Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 steptronic (2000 > ) öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #16
    Huonontuneet öljyt? Millä perusteella?

    Anteeksi kyyninen vastaustapani mutta käsityksesi öljyn huononemisesta on ikävän yleinen. Tästä riittäisi tarinaa pitkiksikin kirjelmiksi mutta lyhykäisyydessään tässä:

    Kun käyttää moottorivalmistajn luokituksen täyttävää öljyä, ei ole mitään syytä tihentää öljynvaihtoväliä. Varsinkin kun puhutaan automaattivaihteistosta, niin huomataan että pullosta täytettävä öljy on likaisempaa kuin satoja tunteja laatikossa kiertänyt vastaava.
    ---

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #17
      Tapi on oikeassa, suodattaminen on öljyn käyttöiän kannalta kriittisin asia. Aikoinaan prosessi teollisuudessa, ennen Öljyn laadun muutosten mittaamista, vaihdettiin öljyt tietyin väliajoin. Nykyään analysoidaan öljy (mm. sähkönjohtavuus) ja vaihtovälit ovat huomattavasti kasvaneet.

      Vaihtaessani itse öljyt automaattilaatikkoon ajoin huvikseni uudet öljyt suodatinyksikön läpi. Suodattimena oli absoluuttinen 5 mikronin panos ja uusi öljy oli tuota huomattavasti likaisempaa. Eli automaatti öljy ei kovin puhdasta ole edes purkissa kaupanhyllyssä.

      Itse vaihtaessani öljyt automaattivaihteistoihin (2 kpl.) kiinnitin huomiota suodattimen likaisuuteen. Suodatus pinta-ala oli pienentynyt huomattavasti likaisuuden takia. Oletan tästä johtuvan vaihteiston huonomman toiminnan öljyn ollessa kylmää. Öljy ei läpäissyt tällöin suodatinta tarpeeksi nopeasti.

      Comment

      • Kajakki
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 460
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by -Tapi
        Huonontuneet öljyt? Millä perusteella?

        Anteeksi kyyninen vastaustapani mutta käsityksesi öljyn huononemisesta on ikävän yleinen. Tästä riittäisi tarinaa pitkiksikin kirjelmiksi mutta lyhykäisyydessään tässä:

        Kun käyttää moottorivalmistajn luokituksen täyttävää öljyä, ei ole mitään syytä tihentää öljynvaihtoväliä. Varsinkin kun puhutaan automaattivaihteistosta, niin huomataan että pullosta täytettävä öljy on likaisempaa kuin satoja tunteja laatikossa kiertänyt vastaava.
        Sinulla varmaankin on ihan hyvät perustelut väitteellesi enkä ala niitä kyseinalaistaman, minulla taas on ihan konkreettisia kokemuksia kahden edellisen (tai siis toinen on pihassa vieläkin) n. 200tkm ajetun auton koneremonteista, autoihin oli vaihdettu öljyt huolto-ohjelman mukaisesti eli 20tkm:n välein, toinen oli käytössä Italiassa ja toinen Saksassa.

        Toisesta oli pelkästään laakerit loppu ja tasapainoakselin rattaan hampaat kadoksissa, jälkimmäisestä laakerit loppu sekä sain monta iltaa kaivaa lohkosta öljypaakkuja irti, öljy oli muuttunut totaaliseksi liejuksi, ja oli kovettunut mm. öljykanaviin ja jakopäähän.

        En väitä että näin käy kuin yksittäistapauksissa, ja olosuhteilla ja moottorin ominaisuuksilla on varmaankin ratkaiseva vaikutus tässä tapauksessa.

        Mutta ajattelin josko välttyisin tekemästä ainakaan heti ensialkuun konerempnttia tälle ensimmäiselle bimmerilleni. Lisäksi minulla tulee kilometrejä noin 10tkm/vuosi, joten öljynvaihto kerran vuoteen ei kuulosta kovin suurelta vaivalta vaikkakin jollain tavalla turhaa olisikin.
        e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #19
          Originally posted by juster
          Suodattimena oli absoluuttinen 5 mikronin panos
          Tuossa on yksi yleinen harha: Absoluuttista 5 micr. panosta ei ole olemassakaan vaikka suodatinkauppiaat usein vieläkin puhuvat sellaisista. Absoluuttinen panos tarkoittaa että pienin verkon reikä on 5 micr, mutta neliskanttinen tai pyöreähkö. Liasta auton moottorissa vain silica (kivipöly) on yleensä pyöreähköistä partikkeleista koostuvaa ja loput yleensä pitkulaisia ja lastumaisia hiukkasia. Tällainen saa siis olla pitkäkin ja se menee "absoluuttisesta" läpi.
          ---

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            Originally posted by Kajakki
            öljy oli muuttunut totaaliseksi liejuksi, ja oli kovettunut mm. öljykanaviin ja jakopäähän.
            Tässä tapauksessa öljynä tuskin oli joka vaihtokerralla synteettinen? Jos käyttää öljyjä, jotka eivät täytä vaatimuksia, saa varautua tällaisiin ongelmiin. Jos vaihtaa huonoja öljyjä usein, tuhot eivät näy pikenä, vaan pintapaineen kestämättömyyden aiheuttamina kulumisina sekä muina moottorituhon auttajina.

            Öljyn musta väri ei johdu kovista likapartikkeleista vaan noesta, joka on sinänsä voitelutilanteessa harmitonta. Ne vaaralliset hiukkaset ovat mukana jo uudessa öljyssä siinä Castrolinkin kannussa.
            ---

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #21
              Originally posted by Kajakki
              öljynvaihto kerran vuoteen ei kuulosta kovin suurelta vaivalta vaikkakin jollain tavalla turhaa olisikin.
              Ei se vaiva vaan se väärä suunta Vaihtamalla öljyjä ja suodattimia usein saat pidettyä moottorin puhtaan näköisenä mutta öljyn likaisena (karkeasti liioitellen). Suodatinkin kun suodattaa paremmin kun se on jo osittain tukkeessa.

              Kun vaihtaa öljyt vuoden välein ja ajaa noinkin vähän, on ihan sama miten vaihdon tekee.. Jos öljynä on vaatimukset täyttävä litku, ei ajopeli puudu koskaan öljynvaihdon tai vaihtamattomuuden seurauksena. Pidempikään vaihtoväli ei haittaisi mutta psykologisella vaikutuksella on enemmän merkitystä.

              Moottoriöljy näyttää automaattiöljyyn verrattuna työkalupakilta, kun sitä katsoo mikroskoopilla
              ---

              Comment

              • Kajakki
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 460
                • Helsinki

                #22
                Autossa oli käytetty joka kerta täyssynteettistä öljyä 20tkm:n vaihtovälillä, ja koneen avattuani oli näky täsmälleen samanlainen kuin tässä öljypohjan kuvassa:


                Mutta kyseessä on moottorityypin ongelma, voimakas ohipuhallus pilaa öljyt ennätysajassa. Kuitenkaan en ikinä enää halua nähdä vastaavaa näkyä.

                Toisen autoni kone oli vain yksinkertaisesti ajettu kaahaamalla pilalle Saksan autobahnoilla (mm. kansi halki, laakerit sököt, ja autossa oli vielä aika lyhyet välitykset kyseisiin olosuhteisiin).

                Älkää vaan sanoko että bemareiden koneetkin näyttävät avattuina tuollaisilta
                Last edited by Kajakki; 26-04-2006, 13:15.
                e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Kajakki
                  Auto saapuu huomenna Suomeen joten täytyy heti ensitöikseen pelmauttaa tuo laatikon pohja auki.
                  Kannattaisi varmaan ajella sillä muutama viikko jotta tiedät miten laatikko toimii nyt. Ihan vaan sen takia ettei sitten kohta tarvitse kysellä tekeekö muiden autojen laatikot niin ja näin eri tilanteissa ja johtuuko se laatikossa jo olleesta viasta vai öljyjen vaihdosta.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Kajakki
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 460
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by TJJ
                    Kannattaisi varmaan ajella sillä muutama viikko jotta tiedät miten laatikko toimii nyt. Ihan vaan sen takia ettei sitten kohta tarvitse kysellä tekeekö muiden autojen laatikot niin ja näin eri tilanteissa ja johtuuko se laatikossa jo olleesta viasta vai öljyjen vaihdosta.
                    Ihan tervehenkinen ja kovasti kannatettava ajatus, joskin ajattelin ajaa sillä vain päivän -pari saadakseni jonkimmoisen käsityksen laatikon toiminnasta nykyisellään.
                    Auto oli seisonut puolisen vuotta ennen ostoa joten mielellään huoltaisin sen aika perusteellisesti ennen varsinaista käyttöönottoa. Moottoriöljyt oli vaihdettu myyjäliikkeen toimesta ostopäivänä.
                    e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6324
                      • P-Pohjanmaa

                      #25
                      Originally posted by Kajakki
                      Autossa oli käytetty joka kerta täyssynteettistä öljyä 20tkm:n vaihtovälillä, ja koneen avattuani oli näky täsmälleen samanlainen kuin tässä öljypohjan kuvassa:

                      Huh huh,kun 530d tomaatti laatikon pohja (nopeustunnistimien vaihdon yhteydessä) avattiin oli kaikki puhdasta,tai no ainoastaan magneetissa oli sellaisesta tahmamaista hyytelöä..se putsattiin ja 2.5 l uutta öljyä ja laatikko pelaa maukkaasti
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Kajakki
                        Autossa oli käytetty joka kerta täyssynteettistä öljyä 20tkm:n vaihtovälillä, ja koneen avattuani oli näky täsmälleen samanlainen kuin tässä öljypohjan kuvassa:


                        Mutta kyseessä on moottorityypin ongelma, voimakas ohipuhallus pilaa öljyt ennätysajassa. Kuitenkaan en ikinä enää halua nähdä vastaavaa näkyä.

                        Toisen autoni kone oli vain yksinkertaisesti ajettu kaahaamalla pilalle Saksan autobahnoilla (mm. kansi halki, laakerit sököt, ja autossa oli vielä aika lyhyet välitykset kyseisiin olosuhteisiin).

                        Älkää vaan sanoko että bemareiden koneetkin näyttävät avattuina tuollaisilta
                        ...vai olisiko kyse öljykiertoon jossain vaiheessa päässeestä glygolista joka on sakkauttanut öljyn(kansi/kansipahvi)? Aika tyypillinen näkymä kuitenkin moottorista jota on pidempään vaivannut mystinen nesteiden katoaminen?
                        Last edited by Hemi; 26-04-2006, 14:06.

                        Comment

                        • Kajakki
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 460
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by Hemi
                          ...vai olisiko kyse öljykiertoon jossain vaiheessa päässeestä glygolista joka on sakkauttanut öljyn(kansi/kansipahvi)? Aika tyypillinen näkymä kuitenkin moottorista jota on pidempään vaivannut mystinen nesteiden katoaminen?
                          Ihan hyvä veikkaus mutta tästä ei ollut vaan kyseessä on heiveröisistä männänrenkaista johtuva liian suuri ohipuhallus, asia menee pahasti off topiciksi mutta asia on selostettu tuolla:


                          Kone mokoma kävi vielä ihan asiallisesti, glykolia ei hävinnyt yhtään, ainoa mistä arvasi että jotain oli pielessä oli se että öljypumppu vonkui kymänä muutaman minuutin ajan. Jakopää oli myös loppu (yllätys yllätys tuollaisilla öljyillä) mutta ketju oli vielä niin kireällä (vaikka kiristin oli tullut jo ulos reilusti yli vaihtorajan) ettei sekään vielä räpissyt.
                          Noita nyt korjaillaan sitten GM:n laskuun, ei vaan onnistunut minun tapauksessani :(

                          Joten vaihdan kyllä kaikki mahdolliset liemet uuteen tulokkaaseeni, homman psykologinen vaikutus on tapauksessani kovinkin suuri
                          e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #28
                            Originally posted by -Tapi
                            Tuossa on yksi yleinen harha: Absoluuttista 5 micr. panosta ei ole olemassakaan vaikka suodatinkauppiaat usein vieläkin puhuvat sellaisista. Absoluuttinen panos tarkoittaa että pienin verkon reikä on 5 micr, mutta neliskanttinen tai pyöreähkö. Liasta auton moottorissa vain silica (kivipöly) on yleensä pyöreähköistä partikkeleista koostuvaa ja loput yleensä pitkulaisia ja lastumaisia hiukkasia. Tällainen saa siis olla pitkäkin ja se menee "absoluuttisesta" läpi.
                            Tämä pitää paikkaansa tavallisilla esim. paperi- tai metallisuodattimilla. Jossa suodatus perustuu tietyn tiheyden omaavan yksinkertaisen suodatinmateriaalin läpäisemisen. Kun ISO 16889 mukaisessa testissä, ensimmäisellä suodatuskerralla vähintään 97,5 % tämän (5 µm) kokoisista hiukkasista poistuu kierrosta, voitaneen kutsua suodatinta absoluuttiseksi.

                            Comment

                            • Kajakki
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 460
                              • Helsinki

                              #29
                              Täällä kun tuntuu olevan öljyasiantuntijoita niin kertokaapas mitkä öljyt laitan tuohon laatikkoon, riittääkö jos purnukassa lukee vain Esso LT?

                              Koneeseen ajattelin laittaa Täyssynteettiset Mobil Synt S:t tai sitten Mobil 1:t, kummatkin siis 5W-40, ei kait noilla kahdella öljyllä ole kamalasti eroa (paitsi hinnassa)?
                              e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                              Comment

                              • 525TDS Touring
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 483
                                • Sahalahti

                                #30
                                Originally posted by Kajakki
                                Täällä kun tuntuu olevan öljyasiantuntijoita niin kertokaapas mitkä öljyt laitan tuohon laatikkoon, riittääkö jos purnukassa lukee vain Esso LT?

                                Koneeseen ajattelin laittaa Täyssynteettiset Mobil Synt S:t tai sitten Mobil 1:t, kummatkin siis 5W-40, ei kait noilla kahdella öljyllä ole kamalasti eroa (paitsi hinnassa)?
                                Esso LT 71141 laatikkoon ja koneeseen Castrol http://www.castrol.com/castrol/castr...ategoryId=3140
                                Ex-525TDSa Touring -98
                                Ex-MB E220T CDi -02
                                E61 520D -09
                                F11 518d -16

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎