Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i Touring 2000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masberi
    Newbiemmer
    • Jun 2014
    • 5
    • Helsinki

    E39 523i Touring 2000

    Tere kaikki Bimmeri tietäjät,

    Onko kellään kokemuksia siitä että 523i söisi suuria määriä öljyä yht'äkkiä. Auto kävi huollossa jossa tilkittiin pari vuotokohtaa. Hain auton ja meni pari päivää niin paloin keltainen öljyvaroitusvalo. Syttyi toisenkin kerran moottorin sammuttamisen jälkeen. katsoin öljystigun ja oli alarajalla. Täytin itse 5w40 0,5lt ja sit oly ylärajalla. Auto ei oireile käynniltä/käynnistymiseltä, kiihdytyksissä, tyhjäkäynnissä mitenkään erikoisesti. Pakokaasu harmaata (joskus vähän runsaammin kostealla säällä kone lämpimänä) joka ei sen kummemmin haise. Kone ei enää tiputa mitään öljyä.
    Toinen outo juttu oli että huollon jälkeen tyhjäkäynnillä yht'äkkinen pistävä tuoksu (palanut muovi) tuli lämppärin puhaltimen kautta matkustamotilaan mutta hävisi nopeasti eikä sen jälkeen ole tullut takaisin.
    Koneen lämmöt normaaölit koko ajan.
    Huollatettu liikkeessä ja 10000 sitten vaihdettu öljyt+ muut vempeleet.

    Onko kellään neuvoja tietämättömälle
  • nostalgiaa
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 57
    • Halikko

    #2
    Originally posted by Masberi View Post
    Tere kaikki Bimmeri tietäjät,

    Onko kellään kokemuksia siitä että 523i söisi suuria määriä öljyä yht'äkkiä. Auto kävi huollossa jossa tilkittiin pari vuotokohtaa. Hain auton ja meni pari päivää niin paloin keltainen öljyvaroitusvalo. Syttyi toisenkin kerran moottorin sammuttamisen jälkeen. katsoin öljystigun ja oli alarajalla. Täytin itse 5w40 0,5lt ja sit oly ylärajalla. Auto ei oireile käynniltä/käynnistymiseltä, kiihdytyksissä, tyhjäkäynnissä mitenkään erikoisesti. Pakokaasu harmaata (joskus vähän runsaammin kostealla säällä kone lämpimänä) joka ei sen kummemmin haise. Kone ei enää tiputa mitään öljyä.
    Toinen outo juttu oli että huollon jälkeen tyhjäkäynnillä yht'äkkinen pistävä tuoksu (palanut muovi) tuli lämppärin puhaltimen kautta matkustamotilaan mutta hävisi nopeasti eikä sen jälkeen ole tullut takaisin.
    Koneen lämmöt normaaölit koko ajan.
    Huollatettu liikkeessä ja 10000 sitten vaihdettu öljyt+ muut vempeleet.

    Onko kellään neuvoja tietämättömälle

    Ainaskin nuo normaalit vuotokohdat ovat konehuoneessa: -Venttiilikopantiiviste josta vuotavaa öljyä ja tippuu pakosarjan/putken päälle ja aiheuttaa käryä
    -vanoksen putki, joka lähtee ylhäältä koneen etuosasta kuskin puolelta ja menee alas öljytilaan. Saattaa vuotaa tuon ikäisenä runsaasti.
    - jarrutehostajan öljyputki hankaa suodatinkoteloon ja vuotaa hankauskohdasta. Tämä tosin ei aiheuta koneen öljyvuotoa vaan tehostimen.

    Tarkastaisin vielä kerttaallen nuo.
    Jos venttiilikopan tiivistettä ei ole vaihdettu ja ajettu yli 220 tkm vuotaa varmasti. Tämä vähän salakavalampi vuoto koska vuotanut öljy tippuu kuuman pakosarjan/putken päälle ja haihtuu tästä pois. Vuodon kyllä näkee venttiilikopan viereen pellin päälle valuvasta öljystä ja haistaa kärystä. Venttiilikopan tiiviste vuotaa myös sisäänpäin, mutta runsaampi vuoto sisään pitäisi näyttäytyä käyntihäiriöinä koska öljy valuu sytytystulppien päälle ja siitä tulpan kärkeen.
    Last edited by nostalgiaa; 03-03-2015, 21:07.

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by nostalgiaa View Post
      Ainaskin nuo normaalit vuotokohdat ovat konehuoneessa: -Venttiilikopantiiviste josta vuotavaa öljyä ja tippuu pakosarjan/putken päälle ja aiheuttaa käryä
      -vanoksen putki, joka lähtee ylhäältä koneen etuosasta kuskin puolelta ja menee alas öljytilaan. Saattaa vuotaa tuon ikäisenä runsaasti.
      - jarrutehostajan öljyputki hankaa suodatinkoteloon ja vuotaa hankauskohdasta. Tämä tosin ei aiheuta koneen öljyvuotoa vaan tehostimen.

      Tarkastaisin vielä kerttaallen nuo.
      Jos venttiilikopan tiivistettä ei ole vaihdettu ja ajettu yli 220 tkm vuotaa varmasti. Tämä vähän salakavalampi vuoto koska vuotanut öljy tippuu kuuman pakosarjan/putken päälle ja haihtuu tästä pois. Vuodon kyllä näkee venttiilikopan viereen pellin päälle valuvasta öljystä ja haistaa kärystä. Venttiilikopan tiiviste vuotaa myös sisäänpäin, mutta runsaampi vuoto sisään pitäisi näyttäytyä käyntihäiriöinä koska öljy valuu sytytystulppien päälle ja siitä tulpan kärkeen.
      Voi elämä mitä juttuja

      Jos kone vuotaa niin paljon että tikussa näkyy niin alla alkaa olla jo lammikko.
      Jarrutehostimessa ei ole öljyputkea eikä öljyä yleensäkään.
      Venttiilikopan tiivisteen vuoto tulpankoloihin aiheuttaa puolien läpilyöntiä. Tulpan kärkiin valuva öljy alkaa olla jo vakavaa kun ne ovat ilmatiiviitä

      Kostealla putkesta tulee luultavammin jonkin verran höyryä, siitä en olisi huolissaan etenkään kun ei juurikaan haise.

      Huohotin on hyvä tarkistus kohde jos öljyä häviää edelleen runsaasti.

      Comment

      • Masberi
        Newbiemmer
        • Jun 2014
        • 5
        • Helsinki

        #4
        Tattis neuvoista

        Joo kiits vaan arvokkaista neuvoista. Uusi on auto mulle kun noita 60 luvun "helppoja" vempeleitä räplännyt ja 2000 luvun auton tekniikka uusi juttu meikäläiselle.

        Comment

        • nostalgiaa
          Bimmer Rookie
          • Apr 2013
          • 57
          • Halikko

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Voi elämä mitä juttuja

          Jos kone vuotaa niin paljon että tikussa näkyy niin alla alkaa olla jo lammikko.
          Jarrutehostimessa ei ole öljyputkea eikä öljyä yleensäkään.
          Venttiilikopan tiivisteen vuoto tulpankoloihin aiheuttaa puolien läpilyöntiä. Tulpan kärkiin valuva öljy alkaa olla jo vakavaa kun ne ovat ilmatiiviitä

          Kostealla putkesta tulee luultavammin jonkin verran höyryä, siitä en olisi huolissaan etenkään kun ei juurikaan haise.

          Huohotin on hyvä tarkistus kohde jos öljyä häviää edelleen runsaasti.
          Joo voit ihan vapaasti ihmetellä mutta omassa autossa on juurikin näin käynyt.

          Comment

          • nostalgiaa
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 57
            • Halikko

            #6
            Originally posted by nostalgiaa View Post
            Joo voit ihan vapaasti ihmetellä mutta omassa autossa on juurikin näin käynyt.
            Niin tietty ei jarrutehostajan vaan ohjaustehostajan letku.

            Comment

            • nostalgiaa
              Bimmer Rookie
              • Apr 2013
              • 57
              • Halikko

              #7
              Originally posted by Masberi View Post
              Tere kaikki Bimmeri tietäjät,

              Onko kellään kokemuksia siitä että 523i söisi suuria määriä öljyä yht'äkkiä. Auto kävi huollossa jossa tilkittiin pari vuotokohtaa. Hain auton ja meni pari päivää niin paloin keltainen öljyvaroitusvalo. Syttyi toisenkin kerran moottorin sammuttamisen jälkeen. katsoin öljystigun ja oli alarajalla. Täytin itse 5w40 0,5lt ja sit oly ylärajalla. Auto ei oireile käynniltä/käynnistymiseltä, kiihdytyksissä, tyhjäkäynnissä mitenkään erikoisesti. Pakokaasu harmaata (joskus vähän runsaammin kostealla säällä kone lämpimänä) joka ei sen kummemmin haise. Kone ei enää tiputa mitään öljyä.
              Toinen outo juttu oli että huollon jälkeen tyhjäkäynnillä yht'äkkinen pistävä tuoksu (palanut muovi) tuli lämppärin puhaltimen kautta matkustamotilaan mutta hävisi nopeasti eikä sen jälkeen ole tullut takaisin.
              Koneen lämmöt normaaölit koko ajan.
              Huollatettu liikkeessä ja 10000 sitten vaihdettu öljyt+ muut vempeleet.

              Onko kellään neuvoja tietämättömälle
              Tietty voihan olla että edellisessä öljynvaihdossa jätetty vajaaksi. Jos tulisi koneen kautta pakosarjalle niin kyllä noilla öljymäärillä pitäisi näkyä muutakin kuin harmaata höyryä.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by nostalgiaa View Post
                Joo voit ihan vapaasti ihmetellä mutta omassa autossa on juurikin näin käynyt.
                Ei niistä tulpista oikeasti öljyä läpi mene.
                Jos eivät sytytä kunnolla niistä voi tulla öljyisen näköisiä tai sitten sylintereihin päätyy jostain muualta öljyä kuten esim. venttiilinohjureista.

                Jos tulpassa olisi niin iso reikä että öljy menee läpi johan sieltä tulisi toiseen suuntaan tavaraa ulos sylinteristäkin.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Ei niistä tulpista oikeasti öljyä läpi mene.
                  Jos eivät sytytä kunnolla niistä voi tulla öljyisen näköisiä tai sitten sylintereihin päätyy jostain muualta öljyä kuten esim. venttiilinohjureista.

                  Jos tulpassa olisi niin iso reikä että öljy menee läpi johan sieltä tulisi toiseen suuntaan tavaraa ulos sylinteristäkin.
                  Niin ei sytytystulpan kautta voi öljyä sylinteriin mennä, tai sitten siitä sylinteristä puuttuu kyllä jo puristukset. Toki öljyä voi sylinterii lirahtaa kun tulpat vaihtaa, jos koloissa on öljyä eikä sitä ensin poista.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • nostalgiaa
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2013
                    • 57
                    • Halikko

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Niin ei sytytystulpan kautta voi öljyä sylinteriin mennä, tai sitten siitä sylinteristä puuttuu kyllä jo puristukset. Toki öljyä voi sylinterii lirahtaa kun tulpat vaihtaa, jos koloissa on öljyä eikä sitä ensin poista.
                    Siis nyt puhutaan sytytystupan yläosasta ei tientenkään alapäästä. Aiemmin tuossa puhuin sytytystulpan kärjestä joka tietysti täysin harhaanjohtava sana tässä tapauksessa.

                    Eli kun öljyn pinnan taso on riittävän korkealla sytytystulpassa syntyy käyntihäiriöitä. Näin käy koska ko. koneessa tulpat montussa johon öljy falskaavan tiiviteen läpi pääsee pikku hiljaa kertymään. Omien tutkimusteni pohjalta n. 250 tkm ajetussa 523 i mallissa vaara on jo ilmeinen.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by nostalgiaa View Post
                      Siis nyt puhutaan sytytystupan yläosasta ei tientenkään alapäästä. Aiemmin tuossa puhuin sytytystulpan kärjestä joka tietysti täysin harhaanjohtava sana tässä tapauksessa.

                      Eli kun öljyn pinnan taso on riittävän korkealla sytytystulpassa syntyy käyntihäiriöitä. Näin käy koska ko. koneessa tulpat montussa johon öljy falskaavan tiiviteen läpi pääsee pikku hiljaa kertymään. Omien tutkimusteni pohjalta n. 250 tkm ajetussa 523 i mallissa vaara on jo ilmeinen.
                      No tuo kyllä. Puolat lyövät läpi kun öljyä alkaa olla sopivasti kolossa.
                      Kuten jo aiemmin tuossa sanoinkin.

                      Tulppa itse ei ole oikein moksiskaan tuosta mutta ne puolat...

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by nostalgiaa View Post
                        Siis nyt puhutaan sytytystupan yläosasta ei tientenkään alapäästä. Aiemmin tuossa puhuin sytytystulpan kärjestä joka tietysti täysin harhaanjohtava sana tässä tapauksessa.

                        Eli kun öljyn pinnan taso on riittävän korkealla sytytystulpassa syntyy käyntihäiriöitä. Näin käy koska ko. koneessa tulpat montussa johon öljy falskaavan tiiviteen läpi pääsee pikku hiljaa kertymään. Omien tutkimusteni pohjalta n. 250 tkm ajetussa 523 i mallissa vaara on jo ilmeinen.
                        No tämä käy järkeen. Itseltä meni 540 puola kun oli riittävästi öljyä tulpan kolossa. Edellinen omistaja sanoi, että vaihdatti venttiilikopan tiivisteet, liikkeessä, mutta ei ollut pessyt konetta, joten koneen kyljessa oli öljyä. Ajattelin peseväni ne myöhemmin, enkä uhrannut sille sen enempää ajatusta, kunnes poltti yhden puolan. Vikaa tutkiessani huomasin, että palaneen puolan tulpankolo oli puolillaan öljyä.

                        Päätin sitten itse vaihtaa venttiilikopan tiivisteet ja huomasin, että kyllä oli ne tiivisteet vaihdettu, mutta ei niitä kumi prikkoja. Tiivistepintoja ei myöskään oltu vaivauduttu kunnolla puhdistamaan. Joten eipä ihme, että vuoti.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎