosin muutenkin syksyllä vaihtoiässä joten vaikka pientä virhettä nyt tulisikin niin ei siitä maailma kaadu..talveksi vain käydä sitten tarkistamassa kulmat..
Onko näin? Mutta eikös tässä ole mahdollista että vasen pyörä voi jäädä harittamaan? Tosin kaipa raidetangon säädön saa vanhasta, kun ei siihen säätöön itsessään tarvinne koskea kun vain irroittaa molemmista päistä?
Mutta jos näin on niin tuohan on hieno homma.
Kesärenkaat tosin muutenkin syksyllä vaihtoiässä joten vaikka pientä virhettä nyt tulisikin niin ei siitä maailma kaadu..talveksi vain käydä sitten tarkistamassa kulmat..
Mietippä vielä hieman?
Miten ihmeessä se vasen yksinään jää "harittamaan"?
Jos näin, niin autohon kääntyy koko ajan hieman vasemmalle,
vai mitä?
Jos/kun saat ratin ajettaessa tismalleen alkutilanteeseen vaihdon jälkeen, on siellä toki kulmatkin siinä tapauksessa juuri ne mitkäoli ennen vaihtoa.
Mietippä vielä hieman?
Miten ihmeessä se vasen yksinään jää "harittamaan"?
Jos näin, niin autohon kääntyy koko ajan hieman vasemmalle,
vai mitä?
Jos/kun saat ratin ajettaessa tismalleen alkutilanteeseen vaihdon jälkeen, on siellä toki kulmatkin siinä tapauksessa juuri ne mitkäoli ennen vaihtoa.
Alright!
Kyllähän tuo järkeenkäyvältä todellakin kuulostaa...eli otan vanhan kokonaan pois katson siitä säädön, laitan uuden samaan ja sitten vain kiinni ja jos/kun ratti on suorassa on kulmatkin kohdallaan.
Kiitokset tästä...nyt kun vielä uusi osa saapuisi niin pääsisi hommiin!
Kyllähän tuo järkeenkäyvältä todellakin kuulostaa...eli otan vanhan kokonaan pois katson siitä säädön, laitan uuden samaan ja sitten vain kiinni ja jos/kun ratti on suorassa on kulmatkin kohdallaan.
Kiitokset tästä...nyt kun vielä uusi osa saapuisi niin pääsisi hommiin!
Näin.
Mikäli ratti on ajossa kääntynyt remontin jälkeen oikealle, on kokonaisharitus kasvanut, eli käännä vaihtamastasi raidetangosta aurausta hieman lisää.
Mikäli ratti näyttää olevan kääntynyt vasemmalle, käännät puolestaan haritusta hieman lisää. Ok?
Comment