Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 steptronic (2000 > ) öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #46
    Originally posted by Hemi
    steptroniciin pääse tiivistymään koska kyse on suljetusta järjestelmästä johon ei pääse ilma, eikä siinä oleva kosteus siis pääse laatikkoon tiivistymään.
    Muussa tekstissäsi olen samaa mieltä mutta ylläoleva kummastuttaa? ATF öljyllä on lämpölaajenemiskerroin melko suuri (kuten huomataan kylmällä ja lämpimällä laatikolla mittatikkua katsellessa). Tämän vuoksi väittäisin että loota vaatii väkisinkin huohottimen. Huohotin voidaan rakentaa itsessään sellaiseksi että se tiivistää ilman kosteutta siten että se vähenee kulkeutuessaan sen läpi.

    Mutta että ilmatiivis? Onko varmasti? Tuollainen 10 litran öljytilavuus välillä -30 ja + 70 astetta tekee sellaisen paineen lootaan mikä on väkisinkin otettava huomioon.
    ---

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Siis mm.kaikissa stepeissähän on laatikon päällä jonkinlainen huohotinsysteemi, mutta siihen nämä kaikkien muidenkin huoltovapaat laatikot perustuvat että ilmankosteus+epäpuhtaudet eivät laatikkoon pääse(Mitä se "suljettu järjestelmä" sitten tarkoittaneekaan). Niin paljon purkanut en ole steppiäkään että olisin tuon huohotinjärjestelmän hengenelämän päässyt selvittämään, mutta kosteutta nämä laatikot eivät itseensä ime kuten nämä mittatikulliset=mittatikusta huohottavat huoltovälilliset systeemit.

      Comment

      • juster
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 624

        #48
        Pari huomiota Hemin kertomaan laatikko caseen

        – Alettiinko oirehtivaa vaihdelaatikkoa korjata öljynvaihdolla eli oliko tehty öljynvaihto vian korjaus yritys vai syy vikaan? Oliko vaihto tehty oikein ja oikeilla öljyillä?

        – Mikä aiheuttaa sen että uudella ikiöljyllä on peseviä ominaisuuksia, joita ei enää vanhalla öljyllä ole? Öljyn koostumus on tällöin täytynyt käytössä muuttua. Ilmeisesti lisäaineistus on menettänyt tehonsa. Ei siis enää vastaa ominaisuuksiltaan uutta öljyä, hyvä syy syytä vaihtaa.

        – Mistä laatikkoon on tullut likaa, jonka uusi öljy on irrottanut, joka ei ole kulkeutunut suodattimeen ja jäänyt sinne? Olisiko syynä laatikkoon asennettu ikiöljyjen reipas veli ”ikuinen” öljynsuodatin? Silläkin on vain tietty määrä kapasiteettia poistaa kierrosta likahiukkasia. Sen jälkeen öljy kiertää järjestelmässä suodattomana kaikkine likahiukkasineen.

        – Näen ainoana keinona tehdä laatikosta täysin ilmatiivis on asentaa öljytilaan ilmatiivis kumipatja. Joka huohottaa ulkoilmaan oman huohottimen kautta ja säätelee näin öljypohjan tilavuutta. Tällaista ratkaisua en ole tosin nähnyt vaihdelaatikossa.

        – Miksi BMW ei enää sano öljyn olevan ikiöljyä, vaan kehottaa öljynvaihtoon raskaissa olosuhteissa 150 tkm. välein? Olisikohan tullut asiasta niin sanottua kuluttaja palautetta?

        – Hydrauliikka järjestelmä on siitä kummallinen, että oikein toimiessaan ja puhtailla oikeilla öljyillä se pitää rasituksesta. Sen sijaan se ei pidä paineen- ja lämpötilanvaihteluista, likaisista öljyistä ja vedestä järjestelmässä. Näitä ikävä kyllä suomen vaihtelevat säätilat aiheuttavat.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by juster
          – Miksi BMW ei enää sano öljyn olevan ikiöljyä, vaan kehottaa öljynvaihtoon raskaissa olosuhteissa 150 tkm. välein?
          Missä BMW tuon sanoo? Onko siitä virallista dokumenttia vai vain jonkun suomalaisen huoltoneuvojan mielipide?
          E39 528iA

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #50
            Originally posted by Kajakki
            Sinulla varmaankin on ihan hyvät perustelut väitteellesi enkä ala niitä kyseinalaistaman, minulla taas on ihan konkreettisia kokemuksia kahden edellisen (tai siis toinen on pihassa vieläkin) n. 200tkm ajetun auton koneremonteista, autoihin oli vaihdettu öljyt huolto-ohjelman mukaisesti eli 20tkm:n välein, toinen oli käytössä Italiassa ja toinen Saksassa.
            Siis nuo esimerkkisi ovat näitä Saboja jotka porsivat suunniteluvirheen vuoksi? Aika ontuva peruste tarpeetoman tiheälle öljynvaihdolle. Vai vaikuttaako öljynvaihto jollain tavalla sen männänrenkaan ominaisuuksiin? Katso pihalle, siellä menee koko ajan autoja joiden öljyt vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti ilman ongelmia. Aika harvinaisia nuo konerikot nykyisin, varsinkin sellaiset jotka johtuisivat huolto-ohjelman mukaisesta öljynvaihdosta. Kuka esittää edes yhden sellaisen?
            Last edited by NHB; 27-04-2006, 21:20.

            Comment

            • Kajakki
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 460
              • Helsinki

              #51
              Originally posted by NHB
              Siis nuo esimerkkisi ovat näitä Saboja jotka porsivat suunniteluvirheen vuoksi? Aika ontuva peruste tarpeetoman tiheälle öljynvaihdolle. Vai vaikuttaako öljynvaihto jollain tavalla sen männänrenkaan ominaisuuksiin? Katso pihalle, siellä menee koko ajan autoja joiden öljyt vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti ilman ongelmia. Aika harvinaisia nuo konerikot nykyisin, varsinkin sellaiset jotka johtuisivat huolto-ohjelman mukaisesta öljynvaihdosta. Kuka esittää edes yhden sellaisen?
              Jos joku voi esittää minulle käytännön faktaa siitä että moottori johon on vaihdettu öljyt ja suodatin 10tkm:n välein on jollain tavalla kuluneempi tai likaisempi kuin sellainen johon on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti eli onkohan 20-30tkm niin en kyllä usko sittenkään
              Siis mitä ihmeen haittaa voi olla puhtailla öljyillä ja puhtaalla suodattimella ajosta?
              Olen täysi maallikko mutta minä en aja öljyillä ikinä yli 10tkm piste!
              Ja lootaöljytkin pitäisi varmaan vaihtaa maks 30tkm:n välein (siis se 11l).
              Last edited by Kajakki; 28-04-2006, 10:18.
              e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #52
                Originally posted by juster
                – Mikä aiheuttaa sen että uudella ikiöljyllä on peseviä ominaisuuksia, joita ei enää vanhalla öljyllä ole? Öljyn koostumus on tällöin täytynyt käytössä muuttua. Ilmeisesti lisäaineistus on menettänyt tehonsa. Ei siis enää vastaa ominaisuuksiltaan uutta öljyä, hyvä syy syytä vaihtaa.
                Ei se pesevä ominaisuus ole tarkoituskaan olla siellä koko öljyn elinkaarta.

                Originally posted by juster
                – Mistä laatikkoon on tullut likaa, jonka uusi öljy on irrottanut, joka ei ole kulkeutunut suodattimeen ja jäänyt sinne? Olisiko syynä laatikkoon asennettu ikiöljyjen reipas veli ”ikuinen” öljynsuodatin? Silläkin on vain tietty määrä kapasiteettia poistaa kierrosta likahiukkasia. Sen jälkeen öljy kiertää järjestelmässä suodattomana kaikkine likahiukkasineen.
                Kun laatikko on "sisäänajettu", likapartikkelit ovat asettuneet sinne missä virtaus tekee temppujaan sekä lämpötila vaikuttaa öljyn virtauksen muotoon. Esimerkiksi öljynjäähdytin on usein tehokkaampi suodatin kuin mikään M-filteri Esim TTKK:n hydrauliikkalabrassa tehtiin vuosia sitten testiä testipölyllä ja yritettiin mitata suodattimien kykyä. Aluksi etsittiin referenssi ilman suodatinta mutta ihmetys oli suuri kun kaikki testipöly katosi järjestelmään eikä näkynyt kierrossa. Vasta kun tarpeeksi suuri määrä (=aivan liikaa) pölyä oli kierrossa, sitä alkoi ilmestymään mittauspisteeseenkin. Siihenastinen pöly oli "suodattunut" pois kierrosta öljynjäähdyttimeen, joka oli tässä tapauksessa sivukierrossa. Jäähdyttimestä sen olisi saanut liikkeelle joko:
                -Vaihtamalla uudet öljyt kun vanhojen viskositeetti on asettunut jollekin tasolle.
                -Muuttamalla virtaussuuntaa
                -Muuttamalla radikaalisti paineita ja virtauksia.

                Originally posted by juster
                – Näen ainoana keinona tehdä laatikosta täysin ilmatiivis on asentaa öljytilaan ilmatiivis kumipatja. Joka huohottaa ulkoilmaan oman huohottimen kautta ja säätelee näin öljypohjan tilavuutta. Tällaista ratkaisua en ole tosin nähnyt vaihdelaatikossa.
                Öljyllä on ominaisuus haihduttaa itsestään vettä lämmettyään. Esim tynnyriöljyn vesipitoisuus on noin 200 ppm mutta hydrauliikkakäytössä se laskee alle 100 ppm:ään. Ja kuten Hemi totesi, siinä lootassa on huohotin.

                Ja missä sanotaan että 150 tkm pitäisi vaihtaa ikiöljyt?
                ---

                Comment

                • juster
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 624

                  #53
                  Originally posted by -Tapi
                  Ei se pesevä ominaisuus ole tarkoituskaan olla siellä koko öljyn elinkaarta.


                  Kun laatikko on "sisäänajettu", likapartikkelit ovat asettuneet sinne missä virtaus tekee temppujaan sekä lämpötila vaikuttaa öljyn virtauksen muotoon. Esimerkiksi öljynjäähdytin on usein tehokkaampi suodatin kuin mikään M-filteri Esim TTKK:n hydrauliikkalabrassa tehtiin vuosia sitten testiä testipölyllä ja yritettiin mitata suodattimien kykyä. Aluksi etsittiin referenssi ilman suodatinta mutta ihmetys oli suuri kun kaikki testipöly katosi järjestelmään eikä näkynyt kierrossa. Vasta kun tarpeeksi suuri määrä (=aivan liikaa) pölyä oli kierrossa, sitä alkoi ilmestymään mittauspisteeseenkin. Siihenastinen pöly oli "suodattunut" pois kierrosta öljynjäähdyttimeen, joka oli tässä tapauksessa sivukierrossa. Jäähdyttimestä sen olisi saanut liikkeelle joko:
                  -Vaihtamalla uudet öljyt kun vanhojen viskositeetti on asettunut jollekin tasolle.
                  -Muuttamalla virtaussuuntaa
                  -Muuttamalla radikaalisti paineita ja virtauksia.



                  Öljyllä on ominaisuus haihduttaa itsestään vettä lämmettyään. Esim tynnyriöljyn vesipitoisuus on noin 200 ppm mutta hydrauliikkakäytössä se laskee alle 100 ppm:ään. Ja kuten Hemi totesi, siinä lootassa on huohotin.


                  Ja missä sanotaan että 150 tkm pitäisi vaihtaa ikiöljyt?
                  Tässä tapauksessa missä likapartikkelit jäivät öljynjäähdyttimeen saattaa olla myös kysymys virtausnopeuksien muutoksesta. Jos nesteen virtausnopeus järjestelmän kanavissa, putkissa on pieni jää lika järjestelmän seinämiin. Syynä on nesteen halu kulkea helpointa reittiä. Tällöin nesteen virtausnopeus on kanavien seinämien lähellä nolla tai lähellä nollaa. Sen sijaan virtaus tapahtuu nesteen keskellä. Tämän takia likapartikkelit jäävät järjestelmään eivätkä kulkeudu mukana.

                  Keinona puhdistaa kanavat on nostaa virtausta tarpeeksi, jotta nesteen virtausnopeutta saadaan kasvatettua seinämillä, turbulenssi virtaus tai pesevien ainekomponenttien lisääminen ei riitä. Tai mekaaninen puhdistus mikäli mahdollista, esim. ilmanpaineella ammuttavat puhdistus tulpat esim. putkistoissa.

                  Tai lisäaineistuksena käytetty ruosteenesto aine on menettänyt tehonsa.
                  Neste mikä ovat tekemisessä voimakkaiden lämpötilavaihteluiden kanssa, sen vesipitoisuus varmasti vaihteleva suure.Tai lisäaineistuksena käytetty ruosteenesto aine on menettänyt tehonsa.

                  Minulle öljynvaihdon suosituksen muutoksesta kertoi BMW suomen huoltoneuvoja, öljyn vaihtoväli 150 tkm. välein raskaissa olosuhteissa. Samaa kertoi Sami tässä ketjussa aikaisemmin, hän on käsittääkseni huoltoneuvoja valtuutetulla BMW korjaamolla. Toki yleinen suositus on, ettei öljyjä tarvitse vaihtaa, koska kestävät varmasti vaihteiston eliniän.
                  Last edited by juster; 28-04-2006, 10:13.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #54
                    Kerroit tuossa juuri suomeksi saman minkä sanoin aiemmin yhdellä sanalla: Laminaarinen virtaus (=ongelma).

                    Menee saman jauhamiseksi mutta etkö juuri itsekin havainnut että se paska saadaan liikkeelle vain öljynvaihdolla?

                    edit: BMW-huoltoneuvojan puheet voi jättää omaan arvoonsa. Koulutus kyseiseen postiin on jopa monen minuutin mittainen. Siinä vaiheessa kun maahantuoja tai tehdas antaa saman ohjeen kirjallisena niin tilanne muuttuu.
                    ---

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #55
                      Originally posted by -Tapi
                      edit: BMW-huoltoneuvojan puheet voi jättää omaan arvoonsa. Koulutus kyseiseen postiin on jopa monen minuutin mittainen. Siinä vaiheessa kun maahantuoja tai tehdas antaa saman ohjeen kirjallisena niin tilanne muuttuu.
                      Aika rohkea huoltoneuvoja jos ominpäin alkaa keksimään tai muuttamaan huoltotoimenpiteitä.. Olisikin hyvä jos kyseiseltä huoltoneuvojalta saisi tiedon, mistä tämä uusi ohje on peräisin. Sittenpä asiasta ei enää tarvitsisi vääntää.
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Metrolla minulle sanottiin että maahantuoja "suosittelee" öljynvaihtoa 150km:n välein: ERITTÄIN raskaassa käytössä. Tiedustelin, mitä tuo ERITTÄIN raskas käyttö tarkoittanee johon vastaus oli että se on JATKUVASTI vedettäessä raskasta asuntovaunua, hevoskärryä,traileria,tms.
                        Eli siis nimen omaan tämä on Suomen maahantuojan SUOSITUS, ei tehtaan tai ZF:n vaatimus. Se jäi hämärään onko maahantuoja saanut suosituksensa(ei esim.takuuvaatimus) pääkallopaikalta vai onko se ihan kotimainen päätelmä/epäluottamuslause Saksalaiselle insiööritaidolle.

                        Comment

                        • Alfistipohjoosesta
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2018
                          • 256
                          • Loimaa

                          #57
                          Tarkoitus vaihtaa öljyt ja suodatin 200tkm ajettuun. Ja lisätä tuo RVS. Netissä yms on muutamia ohjeita. Itselle tuli mieleen että onko kokemusta, ajatusta tms jos leikkaa vanhasta suodattimesta imupään ja kytkeen letkulla siihen tuoreen öljyn (varmaan astia paineistettuna jotta öljy nousee). Sitten käy vaihteet läpi kunnes poistuva öljy on puhdasta?

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #58
                            No jopa vanhan ketjun nostit esille, olis saanut pysyä jossain, kun 12-13 vuotta vanhaa sepustusta. Kirjoitetaan 30000e arvoisista e39:tä, huuhtelu öljynvaihdoista ei tietoakaan.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎