Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n iskarien/jousien vaihto..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    e39:n iskarien/jousien vaihto..

    Olisi ensi viikonloppuna edessä. Kysessä -00 sedan.
    Samalla vaihdetaan myös iskarien yläpäät eteen ja taakse.
    Onko mitään vinkkejä, mitä ekstraa kannattaa purkaa (aukoa jotain niveliä/puslia tieltä pois jne..), jotta ei nyt koko viikonloppua hommassa menisi??

    Se tiedetään jo että takaiskarien yläpäät on hattuhyllyn alla.
  • Jess
    Newbiemmer
    • Nov 2003
    • 18

    #2
    Vaihoin viime kesänä jouset ja iskarit ympäriinsä E39 sedaniin. Edestä tarvii irrottaa se kallistuksen vakaajaan menevä tanko ja tietty iskarin ylä ja alapää, ei muuta, eli turhaan alkaa pieksämään mitää tukivarsia tai raidetankoja irti.
    Takana se iskari jousiyhdistelmä on niin pitkä, että kun sen yhdistelmän irrotti, ni minä ainakaan en saanut sitä taiteiltua sieltä pois irroittamatta, sellaista koiranluuta tai mikä lie pikku tukivarsi siinä haitolla, hoksaat kyllä sit. Sen koiranluun ku irrottaa ni se iskari/jousi yhdistelmä sujahtaa pois ja uudet takaisin helposti. Se koiranluu on kiinni kummastakin päästä siten et ku pultit irrottaa ni se irtos, eli siihenkään ei tarvi erikoistyökaluja eikä lekaa.
    Niitä abs ja jarrupalojen kuluneisuus johtoja kannattaa varoa ja laittaa ne kulkemaan samoja reittejä ku aikasemminkin, ne helposti voi jäädä kulkemaan jonku osan väärältä puolen ja pura sit taas. Niitäkään johtoja en irrottanut mistään liitoksista ettei sit tarvi nollailla mitää valoja.

    Comment

    • ex-VAG
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 408
      • Tampere

      #3
      Kiitoksi vinkeistä, eli ei paha homma.
      Kauheasti vaan nämä iskarien vaihtofirmat sitä hommaa voivottelivat, että eivät lähde tekemään muuta kuin tuntitöinä. Kuulemma takapää on ihan hirvee vaihtaa (on varmaan paha nostella penkit ja hattuhyllu pois...) Eli täyttä BS:tiä, ja tälläi saadaan tietysti jo valmiiksi penarimiehen pussi auki.

      Itseasiassa AD-korjaamo olisi tehnyt tuon vaihtotyön ihan sopuhintaan, mutta aikataulut ei vaan oikein sopinut yhteen.

      Comment

      • Bmw 523i -97
        Newbiemmer
        • Aug 2005
        • 27

        #4
        Itellä meni vasen takajousi poikki.. ja nyt edessä on vaihtohommia. Kannattaa varmaan hommata molemmille puolille uudet jouset. Onko jollain antaa vinkkejä tai kokemuksia vaihdosta. Mitä kaikkee tarvii purkaa et saa vaihdettua? Takapenkit,hattuhylly,sisälokari,koiranluu? Kauan vie aikaa ja kannattaako viedä korjaaamolle, tai paljon ne mahtaa velottaa?

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Jess
          Takana se iskari jousiyhdistelmä on niin pitkä, että kun sen yhdistelmän irrotti, ni minä ainakaan en saanut sitä taiteiltua sieltä pois irroittamatta, sellaista koiranluuta tai mikä lie pikku tukivarsi siinä haitolla, hoksaat kyllä sit. Sen koiranluun ku irrottaa ni se iskari/jousi yhdistelmä sujahtaa pois ja uudet takaisin helposti. Se koiranluu on kiinni kummastakin päästä siten et ku pultit irrottaa ni se irtos, eli siihenkään ei tarvi erikoistyökaluja eikä lekaa.
          Takaa ei tarvii irrotella yhtikäs mitään iskarin ylä- ja alapään lisäksi, kun ottaa sisälokarit pois.
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

            #6
            Ja kunnolliset jousenpuristimet! Edessä sen verran progressiiviset jouset, että "halpis biltema" puristimella ei mitään järkeä, sanoo mies, joka itse kokeillut

            Takajousien kohdalla saattaa onnata köyhemmilläkin vehkeillä.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              Originally posted by Bmw 523i -97
              Itellä meni vasen takajousi poikki.. ja nyt edessä on vaihtohommia. Kannattaa varmaan hommata molemmille puolille uudet jouset. Onko jollain antaa vinkkejä tai kokemuksia vaihdosta. Mitä kaikkee tarvii purkaa et saa vaihdettua? Takapenkit,hattuhylly,sisälokari,koiranluu? Kauan vie aikaa ja kannattaako viedä korjaaamolle, tai paljon ne mahtaa velottaa?
              mulla meni myös vasen takajousi poikki, mikähän siinä on että se on usein just se vasen kun purkaa, niin kannattaa puslat, ym. tarkistaa samalla.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by Moonshine
                Takaa ei tarvii irrotella yhtikäs mitään iskarin ylä- ja alapään lisäksi, kun ottaa sisälokarit pois.
                saa sen tosiaan pois, kun puristaa jousen ihan kasaan ja painaa tukivartta alaspäin. penkit, hattuhylly, ja pilarin verhoilut on helppo irrottaa, mutta onhan siinä työtä kiitettävästi.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Kannattaa samalla tutkia jousilautaset, itsellä oli kumpikin etujousilautanen murtunut keskeltä kuvan mukaisesti 170 tkm ajetussa 523:ssa. Toinen oli jo millin päässä eturenkaasta, eli lähellä katastrofia. En lähtenyt korjailemaan noita kun ovat alumiinia ja hankin käytetyt tilalle. En ole koskaan kuullut että muilla olisi ollut vastaavaa ongelmaa.
                  Last edited by -Tapi; 07-07-2006, 13:49.
                  ---

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    #10
                    Originally posted by -Tapi
                    Kannattaa samalla tutkia jousilautaset, itsellä oli kumpikin etujousilautanen murtunut keskeltä kuvan mukaisesti 170 tkm ajetussa 523:ssa. Toinen oli jo millin päässä eturenkaasta, eli lähellä katastrofia. En lähtenyt korjailemaan noita kun ovat alumiinia ja hankin käytetyt tilalle. En ole koskaan kuullut että muilla olisi ollut vastaavaa ongelmaa.
                    Kangasalla yhdestä 96-TDS:stä hajosi reilu vuosi sitten jousilautanen ja rengas ja vanne paskaksi. Onneksi ei hajonnut motarilla.. Alumiini on siitä ikävä aine, että koskaan ei voi tietää koska murtuu, varsinkin tollanen muotoon prässätty levy.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎