e39 520D MAF vaihto / koodaustarve

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 551
    • Tampere

    e39 520D MAF vaihto / koodaustarve

    Potilaana otsikon mukainen kippo, jossa alavääntö ja vääntö muutenkin hukassa. Vikakoodia tulee maffista ja sen olen nyt todennutkin vialliseksi, mutta itse kysymykseen; Tarvitseeko uusi MAF koodata (tai siis DDE:hän koodataan?) tässä tapauksessa?

    Ymmärtäisin että ei, koska autoon on vaihdettu vuonna 2009

    - Moottorinohjainlaite
    - Uusi Maf
    - Viriturbo

    Viriturbon asennuksen yhteydessä auto on ohjelmoitu Findieselillä, ja tätä en tietysti haluaisi menettää. Kuitenkin kun maf on jo kerran vaihdettu, ja dde ohjelmoitu uudelle maffille, niin eikös jälleen uusikin maf mene nyt vain heittämällä sisään, ja kun moottorinohjain alkaa saamaan oikeaa tietoa maffilta niin vetojen pitäisi palautua, ILMAN mitään koodausta?

    Tulipa sekavaa tekstiä, ymmärtääköhän tuosta kukaan mitään, olenko edes nyt jäljillä
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
  • Mikkomies84
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1055
    • Siilinjärvi

    #2
    Millä numerolla nykyinen MAF? Samalla numerolla uusi menee tietysti heittämällä sisään. Äkkiä kyllä mennyt jos 2009 vaihdettu, tarvike?

    Comment

    • Gize
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 551
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Mikkomies84 View Post
      Millä numerolla nykyinen MAF? Samalla numerolla uusi menee tietysti heittämällä sisään. Äkkiä kyllä mennyt jos 2009 vaihdettu, tarvike?
      En nyt muista koko numerosarjaa mutta olisikohan viimeiset olleet 527, voin kyllä käydä tarkastamassa.

      Ja kyllä tuo OEM-osa pitäisi olla, boschilainen se ainakin on mutta edellisen omistajan hommaama...



      Ja ei se nyt kovin nopiaan mennyt, tai siis joo meni, HETKESSÄ Kyseessä siis tuo kuvien mukainen auto

      Mistäs porukka on noita tilaillut, ja kai tuohon käy vain tuo pelkkä anturi ilman koteloa? Mistäs sitä kyseleen?

      KL:n hinnat oli aika pahat, melkein 500€ bosch ja 200 tarvike

      Ja tuo maf on nyt semmonen pätkivä, että välillä löytyy vetoja, yleensä noin 2-10 sekunnin ajan, sitten tyssää. Vikakoodeissa ei mitään muita kuin maf.
      Kulkineet:
      BMW 730dA -03
      BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
      BMW 323i -95
      Honda CBR600Fighter
      EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

      3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1998
        • Tampere

        #4
        Onko sulla OBD-kaapelia? TestO:lla saisit aika hyvin logattua graafisesti mm. syöttöä, ahtopaineita (pyydetty/toteutunut), ilmamäärää, railipaineita, yms.

        EDIT: totesitkin jo MAF:n vialliseksi :-) Olin vähän turhan nopea

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          #5
          Nyppäse MAFfin piuha irti ja kokeile paraneeko vedot. Jos se moottori on toiminut tähän asti oikein, silloin moottorinohjaimessa on oikea softa tuolle mittarille.
          Last edited by böntti; 06-03-2015, 12:37.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • Mikkomies84
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1055
            • Siilinjärvi

            #6
            Bosch -mittari esim. topautoosat.fi, 137,95€. Ebayssä taisi olla vielä kympin-pari halvemmalla.

            Comment

            • Gize
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 551
              • Tampere

              #7
              Originally posted by pheno View Post
              Onko sulla OBD-kaapelia? TestO:lla saisit aika hyvin logattua graafisesti mm. syöttöä, ahtopaineita (pyydetty/toteutunut), ilmamäärää, railipaineita, yms.

              EDIT: totesitkin jo MAF:n vialliseksi :-) Olin vähän turhan nopea
              Kaapeli löytyy juu ja Inpalla katsellut, mutta kiitos viestistäsi / vinkistä, hetken selatessani löysin kyseisen softan (ilmeisesti sinun tekemäsi?), ja vaikuttaa loistavalta, juuri noitahan pitäisi päästä katselemaan vielä jotta saa "kaiken ulos" autosta! Latasin jo sen mutta jäänee vklp. puolelle kun katselen sitä läppäriin ja siitä etiäppäin...Tai voi mennä alkuviikkoonkin "pienen" (haudassa kerkeää nukkua ) työtapaturman takia, ja kun ed. invertteri sano sopparin irti ja mun vanhan tähän hommaan varatun läppärin akku ei kestä ehkä kun 2min ilman laturia Vai toimisko tuo testO uudella läppärillä USB-portissa (ostettu tossa ennen joulua)?

              Originally posted by böntti View Post
              Nyppäse MAFfin piuha irti ja kokeile paraneeko vedot. Jos se moottori on toiminut tähän asti oikein, silloin moottorinohjaimessa on oikea softa tuolle mittarille.
              Juu testattu ja ei parantunut, ehkä tosin tosta 1000-1500 rpm on parempi mutta samanlainen laiskimus se on kuitenkin. Pikkulenkillä tosin ehkä vähemmän soppaa menee... Hauskaa että sentään piuha kiinnni niitä vetoja on joskus (vaikkakin hyvin, mutta vain sen 2-10s), ja kun tuommosella on ajanut hetken niin sehän tuntuu tykiltä sillon ku vetää

              Nojoo tehoahan ei oo koskaan tarpeeksi, huomattu on...jos pyörä vetää vielä 160kph keula pystyssä niin seuraavaks pitää saada se 2 markkaa rikki

              Itse asiaan niin auton käyntihän ei muutu mitenkään kun IMM piuhan vetää käydessä irti, tänään kuitenkin olin huomaavinani että tyhjäkäynti olisi ollut liian korkea (varakartalla ~950rpm?) siis ilman maffipiuhaa.

              Taidanpa vielä asennella tuon teston kun kerkeän/pystyn ja tutkiskella tuon auton sielunelämää, kyllähän tuolla pärjää mutta normaali se ei tuon palon jälkeen ole...
              Kulkineet:
              BMW 730dA -03
              BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
              BMW 323i -95
              Honda CBR600Fighter
              EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

              3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1998
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Gize View Post
                Kaapeli löytyy juu ja Inpalla katsellut, mutta kiitos viestistäsi / vinkistä, hetken selatessani löysin kyseisen softan (ilmeisesti sinun tekemäsi?), ja vaikuttaa loistavalta, juuri noitahan pitäisi päästä katselemaan vielä jotta saa "kaiken ulos" autosta! Latasin jo sen mutta jäänee vklp. puolelle kun katselen sitä läppäriin ja siitä etiäppäin...Tai voi mennä alkuviikkoonkin "pienen" (haudassa kerkeää nukkua ) työtapaturman takia, ja kun ed. invertteri sano sopparin irti ja mun vanhan tähän hommaan varatun läppärin akku ei kestä ehkä kun 2min ilman laturia Vai toimisko tuo testO uudella läppärillä USB-portissa (ostettu tossa ennen joulua)?

                Taidanpa vielä asennella tuon teston kun kerkeän/pystyn ja tutkiskella tuon auton sielunelämää, kyllähän tuolla pärjää mutta normaali se ei tuon palon jälkeen ole...
                Joo mä olen ton väsäillyt Toimii melko varmasti myös USB-OBD2:lla, kun sun auto on senverran uusi.

                Tein sulle omat custom job:in jos haluat loggailla useampaa arvoa kerralla ja niin saa parhaimman tarkkuuden tohon loggaukseen. Niitä ei ollu valmiina tohon sun ecuun... http://phenoboy.kapsi.fi/testo/customjobs.xml . Kopioi tuo testo/config hakemistoon. Laita ajoon Debug->Custom jobs->DDE30DS0->Custom values #2 . Siellä on mm. syöttö, ahtopaine, MAF, yms. Laita siitä ikkunasta 'Select all' ja sitten File->File Logger ja Start niin alkaa loggaus tiedostoon.

                Voi niitä yksittäinkin laittaa ajoon, mutta parhaimman tarkkuuden saa kun niitä on vaan muutama ajossa. Sen huomaa siitä graafin päivitysnopeudesta.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #9
                  En ole moottoriekspertti mutta ymmärtääkseni vedon pitäs palautua maffin irroituksella, jos vika on maffissa. Moottorinohjain menee ahtopaineohjaukselle ja sen pitäis toimia ihan ok, toki tuon virisoftan vaikutuksesta asiaan en tiedä. Lähinnä sillä kirjoitan että jos joku tietäjä korjais virheellisen tiedon .
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • Gize
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 551
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by pheno View Post
                    Joo mä olen ton väsäillyt Toimii melko varmasti myös USB-OBD2:lla, kun sun auto on senverran uusi.

                    Tein sulle omat custom job:in jos haluat loggailla useampaa arvoa kerralla ja niin saa parhaimman tarkkuuden tohon loggaukseen. Niitä ei ollu valmiina tohon sun ecuun... http://phenoboy.kapsi.fi/testo/customjobs.xml . Kopioi tuo testo/config hakemistoon. Laita ajoon Debug->Custom jobs->DDE30DS0->Custom values #2 . Siellä on mm. syöttö, ahtopaine, MAF, yms. Laita siitä ikkunasta 'Select all' ja sitten File->File Logger ja Start niin alkaa loggaus tiedostoon.

                    Voi niitä yksittäinkin laittaa ajoon, mutta parhaimman tarkkuuden saa kun niitä on vaan muutama ajossa. Sen huomaa siitä graafin päivitysnopeudesta.
                    Noniin hienoa, kiitos tästä! Laitanpa tuon ohjelman testiin ja palaan kuulolle kun saan jotain aikaiseksi, täytyy katsoa jos saan tinattua tuon vanhan invertterin vielä tänään kasaan ettei tarvitsisi uutta ostaa.

                    Meinasin alkuun että olisin tuosta ottanut vaivihkaa emännän läppärin autolle mutta rupesin mielessäni jo epäilemään että softasi ei välttämättä toimi Windows 8:lla, menikö metsään? Muistelin vaan että olikohan inpallakin tuon kanssa jotain ongelmia, tai sitten muistan väärin :think

                    En ole moottoriekspertti mutta ymmärtääkseni vedon pitäs palautua maffin irroituksella, jos vika on maffissa. Moottorinohjain menee ahtopaineohjaukselle ja sen pitäis toimia ihan ok, toki tuon virisoftan vaikutuksesta asiaan en tiedä. Lähinnä sillä kirjoitan että jos joku tietäjä korjais virheellisen tiedon .
                    Nojuu, tuotahan en edes miettinyt, itse oletin taas että kun meno ei muutu maffi irti ollessakaan että se vanha ei mittaa hädin tuskin mitään, jolloin kulku samanlaista irti tai ei. Toisaalta kun se on kiinni niin silloin löytyy vetoja satunnaisesti, vaikkakin harvoin, mutta olettaisin siis vetohaluttomuuden tämän vuoksi liittyvän tuohon. No, arvuutellaan vielä hetki ennenkuin saan tuon phenon softan kiinni ja nähdään virallista dataa auton mielentilasta
                    Kulkineet:
                    BMW 730dA -03
                    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                    BMW 323i -95
                    Honda CBR600Fighter
                    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #11
                      Minä taas oletan että vetohaluttomuus ei liity MAFfiin kun sen irroitus ei kerran tilannetta paranna. Edelleen, näin sen pitäisi periaatteessa mennä.
                      Last edited by böntti; 07-03-2015, 17:34.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1998
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Gize View Post
                        Noniin hienoa, kiitos tästä! Laitanpa tuon ohjelman testiin ja palaan kuulolle kun saan jotain aikaiseksi, täytyy katsoa jos saan tinattua tuon vanhan invertterin vielä tänään kasaan ettei tarvitsisi uutta ostaa.

                        Meinasin alkuun että olisin tuosta ottanut vaivihkaa emännän läppärin autolle mutta rupesin mielessäni jo epäilemään että softasi ei välttämättä toimi Windows 8:lla, menikö metsään? Muistelin vaan että olikohan inpallakin tuon kanssa jotain ongelmia, tai sitten muistan väärin :think
                        Juu, toimii se Win8.1:ssa, tabletissakin. Täytyy tehdä vaan lisäasetuksia, jolla saa fontteja, yms. isommaksi. Windows RT:ssä ei toimi, jossa ARM-pohjainen prossu, eikä taida pystyä edes asentamaan.

                        Comment

                        Working...
                        X