e39 steptronic (2000 > ) öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kajakki
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 459
    • Helsinki

    #31
    Originally posted by 525TDS Touring
    Esso LT 71141 laatikkoon ja koneeseen Castrol http://www.castrol.com/castrol/castr...ategoryId=3140
    Olin katsovini tuosta (http://www.peterschmid.com/SD92-113.pdf) öljytaulokosta että tuota ESSO LT 71141:tä olisi vain 20 litran pöntöissä, en kait nyt sellaista ala raahaamaan
    Öljymääräksi ilmoitettiin hieman epäselvästi joko 9 tai 9.9 litraa.

    Minkäs vuoksi öljyn pitäisi olla nimenomaan Castrolia, Mobilia ja Shell Helixiä on tähän asti tullut käytettyä hyvin kokemuksin?
    e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #32
      Miksi ei pidä vaihtaa vaihdelaatikon öljyä syitä onkin tullut muutama. Joten ajattelin koota muutamia syitä miksi öljyt pitää vaihtaa varsinkin suomen olosuhteissa.

      Veden kondensoituminen lämpötilanvaihtelujen takia järjestelmään on suomessa erityisesti voimakasta. Vesi on yhtä vaarallista automaattivaihteistolle kuin likahiukkaset. Siksipä varsinkin ikiöljyjen on sisällettävä korroosion estävää lisäainetta. Kuinka kauan tämä lisäaineistus toimii halutulla tavalla, on kysymysmerkki, tuskinpa kuitenkaan ikuisesti.

      Järjestelmässä oleva suodatin ei ole ikuinen. Toimiessaan oikein eli poistaessa likahiukkasia kierrosta sen suodatuskyky ja öljyn läpäisykyky pienenee. Kun suodattimen läpäisykyky pienenee tarpeeksi, jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa. Joko öljy kiertää järjestelmässä suodattomana ohittamalla suodattimen ylipaineventtiilin kautta. Tai öljy ei pääse takaisin kiertoon tarpeeksi nopeasti ja riittämätön virtaus öljypumpulle aiheuttaa kavitaatio kulumista.

      Sami kertoikin ketjun alussa, että BMW suosittelee öljynvaihtoa raskaissa olosuhteissa 150 tkm:n välein. Samaa kertoi BMW suomen huoltoneuvoja, kun lopultakin suostui aiheesta puhumaan kanssani pari vuotta sitten. Pitäisin Suomen olosuhteita vähintään vaativina automaattivaihteistolle, joten olisiko tuo suositus sopiva vaihtoväli, mikäli öljyt haluaa vaihtaa.

      Comment

      • 525TDS Touring
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 483
        • Sahalahti

        #33
        Originally posted by Kajakki
        Olin katsovini tuosta (http://www.peterschmid.com/SD92-113.pdf) öljytaulokosta että tuota ESSO LT 71141:tä olisi vain 20 litran pöntöissä, en kait nyt sellaista ala raahaamaan
        Öljymääräksi ilmoitettiin hieman epäselvästi joko 9 tai 9.9 litraa.

        Minkäs vuoksi öljyn pitäisi olla nimenomaan Castrolia, Mobilia ja Shell Helixiä on tähän asti tullut käytettyä hyvin kokemuksin?
        Varaosamaailma (Tre) myy LT71141 litran pulloissa, itse kun olen vaihtanut, niin n. 5 litraa on vaihtunut. 10,8 kokonaismäärä.(5HP18/A5S310Z) Castrol on omien kokemusten mukaan parhaiten koneessa pysynyt öljy. Eri merkeissä, ei pelkästään Bemarissa.
        Ex-525TDSa Touring -98
        Ex-MB E220T CDi -02
        E61 520D -09
        F11 518d -16

        Comment

        • Kajakki
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 459
          • Helsinki

          #34
          Originally posted by 525TDS Touring
          Varaosamaailma (Tre) myy LT71141 litran pulloissa, itse kun olen vaihtanut, niin n. 5 litraa on vaihtunut. 10,8 kokonaismäärä.(5HP18/A5S310Z) Castrol on omien kokemusten mukaan parhaiten koneessa pysynyt öljy. Eri merkeissä, ei pelkästään Bemarissa.
          Tattis, eli Helsingin Varaosamaailmaan sitten öljyostoksille

          No jos tuota Castrolia uskaltaisi kokeilla vaihteeksi, mikä Castrolin öljy sopisi parhaiten, ajattelin 5W-40?
          e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3121
            • Välisuomi

            #35
            Originally posted by juster
            Tämä pitää paikkaansa tavallisilla esim. paperi- tai metallisuodattimilla. Jossa suodatus perustuu tietyn tiheyden omaavan yksinkertaisen suodatinmateriaalin läpäisemisen. Kun ISO 16889 mukaisessa testissä, ensimmäisellä suodatuskerralla vähintään 97,5 % tämän (5 µm) kokoisista hiukkasista poistuu kierrosta, voitaneen kutsua suodatinta absoluuttiseksi.
            Eikun ongelma oli tuo 98,X tms läpäisy, jonka jälkeen kaikki olisivat olleet "absoluuttisia" kun kuitenkin hydrauliikassa pyöritään servo- ja propoventtiileillä puhtaudessa joka vaatii kertasuodatuksella beta-arvoltaan nelinumeroisia lukuja (beta=1000 tarkoittaa että 1 partikkeli tuhannesta menee läpi). Siksi suodattimen hyvyys määritellään beta-arvolla ja voidaan jättää kokonaan tuo sana "absoluuttinen" pois (kun ei se tarkoita kuitenkaan mitään).
            ---

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3121
              • Välisuomi

              #36
              Originally posted by juster
              Kuinka kauan tämä lisäaineistus toimii halutulla tavalla, on kysymysmerkki, tuskinpa kuitenkaan ikuisesti.

              Järjestelmässä oleva suodatin ei ole ikuinen.

              Pitäisin Suomen olosuhteita vähintään vaativina automaattivaihteistolle, joten olisiko tuo suositus sopiva vaihtoväli, mikäli öljyt haluaa vaihtaa.
              Lisäaineistuksen toimimista voit seurata vain tietämällä mitä arvoja ko. öljyssä oli uutena, näistä joutuu mittaamaan viskositeetin, hapettumisen, likaisuuden, paineenskeston, vaahtoamisen ja korroosion lisäksi myös mitä alkuperäistä lisäaineistusta tiivistysten kannalta on jäljellä.

              Suodatin onkin se minkä vaihdolla on eniten merkitystä. Toisaalta jos vaihdat samalla öljytkin, saat sekä uusien öljyjen lian lisäksi myös laatikon laminaarisen virtauksen jättämät paskat uuteen suodattimeen (sekä kuivana käytön aiheuttaman kulumisen, jos vaihdat kaiken öljyn). Näin olet taas lähellä alkutilannetta, eli suodatin on melko täynnä. Silloin se suodattaa parhaiten mutta mainittu kavitointi voi olla vaarana. Muistaakseni tomaattilaatikoissa ei ole suodattimen ohitusventtiiliä (voin muistaa toki väärinkin).

              "Mikäli öljy haluaa vaihtaa"

              Tuo on nimenomaan se iso kysymys tässä aihealueessa. Mikäli öljyt HALUAA vaihtaa, ne on vaan vaihdettava. Se, onko tilalle laitettava öljy varmasti puhdasta tai onko se edes oikeaa laatua, ei tunnu montaa koti-mekaanikkoa vaivaavan. Jos vaihtaa koko tomaatin sisällön ja huuhtelee systeemin vanhasta öljystä (öljynjäähdytintä myöten) siten että se varmasti on huuhtoutunut, niin miten sen onnistuu tekemään käyttämättä prosessin aikana laatikkoa kuivana tai liian alhaisilla paineilla?

              Öljynvaihtaja saa siis uuden öljyn ja uuden suodattimen vastapainoksi riskin lyhenevästä laatikon iästä. Joskus riski toteutuu, joskus ei. Pääasia on kuitenkin se, että tämänkään tekstin lukijoista tai edes merkkihuoltajista suurin osa erota automaattilaatikon sisuskaluja ompelukoneesta. Tästä johtuen öljynvaihtoakaan ei tehdä ihan ajatuksella vaan luotetaan siihen että uusi öljy parantaa haavat. Kuinka moni tekee laatikon öljynvaihdon (öljypohjan propusta) 10 kertaa peräkkäin? Se olisi ainoa täysin turvallinen tapa ilman kuivakäyttöä. Lopulta suurin osa 10 litrasta olisi vaihdettu. Lopuksi sitten homma viimeisteltäisiin vaihtamalla suodatin uuteen. Tuskin kukaan tekee näin oikeasti. Mieluummin luotetaan "tuoreen öljyn voimaan" ja tehdään homma lyhyen kaavan mukaan.
              ---

              Comment

              • aapok
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 807
                • Liperi

                #37
                Lainataampas hiukan topiccia. Mitäpä olette mieltä, kannattaako noihin vanhempiin 5 hp 30 laatikkoihin mikä nyt omankin seiskan alla on vaihtaa noita öljyjä?
                -Aapo-

                520da touring Lci M-sport -07
                1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                Chevrolet Avalanche LTZ -09
                Sea Ray 230 sundancer -94

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3121
                  • Välisuomi

                  #38
                  Originally posted by aapok
                  Lainataampas hiukan topiccia. Mitäpä olette mieltä, kannattaako noihin vanhempiin 5 hp 30 laatikkoihin mikä nyt omankin seiskan alla on vaihtaa noita öljyjä?
                  Kannattaa, jos kyseiselle laatikolle on määritelty öljynvaihtoväli. Sehän näkyy huolto-ohjelmasta sekä siitä, onko lootassa poistoaukkoa ja täyttömahdollisuutta.

                  Ikiöljyt ja vaikea öljynvaihto on keksitty juuri kotimekaanikkojen sekä ammattitaidottoman huollon tuhojen välttämiseksi.
                  ---

                  Comment

                  • juster
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 624

                    #39
                    Totta kai öljyn vaihto voi mennä pieleen, sillä ei ole merkitystä itse suodattimen ja öljynvaihto tarpeelle. Pieleen menneellä öljyn vaihdolla on yksittäis tapauksessa merkitystä sen suorittajalle ja mahdollisesti sen teettäjälle. Tarkoitan tällä jos jonkin asian suorittaa väärin, ei se vaikuta itse teon motiiviin. Puhutaan täysin kahdesta eri asiasta eli öljyn ja suodattimen vaihto tarpeesta ja toisaalta itse vaihdon suorittamisesta.

                    Jos ei vaihteiston öljyjä vaihdeta koskaan ottaa varmasti toteutuvan riskin suodattimen tukkeutumisesta ja öljyn ominaisuuksien muuttumisesta. BMW on ottanut uuden linjan vaihto väleissä. Entinen ei vaihtoa vaihteiston ”elinikänä” on muuttunut lisä kaneetiksi tai 150 tkm. raskaissa olosuhteissa. Syitä miksi öljy + suodatin pitää vaihtaa, käsittelin aiemmin, ei niistä sen enempää.

                    Aikaisemmin jättämässä vinkissä öljynvaihto on suoritettu varsin asiallisesti kotikonstein. http://home.comcast.net/~vicent/trannye38.html Linkissä ei korosteta puhtautta tarpeeksi. Eikä sitä että mittaa vaihdettavan öljyn määrän ja lisää uutta oikeaa öljyä vähintään saman verran Kannattaa katsoa linkin kuvissa öljypohjassa olevaa metalli pitoista mönjää. Sitä on todella vähän näissä kuvissa, verrattuna niihin kahteen ikiöljyä käyttävään vaihteistoon, joihin olen itse vaihtanut öljyt. Veikkaankin tämän vaihteistoon öljyn ja suodattimen vaihdetun jo aikaisemmin.

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #40
                      Originally posted by -Tapi
                      Kannattaa, jos kyseiselle laatikolle on määritelty öljynvaihtoväli. Sehän näkyy huolto-ohjelmasta sekä siitä, onko lootassa poistoaukkoa ja täyttömahdollisuutta.

                      Ikiöljyt ja vaikea öljynvaihto on keksitty juuri kotimekaanikkojen sekä ammattitaidottoman huollon tuhojen välttämiseksi.
                      Itse asiassa näissä ikiöljylaatikoissa on aivan samanlaiset poisto ja täyttöaukot kuin niissä entisissä ei huoltovapaissa laatikoissa. Kumma juttu vaikka näihin pitää vaihtaa huolto-ohjelman mukaan öljyt, ei tästä vaihdon epäonnistumisesta varoitella miksi? Toimiikohan nämä vanhan hyvänajan laatikot jotenkin eri tavalla?

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3121
                        • Välisuomi

                        #41
                        Ei vaan Ne joissa on täyttöputki ja mittatikku sekä poistoproppu, niistä homma onnistuu kotikonstein (tosin vain pieni osa koko tilavuudesta). Vihreän lätkän laatikoissa se ei onnistu.

                        Tarkoitinkin juuri sitä että suodatin kannattaa vaihtaa! Öljyä vaihtuu samalla pieni osa mutta kokonaisesta öljynvaihdosta haaveilijoiden kannattaa tutustua paikallisen merkkiliikkeen tapaan vaihtaa öljyt. Mm. Laakkonen JKL ei ymmärrä siitä prosessistä höykäsen pöläystä vaikka sitä silloin tällöin tekeekin. Uudet lootat tulevat valmiiksi täytettyinä ilmeisesti heille.. Suurin osa vaihtajista tekee homman väärin.
                        ---

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #42
                          Mikä laatikko on '96:sen 523iA:n alla, ja kandeeko siihen vaihtaa öljyjä (140tkm ajettu) ?

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3121
                            • Välisuomi

                            #43
                            Originally posted by teropa
                            Mikä laatikko on '96:sen 523iA:n alla, ja kandeeko siihen vaihtaa öljyjä (140tkm ajettu) ?

                            Tero
                            Jos se on steptronic, niin vastaus tuli jo moneen kertaan (stepissä on "ikiöljyt"):

                            Kannattaa vaihtaa (+ suodatin) mutta jos olet epävarma vaihdon oikeasta suoritustavasta, älä ota riskiä.. 140 ei ole vielä mitään normaalikäytöllä. Jos se laukeaa 240 tkm:ssa, vika ei vielä silloinkaan olisi todennäköisesti estettävissä öljynvaihdolla. Jos se laukeaa 640 tkm.ssa, niin sitten voi jossitella.
                            ---

                            Comment

                            • juster
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 624

                              #44
                              BMW:llä oli 90-luvun vaihteessa automaattivaihteistoja joissa on öljynvaihtoväli ilmoitettu, muttei minkäänlaista mittatikkua yms. Aikaisemman laittamani linkissä on nimenomaan vihreällä tarralla varustettu ikiöljy laatikko. Kannattaa lukea myös linkissä esitetty laatikon öljyntäyttö ajatuksella. Ideanahan on tyhjentää öljypohja pariin kertaan käyttäen autoa välillä. Näin saadaan vaihdettua öljyistä suurempi osa, kuin pelkästään öljypohja kerran tyhjennettäessä.

                              Näissä ikiöljylaatikoissa on poisto ja täyttöaukot, aivan samalla tavalla kuin ennen vanhaan. GM:n valmistamista Dieseleissä käytetyistä A5S 390R laatikoista ei minulla ole tietoa. Ehkäpä jollain on parempaa tietoa näiden osalta.

                              Tässä on vielä linkki mitä öljyä zf suosittelee käytettäväksi omiin laatikoihinsa:


                              Tapin kanssa olen samaa mieltä, ettei kannata vaihtaa öljyjä, jos ei tiedä mitä on tekemässä. Mutta oikein suoritettu öljynvaihto lisää varmasti laatikon käyttöikää. Ja ainakin omalla kohdalla vaihteiston toiminta parani varsinkin kylmänä

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Olisi kyllä todella mukava tietää mitä vihreälätkäinen steptronic kestää Suomessa kilometrejä tehdassuosituksin ilman öljynvaihtoja ja mitä se laatikko kestää öljyjä vaihtamalla? Toisaalta sekin olisi mielenkiintoista tietää, mihin se matka konkreettisesti päättyy jos niitä öljyjä ei vaihdeta? Aika käsittämätöntä kuitenkin että ZF:n tasoinen ja kymmeniä miljoonia vaihdelaatikoita valmistanyt yritys satoine insinööreineen, ei tiedä että Suomeen toimitettuihin autoihin pitäisi ne oljyt pitäisikin vaihdella? Missä on se yksi kulumalla loppuunajettu steptronic Suomessa tai missä se on edes Saksassa? Minäkin kuitenkin tiedän kaksikin stepiä(toinen minulla varastossa) jotka öljyjen vaihdon seurauksena ovat kadottaneet ohjelmallisen vaihtokykynsä, todennäköisesti jonkin osan venttiilikoneistossa saadessa kuoren pisäpinnalta peseentyneen "kakkakikkareen" nieluunsa.
                                Se että Suomessa jossa laatikkojen rasitukset mm.Saksan tai Italian ajokulttuuriin verrattuna on pelkkää tyhjäkäyntiä, on ainakin minun mielestä erikoinen syy vaihdella niitä täällä useammin kuin esim.Saksassa?
                                Kosteushan ei juuri steptroniciin pääse tiivistymään koska kyse on suljetusta järjestelmästä johon ei pääse ilma, eikä siinä oleva kosteus siis pääse laatikkoon tiivistymään. Tämä on ehdoton edellytys jotta laatikosta voidaan yleensä tehdä ikiöljyinen. Joka tapauksessa jokaisen uuden/pesevän öljylitran laatikkoon saattaminen irroittaa laatikon kuoriin/nurkkiin sedimentoitunutta kytkinpinnoista irronnutta sakkaa, sekä tämän sakan seassa silminkin nähtävää metallipurua uudelleen laatikon öljyn kiertoon joka seinämiltä huuhtoutuessaan ehtii laakeri+kytkinpinnoille sekä mahdollisesti venttiilikoneistoon ennen suodattimeen joutumistaan. Eli se sakan seassa oleva metalli joka on sedimentoitunut laatikon sisäpinnalle, nurkkiin/onteloihin on öljyn kierrossa melko pitkään kun tätä laatikon sisällä roiskuvaa öljyä tunkeutuu yläkautta pakoille/laakereille. Eli jokaisen öljynvaihdon=osahuuhtelun yhteydessä liikkeellä on rojua melkoinen määrä ennenkuin suodatin saa muutaman tuhannen km:n ajolla ainakin suurimmat kikkareet napattua.
                                Tiedän kuitenkin ainakin yhden Italialaisen e46 -98 320 farkun jolla on ajettu
                                lähes 500tkm ilman ensimmäistäkään öljynvaihtoa laatikkoon(suomessa kilsoja tullut n.150tkm) ja tätä autoa ajaneena voin luvata että laatikon toiminnassa ei ollut pienintäkään valittamista?
                                Eli niin kauan kunnes löytyy yksikin loppuunajettu steptronic siitä syystä että siihen ole vaihdeltu öljyjä ja ainakin niin kauan kunnes öljyjen vaihdossa vioittuneiden laatikoiden osuus on suurempi niin pitäydyn ainakin itse tästä "offensiivista". Kukin saa toki tässäkin toimia uskonsa mukaan ja parhaalla katsomallaan tavalla.

                                Comment

                                Working...
                                X