Announcement

Collapse
No announcement yet.

39 takapyörät vinossa, mitä osia vaihdetaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junnuka
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 51
    • Ypäjä- Suomen (melkein) Texas

    39 takapyörät vinossa, mitä osia vaihdetaan?

    Eli ongelmana on otsikon mukainen takapyörien vinous, kuluvat rajusti sisäreunoista. Autoa ei ole madallettu. Onko vaihdettavien osien listalla narinahelat vai puslat vai takalinkki (?) ("lautanen" jossa pitähkö tappi toisena) korjailemaan tarvis päästä että rengaskaupoille kehtaa mennä syksyn tullen, mutta varallisuus ei riitä siihen että haetaan selkärepullinen osia ja arvotaan.
    Kiitos kaunis
    Ypäjän hevos(voima)opisto..


    ex: E34 1.8/2.0
    Rakenteilla: E34 2.5/2.0/....
    Kesäkulkine: E32 3.0....
    Todellakin ex: E39 powered by diesel (vuotaasaatana)
    Mätäne pihalle ex: E34 toukka powered by diesel vuotaasaatana 2
    (Ei ikinä enää dieseleitä kiitos)
    Nykyinen maanteiden toivo: E34 2.5 miss on mun jouset edition
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10080
    • KVLA

    #2
    Ei sinne mitään osia tarvi vaihtaa,jos ei ole väljää.Auton alle vaan rohkeasti tutkimaan onko välyksiä.Ja jos alusta on timmi,niin ihan nelipyöräsuuntausella tulee kuntoon.

    EDIT: Kannattaa sitten lukaista foorumilta juttuja millaisiin arvoihin alusta kannattaa säädättää.
    Last edited by Heguli 31; 23-04-2015, 09:25.

    Comment

    • -kalevi-
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 507
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by junnuka View Post
      Eli ongelmana on otsikon mukainen takapyörien vinous, kuluvat rajusti sisäreunoista. Autoa ei ole madallettu. Onko vaihdettavien osien listalla narinahelat vai puslat vai takalinkki (?) ("lautanen" jossa pitähkö tappi toisena) korjailemaan tarvis päästä että rengaskaupoille kehtaa mennä syksyn tullen, mutta varallisuus ei riitä siihen että haetaan selkärepullinen osia ja arvotaan.
      Kiitos kaunis
      Jos ei väljää tunnu missään, niin pyöränkulmien säätöön ensimmäisenä

      E: hidas
      E87 118d
      E70 3.0d
      Ex: E36 M3
      Ex: E36 cabriolet m60b40
      Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
      Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

      Comment

      • junnuka
        Bimmer Rookie
        • Feb 2009
        • 51
        • Ypäjä- Suomen (melkein) Texas

        #4
        Eipä tuo katsastusmies ainakaan sanonu mistään väljästä mitään. Kehu vaan kovasti.. Mikäs ne auraukset sitten on muuttanut, kun ei niihin olla koskettu..
        Ypäjän hevos(voima)opisto..


        ex: E34 1.8/2.0
        Rakenteilla: E34 2.5/2.0/....
        Kesäkulkine: E32 3.0....
        Todellakin ex: E39 powered by diesel (vuotaasaatana)
        Mätäne pihalle ex: E34 toukka powered by diesel vuotaasaatana 2
        (Ei ikinä enää dieseleitä kiitos)
        Nykyinen maanteiden toivo: E34 2.5 miss on mun jouset edition

        Comment

        • Byge
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2013
          • 249
          • Oulu

          #5
          Narinahelat kannattaa ainakin syynätä. Itsellä auto söi sisälaidat renkaista ja narinaheloissa oli molemmin puolin reilu välys vaikka autossa oli tuore leima. Jostain syystä ei ollut mainintaa välyksistä, liekkö huomanneet ollenkaan... helojen vaihdon jälkeen peräpään outo vetely loppui ja renkaat kuluu normaalisti.
          Nykyiset:
          520i

          Entiset:
          316i
          520i

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Katsastusmiehet ei löydä välyksiä E39 alustasta, joten siihen ei kannata luottaa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8973
              • Kellokoski

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Katsastusmiehet ei löydä välyksiä E39 alustasta, joten siihen ei kannata luottaa.
              +1

              Narinaheloista on hyvä aloittaa..
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1767
                • vihti

                #8
                Onko etuakselilla ne etummaisten tukivasien puslat loppu jos esim. Pyöränpultteja jälkikiristäessä pyörä liikahtaa eteen ja taakse ehkä 0,5cm, kynnyksen yli kun keula putoaa tielle niin kolahtaa mutta etupyöriä ilmassa ravistaessa ei välyksiä tuntunut olevan.
                E39 523i Turbo

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by junnuka View Post
                  Eipä tuo katsastusmies ainakaan sanonu mistään väljästä mitään. Kehu vaan kovasti.. Mikäs ne auraukset sitten on muuttanut, kun ei niihin olla koskettu..
                  Kyse ei ole ”aurauksista”, vaan camberista eli renkaan pystykallistumasta, johon löytyy taka-akseliston tuennoista ihan säädöt.
                  Eli sinne on ihan turha lähteä sokkona/"mutuna" vaihtelemaan osia vain sen vuoksi että siellä on nyt liikaa negatiivista camberia.

                  Comment

                  • jukkae
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3506
                    • 70800

                    #10
                    Originally posted by naikou View Post
                    Onko etuakselilla ne etummaisten tukivasien puslat loppu jos esim. Pyöränpultteja jälkikiristäessä pyörä liikahtaa eteen ja taakse ehkä 0,5cm, kynnyksen yli kun keula putoaa tielle niin kolahtaa mutta etupyöriä ilmassa ravistaessa ei välyksiä tuntunut olevan.
                    Joo kyllä, reaktiotangot entiset.

                    Comment

                    • junnuka
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 51
                      • Ypäjä- Suomen (melkein) Texas

                      #11
                      Etuakselilla kaikki on ok eli ei kolise eikä pyörät liiku ylimäärästä.. Lähinnä kiinnostaa tuo taka akseli.. Noh, kaippa täytyy retuuttaa valas nelipyörä suuntaukseen vaikka en ehkä ihan ymmärtäny miten ne arvot voi muuttua kun ei oo muuteltu.. Mut kiitos kaikille vastanneille, kyllä se tästä taas
                      Ypäjän hevos(voima)opisto..


                      ex: E34 1.8/2.0
                      Rakenteilla: E34 2.5/2.0/....
                      Kesäkulkine: E32 3.0....
                      Todellakin ex: E39 powered by diesel (vuotaasaatana)
                      Mätäne pihalle ex: E34 toukka powered by diesel vuotaasaatana 2
                      (Ei ikinä enää dieseleitä kiitos)
                      Nykyinen maanteiden toivo: E34 2.5 miss on mun jouset edition

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by junnuka View Post
                        Etuakselilla kaikki on ok eli ei kolise eikä pyörät liiku ylimäärästä.. Lähinnä kiinnostaa tuo taka akseli.. Noh, kaippa täytyy retuuttaa valas nelipyörä suuntaukseen vaikka en ehkä ihan ymmärtäny miten ne arvot voi muuttua kun ei oo muuteltu.. Mut kiitos kaikille vastanneille, kyllä se tästä taas
                        Ne muuttuu justiinsakin jos on jossain "piiloväljää", jota ei tunnu juuri mitenkään.

                        Käyppä katsastuskonttorilla siinä raskaankaluston puolella, jossa on sellanen liikkuva lautanen, siinä luulis selviävän jos alkaa olla väljää. Toinen takarengas sen päälle, joku painamaan jarrua (ota kaveri mukaan) ja inssin kanssa meet monttuun kattelee antaako joku periksi. :think
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Simo e39
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 83
                          • Finland

                          #13
                          Narinahela ja takaylätukivarsi kannattaa tarkastaa, ja sen näkee ihan silmällä onko ne kunnossa. Jos narinahelan ns. akseli ei ole keskellä, niin ei kun vaihtoon. Ja jos tukivarren pallonivel ei ole keskellä, niin ei kun vaihtoon. Nämä viat ei aiheuta ääntä eikä katsari huomaa näitä.

                          Comment

                          • junnuka
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2009
                            • 51
                            • Ypäjä- Suomen (melkein) Texas

                            #14
                            Noniin, nyt mäkin ymmärrän ensin väljät pois ja sitten jos on tarvis niin suuntaus jutut.. Nyt on huomattavasti helpompi alottaa tutkimaan kun tietää miten ja mitä tutkia.
                            Ypäjän hevos(voima)opisto..


                            ex: E34 1.8/2.0
                            Rakenteilla: E34 2.5/2.0/....
                            Kesäkulkine: E32 3.0....
                            Todellakin ex: E39 powered by diesel (vuotaasaatana)
                            Mätäne pihalle ex: E34 toukka powered by diesel vuotaasaatana 2
                            (Ei ikinä enää dieseleitä kiitos)
                            Nykyinen maanteiden toivo: E34 2.5 miss on mun jouset edition

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by junnuka View Post
                              Noniin, nyt mäkin ymmärrän ensin väljät pois ja sitten jos on tarvis niin suuntaus jutut.. Nyt on huomattavasti helpompi alottaa tutkimaan kun tietää miten ja mitä tutkia.
                              Jep!

                              Itelle vaihdoin narinahelat (oli aivan törkeen puhki ne muovihelat siellä sisällä, eli väljää oli, leimattu kuitenkin vuodesta toiseen.), samoten oli väljää takimmaisissa ylätukivarsissa, "bumerangeissa", etummaiset olikin ilmeisesti vaihdettu jo aikaisemmin edellisen omistajan toimesta. Ja ei kun säätöön! Tuli kohtuullisen hyvät säädöt, vielä ois toista saanu saada pystympään, mut loppu renkaiden syönti!
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎