Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aurauskulmat ja ohjaus e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jurgen71
    Newbiemmer
    • Apr 2015
    • 7
    • Kontiolahti

    Aurauskulmat ja ohjaus e39

    Hei,
    olen uusi jäsen täällä ja ensimmäinen äskettäin hommattu BMW-autoni on 530 da tour. 2001, sport-alustalla. Tosin BMW:n mp tallista löytyy
    Ensikokemukset BMW autosta on mukavat ja yleisilme miellyttävä.
    Koskas autolla on ikää ja kilometrejä, niin jotakin ongelmaa löytyy.
    Ongelmat löytyvät alustan ja ohjauksen puolelta. Ohjaus on huterahko ja yli 100 kmh ajettaessa alkaa tutina. Tutina pieneni siirryttäessä kesärenkaisiin Yokohama 205 60 16, Talvirenkaat olivat samankokoiset.
    Tässä keväällä ja kesällä on tarkoitus tarttua noihin ongelmiin. Alustan ja ohjauksen ongelmista löytyy keskustelua ja sieltä olen jo ensituntumaa hakenut.
    Nyt ottaisin kuitenkin mielelläni vastaan kommentteja aurauskulman säädöistä ymmärtäviltä liitteessä näkyviin tuloksiin ja muiltakin alustaan ja ohjaukseen liittyviä vinkkejä. Arvot on mittatuttanut edellinen omistaja marraskuussa.
    Jos lukemat antaisivat joitakin vastauksia ongelmiin? Vai ovatko arvot sitten aivan kohdallaan?
    Attached Files
    Last edited by Jurgen71; 19-04-2015, 07:47.
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by Jurgen71 View Post
    Hei,
    olen uusi jäsen täällä ja ensimmäinen äskettäin hommattu BMW-autoni on 530 da tour. 2001, sport-alustalla. Tosin BMW:n mp tallista löytyy
    Ensikokemukset BMW autosta on mukavat ja yleisilme mrenkaaseen..
    Koskas autolla on ikää ja kilometrejä, niin jotakin ongelmaa löytyy.
    Ongelmat löytyvät alustan ja ohjauksen puolelta. Ohjaus on huterahko ja yli 100 kmh ajettaessa alkaa tutina. Tutina pieneni siirryttäessä kesärenkaisiin Yokohama 205 60 16, Talvirenkaat olivat samankokoiset.
    Tässä keväällä ja kesällä on tarkoitus tarttua noihin ongelmiin. Alustan ja ohjauksen ongelmista löytyy keskustelua ja sieltä olen jo ensituntumaa hakenut.
    Nyt ottaisin kuitenkin mielelläni vastaan kommentteja aurauskulman säädöistä ymmärtäviltä liitteessä näkyviin tuloksiin ja muiltakin alustaan ja ohjaukseen liittyviä vinkkejä. Arvot on mittatuttanut edellinen omistaja marraskuussa.
    Jos lukemat antaisivat joitakin vastauksia ongelmiin? Vai ovatko arvot sitten aivan kohdallaan?
    Itse lähtisin kyllä ensiksi hakemaan vikaa renkaista. Noin kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat ovat väkisin huterat tämän kokoisessa autossa. 225/55-16 on ihan minimi koko, mutta mielellään vaihto 17" vanteeseen ja 235/45 renkaaseen. Alustan kulmissa en kyllä huomaa mitään hälyyttävää tämän kokoluokan rengasta käytettäessä.

    Edit. Katoppa vielä kantavuusluokka renkaan sivusta? Ei taida kaikissa tuon kokoisissa riittää edes kantavuus e39:iin.
    Last edited by markok; 18-04-2015, 18:18.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Jurgen71
      Newbiemmer
      • Apr 2015
      • 7
      • Kontiolahti

      #3
      Originally posted by markok View Post
      Itse lähtisin kyllä ensiksi hakemaan vikaa renkaista. Noin kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat ovat väkisin huterat tämän kokoisessa autossa. 225/55-16 on ihan minimi koko, mutta mielellään vaihto 17" vanteeseen ja 235/45 renkaaseen. Alustan kulmissa en kyllä huomaa mitään hälyyttävää tämän kokoluokan rengasta käytettäessä.

      Edit. Katoppa vielä kantavuusluokka renkaan sivusta? Ei taida kaikissa tuon kokoisissa riittää edes kantavuus e39:iin.
      Kiitos vastauksesta.
      Kantavuusluokka 92. Yokohama Bluearth AE50. Liikkeessä kertoivat, että riittää?
      Täytynee seuraavaksi kyllä miettiä tuota 225 55 16 settiä.
      Päääsin kokeilemaan 18 tuumaisilla malalla profiililla. Ei meinannut tiellä pysyä, kun urat vei sinne sun tänne. Mutta jämäkkyyttä kyllä taisi enemmän olla.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Jurgen71 View Post
        Kiitos vastauksesta.
        Kantavuusluokka 92. Yokohama Bluearth AE50. Liikkeessä kertoivat, että riittää?
        Täytynee seuraavaksi kyllä miettiä tuota 225 55 16 settiä.
        Päääsin kokeilemaan 18 tuumaisilla malalla profiililla. Ei meinannut tiellä pysyä, kun urat vei sinne sun tänne. Mutta jämäkkyyttä kyllä taisi enemmän olla.
        Kyllä tuo 92 kantavuudessa juuri taitaa riittää. Jos on vedellyt urissa 18" renkailla niin joko kulmat ovat olleet pielessä tai renkaat ovat olleet sopimattomat suomen teille. Kyllä oma entinen e39 meni kuin juna 235/40, 265/35-18 renkailla. Tuo 17" olisi kuitenkin omasta mielestä se paras kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14504
          • Oulu

          #5
          Kyllä toi 2astetta camberia alkaa olla liikaa jo 16" renkaallekkin. Kannattaa vähintäänki vetää ohjearvon minimiin.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10080
            • KVLA

            #6
            No eipä nuo etu-camperitkaan ihan mallillaan ole.Onko renkaissa riittävästi paineita noille pullakumeille?Jos ei,niin varmasti huojuu,oli kulmat sitten missä hyvänsä.

            Comment

            • Jurgen71
              Newbiemmer
              • Apr 2015
              • 7
              • Kontiolahti

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              No eipä nuo etu-camperitkaan ihan mallillaan ole.Onko renkaissa riittävästi paineita noille pullakumeille?Jos ei,niin varmasti huojuu,oli kulmat sitten missä hyvänsä.
              Löytyisköhän täältä Joensuun seudulta BMW:tä ymmärtävää rengaskiikettä aurauskulmien suhteen?

              Paineita 2.5 rengasliikkeen mukaan.

              Huojuva ohjaustuntuma (jonkun verran ohjauskorjauksia joutuu tekemään, mutta ei katastrofaalinen tilanne verrattuna 18 tuumaisiin, ihan ajettava onneksi, kun ei paremmasta tiedä.
              Toisena ongelmana siis tärinä yli 100 kmh vauhdissa.
              Tärinä ei tunnu niinkään ratissa vaan korissa, sen huomaa apukuskin penkistä ehkä parhaiten.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14504
                • Oulu

                #8
                Tuo korin tärinä johtuu mitä todennäköisemmin takakelkan puslista. Ne kun tuppaa näistä menemään, varsinkin isompikoneisista ja dieseleistä.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  No eipä nuo etu-camperitkaan ihan mallillaan ole.Onko renkaissa riittävästi paineita noille pullakumeille?Jos ei,niin varmasti huojuu,oli kulmat sitten missä hyvänsä.
                  Samaa katsoin etu cambereista, mutta ei taida hirveästi säätövaraa näissä olla jos ei itse ala modaamaan. Kovin paljon pystympään ei takarenkaitakaan oikein voi laittaa, että säilyisi suunnilleen asteen ero taakse. Mutta se minun pointti oli, että noilla pullakumeilla huojuntaa ei saa pois olipa kulmat mitkä hyvänsä.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by Jurgen71 View Post
                    Löytyisköhän täältä Joensuun seudulta BMW:tä ymmärtävää rengaskiikettä aurauskulmien suhteen?

                    Paineita 2.5 rengasliikkeen mukaan.

                    Huojuva ohjaustuntuma (jonkun verran ohjauskorjauksia joutuu tekemään, mutta ei katastrofaalinen tilanne verrattuna 18 tuumaisiin, ihan ajettava onneksi, kun ei paremmasta tiedä.
                    Toisena ongelmana siis tärinä yli 100 kmh vauhdissa.
                    Tärinä ei tunnu niinkään ratissa vaan korissa, sen huomaa apukuskin penkistä ehkä parhaiten.
                    Voisit kokeilla hieman isommilla rengaspaineilla auttaako. Niinkuin Zener jo sanoi niin takakelkan puslat kannattaa kyllä tarkastaa. Aiheuttaa helposti takapään tärinää joka näkyy selkeimmin penkin selkänojan heilumisena. Kuluneet puslat voi myös aiheuttaa levottomuutta ohjaukseen kun perä ei pysy linjassa.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Amex10
                      Bimmer Rookie
                      • May 2012
                      • 62
                      • Turku

                      #11
                      E39 on tautisen tarkka renkaista ja vanteista. Siitä, ettei rengas + vanneyhdistelmässä ole selkäheittoa yhtään. Ei siis yhtään. Selkäheitto näkyy esimerkiksi yksinajaessa vänkärinpenkin niskatuen tärinänä.

                      Useimmat rengasliikkeet eivät ole tottuneet tällaiseen tarkkuuteen ja lisäksi E39 raskaana autona helposti painauttaa vanteita soikeiksi, olipa ne sitten alkuperäiset tai tarvikkeet.

                      E39 on uraherkkä, mutta oikeissa säädöissä täysin siedettävä. Jos leveämmillä renkailla vetelee kovasti urissa, on säädöt pielessä.

                      Katso nyt ensimmäisenä rengasliikkeen kanssa renkaat oikein tarkasti niin, ettei niissä ole yhtään selkäheittoa ja ovat täysin tasapainossa. Jos vanteet ovat soiketa, niin Wheel Doctor Limingasta auttaa asiassa erittäin edullisesti ja tekee todella hyvää jälkeä.

                      Comment

                      • öpel
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 253
                        • ??????

                        #12
                        Jos auto ja alusta ovat ehjät, niin kyllä E39 menee kuin juna 205/60R16 rengastuksella, jos siis itse renkaat ovat laadukkaat. Minulla kesärenkaat tuossa koossa ja ei mitään valittamista, renkaat toki testivoittajat. Näillä on useasti lomailtu Autobaanalla ja tanakka tuntuma jatkuu aina 240 kmh vauhtiin, kovempaa ei auto kulje. Toki tarkemmpaa tuntumaa tiehen saa sitten leveämmällä ja matalemmalla läskillä, mutta sitten myös melu kaasvaa, jonka kyllä kuulee meidän karkeilla asfalteilla.

                        Katsastus ei löydä E39 alustasta väljää, ammattilainen löytää ja osaa vaihtaa tarvittavat puslat ja nivelet. Niin lähtee tutinat ja auto on kuin uusi ajaa. E39 on todella tarkka renkaiden tasapainotukselle, samoin pienikin heitto vanteessa tuntuu tutinana tai ratin tärinänä.
                        BMW 523i E39 MY1999

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Ja onhan ne vanteen ja navan tasopinnat puhdistettu? Tuo olisi ekana tarkistuslistalla ja pitäisi tehdä aina kun vaihtaa kesä/talvirenkaat.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Jurgen71
                            Newbiemmer
                            • Apr 2015
                            • 7
                            • Kontiolahti

                            #14
                            Kiitoksia tähänastisista vinkeistä.
                            Hyviä huomionarvoisia juttuja. Lähden helpoimmasta päästä pikkuhiljaa käymään läpi. Keväämmällä/kesällä sitten mahdollisia isompia syteemejä setvimään.

                            Jos vielä tulee lisähuomioita, niin laittakaa vain tulemaan.
                            Kerron sitten tuloksista, kun asiat tässä kevään mittaan etenee.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Jurgen71 View Post
                              Löytyisköhän täältä Joensuun seudulta BMW:tä ymmärtävää rengaskiikettä aurauskulmien suhteen?

                              Paineita 2.5 rengasliikkeen mukaan.

                              Huojuva ohjaustuntuma (jonkun verran ohjauskorjauksia joutuu tekemään, mutta ei katastrofaalinen tilanne verrattuna 18 tuumaisiin, ihan ajettava onneksi, kun ei paremmasta tiedä.
                              Toisena ongelmana siis tärinä yli 100 kmh vauhdissa.
                              Tärinä ei tunnu niinkään ratissa vaan korissa, sen huomaa apukuskin penkistä ehkä parhaiten.
                              Se ”huojuminen” johtuu alikokoisista renkaista, eli vähintään 17” kokoluokkaa alle (jos vetelee, alustakulmat väärät/vika EI ole renkaassa).
                              e39 kulkee oikeilla alustakulmilla ja kunnossa olevalla alustalla 18” renkaalla kuin juna...Suomen uraisilla teilläkin, joten vika EI OLE rengaskoossa.
                              Tässä tapauksessa siis varsinaisesta viasta johtuvat oireet peitetään 16”:n ”nuljukumeilla”.
                              Tutinat taas johtuu huoltamattomista / jumittavista jarruista ja huoltamattomista navan+levyjen tasopinnoista(ruostetta ja likaa välissä jolloin levy ei ole napaa vasten suorassa).
                              Tällä hetkellä alustakulmat täysin perseellään (eikä nyt puhuta ”aurauksista”).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎