Announcement

Collapse
No announcement yet.

520d, 525d vai 530d.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • D5252T
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 21

    520d, 525d vai 530d.

    Vuoden sisällä auton vaihto ajankohtainen. Olen ajatellu Saksasta hakea ja E39 farkku dieseli pitää olla. Pakollisena varusteena pitää ajonvakautus DSC, eli ilmeisesti vuosimallin pitää olla -01 tai uudempi. 520d näyttää aivan liian nuhaiselta, mutta 525d riittäisi juuri ja juuri. Kysymys kuuluukin, että eikös 525d ja 530d ole aivan sama moottori lukuunottamatta softaa, eli turbo ja suuttimet, ic ym. ovat samat, jolloin lastuttamalla päästään 525d->530d tehoihin. Kulutuksetkin ovat varmaan samat.

    Onkohan kukaan ajanut noilla moottoreilla 500 tkm pintaan, eli onko kestävä?

    Onko noissa kaikissa webastot ja kuinka integroitu se on tuohon BMW:hen, eli saako sinne kyhättyä oman GSM-kaukokäynnistyksen johonkin väliin?

    Onko jotain tyyppivikoja muuta kuin ilmamäärämittari ja onko tämä saatu fiksattua jossain vaiheessa?

    Onko BMW:hen jotain VAG-COMin kaltaista systeemiä, jolla saisi luettua vikakoodit ym? Saako sillä edes jollain varmuudella testattua kilometrit?

    Onko kukaan huomannut nahkapenkeissä ja penkinlämmitimissä heikkotehoisuutta. Olen kuullut, että toimisivat heikosti.
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Kyllä 525dieselin kone on pienenpitilavuuksinen mutta voimaa siinäkin on ja helpolla saa lisää. Hinta ero vaan taitaa jäädä niin pieneksi et kantisii ostaa suoraa 530. Sienäjoen r-joupilla oli joskus 500tkm ajettu 530 vanha taksi ja hyvin tuntu pelaavan edelleen.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • Magic530dAT
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 119
      • Porvoo

      #3
      Originally posted by D5252T
      Vuoden sisällä auton vaihto ajankohtainen. Olen ajatellu Saksasta hakea ja E39 farkku dieseli pitää olla. Pakollisena varusteena pitää ajonvakautus DSC, eli ilmeisesti vuosimallin pitää olla -01 tai uudempi. 520d näyttää aivan liian nuhaiselta, mutta 525d riittäisi juuri ja juuri. Kysymys kuuluukin, että eikös 525d ja 530d ole aivan sama moottori lukuunottamatta softaa, eli turbo ja suuttimet, ic ym. ovat samat, jolloin lastuttamalla päästään 525d->530d tehoihin. Kulutuksetkin ovat varmaan samat.
      Itsellä valinta kohdistui 530d:n ja nimenomaan -01:een. 525:ttä en kokeillut mutta varmasti teho riittää siinäkin Suomen oloihin, 530:ssä ainakin kulkua on välillä liikaakin (poliisisedän mielestä

      Originally posted by D5252T
      Onkohan kukaan ajanut noilla moottoreilla 500 tkm pintaan, eli onko kestävä?
      Itsellä "vasta" 225000 ja käy kuin uusi, huhuja kuullut että taksikäytössä olis 500-600 tkm ajettu, mutta en tiedä.

      Originally posted by D5252T
      Onko noissa kaikissa webastot ja kuinka integroitu se on tuohon BMW:hen, eli saako sinne kyhättyä oman GSM-kaukokäynnistyksen johonkin väliin?
      En tiedä onko kaikissa mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa että se on, on nimittäin aivan ehdoton laite. Näppärä mies laittaa sinne GSM-käynnistyksenkin jos ei BMW:n oma taskulähetin riitä.

      Originally posted by D5252T

      Onko jotain tyyppivikoja muuta kuin ilmamäärämittari ja onko tämä saatu fiksattua jossain vaiheessa?
      Tyyppivioista löytyy listoja muualtakin mutta ainakin alustan kolinat on sattunut silmiin, sitten jarrukiekkojen kieroutumiset ja takaluukun ruosteongelmat.

      Originally posted by D5252T
      Onko BMW:hen jotain VAG-COMin kaltaista systeemiä, jolla saisi luettua vikakoodit ym? Saako sillä edes jollain varmuudella testattua kilometrit?
      Kyllä on, useampikin systeemi, merkkihuollolla löytyy ja vapailtakin markkinoilta, esimerkiksi Carsoft.

      Originally posted by D5252T
      Onko kukaan huomannut nahkapenkeissä ja penkinlämmitimissä heikkotehoisuutta. Olen kuullut, että toimisivat heikosti.
      Päinvastoin, ainakin omassani jopa pienin teho lämmittää penkin niin kuumaksi ettei voi pitää päällä kuin 5 minuuttia korkeintaan.
      E93 330d -09
      F11 M550d Touring -12
      E61 LCI 530xDA Touring -07
      E39 LCI 530DA Touring -01

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #4
        Originally posted by D5252T
        Vuoden sisällä auton vaihto ajankohtainen. Olen ajatellu Saksasta hakea ja E39 farkku dieseli pitää olla. Pakollisena varusteena pitää ajonvakautus DSC, eli ilmeisesti vuosimallin pitää olla -01 tai uudempi. 520d näyttää aivan liian nuhaiselta, mutta 525d riittäisi juuri ja juuri. Kysymys kuuluukin, että eikös 525d ja 530d ole aivan sama moottori lukuunottamatta softaa, eli turbo ja suuttimet, ic ym. ovat samat, jolloin lastuttamalla päästään 525d->530d tehoihin. Kulutuksetkin ovat varmaan samat.

        Onkohan kukaan ajanut noilla moottoreilla 500 tkm pintaan, eli onko kestävä?

        Onko noissa kaikissa webastot ja kuinka integroitu se on tuohon BMW:hen, eli saako sinne kyhättyä oman GSM-kaukokäynnistyksen johonkin väliin?

        Onko jotain tyyppivikoja muuta kuin ilmamäärämittari ja onko tämä saatu fiksattua jossain vaiheessa?

        Onko BMW:hen jotain VAG-COMin kaltaista systeemiä, jolla saisi luettua vikakoodit ym? Saako sillä edes jollain varmuudella testattua kilometrit?

        Onko kukaan huomannut nahkapenkeissä ja penkinlämmitimissä heikkotehoisuutta. Olen kuullut, että toimisivat heikosti.
        525d:ssä ja 530d:ssä on sama M57 moottori. Iskunpituutta on muutettu, siitä ero tilavuudessa. Turbo on 525d:ssä pikkaisen pienemp (525d:ssä on GARRET GT2052V ja 530d:ssä on GARRET GT2556V), mutta toisaalta samaa Garretin turboa on käytetty jopa 3l koneissa. Turvo riittää yli 200hp:n tehoihin (M. Karalan mukaan). Eli tuo 193 onnistuu helposti. Aut.laatikko on sama molemmissa eli sekään ei ole ongelma lastutuksessa.

        Teho on omasas 525d:ssä riittänyt enemmän kuin hyvin ja käytännössä 525d:llä ja 530d:llä ei ole huomattavaa eroa. Testasin aikoinaan aika reippaasti.

        Ilmamassamittari on uusittu ja jos nyt sen vaihtaa, niin se kestää. Toisaalta itselläni on se vanhanmallinen ja hyvin toimii.

        Vag-Comin "saa" netistä ja toimiikin hyvin. Carsoft on vaan turkasen kallis ja nämä dieselit tunnistavat OBD-II liitännän vasta vuodesta -02. Eli halpaa softaa ei ole olemassa ja jos on, niin kertokaa ihmeessä! Kilometrejä ei saa testattua täysin aukottomasti, mutta muutama indikaatio on. Kilometrit tallettuu avaimeen eli ne kannattaa luetuttaa ja jos ne ei anna tietoa--> voi olla ruuvattu. Jos mittaristossa palaa "km"-vieressä punainen valo, niin indisio ruuvausta tai muuta "häikkää" mittaristossa.

        Persauslämmittimet toimii hyvin, ainakin kangaspenkeissä.

        Comment

        • D5252T
          Newbiemmer
          • Oct 2004
          • 21

          #5
          Oliko magicilla nahkajakkarat? Teoria on, että nimenomaan nahkajakkaroissa on tehottomat lämppärit.

          Mistä se webasto löytyy jos löytyy? Saksalaisen sanaan ei voi luottaa.

          Onko manuaaliaskit samat 525d ja 530d? Montako pykälää?

          Onko tuota webaston kaukosäätöä myyty BMW:n mukana? Paljonko maksaa jälkivarusteena? Lämmittääkö webasto taukoajastimena myös lohkoa vai pelkästään sisätilaa? Esim. uudessa VW Touranissa ei lämmitä lohkoa.

          Takaluukku ruostuu aina, jos ei ole alumiinia tai lasikuitua. Ei mitään uutta.

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #6
            Originally posted by D5252T
            Oliko magicilla nahkajakkarat? Teoria on, että nimenomaan nahkajakkaroissa on tehottomat lämppärit.

            Mistä se webasto löytyy jos löytyy? Saksalaisen sanaan ei voi luottaa.

            Onko manuaaliaskit samat 525d ja 530d? Montako pykälää?

            Onko tuota webaston kaukosäätöä myyty BMW:n mukana? Paljonko maksaa jälkivarusteena? Lämmittääkö webasto taukoajastimena myös lohkoa vai pelkästään sisätilaa? Esim. uudessa VW Touranissa ei lämmitä lohkoa.

            Takaluukku ruostuu aina, jos ei ole alumiinia tai lasikuitua. Ei mitään uutta.
            Webastosta; en ole aiban varma, mutta tuossa omassa Saksan tuonnissakin se oli vakiona (2001). Kaukosäätimen saa, ovh ~700-800 euroa (halapa). Lämmittää lohkoa sekä saa ohjelmoitua taukolämmitimeks. Mylly lämpenee nopeasti ~22-25C pakkasessakin.

            Enpä ottaisi manuaalia mistään hinnasta E39 dieseliin...

            Comment

            • ktk
              Bimmer Rookie
              • Nov 2003
              • 61
              • kiuruvesi

              #7
              e39

              Webasto on jos auto on "kylmän maan malli" esim. skandinavia ja pohjois-saksa???BMW-testerillä voi ohjelmoida radioon ajastimen JOS ON CD-SOITIN!,vähintään BMW-business CD.

              Comment

              • D5252T
                Newbiemmer
                • Oct 2004
                • 21

                #8
                Originally posted by Keimo
                Enpä ottaisi manuaalia mistään hinnasta E39 dieseliin...
                Onko jotain perusteluja? Mulla ainakin tehohävikki ja kulutuksen lisääntyminen puoltaa manuaalia.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Heheh, jollakulla se pari desiä naftaa sataselle näkyy muka Diesel E39:n käyttökustannuksissa Eiköhän sekin huku vakuutusmaksuihin ja arvon alenemiseen parissa kuukaudessa..

                  Mutta ihan asiaan: Itsellä on 530d:ssa nahkapenkit (Montana) ja lämpenevät nopeasti, jopa niin että autoa lainanneet ovat pitäneet asiaa maininnan arvoisena. Takapenkki on kylmä, mutta eivätpä ne takapenkillä istujat maksakaan autosta mitään.. Nahkapenkki on melko kalsea ensimmäisen 20 sekuntia ennen kuin lämppäri alkaa vaikuttamaan. Mielestäni tosin 3 eri lämmitysasentoa ovat täysin turhia. Yksi riittäisi, koska se tulee kuitenkin otettua kokonaan pois päältä muutaman minuutin päästä.

                  Webasto on yksinkertaisesti niissä, joihin se on ruksattu. Suomessa taidettu ruksata asiakkaan puolesta, niin kuin on maan tapa (muualla saadaan päättää varustelu yksilöllisesti..).
                  ---

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by D5252T
                    Onko jotain perusteluja? Mulla ainakin tehohävikki ja kulutuksen lisääntyminen puoltaa manuaalia.
                    Käy testaamassa niin ymmärrät. Täällä on monen monituista kertaa todettu, että automaatti sopii E39:iin kuin nenä päähän ja vielä enemmän dieselin ollessa kyseessä.

                    Ja kulutuksesta, että samaa mieltä ollaan kuin yllä. Jos kulutus on kriteeri, niin kannattaa katsoa muita merkkejä. Ilmamassamittari BMW:hwn ~ 400 € ja tismalleen sama Volvoon ~200 euroa. Tuolla erotuksella kuittaa jo vuoden polttoaine-erot.
                    Last edited by Keimo; 29-03-2005, 15:45.

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #11
                      Originally posted by D5252T
                      Onko jotain perusteluja? Mulla ainakin tehohävikki ja kulutuksen lisääntyminen puoltaa manuaalia.
                      Taitaa automaatilla jopa 0,2s hävitä 0-100km/h, eli käytännössä (tositilanteessa) päihittää manuaalin, ellei manuaalilla aja ammattirallikuski
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • Magic530dAT
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2004
                        • 119
                        • Porvoo

                        #12
                        Originally posted by D5252T
                        Oliko magicilla nahkajakkarat? Teoria on, että nimenomaan nahkajakkaroissa on tehottomat lämppärit.
                        Nimenomaan nahkajakkarat, ja kuten Tapi tuossa ylempänä sanoo, kokonaan tulee laitettua pois hetken päästä, pieninkin teho on aika suuri.
                        Originally posted by D5252T
                        Lämmittääkö webasto taukoajastimena myös lohkoa vai pelkästään sisätilaa?
                        Lämmittää "aina" sisätilaa ja on muutettavissa siten että lämmittää myös lohkoa jos muistan oikein (minulla lämmittää molempia).
                        E93 330d -09
                        F11 M550d Touring -12
                        E61 LCI 530xDA Touring -07
                        E39 LCI 530DA Touring -01

                        Comment

                        • Restive
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 64
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by sirkus
                          Kyllä 525dieselin kone on pienenpitilavuuksinen mutta voimaa siinäkin on ja helpolla saa lisää. Hinta ero vaan taitaa jäädä niin pieneksi et kantisii ostaa suoraa 530.
                          Tuo on aivan totta, ennemmin kannattaa ostaa Saksanmaalta 530d - verotusarvo (%) on pienempi, kuin vastaavan ikäisessä 525d:ssä. Toki asiaa kompensoi hieman 530d:n korkeampi hinta Suomessa, mutta käytännössä 530d tulee edullisemmaksi, jos vertaa hintaeroja Suomessa.

                          Itsellä kokemusta vm. 2003 E39 525d:stä manuaalivaihtein ja kyllä oli aivan mallikas ajaa. Vääntöä riittää ja kulkua tarvittaessa löytyy. 5-lovinen laatikko oli mielestäni mukavampi, kun tämän hetkisen vm. 2003 320d:n 6-lovinen, tämä vain huomiona. Kulutus kyseisellä autolla matka-ajossa 6-6.5, joka ei ole paljon autokokoluokkaan nähden vs. 320d 5- 5.5 litraa, toki ei ihan pääse Volvo V70 D5 kulutuksiin matka-ajossa.

                          Sen verta pitää mainita huonoista puolista, eli kyseisessä autossa jouduttiin kahteen kertaan vaihtamaan webasto takuuseen - eli lopetti toimimasta. Syytä ei sen enempää osanneet huollossa kertoa, mutta mainitsivat olevan kohtuullisen yleistä kyseisessä mallissa (525/530d). Ajettavuuttahan ei varmasti tarvitse alkaa kehumaan? Heh!
                          BMW E46 320d

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #14
                            Originally posted by Restive
                            Tuo on aivan totta, ennemmin kannattaa ostaa Saksanmaalta 530d - verotusarvo (%) on pienempi, kuin vastaavan ikäisessä 525d:ssä. Toki asiaa kompensoi hieman 530d:n korkeampi hinta Suomessa, mutta käytännössä 530d tulee edullisemmaksi, jos vertaa hintaeroja Suomessa.
                            ??, eikös tuossa ole vain 1 prosentin ero. Kaiken kaikkiaan hankintahintoineen merkkiliikkeestä ja veroeroineen 525d:n hintaero vastaavaan 530d touringiin oli kuitenkin tuhansia euroja. Siispä en nähnyt syytä tuohon 530d:hen. Mutta jos ei ole halua/tarvetta "budjettioptimointiin", eipä sillä ole väliä

                            Comment

                            • D5252T
                              Newbiemmer
                              • Oct 2004
                              • 21

                              #15
                              Originally posted by Keimo
                              Käy testaamassa niin ymmärrät. Täällä on monen monituista kertaa todettu, että automaatti sopii E39:iin kuin nenä päähän ja vielä enemmän dieselin ollessa kyseessä.

                              Ja kulutuksesta, että samaa mieltä ollaan kuin yllä. Jos kulutus on kriteeri, niin kannattaa katsoa muita merkkejä. Ilmamassamittari BMW:hwn ~ 400 € ja tismalleen sama Volvoon ~200 euroa. Tuolla erotuksella kuittaa jo vuoden polttoaine-erot.
                              No sittenhän voi käyttää tuota Volvon ilmamassamittaria ja säästää 200 E, en ymmärrä ristiriitaa. Automaattikammo tulee lähinnä kokemuksista etuvetoisten dieselautojen puolelta, ei kovin monta kaunista tarinaa löydy. Takavetoisissa tilanne on varmaan täysin toinen. Tuppaa nuo omat kärryt olemaan vähintään 150 tkm ajettuja, jolloin yleensä rupeaa etuvetoautomaatit sanomaan sopimuksia irti. Itse ostan dieselin puhtaasti kulutuksen ja kestoiän vuoksi, alaväännön saa myös bensaturboista.

                              Kiihtyvyydestä: autotalli.com antaa
                              BMW 530 Dsl Touring 5d 8.3 -98
                              BMW 530 Dsl Touring 5d A 8.9 -98

                              Onkohan aski vaihtunut jossain välissä? Porrasperäisillä on eroa 0.2 s, joku ei täsmää.

                              Kyllä nuo ilmoitetut arvot on sellaisia, että naapurin mummokin kepittää manuaalilla tuollaiset arvot. Jokaisessa TM:ssä 0-100 km/h kiihdytykset menee alle luvattujen. Yleistä on myös diesel autoissa ilmoittaa tehot alakanttiin.

                              Edit: niin ajettavuudesta on turha selittää, kyllä tämän hintaluokan BMW on varmasti tarpeeksi hyvä.
                              Last edited by D5252T; 29-03-2005, 17:28.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎