Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring takajousien vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hane74
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 5

    e39 touring takajousien vaihtaminen

    Moro,

    Onko kellään kokemusta takajousien vaitamisesta e39 touringiin (520i). Eli mitä osaa autosta pitää purkaa, jotta takajousen saa ulos?

    Vaihdoin vastikään 520i touringiin madallusjouset ja samalla uudet iskarit. En vaan siinä iskarien irrottamisen jälkeen keksinyt, mitä osaa olisi vielä pitänyt purkaa enemmän, jotta ripustuksia olisi saanut tulemaan niin alas, että jousi olisi tullut suosiolla ulos. Jäi sitten takapäähän vanhat jouset :(

    Tietenkin jousen olisi saanut vaihdettua, jos olisi ollut sellaiset puristimet, jotka olisi sinne mahtuneet, mutta niitä ei sillä hetkellä ollut saatavilla. Pitääkö jousi ottaa pois puristimilla vai onko olemassa jokin helpompi/oikea keino (iskarin toinen pää pitää tietenkin olla silloin irti)?
    - Hane -
  • loyal
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 1480
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by Hane74
    Moro,

    Onko kellään kokemusta takajousien vaitamisesta e39 touringiin (520i). Eli mitä osaa autosta pitää purkaa, jotta takajousen saa ulos?

    Vaihdoin vastikään 520i touringiin madallusjouset ja samalla uudet iskarit. En vaan siinä iskarien irrottamisen jälkeen keksinyt, mitä osaa olisi vielä pitänyt purkaa enemmän, jotta ripustuksia olisi saanut tulemaan niin alas, että jousi olisi tullut suosiolla ulos. Jäi sitten takapäähän vanhat jouset :(

    Tietenkin jousen olisi saanut vaihdettua, jos olisi ollut sellaiset puristimet, jotka olisi sinne mahtuneet, mutta niitä ei sillä hetkellä ollut saatavilla. Pitääkö jousi ottaa pois puristimilla vai onko olemassa jokin helpompi/oikea keino (iskarin toinen pää pitää tietenkin olla silloin irti)?
    Eli mä vaihdoin itse noi ja oli sama ongelma. Hermot meni ja vasara lenti moneen kertaan. Rälläkkä käteen ja edelliset jouset poikki.
    Uudet menee sinne kyllä muistaakseni ihan laittamalla, ei helposti, mut seisoo sen tukivarren päällä ja toinen avittaa vääntämistä kangella... Olisikohan ollut noin...

    Comment

    • Mauritius
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 327
      • KRS

      #3
      Itse pitäis myös vaihtaa noi takapään jouset pian niin jatketaan nyt vanhaa topiccia.

      Elikkä onko kukaan onnistunut vaihtamaan noita jousia ilman vasaraa, kankea, kaasupilliä, rälläkkää jne.?

      Jostain luin että pitäisi irrottaa jarrusatulat, pakoputken ja sitten lopuksi tiputtaa perää alaspäin että nuo saisi nätisti vaihdettua, mutta onko tosiaan näin? Luulis olevan joku helpompi konsti kuin esim. puristaa jousen paikanpäällä kasaan jos vain on tilaa. Pitäis varmaan joku päivä tutkia noita jousia tarkemmin ja katsoa miltä näyttää.

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        BMW:n ohje on tosiaan, että takakelkkaa tiputetaan alaspäin siltäpuolelta miltä ollaan jousia vaihtamassa. Eli tosi simppeli homma jos nosturi mahdollisuus ja vaihdelaatikkonosturi. Satulat irti, iskarit alapäistä ja vähän löysiä abs anturien johtokiinnikkeistä sekä pakoputken taka kannattimesta niin johan alkaa homma onnistaa.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • janihannula
          BTCF Member
          • Jun 2006
          • 740
          • https://t.me/pump_upp

          #5
          Itse vaihdoin onnistuneesti jouset taakse eksoottisella liinatyylillä.

          Elikä hallitunkilla takanurkka ylös. Rengas pois. Sitten kiersin kapeaa liinaa jouset ylimän ja alimman mahdollisen kiereen kautta kaksi rinkiä (kaksi liinapatenttia jousta kohden, eli molemmille puolille tasaisen puristuksen mahdollistamiseksi).

          Sitten pullotunkilla takaripustuksen alta nostin niin korkealle kuin mahdollista (ettei aivan nousen irti kynnyksesta nostavasta hallitunkista). Tällöin jousi on mahdollisimman lyhyenä.

          Sitten ei muuta kun liinan molemmista päistä vetäen, ottetaan löysät pois liinasta ja solmitaan liina umpisolmuun. Nyt kun päästetään pullotunkki alas niin jousi jää liinojen varaan puristuksiin sopivan mittaiseksi otettavaksi pois tilastaan. Sitte jousipuristimet jousen ympärille, pieni kiristys ja liina irtonaisesta jousesta pois.

          Uusi madallus jousi puristimilla kasaan (suurinpiirtein saman pituiseksi, kuin oli se pois otettu jousi liinoilla puristettuna), ja taas liinat ympärille kunnolla molemmille puolille tasaisen puristuksen saamiseksi ja umpisolmuun. Jousipuristimet pois ja sitten jousi paikalleen autoon. Taas napa maksimiin ylös pullotunkilla, ja varovainen liinojen solmujen avaus niin jousi hakee paikkansa erittäin vaivattomasti. Pullotunkki alas niin avot, ekanurkka olisikin jo vaihdettuna. Kun liina on kierretty jousen ympärille tuplana ja avaa toisen niistä umpisolmun solmuista, jousi lähtee pitenemään hallitusti ja hitaasti. Ei pääste pamahtamaan kerralla .

          Tämä toistetaan toiselle puolle, niin takajouset onkin vaihdettu.

          olikohan vaikeasti selostettu .

          Kysykää toki tarkennusta jos tarvii.
          https://t.me/pump_upp

          Comment

          • HUI
            Banned
            • Nov 2006
            • 187

            #6
            SAMA ONGELMA . ITSE OTIN ISKARIN ALAPULTIN IRTI, RÄLLÄKÄLLÄ VANHA JOUSI POIKKI . MADALLUSJOUSEN SAIN KANGELLA SURVOTTTUA PAIKALLEEN

            Comment

            • Mauritius
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 327
              • KRS

              #7
              Originally posted by janihannula View Post
              Itse vaihdoin onnistuneesti jouset taakse eksoottisella liinatyylillä.

              Elikä hallitunkilla takanurkka ylös. Rengas pois. Sitten kiersin kapeaa liinaa jouset ylimän ja alimman mahdollisen kiereen kautta kaksi rinkiä (kaksi liinapatenttia jousta kohden, eli molemmille puolille tasaisen puristuksen mahdollistamiseksi).

              Sitten pullotunkilla takaripustuksen alta nostin niin korkealle kuin mahdollista (ettei aivan nousen irti kynnyksesta nostavasta hallitunkista). Tällöin jousi on mahdollisimman lyhyenä.

              Sitten ei muuta kun liinan molemmista päistä vetäen, ottetaan löysät pois liinasta ja solmitaan liina umpisolmuun. Nyt kun päästetään pullotunkki alas niin jousi jää liinojen varaan puristuksiin sopivan mittaiseksi otettavaksi pois tilastaan. Sitte jousipuristimet jousen ympärille, pieni kiristys ja liina irtonaisesta jousesta pois.

              Uusi madallus jousi puristimilla kasaan (suurinpiirtein saman pituiseksi, kuin oli se pois otettu jousi liinoilla puristettuna), ja taas liinat ympärille kunnolla molemmille puolille tasaisen puristuksen saamiseksi ja umpisolmuun. Jousipuristimet pois ja sitten jousi paikalleen autoon. Taas napa maksimiin ylös pullotunkilla, ja varovainen liinojen solmujen avaus niin jousi hakee paikkansa erittäin vaivattomasti. Pullotunkki alas niin avot, ekanurkka olisikin jo vaihdettuna. Kun liina on kierretty jousen ympärille tuplana ja avaa toisen niistä umpisolmun solmuista, jousi lähtee pitenemään hallitusti ja hitaasti. Ei pääste pamahtamaan kerralla .

              Tämä toistetaan toiselle puolle, niin takajouset onkin vaihdettu.

              olikohan vaikeasti selostettu .

              Kysykää toki tarkennusta jos tarvii.

              Tätä konstia pitää kyllä kokeilla!

              Comment

              • Terokum
                Bimmer Rookie
                • Oct 2020
                • 95
                • Riihimäki

                #8
                Voisiko joku näyttää vaikka realoem kuvilla mitä pitää avata että tukivarsi putoaa sen verran jotta jousen saa pois ja uuden paikalleen

                Comment

                • Terokum
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2020
                  • 95
                  • Riihimäki

                  #9


                  eli mitä irti tästä

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎