Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 mittaristo ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukktuom
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 52

    E39 mittaristo ongelma

    Tänä aamuna kun lähin liikkeelle niin nopeus-, kierros-, polttoaine-, lämpö-, kulutus ja matkamittarit + ajotietokone pimeinä... Muutoin auto toimii moitteetta.
    Koetin startailla uusiksi, mutta ei apua.. Mittaristo ei ole oireillut ennen, vaan kerta laakista pimeäksi.
    Jotain juttua on ollut mittaristo pattereista yms. Mutta en löytänyt suoraan mitään selkeää selitystä ko. vialle.
    Täytyy yrittää illalla tarkistaa sulakkeet yms.
    Onko tietoa mikä voisi olla vikana?
    Vähän vaikea uskoa, että mittaristo ois yht'äkkiä hajonnut.. Vaan mistäpä tuota tietää..

    Auto 530d -99.
  • xela
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 141
    • Tampere

    #2
    Akkujännite notkahtaa liikaa

    Mulle kävi muutaman kerran samalla tavalla, kun akku alkoi vedellä viimeisiään. Eli ilmeisesti käynnistyksessä jännite tipahtaa sen verran alas, että mittaristo pistää itsensä pois pelistä. Uudella akulla vastaavaa ei ole tapahtunut. Toimiiko mittaristo, kun käännät virrat päälle?

    Comment

    • jukktuom
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 52

      #3
      Voipi olla alhainen jännite..

      Mittaristo ei herää henkiin, vaikka kääntää virrat päälle uudestaan..
      Aamulla oli 28C pakkasta, webasto oli ollut jonkin aikaan päällä ja aika vaivasesti lähti käyntiin, joten hyvin mahdollista, että akkujännite kävi tosi alhaalla. Täytyy pitää akunkenkää joku aika irti ja koetaa uudelleen.
      Pitää myös tarkkailla tuota akun elämää, josko senkin aika alkaa olla ummessa..
      Last edited by jukktuom; 14-03-2005, 09:44.

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by jukktuom
        Mittaristo ei herää henkiin, vaikka kääntää virrat päälle uudestaan..
        Aamulla oli 28C pakkasta, webasto oli ollut jonkin aikaan päällä ja aika vaivasesti lähti käyntiin, joten hyvin mahdollista, että akkujännite kävi tosi alhaalla. Täytyy pitää akunkenkää joku aika irti ja koetaa uudelleen.
        Pitää myös tarkkailla tuota akun elämää, josko senkin aika alkaa olla ummessa..
        Off topic, mikäli kuitenkin tarvitset toimivan mittariston juuri sun diesel versioon niin multa löytyy sellainen isolla BC:lla.
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Originally posted by jukktuom
          Tänä aamuna kun lähin liikkeelle niin nopeus-, kierros-, polttoaine-, lämpö-, kulutus ja matkamittarit + ajotietokone pimeinä... Muutoin auto toimii moitteetta.
          Koetin startailla uusiksi, mutta ei apua.. Mittaristo ei ole oireillut ennen, vaan kerta laakista pimeäksi.
          Jotain juttua on ollut mittaristo pattereista yms. Mutta en löytänyt suoraan mitään selkeää selitystä ko. vialle.
          Täytyy yrittää illalla tarkistaa sulakkeet yms.
          Onko tietoa mikä voisi olla vikana?
          Vähän vaikea uskoa, että mittaristo ois yht'äkkiä hajonnut.. Vaan mistäpä tuota tietää..

          Auto 530d -99.
          Ootko mennyt antamaan autollasi apuvirtaa jollekin? Sehän noita mittaristoja tuntuu rikkovan. Omassa autossani ei mittaristo oireillut, vaikka akku olikin sökö tuossa alkutalvella.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • jukktuom
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 52

            #6
            Ei ole annettu/otettu lisävirtaa...

            Joten ei olisi pitänyt saada ylimääräisiä virtapiikkejä mistään..
            Autossa on Defan lämmitinohjausvermeet, jotka pitäisi ylläpitää akun varausta samalla kun lämmittää moottoria ja sisätilaa... Tuskin se tuolta Defan akkulaturilla olisi saanut piikkejä, kun ei se käsittääkseni lataa kuin noin 300mA virralla.. Tai no jos ei see oo hajonut ja siten lykännyt ylimääräistä häröä akulle...

            Miten muuten on, jos joutuu tuon mittariston uusimaan niin käykö tuo laajempi ajotietokonenäyttö, kun alkuperäinen on tuo suppealla systeemillä oleva??

            Comment

            • Rapamaha
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 683
              • -

              #7
              Originally posted by jukktuom
              Miten muuten on, jos joutuu tuon mittariston uusimaan niin käykö tuo laajempi ajotietokonenäyttö, kun alkuperäinen on tuo suppealla systeemillä oleva??
              Kyllä ja ei. Käytetty "high cluster" ei käy, uusi koodaamaton käy. Lisäksi tarvitaan piuhan vetoa (adapterijohtosarjan, jäähdytysnesteen tason anturi/kytkin) sekä koodaus.
              Last edited by Rapamaha; 14-03-2005, 14:24. Reason: faktojen tarkistusta

              Comment

              • JukkaR
                Bimmer Rookie
                • May 2003
                • 160
                • Vihti

                #8
                Originally posted by jukktuom
                Tänä aamuna kun lähin liikkeelle niin nopeus-, kierros-, polttoaine-, lämpö-, kulutus ja matkamittarit + ajotietokone pimeinä... Muutoin auto toimii moitteetta.
                Koetin startailla uusiksi, mutta ei apua.. Mittaristo ei ole oireillut ennen, vaan kerta laakista pimeäksi.
                Jotain juttua on ollut mittaristo pattereista yms. Mutta en löytänyt suoraan mitään selkeää selitystä ko. vialle.
                Täytyy yrittää illalla tarkistaa sulakkeet yms.
                Onko tietoa mikä voisi olla vikana?
                Vähän vaikea uskoa, että mittaristo ois yht'äkkiä hajonnut.. Vaan mistäpä tuota tietää..

                Auto 530d -99.
                Itsellä meni syksyllä juuri tuollain pimeäksi. Minuutin sulakkeiden rassauksen jälkeen homma normalisoitui, eli katoppa ne läpi ja putsaa vaikka ja painele kunnolla kiinni. Ehkä saattaa palautua homma normaaliksi jos hyvin käy.
                e39 523i -98

                Comment

                • pommi
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 100
                  • Siilinjärvi

                  #9
                  Originally posted by JukkaR
                  Itsellä meni syksyllä juuri tuollain pimeäksi. Minuutin sulakkeiden rassauksen jälkeen homma normalisoitui, eli katoppa ne läpi ja putsaa vaikka ja painele kunnolla kiinni. Ehkä saattaa palautua homma normaaliksi jos hyvin käy.
                  Aivan samanlainen tapaus täälläkin viime kesäkuussa.
                  Ei ole toistunut sen jälkeen.
                  nyt: Volvo V70 ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.

                  Comment

                  • jukktuom
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 52

                    #10
                    Taas toimii..

                    Auto seiso päivän tuossa työpaikan pihalla niin taas mittarit toimi..
                    Myös tänä aamuna kun lähdin liikkeelle niin mittaristo pelas normaalisti.
                    Täytyy käydä nuo sulakkeet läpi vielä varmuuden vuoksi, jotei ainakaan sieltä kautta kosketushäiriöt vaivaisi..

                    Pitää varmaan ihan mielenkiinnon vuoksi ottaa mittaristo pöydälle ja tarkistaa juotokset yms... Kunhan vain ehtisi.

                    Yleisesti voisi todeta, että minua ei ole ainakaan BMW:n (tai kuka alihankija nyt sitte onkin kyseessä) piirilevyjen aaltojuotoksen laatu mitenkään vakuuttanut. Muutaman irronneen liitoksen olen jo korjannut. Juuri tälläiset kosketushäiriöviat saa sähköjärjestelmän toimimaan aivan miten sattuu. (Toimii/ei toimi) Ja jos et itse pysty liitoksia mikroskoopilla tarkistamaan niin sitte huoltoliike yleensä pistää a x 100 eeroa maksavia osia niin kauan että homma taas pelaa...

                    Comment

                    • JukkaR
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 160
                      • Vihti

                      #11
                      Originally posted by jukktuom
                      Auto seiso päivän tuossa työpaikan pihalla niin taas mittarit toimi..
                      Myös tänä aamuna kun lähdin liikkeelle niin mittaristo pelas normaalisti.
                      Täytyy käydä nuo sulakkeet läpi vielä varmuuden vuoksi, jotei ainakaan sieltä kautta kosketushäiriöt vaivaisi..

                      Pitää varmaan ihan mielenkiinnon vuoksi ottaa mittaristo pöydälle ja tarkistaa juotokset yms... Kunhan vain ehtisi.

                      Yleisesti voisi todeta, että minua ei ole ainakaan BMW:n (tai kuka alihankija nyt sitte onkin kyseessä) piirilevyjen aaltojuotoksen laatu mitenkään vakuuttanut. Muutaman irronneen liitoksen olen jo korjannut. Juuri tälläiset kosketushäiriöviat saa sähköjärjestelmän toimimaan aivan miten sattuu. (Toimii/ei toimi) Ja jos et itse pysty liitoksia mikroskoopilla tarkistamaan niin sitte huoltoliike yleensä pistää a x 100 eeroa maksavia osia niin kauan että homma taas pelaa...
                      Tässä maaliskuussa olen ihmetellyt vähän suurta päivittäistä lämpötilan muutosta, mikä voi hyvinkin sotkea huonoja? kontakteja. Aamulla -25 ja päivällä hädin tuskin edes pakkasta...
                      e39 523i -98

                      Comment

                      • apche
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2013
                        • 94
                        • Somalia

                        #12
                        Originally posted by JukkaR View Post
                        Itsellä meni syksyllä juuri tuollain pimeäksi. Minuutin sulakkeiden rassauksen jälkeen homma normalisoitui, eli katoppa ne läpi ja putsaa vaikka ja painele kunnolla kiinni. Ehkä saattaa palautua homma normaaliksi jos hyvin käy.
                        Vanha topikki (yli 10 vuotta edellisestä viestistä ), mutta kommentoidaan nyt kun ylläoleva vinkki auttoi ja mittaristo alkoi taas toimimaan. Toistaiseksi.

                        Hanskaloken sulakerasiaa siis vain rassasin ja käytin sulakkeita irti tarkastaakseni ne.

                        Eli vikana oli, että lämpö- ja polttoainemittari täysin mykkänä, kierros- ja nopeusmittari toimi satunnaisesti. Mittaristotestikin tuossa sekoili, viisarit kyllä heilahti, mutta ei normaalisti vaan jumittivat satunnaisesti johonkin.
                        Akkua ensin epäilin, mutta kyllä tuo yleismittarilla näytti 12,2V ja käynnissä 14,4V.
                        -

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎