memebuy23buy

Aurauskulmat ja ohjaus e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jurgen71
    Newbiemmer
    • Apr 2015
    • 7
    • Kontiolahti

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Se ”huojuminen” johtuu alikokoisista renkaista, eli vähintään 17” kokoluokkaa alle (jos vetelee, alustakulmat väärät/vika EI ole renkaassa).
    e39 kulkee oikeilla alustakulmilla ja kunnossa olevalla alustalla 18” renkaalla kuin juna...Suomen uraisilla teilläkin, joten vika EI OLE rengaskoossa.
    Tässä tapauksessa siis varsinaisesta viasta johtuvat oireet peitetään 16”:n ”nuljukumeilla”.
    Tutinat taas johtuu huoltamattomista / jumittavista jarruista ja huoltamattomista navan+levyjen tasopinnoista(ruostetta ja likaa välissä jolloin levy ei ole napaa vasten suorassa).
    Tällä hetkellä alustakulmat täysin perseellään (eikä nyt puhuta ”aurauksista”).
    Mikä ovat mielestäsi suurimmat ongelmat alustakulmien suhteen?

    Kunhan saan tarkastettua/ korjattua mahdolliset väljyydet, rengas/vanneongelmat, niin vien auton sitten alustan säätöön.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by Jurgen71 View Post
      Mikä ovat mielestäsi suurimmat ongelmat alustakulmien suhteen?
      Edessä aivan liikaa negatiivista camberia (myös takana kaikelle muulle kuin 16” vannekoolle). Näillä kulmilla vetelee jopa joillain 16” rengasmerkeillä ja silti ajettavuus jossain ilmatyynyaluksen ja kottikärryn välimaastossa.
      Yli 3bar rengaspaineet voisi hieman parantaa ajettavuutta, mutta silloin toki peitellään vain perusvikaa.

      Comment

      • Jurgen71
        Newbiemmer
        • Apr 2015
        • 7
        • Kontiolahti

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Edessä aivan liikaa negatiivista camberia (myös takana kaikelle muulle kuin 16” vannekoolle). Näillä kulmilla vetelee jopa joillain 16” rengasmerkeillä ja silti ajettavuus jossain ilmatyynyaluksen ja kottikärryn välimaastossa.
        Yli 3bar rengaspaineet voisi hieman parantaa ajettavuutta, mutta silloin toki peitellään vain perusvikaa.
        Tuo ilmatyynyalus on melko kuvaava kommenti. Tosin ei ajoifiilis onneksi ihan surkeat ole, mutta toivottavasti saan palaset loksahtelemaan, niin joskus saisi sen junamaisen fiiliksen esiin.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10114
          • KVLA

          #19
          Originally posted by markok View Post
          Samaa katsoin etu cambereista, mutta ei taida hirveästi säätövaraa näissä olla jos ei itse ala modaamaan.
          Etupäähän saa jo yläpään reikiä viilaamalla n.30min säätövaraa.Eli jos etupään saisi vaikka tuonne -30 minuuttia ja takapään jonnekkin -1.30 korville.Tällöin tuntuma olisi huomattavasti parempi.Toki alustassa ei saa olla yhtään välyksiä,eikä esim. pehmenneitä reaktiotangon puslia tms.Ennen seuraavaa säätöyritystä ainakin itse tekisin etupäähän säätövarat valmiiksi.Muuten tulee hukkareissu.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by Jurgen71 View Post
            Tuo ilmatyynyalus on melko kuvaava kommenti. Tosin ei ajoifiilis onneksi ihan surkeat ole, mutta toivottavasti saan palaset loksahtelemaan, niin joskus saisi sen junamaisen fiiliksen esiin.
            Kyllä se tällä hetkellä on oikeasti aika surkea e39:ksi, siis verrattuna siihen mitä se parhaimmillaan voi oikealla 17”-19" rengastuksella+oikeilla kulmilla ja kunnossa olevilla jarruilla+alustalla olla.
            Sinulta puuttuu vain suora vertailukohta, mutta ei e39:n alustaa ole turhaan pidetty maailman parhaana ja yhdestä parhaista vielä edelleenkin.
            Rikkinäisellä ja väärillä säädöillä olevalla alustalla, huoltamattomilla jarruilla ja 16” ”nuljukumeilla” päästään loppujen lopuksi todella kauaksi e39:in tarjoamasta potentiaalista.
            Parhaimmillaan se kuitenkin nostaa kaiken nähneelle konkarillekkin vieläkin ”tyhmän hymyn” naamalla joka kerran kun nokan tuuppaa pikatielle.
            Last edited by Hemi; 20-04-2015, 12:28.

            Comment

            • Poro
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 49

              #21
              Kulmien säätöapua tarvis omaan e39:iin. Autossa on 20" vanteet ja Eibachin 30/20-25 setti. Rengastus on 245/30-20 ja 285/25-20. Takarenkaat kuluu erittäin pieneltä alueelta ja aivan sisäreunoista.
              Hemi:n mielipiteen löysin jostain topikista missä neuvoksi tuli 18-20" kokoluokkaan tehtaan antamien camber toleranssiarvojen mahdollisimman toiseen laitaan laittaminen(mahdollisimman pystyyn) ja auraus mahdollisimman minimiin. Olisko kellään antaa niitä arvoja johon tähtäis siinä kulmien säätämisessä? Parin päivän päästä olis tarkoitus arpoa kulmia johonkin suuntaan.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by Poro View Post
                Kulmien säätöapua tarvis omaan e39:iin. Autossa on 20" vanteet ja Eibachin 30/20-25 setti. Rengastus on 245/30-20 ja 285/25-20. Takarenkaat kuluu erittäin pieneltä alueelta ja aivan sisäreunoista.
                Hemi:n mielipiteen löysin jostain topikista missä neuvoksi tuli 18-20" kokoluokkaan tehtaan antamien camber toleranssiarvojen mahdollisimman toiseen laitaan laittaminen(mahdollisimman pystyyn) ja auraus mahdollisimman minimiin. Olisko kellään antaa niitä arvoja johon tähtäis siinä kulmien säätämisessä? Parin päivän päästä olis tarkoitus arpoa kulmia johonkin suuntaan.
                20” renkailla e39:n takapään camber saa olla -1.15-1.25”-asteen välillä ja edessä tasan asteen vähemmän, eli -0.10-0.25”-asteen välissä. Edestä auraus nolliin.

                Comment

                • Poro
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 49

                  #23
                  Onko näiden e39:ien säätö todellakin näin vaikeaa?
                  Takapäähän sai -1.36 camberit eli jäi aika kauaksi siitä tavoitteesta.
                  Etupään oikea puoli jäi -1.30:een. Nyt täytyy vissiin mennä rakentamaan hyvää kaverisuhdetta rengasmyyjään

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10114
                    • KVLA

                    #24
                    Originally posted by Poro View Post
                    Onko näiden e39:ien säätö todellakin näin vaikeaa?
                    Takapäähän sai -1.36 camberit eli jäi aika kauaksi siitä tavoitteesta.
                    Etupään oikea puoli jäi -1.30:een. Nyt täytyy vissiin mennä rakentamaan hyvää kaverisuhdetta rengasmyyjään
                    Takapää ei ole oikeastaan kovinkaan pielessä.Mutta tuolla etupyörässä on jotain vammaa,jos tuo lukema pitää paikkansa.Varmasti kuluu kumit ja auto puoltaa.

                    Comment

                    • Poro
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2008
                      • 49

                      #25
                      Viime kesänä kun säädettiin kaverin pajalla autoa, niin saatiin arvot vasen -0.12 ja oikea -0.10. Autoa ei ole kolaroitu eikä ajettu mihinkään monttuun. Väljyyttä en ole mistään löytäny, mutta jostain syystä tuo nyt on vaan noin

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10114
                        • KVLA

                        #26
                        Originally posted by Poro View Post
                        Viime kesänä kun säädettiin kaverin pajalla autoa, niin saatiin arvot vasen -0.12 ja oikea -0.10. Autoa ei ole kolaroitu eikä ajettu mihinkään monttuun. Väljyyttä en ole mistään löytäny, mutta jostain syystä tuo nyt on vaan noin
                        Jos auto on oikeasti kunnossa,niin mittalaitteen kiinnitys ollut persiillään.Eihän tuota -1.30 asteen camperia muu selitä.

                        Comment

                        • Indigoah
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 103
                          • Oulu

                          #27
                          Itselläni sama homma viime keväällä. Uusien BC:n coilien jälkeen oikea etucamber näytti reipas -1.30 astetta ja vasen asteen vähemmän. Ihmeteltiin tilannetta ja kiitos sädettävien yläpäiden, säädettiin molemmat lähelle nollaa. Auton käytön meni aivan pieleen, haki uriin, ohjaus rauhaton jne.

                          Menin takaisin liikkeeseen ja säädettiin oikea puoli takaisin alkupisteeseen. Ajokäytös palasi takaisin erinomaiseksi, jopa todella matalalla alustalla ja läskeillä 235/275 19" kumeilla, sekä renkaat kuluivat tasaisesti.

                          Mainittakoon että auto oli kolaroimaton, alustaltaan ehjä, sekä suuntauslaitteet kunnossa ja kiinnitetty oikein. Ei näistä voi aina sanoa, että mikä on oikein ja väärin, melkoisia heittoja näyttää olevan ja silti homma toimii.
                          F11 530d M-Sport

                          ex.
                          E91, E61, E39, E46, E36

                          Comment

                          • Poro
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2008
                            • 49

                            #28
                            Eibachin jouset olen autoon vaihtanut ja se taitaakin olla ainut isompi muutos mitä siihen oon tehny. Ajettavuus tuli tämän viimeisimmän säätämisen jälkeen todella hyväksi. Ihmettelen vaan mikä tuota etupäätä alkoi kiukuttamaan, mutta katotaan mitä tuo auto nyt tekee renkaille.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Poro View Post
                              Eibachin jouset olen autoon vaihtanut ja se taitaakin olla ainut isompi muutos mitä siihen oon tehny. Ajettavuus tuli tämän viimeisimmän säätämisen jälkeen todella hyväksi. Ihmettelen vaan mikä tuota etupäätä alkoi kiukuttamaan, mutta katotaan mitä tuo auto nyt tekee renkaille.
                              Onko tukivarret kunnossa (en tarkoita välyksiä)? Siis ne eivät ole mitkään halpisosat joissa puslat muuttaa muotoaan yms.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Poro
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2008
                                • 49

                                #30
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Onko tukivarret kunnossa (en tarkoita välyksiä)? Siis ne eivät ole mitkään halpisosat joissa puslat muuttaa muotoaan yms.
                                No kun ei edes ole mitään halpis osaa, sehän tässä vähän mietityttääkin.
                                Voikohan etupyörän laakeri tehdä tuollasta? Se nyt ainoa jossa vois jotain sanomista ollakin. Ei tosin pidä ääntä, mutta ainoita osia joita ei ole vielä uusittu.

                                Comment

                                Working...
                                X