523:n takaovi ei aukea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J-Ho
    Newbiemmer
    • Mar 2015
    • 11
    • Turku

    523:n takaovi ei aukea

    Tervehdys tällekin foorumille!

    Tuli hankittua työ- ja harrasteautoksi tuollainen E39 ja pienten kosmeettisten "harrastuskohteiden" lisäksi autossa on yksi todella ikävä "haaste"!

    Kuskin puolen takaovi ei aukea sisältä eikä ulkoa. Edellisen omistajan mukaan ovi aukesi vielä sisältä (vaijeri?), mutta sitten oli mennyt lapsilukko päälle ja nyt kiinni on ja pysyy.

    Koko aamuyön tässä foorumia selailleena löysin sellaista tietoa, että ovipahvia ei saisi irti oven kiinni ollessa, paitsi repimällä se kappaleiksi.

    Apua siis kaivataan, jos jollakin on vinkkiä ei-väkivaltaiseen purkuoperaatioon.

    KIITOS!!!
  • BaTTman
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 70
    • Pirkanmaa

    #2
    Eikös sen lapsilukon pidä estää ettei aukea sisältä. Mutta ulkoa kyllä?

    Comment

    • MaxSound
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2009
      • 255
      • Kajaani

      #3
      Kokeileppa painaa ovea kevyesti kiinni ja samalla käytä kahvaa tosi kevyellä ja rauhallisella liikkeellä. Minulla temppuilee toisen takaoven ulkokahva, mutta aukeaa kun muutaman kerran yrittää nätisti. Pitäisi joskus purkaa se. :think
      E39 525DA Touring -01, 540tkm

      Comment

      • pirtu team
        Newbiemmer
        • Sep 2004
        • 18
        • nilsiä

        #4
        vaijeri jumissa, eli mekanismi ulkokahva "auki asennossa"
        ps. löytyy ehjä sininen oviverhoilu =)

        Comment

        • J-Ho
          Newbiemmer
          • Mar 2015
          • 11
          • Turku

          #5
          Joo, yritin työntää, vetää, nostaa ja laskea samalla kun koitin varovasti vetää kahvasta. Sitten samat toimet rivakasti, ei onnistumista!

          Voi *keleen *kele! Nyt pitää laittaa aivoriihi pystyyn ja miettiä miten sen ovipahvin saisi vähimmillä vaurioilla pois.

          Vai mahtaako sinne päästä jotenkin "murtautumaan", siis ujutettua vaikka pesulahenkarin ikkunan raosta ja saisi siten tarvittavan määrän liikettä aikaiseksi?

          PS. pirtu team, sisusta on musta, kiitos kuitenkin...

          Comment

          • jpalvima
            Bimmer Rookie
            • Dec 2008
            • 53
            • Hämeenkyrö City

            #6
            Originally posted by J-Ho View Post
            Joo, yritin työntää, vetää, nostaa ja laskea samalla kun koitin varovasti vetää kahvasta. Sitten samat toimet rivakasti, ei onnistumista!

            Voi *keleen *kele! Nyt pitää laittaa aivoriihi pystyyn ja miettiä miten sen ovipahvin saisi vähimmillä vaurioilla pois.

            Vai mahtaako sinne päästä jotenkin "murtautumaan", siis ujutettua vaikka pesulahenkarin ikkunan raosta ja saisi siten tarvittavan määrän liikettä aikaiseksi?

            PS. pirtu team, sisusta on musta, kiitos kuitenkin...
            Etuoven saa avattua keskitolpan kautta mutta takaovi näyttää olevan vaikeampi tapaus:

            This how to covers opening a locked door that has a ceased actuator and a how to on replacing a bad rear door actuator. Ok, so for the past 4 months or so I have had my drivers rear door actuator out. It wouldn't lock or unlock, and the actuator was ceased in the lock position. In this case I was


            "BE ADVISED, YOU WILL MOST LIKELY DAMAGE THE DOOR PANEL BY DOING THIS, THIS METHOD SHOULD BE CONSIDERED A LAST RESORT

            First start by removing the rear seat bottom portion. This can be done by pushing in on the seat cushion towards the back of the car. Once it is free lift it and remove it from the vehicle. Crawl into the back seat area on the side that does open and start the standard door panel removal procedures.

            -Remove the screw behind the inside door handle, remove the side small quarter window curtain if so equipped, remove the chrome trim on the top of the door panel for the quarter window.

            Once all of these are removed I grabbed the door panel firmly by the map pocket and the door pull and gave it a few really hard tugs until it was free. It is not easy to do because the door rubber seal on the body of the car over laps the door panel and you will have to pull the panel past the door rubber. Once the panel is free of the door lift it up and remove the connectors for the tweeter, ash tray, lower door panel light, and window switch as you would normally take off the door panel. Work the inside door handle through the panel opening. Then take the panel out of the car and set it aside.

            Comment

            • J-Ho
              Newbiemmer
              • Mar 2015
              • 11
              • Turku

              #7
              Melkein alkaa olla tilanteessa CONSIDERED A LAST RESORT.

              Kertokaas tietäjät vielä, että tämä lukkomekanismi toimii siis sähköisesti ja nyt ovi siis "on olevinaan" lukitussa tilassa? Siellä ei siis voi olla mitään "vipu luiskahtanut pois" tms.?

              Siis oven lukitusnappula näyttäisi liikkuvan ylös ja alas normaalisti. :think

              Comment

              • jaska120
                Newbiemmer
                • Dec 2014
                • 28
                • Kittilä

                #8
                Ymmärsinkö oikein viimeisestä viestistäsi, että keskuslukitus ei avaa lukkoa, vaan ovi on koko ajan lukossa?

                Comment

                • jpalvima
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2008
                  • 53
                  • Hämeenkyrö City

                  #9
                  Originally posted by J-Ho View Post
                  Melkein alkaa olla tilanteessa CONSIDERED A LAST RESORT.

                  Kertokaas tietäjät vielä, että tämä lukkomekanismi toimii siis sähköisesti ja nyt ovi siis "on olevinaan" lukitussa tilassa? Siellä ei siis voi olla mitään "vipu luiskahtanut pois" tms.?

                  Siis oven lukitusnappula näyttäisi liikkuvan ylös ja alas normaalisti. :think
                  No itse lukko pelaa hyvinkin mekaanisesti, mutta siinä kyljessä on pieni servo joka liikuttelee lukkomekanismin ( sellainen n röökiaskin kokoinen, mutta litteämpi laatikko) vipua. Eli kun auto lukitaan, jokaisesta lukosta kuuluu surinaa kun servo laittaa ovet lukkoon. Tässä tilassa kun ollaan, ei ulkokahvasta nyppiminen vaikuta mitenkään. Kun lukitus avataan, servo liikuttaa vipstaakia niin että ulkokahva avaa oven. Jos ovi on lukossa niin sisäkahvasta pitäisi ensin lukkonapin nousta ja toisella "vedolla" ovi aueta.

                  Mulla levähti etuoven lukkoservo kesken liikerataansa siten että vipu jäi puoliväliin....ja silloin ei ovi aukea kummastakaan kahvasta. Se vipu jota servo liikuttaa jää käytännössä servon sisälle = ei mitään toiveita saada henkarilla tms auki. Muutenkin kun tuota lukkosysteemiä katseli tarkemmin niin aika murtovarmaksi on e39 suunniteltu



                  Jos oven lukkomekanismistä ei kuulu mitään kun rämpyttää keskuslukkoa päälle/pois, veikkaisin että servovika. En keksi äkkiseltään että lapsilukko menisi jotenkin itsestään päälle ja vielä siten ettei aukea ulkoa ( kuten tuossa jo kyseltiinkin)
                  Last edited by jpalvima; 01-04-2015, 10:37. Reason: typo

                  Comment

                  • J-Ho
                    Newbiemmer
                    • Mar 2015
                    • 11
                    • Turku

                    #10
                    On nämä BMW:t kyllä nykyään mielenkiintoisia vempaimia! Silloin "vanhaan hyvään" aikaan 1502:ni sai pikakorjattua melkein ruuveilla, jesseteipillä ja jekkulangalla!

                    Tuo on hyvä kuva, kiitos! Ajattelin jos olisi ensin hajonnut ulkokahvan avauskaapeli (kuvassa nro. 16) ja sitten jos on lapsilukko laitettu päälle (?) tai sitten se sisäkahvan vaijeri (17) on mennyt pas*aksi. Sillä oven avaus on onnistunut sisältä sen jälkeen kun ulkoa enää ei ovea saanut auki.

                    Noh, pitää kuitenkin ottaa kuskin penkkikin pois (perseellä hinkattu puhki ja vaihdan sen) niin kuskin paikalta toinen olisi voinut avustaa kaikilla mahdollisilla tavoilla -->

                    Muistaisi vaan ottaa tarpeeksi ajoissa akun irti...

                    Comment

                    • jaska120
                      Newbiemmer
                      • Dec 2014
                      • 28
                      • Kittilä

                      #11
                      Itselläni oli ostaessani sama vika. Maaliskuussa ostin auton ja ovi aukesi itsestään ensimmäisen kerran vasta huhtikuussa. Ryntäsin heti kl-varaosiin, ostin uuden servon ja vaihdoin sen. Nyt on toiminut moitteetta.

                      Pitää olla tuuria, kun riittävästi keskuslukkoa renkkaa, aukee liikkuu servo jossain välissä oikeaan kohtaan. (Olettaen tietysti, että servo ei ole täysin pimeä.)

                      Comment

                      • Simulation
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2013
                        • 65
                        • Finland

                        #12
                        Itsellä oli sisäkahvan päästä avausvaijerin ulkokuori pompannut irti hahlostaan, niin ulkokahva liikutteli vain ulkokuorta. Laitoin ulkokuoren talvella paikalleen mutta kaveri avas viime viikolla takaoven niin jälleen sama ongelma. Pitää tällä kertaa liimata se ulkokuori hahloonsa... :think Eli vika ei välttämättä ole iso mutta tuo lapsilukko tuo kyllä oman haasteensa. Toivottavasti saat ovipahvin kohtuullisen ehjänä pois

                        Comment

                        • jpalvima
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 53
                          • Hämeenkyrö City

                          #13
                          Originally posted by J-Ho View Post
                          On nämä BMW:t kyllä nykyään mielenkiintoisia vempaimia! Silloin "vanhaan hyvään" aikaan 1502:ni sai pikakorjattua melkein ruuveilla, jesseteipillä ja jekkulangalla!

                          Tuo on hyvä kuva, kiitos! Ajattelin jos olisi ensin hajonnut ulkokahvan avauskaapeli (kuvassa nro. 16) ja sitten jos on lapsilukko laitettu päälle (?) tai sitten se sisäkahvan vaijeri (17) on mennyt pas*aksi. Sillä oven avaus on onnistunut sisältä sen jälkeen kun ulkoa enää ei ovea saanut auki.

                          Noh, pitää kuitenkin ottaa kuskin penkkikin pois (perseellä hinkattu puhki ja vaihdan sen) niin kuskin paikalta toinen olisi voinut avustaa kaikilla mahdollisilla tavoilla -->

                          Muistaisi vaan ottaa tarpeeksi ajoissa akun irti...

                          Sisäkahva lähtee helposti pois paikoiltaan ja toki sinne voi vilkaista peilillä tms jos esim lapsilukon ( sikäli että ovi on lapsilukossa) saa sämpylöityä kahvanreiän kautta auki

                          Tässä on brittiläinen metodi ovenaukaisuun, ehkä nämä meidän metodit on hieman hellävaraisempia

                          Comment

                          • J-Ho
                            Newbiemmer
                            • Mar 2015
                            • 11
                            • Turku

                            #14
                            Kiitos, yritys tulee olemaan kova!

                            Pitää myös muistaa ottaa varmuudeksi kamera mukaan ja tallentaa epic failure tai loistava lopputulos kameralle.

                            Comment

                            • Ha2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1786
                              • Oulu

                              #15
                              Sen takaovipahvin saa irti rikkomatta yhtään mitään. Ovipahvin koristelista irti, ovipahvin yläreuna irti, ikkuna alas ja ikkunan tiiviste irti, takapenkin selkänoja ja selkänojan sivupala irti. Sen jälkeen ovipahvi lähtee irti vääntelemällä mutta ehjänä. Sitten ikkuna ylös ja käsi oven sisään ja pitkällä meisselillä työntää servon ohjaaman lukon vivun oikeaan asentoon ja ovi aukeaa kahvasta ulkoa. Sitten lukko irti ja uuden servon vaihto ja kasaus. Olen tuon kerran tehnyt ex-39:iin ja mitään ei mennyt rikki.
                              Last edited by Ha2; 05-04-2015, 20:43.
                              E61 525d LCI

                              Comment

                              Working...
                              X