Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Peränvälitykset - vaihto automaattiin (M52)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2068
    • Pirkanmaa

    E39 Peränvälitykset - vaihto automaattiin (M52)

    On tossa käynyt ajatuksissa kun omassa 528iA:ssa on järkyttävän pitkät välit ja tottakai auto on erittäin onneton kiihtymään tästä syystä.

    Ebaysta löytyis halvalla tiheämpiä periä ja nyt mielessä on kun oman auton peränvälitys on 2.93 ja mm. 520i-mallissa 3.46, tommosella erolla sais vähän lyhyemmäksi välitykset, moottoritievauhdissa kierrokset muuttuis n. 400rpm.

    Mutta onkos jollain suoraa faktaa, että meneekö perät ihan keskenään plug'n'play-tyylillä vai onko jostain syystä BMW käyttänyt eri vetareita tai laippoja?
    Ja käsittääkseni vaihdelaatikon ZF5HP18 steppi ei pitäis olla moksiskaan koska samaa laatikkoa käytetään myös 523iA ja 520iA missä eri perät.

    Kellään kokemuksia ja faktoja asioista?

    EDIT: Tässä lista kaikista E39 peränvälityksistä
    Vetarin tumpit ovat useimmissa 520i-malleissa 80mm, poislukien manuaali-touringien perät joissa pitäisi samat 86mm kuten muissakin bensakutosissa.
    Prefacelift - Sedan
    520i 3,46
    520iA 3,64
    523i/iA - 3,15
    528i/iA - 2,93
    523i 9/98'-> - 3,07
    528iA 9/98'-> - 3,07

    Prefacelift - Touring
    520i/iA - 3,64
    523i/iA - 3,23
    528i/iA - 3,07

    Facelift - Sedan
    520i - 3,38
    520iA - 3,46
    525i - 3,15
    525iA - 3,38
    530i - 2,93
    530iA - 3,46

    Facelift - Touring

    520i/iA - 3,46
    525i - 3,23
    525iA - 3,38
    530i - 3,07
    530iA - 3,46

    Diesel - Sedan + Touring
    520d - 2,56
    525tds -2,64
    525tdsA - 3,15
    525d - 2,35
    525dA - 3,07
    530d - 2,35
    530dA - 2,81

    V8-koneet
    535i/iA - 2,93
    540i/iA - 2,81
    M5 - 3,15

    Perien tyypit / Ristiinsopivuudet

    520d-535i - TYP188K
    530d, 540i - TYP220K
    M5 - TYP215
    Last edited by Jax_KiBez; 08-08-2017, 06:55.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10080
    • KVLA

    #2
    Lienee sama vaikutus,kun väärän kokoluokan renkailla.Ongelmia tulee,tai sitten ei.Itse veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa.

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2068
      • Pirkanmaa

      #3
      Itse olen koittanut näissä vanhoissa stepeissä vaikka mitä renkaita, eikä laatikkoon ole vaikutusta ollut koskaan.
      Uudemmissa voi tullakkin koska niissä on portaattomasti lukittuva momentinmuunnin eikä on-off kuten näissä ennen 9/98 valmistetuissa.

      Ja siis renkaiden pyörimisnopeushan ei muutu perän vaihdossa, joten tuskin muutenkaan olisi ihan sama vaikutus uudemmissakaan verrattuna vääriin renkaisiin.

      Oon tässä just siks ruvennut pohtimaan kun täysin samanlailla toimiva laatikko kuin edellisessä 523iA:ssa, sama ZF5HP18, mutta ainoastaan peränvälitys (2.93 vs 3.15) on eri, momentinmuuntimen lukittuminen myös siirtynyt yhtäpaljon pidemmälle kuin manuaalipuolen vaihteiden vaihdon aikaisintaan kohdat, eli tuntuisi ettei laatikossa itsessään ole mitään toiminnaltaan erilaista kuin 528iA, ainoastaan perän välityksessä.

      Nyt eniten kiinnostaisi, että onko eri laippoja tai muita osia M52-koneisten perien kesken.
      Last edited by Jax_KiBez; 15-09-2015, 13:48.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • Gedd
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 479
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Lienee sama vaikutus,kun väärän kokoluokan renkailla.Ongelmia tulee,tai sitten ei.Itse veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa.
        Sen uuden perän saa koodattua niin ei mene aski hämyyn.

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2068
          • Pirkanmaa

          #5
          Perän vaihto suoritettu, pari tuntia upposi ja homma bueno. Ebaysta irtosi perä Liettualaiselta purkaamolta 29€:lla (+toim.kulut)
          Laatikko ei huomannut mitään, toimii normaalisti. Tilalle tuli E39 525iA:n 3.38 välityksen perä, parani kyllä aikas huomattavasti tuntuma, uusissa malleissa vaihteistossa samat välitykset joten nyt siis identtiset välitykset tuon 525iA:n kanssa. Perä olis voinut jopa olla vieläkin tiheämpi, mutta ainoastaan vaatimuksiin sopiva olisi ollut 530iA:n perä (3.46), eikä tullut näin halvalla vastaan yhtään.

          520i-mallien perät eivät käy isompiin kutosiin, vetarin laipat pienemmät jos joku joskus tästä ottaa tietoa tulevaan.
          Last edited by Jax_KiBez; 10-10-2015, 14:54.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • ///JATKE
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2013
            • 377
            • Nokia

            #6
            Itsellö 528i manuaalissa 520ia perä. Kaikki oli bolttista, senku löi kasaan.:think
            E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
            Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2068
              • Pirkanmaa

              #7
              Okei :think Katsoin varaosaluettelosta niin perän tumpeissa erikokoiset pultit ainakin automaateissa. (M8 vs M10)
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10080
                • KVLA

                #8
                Originally posted by ///JATKE View Post
                Itsellö 528i manuaalissa 520ia perä. Kaikki oli bolttista, senku löi kasaan.:think
                Tuo varmaan riippuu siitä,että onko perä farkusta vai sedanista.Vaikuttaako sitten vielä vuosimalli(kin)...
                Last edited by Heguli 31; 25-10-2015, 08:44.

                Comment

                • Jax_KiBez
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 2068
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Tarkistin osaluettelosta niin näköjään itseltä jäi huomaamatta, että touringeissa jossain 520i-malleissa on isommilla tumpeilla perä.
                  Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                  Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                  _____________________________________
                  Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                  Tästä mun kaluston showroomiin
                  Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10080
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by Jax_KiBez View Post
                    Tarkistin osaluettelosta niin näköjään itseltä jäi huomaamatta, että touringeissa jossain 520i-malleissa on isommilla tumpeilla perä.
                    Ja eri välityksillä vs. sedan.

                    Comment

                    • Juchelius
                      BTCF Member
                      • Sep 2009
                      • 298
                      • Oulu

                      #11
                      Onko joku kerännyt listaa, mitä välityksiä missäkin e39 perässä on, ja jos on voisiko sen heittää tänne tiedoksi. Saattaa kiinnostaa muitakin.
                      Just tätä välitysten vaihtoa mietiskelin itsekin pikku piristykseksi. Tuo oma on 525i ja steppi lootalla ja sen sielunelämä ei ole tuttua, miten se näihin muutoksiin reagoi.
                      1985 e30 320i Baur Cabriolet
                      1995 328 ex ratakikkare

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Originally posted by Juchelius View Post
                        Onko joku kerännyt listaa, mitä välityksiä missäkin e39 perässä on, ja jos on voisiko sen heittää tänne tiedoksi. Saattaa kiinnostaa muitakin.
                        Just tätä välitysten vaihtoa mietiskelin itsekin pikku piristykseksi. Tuo oma on 525i ja steppi lootalla ja sen sielunelämä ei ole tuttua, miten se näihin muutoksiin reagoi.
                        ETK:sta noi kaikki löytyy.. Ei siis kovin ison vaivan takana ole itsekkin selvittää.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2068
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Tässä olis kaikki E39 peränvälitykset listattuna ETK:stä, ei tarvi enää jokaisen tätä hommaa tehdä yksin kotona. :think

                          Prefacelift - Sedan
                          520i 3,46
                          520iA 3,64
                          523i/iA - 3,15
                          528i/iA - 2,93
                          523i 9/98'-> - 3,07
                          528iA 9/98'-> - 3,07

                          Prefacelift - Touring
                          520i/iA - 3,64
                          523i/iA - 3,23
                          528i/iA - 3,07

                          Facelift - Sedan
                          520i - 3,38
                          520iA - 3,46
                          525i - 3,15
                          525iA - 3,38
                          530i - 2,93
                          530iA - 3,46

                          Facelift - Touring

                          520i/iA - 3,46
                          525i - 3,23
                          525iA - 3,38
                          530i - 3,07
                          530iA - 3,46

                          Diesel - Sedan + Touring
                          520d - 2,56
                          525tds -2,64
                          525tdsA - 3,15
                          525d - 2,35
                          525dA - 3,07
                          530d - 2,35
                          530dA - 2,81

                          V8-koneet
                          535i/iA - 2,93
                          540i/iA - 2,81
                          M5 - 3,15
                          Last edited by Jax_KiBez; 29-10-2015, 04:48.
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • Juchelius
                            BTCF Member
                            • Sep 2009
                            • 298
                            • Oulu

                            #14
                            Kiitos loistava listaus! Jannmannilla unohtunut foorumin tarkoitus tiedon jakopaikkana?

                            Näyttää siltä, että 525iA perän vaihtoon ei ole perusteita. Säästyy vähätkin rahat tässä kohtaa.
                            1985 e30 320i Baur Cabriolet
                            1995 328 ex ratakikkare

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              Originally posted by Juchelius View Post
                              Kiitos loistava listaus! Jannmannilla unohtunut foorumin tarkoitus tiedon jakopaikkana?

                              Näyttää siltä, että 525iA perän vaihtoon ei ole perusteita. Säästyy vähätkin rahat tässä kohtaa.
                              Niinpä niin... Kaikki pitää saada valmiina. 2min vaivan näkeminen etk:ta selaamalla ja noi olis selvinnyt sulle. Sä varmaan kysyt suomi24 palstaltakin jos joku vois sun puolesta katsoa loppuviikon sään, kun ei ite jaksa.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎